Aihe: Yamaha Motif xs 8 VS. Roland RD-700 GX
1 2
Agion
22.09.2008 16:39:39
Olisiko parempi ostaa Roland RD-700 GX kenties motif rackin kanssa vai motif xs 8 suoraan?

Tarkoituksena olisi hankkia keikkapiano, jolla voi kotonakin tehdä musaa tietokoneella. Suhteellisen helppo kuljettaa ja mahdollisimman hyvä hintalaatusuhde. Painoitettu koskettimisto on myös ominaisuus, jonka haluaisin näin pianistina. Ja kummassa on paremmat soundit/kosketus?
Leikari
22.09.2008 16:51:29
entäs tämä:

http://www.thomann.de/fi/yamaha_s_90_es.htm

- -

minulle ei auennut, että mitä kysyjä hakee RD-700:lla ja mitä toistaalta Motifilla

- -

mitä tässä tapauksessa tarkoittaa, että tekee musaa tietokoneella - onko tarkoitus vain äänittää? voihan äänetkin tuottaa tietokoneella, jolloin riittäisi pelkkä kontrolleri so. masterkoskettimisto
Agion
22.09.2008 17:10:50 (muokattu 22.09.2008 17:30:52)
Lähinnä keikkasyntikaksi (mahdollisimman paljon laadukkaita soundeja).

Yamaha Motif XS 8 on käsittääkseni workstation, jolta musanteko onnistuu lennossa ja se käy niin keikalle kuin kotiin studioon äänityksiin sekä esim. Pro Toolsin avulla biisien tekoon?

Roland on taas halvempi, lähinnä piano, mutta silti siinä on (hyviä?) soundeja? Ehkä ei niin hyvä äänityksiin vai?

Musan teko ei ole niinkään pääasia vaan se, että sellainen mahdollisuuskin olisi olemassa ja että laitteen kuitenkin saa tietokoneeseen kuitenkin kiinni.

Selvensikö tämä asiaa yhtään?

Tuo Yamaha S90 ES vaikutti ihan hyvältä vaihtoehdolta myös.
Leikari
22.09.2008 18:25:16
Yamaha Motif XS 8 on käsittääkseni workstation, jolta musanteko onnistuu lennossa ja se käy niin keikalle kuin kotiin studioon äänityksiin sekä esim. Pro Toolsin avulla biisien tekoon?

voin olla kovastikin väärässä, mutta tuntuu kuin joku olisi sanonut, että mitkä ovat parhaita/hyviä laitteita eikä sinulla itsellä ole oikein selkeätä käsitystä, että mitä ja miten voi mitäkin tehdä??

Motifissa on varsin kehittynyt sekvensseri + nykyään myös "apusoittotoimintoja". Sekvensseriä voi käyttää äänitysstudion tapaan eli sinne tallennetaan Motifin omaa soittoa ohjaavat komennot efekteineen, voimakkuustasoineen yms.. - Demoilua yms. voi varsin pitkälle tehdä pelkällä Motifillakin.

Jos haluaa tallentaa ääntä äänityslaitteen/-ohjelman raidoille tapahtuu se esim. tietokoneelle. Ääni laitetaan sitten analogi- tai digitaalipiuhaa pitkin tietokoneen äänikortin/-interfacen kautta sisään ja tasot yms. säädetään sekä editoinnit tehdään tietokoneella.

En tässä ota kantaa, että onko Pro Tools järkevä valinta ensimäiseksi (?) tallennussysteemiksi. PT:llä tai vastaavalla voi joka tapauksessa sujuvasti äänittää vaikka Casiota - ei ole siitä kiinni...

Motifissa on toki nykään kaikenlaista syvää integrointia tietokonemaailmaan - kannattaa perehtyä kunnolla esim. manualin kautta että mitä oikeasti voi tehdä ja miten se tapahtuu - - ettei ole pelkkien mainosfraasien varassa. Paras olisi tietysti, jos joku täällä pystyisi kertomaan kokemuksiaan...

Tuo Yamaha S90 ES vaikutti ihan hyvältä vaihtoehdolta myös.

Soundillisesti hyvä, myös masterkiippariominaisuuksiltaan. Sekvensseri ei taida kyetä tallentamaan eikä sampleria ole - so. "turhasta" ei tarvi maksaa. Mukana mahdollisuus käyttää PLG-laajennuskortteja. Käytät sitten tietokonetta äänityksiin...

