Aihe: 3 keikkapiano/sähköpiano vaihtoehtoa, mikä näistä? 1 | |
---|---|
![]() 03.03.2008 12:12:45 (muokattu 03.03.2008 12:16:42) | |
Kaveri sai houkuteltua Thomannin kimppatilaukseen mukaan, kun heitin hänelle, että olisi kiva saada uusi suht edullinen sähköpiano. Olen selannut ja lueskellut eri vaihtoehtoja ja nyt pitkän pohdinnan jälkeen on jäänyt kolme vaihtoehtoa jäljelle: YAMAHA P85 649 euroa KORG SP250 698 euroa CASIO PX-320 PRIVIA 766 euroa Kokemusta on sekä Yamahasta että Casiosta. Yamaha on ainakin minulla toiminut kuin unelma, ei mitään ongelmia softan tai muun kanssa. Casion keyboardit ovat osottautuneet varsin epävarmoiksi ja ainakin yksi aikaisemmin omistamani kiippari oli varsin surkea. Alkoi jo uutena jumittamaan (ratkaisu ainoastaan virran katkaiseminen), touch respondit hävisivät joistakin koskettimista ja vaikka mitä. Korgista ei ole omaa kokemusta. Soittelen pop/rock/klasarijuttuja, ja tärkeää on myös että soitin toimii keikkapianona tarvittaessa. Liitännät olisivat huiput Casiossa (toimisi muutenkin keikkapianona varmaan loistavasti) ja hyvältä vaikuttaisi muidenkin ominaisuuksien monipuolisuus. En vain osaa päättää voinko luottaa enää Casioihin. Yamahan puolesta puhuu hyvät aikaisemmat kokemukset, miinuksena ja myöskin hyvänä asiana on suht. pieni määrä ominaisuuksia, joten voisin kuvitella, että on senkin puolesta varmempi peli. Mutta miten P85 keikkapianona? Onko suurtakaan eroa aikaisempaan P80:een? tai P90:een? Liitännät askarruttaa. Onko eroa/hunompi juttu yhdistää soitin kajareihin jos ulostulona on ainoastaan kuulokeliitännät, vai olisiko hyvä olla puhtaat jackplugit kaijuttimia varten? Korgissa askarruttaa laitteen tuntemattomuus minulle, soittotuntuma. Erityisti se kun missään ei mainita, että kyseessä on graded hammer tai vastaava koskettimisto. Ainoastaan "Touch Control:Light, Normal, Heavy"? Eli jos ei ole aitoa piano soittotuntumaa, niin sitten tämä peli putoaisi pois joukosta. Jos olisi valittava soittopeli itsellenne näistä kolmesta, minkä valitsisitte? Kiitoksia jo etukäteen. ----------------------------- YAMAHA P85S 649 euroa THOMANN: http://www.thomann.de/fi/yamaha_p85 … id=05bbc89b2848a78499afcfec8b136f9d YAMAHA.COM: http://www.yamaha-europe.com/yamaha … ies/10_no_series/035_P85/index.html Yamaha P-85S Specifications: Keyboard: GHS 88 keys (A-1 -- C7) Sound Source: AWM Stereo Sampling Polyphony (Max.):64 Voices Selection:10 Reverb: 4 types Chorus: YES (Preset only) Dual: YES Metronome: YES Song Recording: 1-track recording/playback (1 user song) Demo Songs: 10 Voice Demo Songs, 50 Piano Preset Songs MIDI: IN/OUT Headphones: 2 (standard phone) Sustain Pedal: YES* Pedal Unit: YES** (option) Amplifiers: 6W x 2 Speakers: (12 x 6) cm x 2 Dimensions (W x D x H): 1,326mm x 295mm x 151.5mm (52-3/16'' x 11-5/8'' x 5-15/16'') Weight: 11.6kg (25 lbs., 9 oz) ---------------------------------- KORG SP250 698 euroa THOMANN: http://www.thomann.de/fi/korg_sp250.htm KORG.COM: http://www.korg.com/gear/info.asp?A_PROD_NO=SP250 Touch Control:Light, Normal, Heavy Sound Generation:Stereo Sampling System Polyphony:60 notes Programs:30 sounds (5 Pianos, 7 Electric Pianos, Harpsichord, 2 Clavs, Vibraphone, Marimba, Acoustic Guitar, 3 Jazz Organs, 3 Church Organs, 3 Strings, 3 Choirs) Two Programs can be layered Effects:Reverb, Chorus (3 levels each) Demo:30 songs (10 songs in 3 banks) Metronome: Tempo, Time Signature, Accent and Volume controls Tuning: Key Transpose, Fine Tuning, Temperament (Equal, Kirnberger, Werkmeister) Pedal: Damper-style (included), half-pedaling supported Outputs: L/R, 2x headphones, damper, MIDI (in/out). Main Amp:2 x 11 Watt Speakers:2 Dual Cone Speakers (2 x 10 cm) with bass-reflex speaker box Power Supply:DC 12V (External AC adapter) 3.5A Power Consumption:42W Dimensions: 140 x 1295 x 380mm(HxWxD) Weight:41.89 lbs. (19 kg) main unit only, not including stand. (Included Items: Stand, Music stand, Damper pedal, AC adapter) ------------------------------------------------------------------------- CASIO PX-320 PRIVIA 766 euroa THOMANN: http://www.thomann.de/fi/casio_px_320_privia.htm CASIO-EURTOPE.COM: http://www.casio-europe.com/euro/emi/privia/px320/ Specifications: 88 touch-dynamic weighted keys Scaled hammer mechanic CPZ Mk2 4 loudspeaker Maximum Polyphony: 128 voices Timbres: 202 (with Layer and Split); 202 AiF timbres + 70 rhythms Effects: Reverb (4 types), Chorus (4 types), Brilliance (3 to 0 to 3), Acoustic Resonance Metronome Beats per measure: 0, 2, 3, 4, 5, 6 Tempo setting: 20 to 255 Duet Adjustable tone range: 0 to 3 octaves for the left keyboard; 4 to 1 octaves for the right keyboard Auto Accompaniment Number of Rhythms: 70 Tempo Range: 20 to 255 Controllers: START/STOP, INTRO/ENDING, SYNCHRO/FILL-IN Auto Accompaniment modes: NORMAL, CASIO CHORD, FINGERED, FULL RANGE CHORD Accompaniment Volume Level: Adjustable Demo Songs: 71 (11 tone demo songs; 60 Music Library songs) Music library: Built-in Songs: 60 User Songs: Up to 10 (3.1 MB total memory capacity; up to approximately 318 KB per song)* Song volume: Adjustable Learning function: part on/off (L/R) Based on 1 KB = 1024 bytes, 1 MB = 10242 bytes. Registration Number of Areas: 96 (12 sets × 8 banks) Recorder: Functions: Real-time recording, playback Number of Songs: 5 Number of Tracks: 2 Capacity: Approximately 50,000 notes total (Up to approximately 10,000 notes per song) Recording Media: Built-in flash memory Pedals: Damper, Soft/Sostenuto (switchable) Additional Functions: Touch Select: 3 types, Off Transposition: _1 octave (12 to 0 to 12), Tuning: A4 = 440.0 Hz _99 cents (variable), Operation Lock MIDI: 16-channel multi-timbre receive SD Memory Card: SD memory card slot, Supported SD Memory Cards: Up to 2 GB, Functions: SMF playback, file storage, file recall, card format Inputs/Outputs: PHONES jack: Stereo mini jacks x 2 Pedal Jacks: Standard jacks x 2 AC adaptor terminal: 12V DC MIDI OUT/IN terminals LINE OUT R, L/MONO jacks: Standard jacks x 2 LINE IN R, L/MONO jacks: Standard jacks x 2 USB port: Type B Pedal connector (for optional SP-30 only) Speakers: (12cm x 6cm oval) x 2 + 5cm x 2 (Output: 8.0W + 8.0W) Power Requirements: AD-12 AC adaptor Measurements: 132.2 cm (W) × 27.8 cm (D) × 13.4 cm (H) Weight: Approximately 12.0kg ---------------------------------- | |
