Aihe: Program-vaihdot & midi
1
Einherjar
16.02.2009 18:43:41
Tässä on nyt joutunut opettelemaan vähän tuota kiipparipuolenkin säätelyä kaiken muun ohessa, mutta nyt sitten tuli ongelma vastaan.

Bändin biisimateriaalissa on joitakin biisejä jotka vaativat melko nopeita soundivaihtoja monesta syntikasta kesken biisin ja toki biisien välissä joutuu vaihtamaan samalla meiningillä.
Sinänsä biiseissä kerkeäisi vaihtamaan yhden syntikan nappuloista soundeja toisella kädellä, mutta kun pitäisi samoilla tulilla puskea toinen syntikka ja moduuli uuteen uskoon, niin aika loppuu.

Pikainen kokeilu osoitti, että homma toimisi jotenkin laittamalla kaikki syntikat samaan midikanavaan ja midi-letkuilla sitten yhdistäisi ne keskenään.
Hirveän urakan siitä kuitenkin joutuisi tekemään soundien siirtelyn ja muun patchailyn kanssa.

Seuraavana sitten kävi mielessä, että josko onnistuisi puskea eri midikanaviin laitteet ja ohjata sitä kautta niitä.
Ok. Midikanavathan vaihtuu kyllä helposti, mutta..Tässä vaiheessa sitten alkoikin minun midi-tietämys loppua kesken.
Mitenkäs pitäisi sitten ohjelmoida se master-syntikka lähettämään program change -tavaraa niille muille midikanaville? Ei nimittäin ole oikein minkäänlaista hajua ongelman purkamisesta, kun tuo midi on minulle näissä yhteyksissä sen verran kumma asia.

Tietenkin on mahdollista hommata joku b-tuotteen midi-lankku, mutta mielellään tuon kuitenkin toteuttaisi ihan syntikoista.

Tällä hetkellä pitäisi ohjata Rolandin Juno-G:llä saman valmistajan soundimoduulia (olikohan joku 3080?) ja Korgin Tritonia. Toki tuota ketjua voi muuttaakin, mutta tuo Juno olisi helpoin näpyteltävä (päällimmäinen syntikka telineessä)
"Sanovat että osaisin miksata, mutta kyllä se viina mahtaa olla minun juttu" -Tuntematon miksaaja
ganesha
16.02.2009 21:58:10
en nyt mene yleistämään, mutta omilla synilla ei moinen ainakaan onnistu, siksi hommasin sen b-tuotteen midilankun.
Toinen vaihtoehto voisi sitten olla joku astetta parempi midikiippari, niillä luulis käskyttävän purnukoita aika suvereenisti...

tuo behrun steppilauta käskee ihan muikeasti 2-3 synaa tai mitä nyt sitten keksiikin sinne midiletkun toiseen päähän tuupata. yhdessä vaiheessa mulla oli myös räkkiefektimoulinex polkimen takana. hyvin toimi...sit huomasin että kitaraspedut ovat parempia keikolla ja nyt lähinnä käytän lankun ekspressionpedaaleja. kun oon laiska ohjelmoimaan vehjettä. toisinaan kyl keikoilla tulee kiire veivata soundit kohdilleen - mut toisaalta jos sitä nyt joskus vahingossa soittaa Van Halenin Jumpin haitarisoundilla niin eihän se nyt mikään maailmanloppu ole. ;)
viina. hanuri. ja naiset.
Synastikki
17.02.2009 09:04:53 (muokattu 17.02.2009 09:07:40)

Tritonin combi-moodissa on melko helppo tuutata program changeja menemään useampaan eri osoitteeseen ja tritoniin saa kiinni footswitchin eli suunnitelma on seuraava:
1.teet kaikista saundeista, mitä käytät, combinaatioita
2.laitat näihin combinaatioihin kahden muun synan vaatimat program changet (kannattaa varmaan laittaa laitteet eri midikanaville)
3. Tallennat kaikki tarvitsemasi combinaatiot peräkkäin siinä järjestyksessä kun niitä biiseissä tarvitset (esim. A000-piano, A001-Orkesteri, A002-piano, A003-Nakitjamuusi, jne.)
4.kytket tritoniin switch-pedaalin (esim Boss FS-5U) ja laitat sen toimimaan "program up"
5. Tämän jälkeen homman pitäisi toimia niin että aina kun tarvitsee vaihtaa saundia kiippareista niin polkaisee vaan tuota switchiä ja koko setupin saundit pitäisi vaihtua.

E: ja tosiaan ne program changet lähtee kun laittaa combin timbren asentoon EXT2 jolloin pystyy lähettämään myös pankinvaihto-midiarvon. Pitäisi löytyä manuaalista mutta auttelen kyllä vielä jos on tarvetta.
Elämässä pitää olla tilua! kalamies #51 >-)))>
‹ edellinen sivu | seuraava sivu ›
1
Lisää uusi kirjoitus aiheeseen (vaatii kirjautumisen)