S90 on myös hyvä syntikka so. soundeja runsaasti (mitä niistä sitten tarvii...?) ja niiden muokkausmahdollisuudet hyvät

rd-700x enemmän piano ja muut soundit "GM-tasoa" so. jotenkin välttäviä...

käy kokeilemassa molempia - molemmille on varmasti kannattajansa
falgor
22.09.2008 19:07:49 (muokattu 22.09.2008 19:08:52)

Motif XS:ssä taitaa olla tuo mlan (siis siinä XS8:ssa jossa on ne painotetut koskettimet). Siitä saa firewirellä digitaalisena 16 raitaa tietokoneeseen syntikasta ja 6 syntikasta tietokoneeseen. Voisi olla aika kätsy. Yks mahdollisuus ois toi Kurzweil PC3x, tosin siinä ei ole mitään tuollaisia integraatiota. Hyvät äänet ja hyvä kontrollerikeyboardina. Vaikuttaa et Motif XS8 ois paras ainakin studioiluun.
Janus
22.09.2008 21:12:08 (muokattu 22.09.2008 21:16:44)
rd-700x enemmän piano ja muut soundit "GM-tasoa" so. jotenkin välttäviä...

No niinpä just... GX:ssä on mm. Rolandin uuteen ARX-synteesilaajennukseen perustuva Rhodes-sample/mallinnus, ihan *tun loistava. Samaten Hammond-soundit ovat todella päteviä, tonewheel-rekistraatioita voi muokata itse / tarvittaessa ruuvata (rajoitetusti) lennosta, percussio ym. toimii "oikein" (kuten VK-sarjassa), ja multiefektiprossusta saa käsittääkseni lepan lisäksi ketjutettuna (kummin päin tahansa) jonkun toisenkin multiefektin, kuten kaikille soundeille, esim. lepa -> kompura tai särö -> lepa.

GM2-yhteensopiva setti akuankka-soundeja löytyy midifailien soittamista varten, mutta bread&butter -synaosasto on paremminkin JV2080/Fantom-tasoa, eli etenkin livekäytössä aivan kelvollisia ellei todella hyviä, vähän timbrestä riippuen. Soundien lukumäärä/valikoima ei oo huimaava, mutta kahdella SRX-paikalla saa laajennettua just sen tyyppisiä soundeja kuin itse huvittaa. Midikontrollerina GX on myös oikein toimiva.

Mulla ei oo mitään intressiä myydä tai olla myymättä kellekään mitään, kaikki tässä keskustelussa esiintyneet laitteet ovat moderneja ja laadukkaita 88-syntikoita, mutta silti kannattaisi tutustua vähän asioihin ennen kuin tiputtelee tollasia one-linereita joissa ei oo mitään todellisuuspohjaa.

EDIT: Aloittajalle: jos työasemaominaisuudet eivät ole välttämättömiä, mä harkitsisin todella vahvasti RD-700GX:ää ja unohtaisin toistaiseksi sen Motif-räkinkin: sen sijaan lisäsoundit hommaisin yhdellä tai kahdella SRX-laajennuksella, omien mieltymysten ja musagenren mukaan. Ts. simpponiahevijannuille orkka- ja jousilaajennus, roots/allaround-miehille Ultimate Keys + Studio SRX, jne. On vähän helpompi roudatakin. SRX-demoja voi kuunnella täältä: http://www.rolandus.com/Multimedia/Flash/srx/index.html
Bronks
22.09.2008 22:09:04 (muokattu 22.09.2008 22:09:48)

EDIT: Aloittajalle: jos työasemaominaisuudet eivät ole välttämättömiä, mä harkitsisin todella vahvasti RD-700GX:ää ja unohtaisin toistaiseksi sen Motif-räkinkin: sen sijaan lisäsoundit hommaisin yhdellä tai kahdella SRX-laajennuksella, omien mieltymysten ja musagenren mukaan. Ts. simpponiahevijannuille orkka- ja jousilaajennus, roots/allaround-miehille Ultimate Keys + Studio SRX, jne. On vähän helpompi roudatakin. SRX-demoja voi kuunnella täältä: http://www.rolandus.com/Multimedia/Flash/srx/index.html

Ei varmaan surku vaihtoehto ollenkaan. Paha kommentoida tuota VS. topiikkia suoraan, kun ei ole Motif XS:stä kokemuksia. Mulla on S 90 ES, ja se on kyllä kaikin puolin toimiva laitos. Rolandin RD-700GX:ää olen pari kertaa soitellut, ja GM-tason saundeiksi tosiaan on turha lähteä synaosastoa luokittelemaan. Tatsi on muuten mahtava.

