Aihe: Akustinen vai digitaalipiano aloittelevalle pienelle pianistille
1 2 3
Blues
02.02.2009 23:39:47 (muokattu 02.02.2009 23:46:22)
Alle kouluikäinen tyttäreni aloitti juuri musiikkiopistossa pianon opiskelun ja edessä on pianon hankinta kotiin. Itse olen melko pihalla pianoasioissa ja pientä jeesiä kaivattaisiin...

Soitonopettaja on sitä mieltä, että pianon tulisi olla ehdottomasti akustinen. Soitinliikkeessä väittävät kiven kovaan, että uudet digitaalipianot esim. Yamahan Clavinovat hintaluokassa noin 1000-2000 euroa hakkaavat vastaavan hintaluokan, ja kalliimmatkin akustiset pianot niin soundissa kuin soittotuntumassakin. Clavionovan soittotuntuma vastaa myyjän mukaan jo parammankin akustisen vasarakoskettimistoa. Soitonopettajalla ei välttämättä ole kovin ajantasaista tietoa digitaalipianoista.

Kun tyttö on vielä niin pieni, eikä ole vielä takeita pysyykö innostus harrastukseen, niin en olisi ihan vielä kovin kallista pianoa hankkimassa. 2000 euroa alkaa olla kipukynnys, mielellään halvempikin saisi olla. Ajattelin, että sitten vuoden-parin päästä sijoitettaisiin vähän parempaan, tarvittaessa akustiseen pianoon jos tyttö jaksaa harrastaa.

Mitä mieltä asiaan vihkiytyneet on tällä palstalla?
Digitaalipiano vai akustinen? Kokemuksia?
Digitaalipianot on kait helpompi saada kiertoon myöhempää vaihtoa varten?

Kiitoset vastauksista jo etukäteen!
JPQ
03.02.2009 00:41:19

Luulisin että aito piano säilyttää paremmin arvonsa koskadigipianot kehittyvät kokoajan joten luulisin myös helpompi saada kiertookin totuutta en tiedä vaikka
olenkin olikohan 8vuotiaan digipianon myynyt.
Quru
03.02.2009 07:43:58
Soitinliikkeessä väittävät kiven kovaan, että uudet digitaalipianot esim. Yamahan Clavinovat hintaluokassa noin 1000-2000 euroa hakkaavat vastaavan hintaluokan, ja kalliimmatkin akustiset pianot niin soundissa kuin soittotuntumassakin.

Onkohan kohdalle osunut joku harjoittelija vai missä liikkeessä saa noin asiantuntevaa palvelua, hehe. Melkein naurahdin tälle, varsinkin tuolle soundin kehumiselle.

Jepni, ei mulla muuta ->
Muusikko on kaupallistunut kun Em C G D
A100
03.02.2009 08:10:44 (muokattu 03.02.2009 15:59:44)
Täytyy heti alkuun sanoa, että on varsin hankala kysymys, kumpi olisi järkevämpi. Mutta kuitenkin kun on kyse harrastuksen alkuvaiheilta, niin kallistuisin itse digitaalipianoon tuossa hintaluokassa. 2000 eurolla saattaa jo löytyä hyväkin akustinen piano (käytetyn), mutta reilulla tonnilla - puolellatoista saa jo varsin hyvän digitaalipianon (uuden), joka ei vaadi viritystä kerran vuoteen.

Akustinen piano vaatii tilaa myös äänensä puolesta,eikä sitä kannata olla laittamassa kaikkein pienimpään huoneen nurkkaan. Kaikissa digitaalipianoissa saa äänenvoimakkuuden säädettyä, tai niitä voi soittaa kuullokkeilla. Yamahalla olisi tietysti näitä akustisia Silent-malleja, jota voi soittaa sekä akustisena tai "luurit päässä", mutta niitä ei kahdella tonnilla taida saada...

Kannattaa Clavinovien lisäksi katsoa ja kokeilla esim. Roland HP- tai kevyempää FP-sarjaa (Fp-7). Sen lisäksi kannattaa satsata oikeaan pianopenkkiin, josa on korkeussäätö.
jyrkkä ehkä.
j_s
03.02.2009 09:09:26
Olen vahvasti akustisen kannalla. Akustisenkaan ei tarvitse olla iso Yamaha heti alkuun,
hyvä Hellas tai Fazer toimii aivan hyvin, rahaa kuluu reilusti alle 1000 euroa. Kannattaa
seurata Toria muutama viikko ja käydä kokeilemassa pianoja liikkeissä ja vaikka myyjien
kotona. Jos saat jonkun pianoja tuntevan henkilön mukaan, aina parempi! Itsekin ostin hiljattain erittäin hyvän 70-luvun Hellaksen, kunto erinomainen ja hinta 800 euroa.