![]() 03.03.2008 13:00:47 | |
Anteeksi lyhyt ja ehkä turha vastaus, mutta paljon erilaisia Korgin kosketinsoittimia (ei pelkästään syntikoita) ja myös SP250 -pianoa soittaneena voisin kyllä sanoa että missään Korgissa ei ole vielä ollut pianosoundia, jota voisi kuvitellakaan aidon pianon korvaajaksi. En siis ole vielä kuullut Korgin vehkeistä sellaista pianosoundia jolla tekisi jotain jos haluaa pianokappaleita soittaa. Ne menee juuri ja juuri bändin kosketinsoittajan piano-osuuksiin mutta ei sitten mihinkään sen suurempaan. Casiota ja Yamahaa olen myös soitellut ja tykkäsin enemmän Yamahasta, mutta mielipidekysymyshän tuo on. Parhaat pianosoundit mitä olen digitaalipianoista kuullut on Kawailla ja Clavialla, mutta on myös niitä, joille nämä merkit ovat kirosanoja. Sanoisin, että kannattaa käydä kokeilemassa kaikkia kolmea ja ostaa se, jossa on paras soittotuntuma ja paras pianosoundi. Muilla soundeilla kun ei tee digitaalipianossa mitään jos itse pianosoundi on huono. "Jos on alkoholia ja hyvää seuraa, niin siitä ei hyvää seuraa" | |
![]() 03.03.2008 14:06:57 | |
Kiitos vastauksesta! Sanoisin, että kannattaa käydä kokeilemassa kaikkia kolmea ja ostaa se, jossa on paras soittotuntuma ja paras pianosoundi. Muilla soundeilla kun ei tee digitaalipianossa mitään jos itse pianosoundi on huono. Olen käynyt soittelemassa jo Yamahaa ja Casiota. Musaliikkeen äijä ylisti Casiota; ja aivan varmasti vain siksi koska sais siitä enemmän rahaa. Tiedän, koska on kokemusta, että on sen verran kiero mies. Ei tosin vaikuttanut tuo Casio paskalta vaan soundit oli mielestäni loistavat, aivan kuten Yamahassakin. Soittotuntumassa en huomannut juurikaan mitään eroa, muissa ominaisuuksissa kyllä, esim. soundien vaihdossa jne. Yamaha olisi kyllä vähän edullisempi, jäisi rahaa muuhunkin. Ainakin sen verran tuli selkoa nyt, että Korg putoaa pelistä pois. Mutta kun ei osaa valita. Molemmissa on hyvät ja huonot puolensa. Kiinnostaisi tietää vielä tuon P85:n eroavaisuus P80 ja P90 keikkapianoihin. Ja miten toimii nimenomaan keikkapianona. Casiossa arveluttaa edelleenkin luotettavuus ja kestävyys. Jos vain heruu kokemusta ja tietämystä niin lukisin mielellään lisää kommentteja. | |
![]() 03.03.2008 20:27:23 | |
Jos et ole vielä katsonut CASION PX320:sta Harmony Centralista (User Review), tässä: http://reviews.harmony-central.com/ … +And+MIDI/product/Casio/PX-320/10/1 Overall Rating 10. Ei paha, tosin vain 2:n käyttäjän arvostelu. Olen soitellut itsekin musaliikkeessä Casion Privioita, kaikissa hyvät soundit ja hyvä soittotuntuma. Tosin minullakin on hunoja kokemuksia aikaisemmista Casioista. Taisin täälläkin jossain ketjussa vuodattaa, että aikaisempi Casio WK1200 oli täysi susi. Ks. HarmonyCentral User Revies Casio WK-1200: Overall Rating 5.9 (11 responses) Eli ei ehkä just minulla surkeaa kappaletta... Luottamus Casioihin on sen jälkeen ollut hieman varauksellista, mutta kaipa tekniikka ja tuotekehitys on mennyt eteenpäin, toivottavasti. Ja samanlainen muovinen pelihän se myös Yamaha on. Itse en tiedä kumman noista valitsisin, ehkä