Saundiarsenaalia paikkaamaan sopii myös Roland Sonic Cell, jos haluaa saundeille enemmän liikuteltavuutta. Hinnaltaan taitaa muistuttaa paria laajennuskorttia.

Höh, ei tästä kellekään mitään hyötyä ollu.
Don't take me serious, I'm just playing.
Agion
22.09.2008 22:35:49
Yks mahdollisuus ois toi Kurzweil PC3x, tosin siinä ei ole mitään tuollaisia integraatiota. Hyvät äänet ja hyvä kontrollerikeyboardina.

Tuosta Kurzweilistä kiinnostuin. Elikkäs mitäs erilaista/samaa/parempaa siinä ois noihin S90 ES/RD-700 GX verrattuna? Samassa hintaluokassa kun kaikki nuo ainakin thomannilla pyörii.
falgor
22.09.2008 22:56:49 (muokattu 22.09.2008 22:58:06)

No, siinä on ainakin omasta mielestäni paremmat äänet, ja enemmän ääniä. Arvosteluja ei kovinkaan paljon vielä ole laitteesta, mutta itse omistan sen ja ainakin omasta mielestäni pianot, e-pianot, urut ja, no, hyvin pitkälti kaikki paitsi jotkut kitarat on tosi hyviä. Eli löytyy kyllä analogisynaäänistä orkesterisoittimiin ääniä. Omia youtube demoilujani voit kattoa täältä PC3x playlististä
http://www.youtube.com/user/FalgorOne

Jos haluaa paremman äänenlaadun niin siihen videon ULR:n loppuun (eli sen watch?v=B6CpqdskkzU, tai mikä sitten sattuu olemaankin, perään) lisää &fmt=18 niin saat stereoäänet. Pitäs sit näkyy videon alla "watch in standard quality" tai "watch in normal quality" jos onnistuit saamaan high qualityn.

Joskus tulee sellasia lisäjuttuja urlin perään, niin ne pitää poistaa että saa ton lisättyä sen videon koodin jälkeen. Toi Kurzweil ei oo mikään zimsalabim-laite, et siin ei hirveesti oo mitään onemanband vipstaakkeleja. Enemmänki sellanen "pro" laite, jos nyt se kertoo mitään. Suosittelen kyllä. Ja on muitakin youtube videoita tosta + audio demoja garageband.comissa ja tietty Kurzweilin sivuilla, mutta omasta mielestäni ne Kurzweilin omat instrumettidemot ei kerro hirveen paljon siitä oikeesta laadusta, ainakaan kun vertaa sitä kun pääsee soittamaan. Todella hyvin ohjelmoitu noi äänet.
HK
26.09.2008 03:34:52 (muokattu 26.09.2008 03:37:11)
Jos alun kysyjällä oli tarve nimenomaan Rolandin painotettuun täyskiippariin ja silti piti saada työaseman verran ominaisuuksia niin miksei sopiva vaihtoehto voisi olla vaikkapa ihan suoraan Fantom G8?

Voi olla, että olen väärässä, mutta käsittääkseni jo Fantom X8:ssa piti olla täysin sama kiipparimekaniikka kuin RD-sarjassa.
Peltikorva puupäässä.
Bronks
26.09.2008 08:30:11

Jos alun kysyjällä oli tarve nimenomaan Rolandin painotettuun täyskiippariin ja silti piti saada työaseman verran ominaisuuksia niin miksei sopiva vaihtoehto voisi olla vaikkapa ihan suoraan Fantom G8?

Sama kävi mielessä. Sehän rinnastuu Motifin XS:ään paljon parmmin kuin keikkapianomalli.
Janus
26.09.2008 12:04:45

"Tarkoituksena olisi hankkia keikkapiano, jolla voi kotonakin tehdä musaa tietokoneella ????. Suhteellisen helppo kuljettaa ja mahdollisimman hyvä hintalaatusuhde."

