Aihe: Hammond XK-1 v. Nord
1 2
poppamies
15.01.2008 13:38:03

Kun en äkkiä löytänyt mitään kirjoitusta näistä kahdesta kavereista niin laitoin uuden.
Meidän bändin kiipparisti on hankkimassa uutta vehjettä ja on jonkun aikaa katsellut Nordia mutta nyt tästä Hammondin XK-1 mallista on tullut varteenotettava vaihtoehto hänen mielestä. Kumpaa suosittelette rakkaat urkuveljet ja kanttorit rokkicoverbändin tarpeisiin. Hyvä piano ja hammondsoundi olisi kenties ne päällimmäisettarpeet.
G strings are for strippers!
M.i.k.key
15.01.2008 13:43:59 (muokattu 15.01.2008 13:44:28)
Eli mikä Nordi on siis kiikarissa?
Electrosta diggaan, on mahtava työjuhta.
Stagesta en ole ihan täysin vakuuttunut, enpä paljoa ole kyllä testannutkaan.
Uudesta C1 urusta olen ihan fiiliksissä! Siitä tosin ei löydy mitään pianosoundia.
möllisty
Bronks
15.01.2008 13:56:17

Moro!

Et olis voinu osua sopivampaan ajankohtaan. Eilen kaveri kävi testaamassa mun uutta lepaa Nord electrolla, ja mulla sattuu olemaan tuo XK-1. Tehtiin taas sama havainto kuin ennenkin: XK-1:ssa on hiukan pehmeämpi saundi kuin Nordissa, joten se muistuttaa aavistuksen enemmän B3-saundia.

Ai mistäkö tiedän? Kävin justiin viime viikolla Power Soundissa lepanhakureissulla kuulemassa B3:n kähinää.

Pelkäksi uruksi suosittelen noista kahdesta ehdottomasti Hammondia, onhan sitä mukavampi käyttääkin noiden drawbarien ansiosta...

Mutta jos pianosaundia haluat urkukoneesta, kannattaa melkein unohtaa XK-1, sillä akkarisaundia siinä ei ole ollenkaan ja noi sen extra-soundit (kolme sähköpianoa, pari clavia, vibrafoni, funny lead ja saw lead) on enemmän hätävaraosastoa kuin oikeasti käyttökelpoisia. Nord electrossa sen sijaan on vakuuttavat Rhodes-soundit ja siihen saa tietääkseni Nordin paljon kiistellyn akkaripianosaundinkin.

Paras tietty olis XK-3c, joka on seuraavana kuolauslistalla, mutta maksaahan tuo...
poppamies
15.01.2008 15:03:56

Eli mikä Nordi on siis kiikarissa?...

Nodr Electro
Bronks
15.01.2008 15:38:30

maza
15.01.2008 15:44:52

Mitä tulee soundin kirkkauteen niin oikeat Hammondit ja Lesliet ovat _aina_ yksilöitä, jotka soundaavat erilaiselta. XK-1:ssä muistaakseni on myös 3-alueinen EQ, jolla asiaan pystyy vaikuttamaan.

Onko sulla tulossa oikea Leslie kaveriksi? Käsittääkseni Hammondin simulaattori on snadisti parempi kuin Nordin, mutta nämäkin ovat aika makuasioita. Itse olen jo aikaa sitten todennut, että ei ole oikean väpättimen voittanutta.

Jos olisin hakemassa pelkkää urkua, niin itse ottaisin noista XK-1:n jo pelkästään oikeiden drawbarien takia. XK-1 taitaa myös olla aavistuksen halvempi?
poppamies
15.01.2008 18:21:05 (muokattu 15.01.2008 18:21:27)

...Onko sulla tulossa oikea Leslie kaveriksi? Käsittääkseni Hammondin simulaattori on snadisti parempi kuin Nordin, mutta nämäkin ovat aika makuasioita. Itse olen jo aikaa sitten todennut, että ei ole oikean väpättimen voittanutta.