Yamaha on edullinen ja yleisesti kiitetty, mutta mitä lueskelin Yamaha P80:n kommentteja Harmony Centralista, niin joukkoon mahtuu myös niitä huonoja, (Overall Rating: 9.2 (98 responses)) esim: "It seems that nobody has ever had a problem with a Yamaha. I must be terribly unlucky. All well for the 1st year but then the electronics have gradually gone on the blink. What happens now is that whenever I push a button (try to change the preset, transpose, demo, whatever) - the piano seems to take some random action and a bunch of unrelated lights change." "My P-80 has one small fault. The E flat below middle C occasionally sticks in the up position, usually after the instrument has been stored or transported on end." Ota sitten selvää. Mutta ottaen huomioon käyttäjien kommenttien määrää, ei vaikuta lainkaan huolestuttavalta, niin ja nuohan oli Yamaha P80:n kommentteja ei P85:sen. Eli voivat olla täysin erilaisia pelejä loppupelissä. En tiedä. | |
![]() 03.03.2008 20:37:14 | |
"My P-80 has one small fault. The E flat below middle C occasionally sticks in the up position, usually after the instrument has been stored or transported on end." Ota sitten selvää. Mutta ottaen huomioon käyttäjien kommenttien määrää, ei vaikuta lainkaan huolestuttavalta, niin ja nuohan oli Yamaha P80:n kommentteja ei P85:sen. Eli voivat olla täysin erilaisia pelejä loppupelissä. En tiedä. Tosta P80 voin kokemuksesta sanoa, että siinä on joissain malleissa sellanen tehdasvika, että koskettimet murtuu, ja piti iteltäki huoltaa kuntoon aikoinaan. Uskois kyllä, että Yamaha on tossa uusio-light-mallissa (P85, I assume) vähän panostanu samantyylisiin mokiin a.k.a. ettei vastaavaa sattuis... "To alcohol, the cause of - and solution to - all of life's problems." -Homer J. Simpson | |
![]() 03.03.2008 22:04:01 | |
En mä tosta P85 tiedä mitään mutta mulla on ollut keikkasoittimena P-90 muutaman vuoden ja kuljeteltu sinne sun tänne välillä vaatimattomammissakin laitteissa ja toiminut loistavasti ja toimii edelleen. Ei, en ole tanssimuusikko! | |
![]() 04.03.2008 19:12:50 (muokattu 04.03.2008 19:14:47) | |
Korg on kyllä mainio peli. Sitä suosittelisin. Luulis että yamahakin on hyvä peli tuosta ei kyllä ole kokemusta, mutta ei sekään ole varmasti huono. Casioista olen saanut huonon kuvan, vaikka en ole tuota testannut. Ei kannata sulkee tota korgia pois, vaan jos jossain on, niin mene ihmeessä testaan. | |
![]() 26.10.2008 21:11:40 | |
Nostetaanpas ylös tämä. Homman nimi on se, että olen hommaamassa ensimmäistä s-pianoa ja tietoa niistä ei kauheasti ole, joten olen enemmän kuin kiitollinen, jos joku onnistuu minua pulmassani auttamaan. Vaihtoehtoina olisi tällä hetkellä tämmöiset pelit. Korg SP250 http://www.thomann.de/fi/korg_sp250.htm Kawai CL25 http://www.thomann.de/fi/kawai_cl25_r.htm tärkeintä hyvä soundi ja pianotatsi. plussaa ulkoiselle kaiuttimelle outputti. Korgia pääsen testaamaan Kawaita en. any ideas? ktos. - Aina on myötätuuli jonnekkin - | |
![]() 26.10.2008 21:26:56 | |