G8 on melkoinen monsteri roudata, ja hintalappukin on puolet isompi kun RD:ssä (about 3000 e vs. 2000 e). Toi "tehdä musaa tietokoneella" on aika ympäripyöreä kriteeri, nykysin kun lähes minkä hyvänsä kiipparin saa kommunikoimaan MIDItse USB-väylän kautta. En lähtis suosittelemaan työasemaa, ennen kuin sellasen tarve on todella hyvin perusteltu.

Voi olla, että olen väärässä, mutta käsittääkseni jo Fantom X8:ssa piti olla täysin sama kiipparimekaniikka kuin RD-sarjassa.

Olet. Uudessa Fantom G8:ssa ja RD-700 GX:ssä on täysin uusittu vasarakoskettimisto (vanhoissa Fantom X8:ssa ja RD-700 SX:ssä on keskenään sama).
Bronks
26.09.2008 12:46:01

"G8 on melkoinen monsteri roudata, ja hintalappukin on puolet isompi kun RD:ssä (about 3000 e vs. 2000 e).

Totta, ja sama pätee Motif XS 8:aan. Mä lähinnä puolsin ominaisuuksiensa puolesta järkeväksi vertailla XS 8:aa Fantom G8:aan mieluummin kuin keikkapianoon.

Jos Yamahalta hakee kahteentonniin kunnon keikkavehjestä, se on sitten S90ES.
Leikari
26.09.2008 12:50:31 (muokattu 26.09.2008 13:08:19)
Mulla ei oo mitään intressiä myydä tai olla myymättä kellekään mitään, kaikki tässä keskustelussa esiintyneet laitteet ovat moderneja ja laadukkaita 88-syntikoita, mutta silti kannattaisi tutustua vähän asioihin ennen kuin tiputtelee tollasia one-linereita joissa ei oo mitään todellisuuspohjaa.

... rauhoitu vähän :-)

en lähtenyt omaan vastaukseeni perinpohjaista selostusta laatimaan - - mm. kysyjän lähtökodat (painotus pianoon, jäsentymätön käsitys kiipparista musantekohommissa jne.) - - noo, onelinerillä voi vähän kiteyttää asioita

RD 700 GX:stä olen edelleen samaa mieltä kuin ylempänä: on enemmän piano (vaikka voi soittaa hammondia jne...) - syntikkaosuus tulee paremmin mukaan vasta SRX-korttien myötä - - nähdäkseni valmistajan painotus on selvä - ko. soitin on ennemminkin keikkapiano. Ja varmasti hyvä sellainen - ja laajennettaviaa syntikan suuntaan.

Yamaha S90 on mielestäni enemmän luonteeltaan syntikka (ei siis kuitenkaan työasema), joka on myös hyvä piano. Edelleen olen tuota mieltä.

Näiden kahden soveltuvuutta/integroitavuutta tietokoneella tehtäviin musahommiin ei ehkä avaajan kannalta ehkä ole olennaisin asia.

edit: molemmat siis ovat varmasti hyviä - näkisin, että käyttäjän tarpeiden painotukset ja mieltymys tärkeimpiin soundeihin ratkaisevat
freeze
24.10.2008 13:11:49
oon kokeillut molempia..ja nyt ostin rd 700 gx..gx pesee tällä hetkellä kaikki keikka pianot markkinoilla..ihan jo pelkästään sen mahtavalla mallintavalla piano soundilla joka on samplätty stainway&sonsin konsertti flygelistä,

piano soundiin voi vaikuttaa kaikilla tavoilla..ja se soundi elää kuten aidossa flygelissä, vasaran isku kuuluu, ja siihe voi vaikuttaa kuinka lujaa se kuuluu, ja myös niinkin pieni asia on säädetty, että pieni metalli kahahdus kuuluu kun nostat sustainin ylös..se on efekti joka kuuluu ainakin vanhemmissa pianoissa.

hammondit on siinä nyt ihan roland vk-8 luokkaa, ja täysin yhtä säädettävissä kuin vk;8:ssa.

rhodes soundeista puhumattakaan...uudella supernatural tegnolocialla on saatu aikaan mahtavat rhodesit, jotka myös on täysin säädettävissä.