Jos olisin hakemassa pelkkää urkua, niin itse ottaisin noista XK-1:n jo pelkästään oikeiden drawbarien takia. XK-1 taitaa myös olla aavistuksen halvempi?

Uruthan ei tule mulle vaan kiipparinsoittajalle. Piano on tärkeä eikä kahta ruveta roudaamaan joten Nordiin se kallistuu. Nord = 1600€ ja XK-1 = 1370€, eli suurta hintaeroa ei ole.
Mitään Lesliekaappia ei aleta raahaamaan mukaan. Roudattiin aivan riittävästi Elkan leslietä 70-luvulla.
rockfrog
15.01.2008 19:14:47
Piano on tärkeä eikä kahta ruveta roudaamaan joten Nordiin se kallistuu.

Pelkät urut tosiaan kallistuu XK:n puoleen mutta jos pianoja haluaa kannattaa myös harkita Nordin Stagea. Huippu pianosoundi ja samat urut + synaosasto kuin Electrossa, mutta vähän kattavammin efektimahdollisuuksia (jos olen oikein käsittänyt, Electroa en ole juuri räpeltänyt).
Bronks
15.01.2008 19:16:15

Pelkät urut tosiaan kallistuu XK:n puoleen mutta jos pianoja haluaa kannattaa myös harkita Nordin Stagea. Huippu pianosoundi ja samat urut + synaosasto kuin Electrossa, mutta vähän kattavammin efektimahdollisuuksia (jos olen oikein käsittänyt, Electroa en ole juuri räpeltänyt).

Ei Electrossa tota synaosastoa vissiin ole.
rockfrog
15.01.2008 23:32:47
Ei Electrossa tota synaosastoa vissiin ole.

Niinhän tuo saattaa olla. Korjatkaa paremmin perillä olevat...
tarmo
16.01.2008 09:43:19
Ei ole ei.

Korjatkaa nyt joku vielä tämäkin.............
Mismatch error
16.01.2008 18:18:26
Ei ole ei.

Korjatkaa nyt joku vielä tämäkin.............

Elektrossa synaosastoa ole ei. Sieltä vain urut ja pianot löytyvät. ;D
Jatkakaa...
"All aboard the Honky Tonk Train!"
poppamies
16.01.2008 18:42:34

Elektrossa synaosastoa ole ei. Sieltä vain urut ja pianot löytyvät. ;D
Jatkakaa...

Vaikuttaisi että hällä menee tuo Elekto hankintaa.
Millainen tämä uusi Clavia Nord 1 on. Onko muuta kuin hyvät urut?
tarmo
16.01.2008 18:53:44
Nord C1 on pelkkä urku, ei mitn muuta. Loistava urku, ei sama kuin perus electrossa. Keikkaurkuviidakossa -ketjussa lisää.
poppamies
16.01.2008 21:21:48 (muokattu 16.01.2008 21:22:07)

Eli kaikessa yksinkertaisuudessaan. Ei ole mitään vaihtoehtoa Nord Electrolle jos yksillä koskettimilla on pakko keikat hoitaa?
Nakkiso
17.01.2008 00:45:50 (muokattu 17.01.2008 00:51:04)
Mulla on ylimääräinen Nord Electro 2 73, koska vaihdoin Nord Stageen. Ota yhteyttä.

Edit: kirjoitusvirhe.
DJ Mambo
17.01.2008 08:14:29
Eli kaikessa yksinkertaisuudessaan. Ei ole mitään vaihtoehtoa Nord Electrolle jos yksillä koskettimilla on pakko keikat hoitaa?

Eihän noin voi sanoa...:) Aikamoista sopan hämmetämistähän tästä tulisi, jos alkaisi vaihtoehtoja luettemaan, mut onhan niitä. Kaikki on kiinni siitä, mitä haluaa.

Yksiksi koskettimiksi Nord ELECTRO on perusvalinta. Hinta-laatu suht ok, mutta sisältö on puhtaasti vintagea. Jos haluaa URUT, se on hyvä valinta (yllä onkin ihan riittävästi keskustelua urkusoundien eroista, joten oletan, että electron urkusoundi sinänsä miellyttää).

