Aihe: MIDI-keyboardin käyttö keikalla
1
Rodesit
19.10.2008 04:22:55
Olen mahdollisesti hommaamassa yhdistelmää MIDI-keyboard + soundimoduuli (vai miksikä niitä kutsutaan?) keikkakäyttöön.

Soundimoduuliksi ajattelin Rolandin SonicCelliä. Soittelin sitä kaupassa ja ainakin minun korvaan kuulosta aika pätevältä.

MIDI-keyboardeista en niin hirveän paljon vielä ymmärrä, mutta ainakin M-Audion Axiom tuntui aika asialliselta vehkeeltä.

Haluasin kuulla kommetteja, miten luulette tuollaisella setupilla pärjäävän keikalla. Miten soundien vaihtaminen tapahtuu keyboardin puolelta? Entä onnistuuko splittien tai layereiden tekeminen helposti?

Mikä olisi mielestänne hyvä MIDI-keyboard, kun puhutaan nimenomaan keikkakäytöstä? Musiikkityyli on siis ihan perintä poppia/rockia eli max 2-3 eri soundia per biisi. Tuossa Axiomissa tuntuu olevan hirveästi noita potikoita mutta tekeekö niillä mitään keikall? Minulle olisi tärkeää, että soundien valitseminen ja vaihtaminen olisi nopeaa.
Murgo
19.10.2008 06:55:21 (muokattu 19.10.2008 06:56:13)

Yleensä MIDIkiippareissa (ehkä kaikkein halvimpia lukuunottamatta) on napit soundinvaihtoa varten joista saa lähetettyä modulille program change-käskyn. Splitit ja layerit voi tehdä joko kosketimistolla (jos koskettimisto sen mahdollistaa) siten että lähettää kahdella kanavalla jotka sitten soittavat eri soundeja modulista, tai sitten lähettää koskettimistolta vain yhtä kanavaa ja tekee ne splittaukset/layerit modulista (mielestäni helpompi tapa, makuasia). Eri koskettimistoissa on erilailla toimintoja, kaikein halvimissa ei ole kuin koskettimet ja bend- ja modulaatiokiekot, joissain taas on nappuloita enemmän kuin monessa varsinaisesa synassa.

Potikat lienevät lähinnä analogimallinnuksia yms. varten että saa säädellä reaaliaikaisesti eri parametreja. Eli niillä pystyy lähettelemään yleensä valinnaisia controlleriviestejä.
Niin vähän aikaa,niin paljon puuhasteltavaa!
onni
19.10.2008 07:05:51 (muokattu 19.10.2008 07:07:36)
Mä tein muutaman vuoden keikkaa kahdella midi kiipparilla ja yhdellä modulilla joka oli Motif Es.
Välissä oli midi merger.
Toimi hyvin vaikka moduli oli toisella puolella lavaa räkissä missä oli kaiut ynnä muut härpättimet.
Pitkä midi piuha vaan ja menoks.
Ei ollut mitään ongelmia ohjata modulia midi kiipparilla.
Ohjelmointiahan tuo systeemi vaati mutta toimii.
Ainoa huono puoli tossa systeemissä oli jos jouduit tekemään tuuraus keikkoja niin
jouduit ruuvamaan modulin irti räkistä.
moder
19.10.2008 12:08:46
Jos sulla on oma bändi ja samat biisit ja jaksat näprätä asetuksia, niin toimii tuollainenkin ratkaisu.

Itse teen keikkoja vähän milloin minkäkin kokoonpanon kanssa, joten pysyvää setuppia on vaikee kasata. En jaksa kauheesti sen takia viilata soundeja, aika pitkälti mennään ihan preseteillä.

Tai onhan meillä vakiokokoonpano, mut siin mä en tartte kuin akustisen flyygelin.
Rodesit
19.10.2008 13:07:40
Eli kuulostaa ihan toimivalta ratkaisulta.

Olisiko jollain muuten kokemuksia tuosta M-Audion Axiom kiipparista, miten se soveltuu tällaiseen hommaan?

Kuva löytyy:
http://www.m-audio.com/images/global/media_hqpics/Axiom49_top.jpg

Siis vaihdetaanko soundia tuolla vasemman reunan numpadilla? Mitä nuo zonet ja groupit ovat?

Itselläni on tällä hetkellä Yamahan MO6 (joka on muuten myynnissä torilla, loistava soitin, osta pois!), ja siinä olen tykännyt keikalla Master modesta, jossa voin tallentaa haluamani favourit soundit numeronäppäinten taakse (näppäimet ovat siis numeroilla 1-16 joten muistipaikkoja riittää hyvin koko setin tarpeisiin).
‹ edellinen sivu | seuraava sivu ›
1
Lisää uusi kirjoitus aiheeseen (vaatii kirjautumisen)