rd 700 gx;n helppo käyttöisyyden ansioista, se on mahtava ihan keikka käyttöön...
esim kun kokeilin yamaha motifia, niin en saanut ihan suomalaisella maalaisjärjellä soundia vaihdettua...kerran mulla oli joku jammun syna, ja piti "14" nappia painaa yhtä aikaa että sai yhen soundin vaihdettua.

mutta jos motif innostaa,,niin mikä nottei..motif on kyllä sitten heti hyvä kakkonen maailman markkinoiden parhaista keikka pianoista. :)
MikkoJP
27.10.2008 17:31:57
Olen hätäisesti musiikkiliikkeissä kokeillut kaikenlaisia ja kuunnellut tietenkin. Itse olen kyllä vankasti sitä mieltä, että Roland RD-700 on luettavissa oikeisiin ammattisoittimiin ... noihin muihin en juuri mielelläni kajoa. Erillisessä pianokortissa (Concert Piano) on todella mahtava flyygelisoundi ja hammond-soundeja on parissakin. Kosketus on professionaalinen ja käyttömukavuus keikalla täydellinen. Sillä voi hyvin heittää vaikka yksin keikan.
Studiossa midi toimii hienosti ja levylle voi heittää ison määrän soittimia - jopa rumpuja ja kukaan ei huomaa petosta.
Itse käytän noin 10 eri soundia ja ne riittää hyvin - kun ovat hyviä.
Fuzzy Boner
27.10.2008 18:18:30 (muokattu 27.10.2008 18:20:24)
oon kokeillut molempia..ja nyt ostin rd 700 gx..gx pesee tällä hetkellä kaikki keikka pianot markkinoilla..ihan jo pelkästään sen mahtavalla mallintavalla piano soundilla joka on samplätty stainway&sonsin konsertti flygelistä

Aika jännä. mulla oli toi GX keikalla nyt vkonloppuna. Mun mielestä ei toiminu pianosoundi juuri yhtään. Samaa palautetta tuli bändikavereilta. Oikein ääneen ihmettelivät että miten oudolta se kuulosti. Ihan ku olis purkista tullu koko soundi.. Äänikamat oli jees, eli ei se niistä kiinni ollu.

Jännä juttu. Ehkä en osannu ottaa oikeeta soundia tai muokata sitä tms.. Muhun ei tehny vaikutusta, tuli jopa Nord Stage mieleen soundista...

Täytyy joskus tsekata jossain liikkeessä kunnolla. Syy voi olla etten osannu vaan säätää kunnon soundia siitä. Vedin sillä ekalla presetillä
JPQ
27.10.2008 20:18:18 (muokattu 27.10.2008 20:21:34)

Pakko todeta: Mallinettu soundi ei voi olla sample!!! väitti kuka tahansa mitä tahansa tai no sample voi olla mallinnuksesta mutta muuten ei ja ehdoton siis.
Fuzzy Boner: oletko soittanut oikeaa pianoa? mieluiten vielä steinway&sonsia ei muuten mutta arvostelu aina vakuuttavampaa jos esikuvasta on kokemusta.
ps. mitä tieteen ketjussa halusin nähdä miten nämä kaksi ihan eri tarkoitukseen ajateltua laitetta vertautuu.
ville viaton
27.10.2008 21:03:32
Fuzzy Boner: oletko soittanut oikeaa pianoa? mieluiten vielä steinway&sonsia ei muuten mutta arvostelu aina vakuuttavampaa jos esikuvasta on kokemusta.

Niin, Fuzzy?! Kannattaisi kokeilla oikeata pianoa joskus. Jäbä vaan räplää noita synia koko ajan, mutta jos JOSKUS edes kokeilisit aitoa asiaa. Mee vaikka johonkin ala-asteelle kysymään jos saisit vähän vilkaista miltä ne näyttää.
Kyllä mun mielestä life-musa on parasta.
falgor
27.10.2008 21:17:50

Kurzweilissa on kyllä mun mielestä hyvät pianosoundit ja monia eri tyyppisiä pianoita. Vahinko vaan ettei sitä pääse pahemmin kokeilemaan, itekin ostin ennakkotilauksena ja odotin kolme kuukautta.
‹ edellinen sivu | seuraava sivu ›
1 2
Lisää uusi kirjoitus aiheeseen (vaatii kirjautumisen)