Jos urun lisäksi haluaa hyvän rhodes soundin ja tykittää clavinettia, on electro edelleen hyvävaihtoehto. Ainut miinus näidenkin soundien käytössä on kaiun puute (sitä ei ole electrossa ollenkaan), mutta tämä korjaantuu edullisesti hommaamalla vaikka erillisen kaikulaitteen.

Vaihtoehtoina on kuitenkin esim. nord stage compact, jossa on kaiku, ja lisäksi synasoundeja.

Nord electro on ihan käypä, mutta ei sillä kaikkea mahdollista voi tehdä:) Toisaalta sama totuus sisältyy ihan jokaiseen synaan. Koska olet painottunut keskustelunavauksessa urkusoundiin, on electro varmasti yksi hyvä vaihtoehto, mutta ei se tarkoita sitä, että se olisi ainut vaihtoehto. Ainahan voi ostaa ostaa vaikka Rolandin VR 760, tai VK 8 jne. Lopulta on kuitenkin makuasia, mistä tykkää.

En voisi kuvitella koskaan pärjääväni vain yhdellä synalla, enkä haluasisi olla vain nord electron varassa. Mut jos johonkin täytyy raja vetää, ei pelkkä electro ole mitenkään huono vaihtoehto. Saahan siihen sitten vaikka midillä modulin perään, jos tarttee pianosoundeja parannella, tai jos huomaa tarvitsevansa padeja yms yms...

Sorry, mutta tähän aiheeseen ei vaan voi laittaa "ainutta" vaihtoehtoa, on nää kiipparimarkkinat sen verran mystisiä. Mitä enemmän kokeilee, sitä enemmän "tarvitsee"...
poppamies
17.01.2008 17:48:49

...Sorry, mutta tähän aiheeseen ei vaan voi laittaa "ainutta" vaihtoehtoa, on nää kiipparimarkkinat sen verran mystisiä. Mitä enemmän kokeilee, sitä enemmän "tarvitsee"...

Kahta kiippari ei ruveta pitään. Se näyttäisi jo tanssiorkesterilta ;)
Kaveri tilasi Nord Electron. Tullee huomenna. Sillä Electrollaon pakko pärjätä toistaiseksi. Toimiiko siinä hammond riittävän hyvin vai pitääkö heti tilata modjuuli?
jurpontor
17.01.2008 19:43:13 (muokattu 17.01.2008 19:45:01)
Kahta kiippari ei ruveta pitään. Se näyttäisi jo tanssiorkesterilta ;)
Kaveri tilasi Nord Electron. Tullee huomenna. Sillä Electrollaon pakko pärjätä toistaiseksi. Toimiiko siinä hammond riittävän hyvin vai pitääkö heti tilata modjuuli?

Siinä on ihan aidosti oikeasti hyvä Hammond. Et sä modulina juuri parempaa saa.

Plussat:

- urkusoundi
- rhodes, wurli, clavisoundit
- efektit ja overdrive

Miinukset:

- napeilla käytettävät drawbarit
- hirvittäväsoundinen akustinen piano
- ei mahdollisuutta soittaa samanaikaisesti urkua ja pianoa
- viive kun vaihtaa urusta pianoon ja toisinpäin

edit: kirjoitus/ajatusvirhe.
"Te ette osaa." -- Tattarisuon konttorin katsastusmies
hessu16
28.07.2008 00:18:46
Parhaan ja ainoan järkevän painoisen Hammond soundin saat originaalien lisäksi vain Hammond XK3c:stä ja siihen Leslie 3300 niin kyllä on ihan omassa fäärissään, siinä on myös erittäin hyvät Midi toiminnot modulien ohjaukseen. Muut on korppusahoja tohon settiin verrattuna. Tai jos budjetti ei anna myöden, niin sitten XK1
‹ edellinen sivu | seuraava sivu ›
1 2
Lisää uusi kirjoitus aiheeseen (vaatii kirjautumisen)