Mene testaamaan se Korg. ps. korgin piano soundit ei täälläkään vakuuta kamalasti (osa tosin vain nettipätkien pohjalta mutta jotain sanoo sekin) vaikka nykyään alkaakin olla ihan kuuneltavia. Jotenkin vaan epäilen että kawai voi osata pianosoundin paremmin mutta sitten muut soundit jaa a se onkin vaikeampi juttu. | |
![]() 27.10.2008 00:32:06 | |
Casiota ja Yamahaa olen myös soitellut ja tykkäsin enemmän Yamahasta, mutta mielipidekysymyshän tuo on. Parhaat pianosoundit mitä olen digitaalipianoista kuullut on Kawailla ja Clavialla, mutta on myös niitä, joille nämä merkit ovat kirosanoja. niin, et ole vissiin uusinta Roland Rd-700GX kokeillut?,,se kyllä kiilaa tällä hetlkellä kaikkien pianosoundien ohi,,suosittelen testaamaan. | |
![]() 27.10.2008 07:30:31 | |
niin, et ole vissiin uusinta Roland Rd-700GX kokeillut?,,se kyllä kiilaa tällä hetlkellä kaikkien pianosoundien ohi,,suosittelen testaamaan. Hmm, aloittajalla taitaa olla hiukan toinen hintaluokka hakusessa. Don't take me serious, I'm just playing. | |
![]() 28.10.2008 14:13:24 | |
Hmm, aloittajalla taitaa olla hiukan toinen hintaluokka hakusessa. totta..mutta mun lauselainaus olikin Undying Dreams:ltä | |
![]() 28.10.2008 17:05:06 | |
No hyih. Tulipahan testattua tuo Korgi ja ei voi kyllä kauheasti kehua. Tosi muovisen olonen peli ja piano tatsi ja soundi... noh ei häävit. - Aina on myötätuuli jonnekkin - | |
![]() 28.10.2008 17:33:46 | |
totta..mutta mun lauselainaus olikin Undying Dreams:ltä No saivarrellaan sitten oikein kunnolla. Ei tainnut olla kokeillut vielä maaliskuussa, jolloin oli kommenttinsa kirjoittanut;) Don't take me serious, I'm just playing. | |
![]() 29.10.2008 01:13:27 | |
No saivarrellaan sitten oikein kunnolla. Ei tainnut olla kokeillut vielä maaliskuussa, jolloin oli kommenttinsa kirjoittanut;) hoho..meni ohi..ei koskaan jaksa kattoo noita päivämääriä koska on kirjoteltu :P | |
![]() 29.10.2008 14:10:32 | |
Kun nyt tämä ketju nousi taas esille niin pitää kertoa, että päädyin sitten YAMAHA P85:een. Thomannilta tuli, ihan ehjänä. Paketti oli kuitenkin aukastu, en tiedä oliko käynyt jo jollain vai onko niillä tapana avata paketit ja tsekata että kaikki luvattu on mukana. Kävin aikaisemmin vielä testaamassa paikallisessa musaliikkeessä. Ihastuin touchiin. Just sellainen peruspeli mitä oikeasti tarvinkin. Piano soundit on mielestäni hyvät, samoin jouset, muita soundeja en ole juurikaan käyttänyt, ei ole tosin valinnanvaraakaan pahemmin. Asetusten puolesta ei mikään helpoin, mutta eihän niissäkään paljon valinnanvaraa löydy. Just sellainen peruspeli missä ei ole mitään ylimääräistä ja se on osaksi just hyvä. Monesti on niin, että mitä enempi ominaisuuksia, sen suurepi tilttausriski, ainakin mitä tuli aikaisempiin Casioihin. Ainoa mitä olisin toivonut että metronomi arvon näkisi jostain. Integroiduilla kajareilla ei tee juuri mitään. Tosi latteat ja mitättömät soundit, mielummin soittelee kuulokkimien kautta, on sentään silloin pohjaa soundeissa. Siis ihan tyytyväinen olen. Toisaalta on tullut mieleen Kurzweil SP2X keikkapiano, että olisiko pitänyt sittenkin ostaa se. Oli yhteen väliin yhtenä vaihtoehtona. | |
‹ edellinen sivu | seuraava sivu › 1 |
› Lisää uusi kirjoitus aiheeseen (vaatii kirjautumisen)