Olen itse ammattipianisti(ei-klassinen) ja soitan päivittäin akustista ja erilaisia digitaalipianoja.
Digipiano ei mielestäni koskaan vastaa akustista, oli se sitten kuinka hieno ja kallis tahansa. Digipianoon voi oikeastaan suhtautua eri soittimena kuin akustiseen. Digipiano on hyvä jos pitää soittaa kuulokkeilla öisin tai jos on tarvetta roudata soitinta esim. esiintymisiä varten. Itse soitan aina akustista jos sellainen on tarjolla. Sen ilmaisuvoima ja nyanssien toisto, klangi ja fiilis ovat minun kokemukseni mukaan lyömättömät!
Leikari
03.02.2009 09:18:48

Jos saat jonkun pianoja tuntevan henkilön mukaan, aina parempi!

mikäli tuttavapiirissä ei ole riittävän asiantuntevaa henkilöä niin mukaan voisi kysyä tarkastamaan pianon kunnon ja muutenkin konsultoimaan soittimen laadusta ja hinnasta esim. kokeneen pianonvirittäjän. Muutaman kympin korvaus ei ole paha siitä, että tietää saavansa asialliskuntoisen soittimen asialliseen hintaan.

pidemmän päälle oikea piano pitää paremmin arvonsa - toki vähintää vuosittain tehtävä viritys on kulunsa, mutta ennen kaikkea oikea piano on soitin ja siinä on soittimen fiilis.
MrShaft
03.02.2009 09:19:19 (muokattu 03.02.2009 09:24:10)
-- Soitonopettajalla ei välttämättä ole kovin ajantasaista tietoa digitaalipianoista.- -

Kukas sen sitten tietää jos ei soitonopettaja? Kauppamies sulle myy sitä mistä saa parhaan katteen, sillä sen kauppiaan ei tarvitse saada sun lasta oppimaan sitä pianonsoittoa.
Tästä syystä et voi olettaa että se sun opettajasi saa lapsesi kanssa tuloksia aikaan jos vedät mattoa itse alta. Koskahan tulee se päivä, että tavalliset ihmiset alkaa kunnioittaa sen soitonopettajansa ammattitaitoa...

Tää on tosi mielenkiintoinen kysymys, miten kaikki asiaanvihkiytymättömät vain kivenkovaan jaksaa uskoa noihin digipianoihin treenityökaluna. Tulkoon se nyt tässä eksplisiittisesti vielä mainituksi, että perustekniikkaa niillä ei kuntoon pistetä! Ja kyllä itse omistan hmmm... ainakin neljä ammattikäyttöön suunniteltua digikoskettimistoa (upouutta, painotettua, brändiä X, parasta mitä rahalla saa...), ja käytän niitä työssäni päivittäin. MUTTA, ne eivät silti sovi perustekniikan treenaamiseen.

Ajattelin, että sitten vuoden-parin päästä sijoitettaisiin vähän parempaan, tarvittaessa akustiseen pianoon jos tyttö jaksaa harrastaa.

Niin ne kaikki sanoo. Tyttäresi tulee siinä tapauksessa olemaan suurella todennäköisyydellä yksi keskeyttäjistä. Sorry, mutta niin se vaan menee. En itse enää ole vuosii opettanut harrastajia, mutta olen sen kuvion nähnyt kymmeniä kertoja. Jos ei vanhemmat todella sitoudu siihen pianonsoittoon, vaan lapselle jää mielikuva että tässä nyt vaan katsellaan, niin se homma loppuu, AINA.
Mieluummin, selität lapselle kuinka suuri investointi on kyseessä, ja että on tärkeää että kun aloitetaan niin että sitä jatketaan. LApsille niitä ei huvita päiviä tulee, puuhaavat ne mitä vaan.

Paras vaihtoehto mielestäni sinulle on VUOKRATA PIANO! Se on edullista, voit ostaa vuokratun pianon itsellesi jos tykästyt ja riskit on pienet.

Digitaalipianot on kait helpompi saada kiertoon myöhempää vaihtoa varten?

Mill perusteella? Vuoden päästä se malli on vanha, eikä sitä kukaan enää halua. Olethan itsekin ostamassa digipianoasi kaupasta, etkä toiselta kuluttajalta??? Jos vuokraat pianon, maksat vain siitä ajasta kun se kone kököttää nurkassa, eikä tarvitse pohtia jälleenmyyntiä.
Pianot noin yleensä MENEE KAUPAKSI, jos a) ovat laadukkaita b) se myyntiaika ei ole päivästä kiinni. Esim. musiikkiopistojen seiniltä kannattaa ilmoituksia katsella myytävistä pianoista.

MrS
Try not to become a man of success but rather try to become a man of value. - Albert Einstein
baron
03.02.2009 09:24:20

Olen itse ammattipianisti(ei-klassinen) ja soitan päivittäin akustista ja erilaisia digitaalipianoja.
Digipiano ei mielestäni koskaan vastaa akustista, oli se sitten kuinka hieno ja kallis tahansa. Digipianoon voi oikeastaan suhtautua eri soittimena kuin akustiseen. Digipiano on hyvä jos pitää soittaa kuulokkeilla öisin tai jos on tarvetta roudata soitinta esim. esiintymisiä varten. Itse soitan aina akustista jos sellainen on tarjolla. Sen ilmaisuvoima ja nyanssien toisto, klangi ja fiilis ovat minun kokemukseni mukaan lyömättömät!

Vaikka olen vain harrastelija, prikulleen samaa mieltä.
1. Perustekniikan opettelemiseen akustinen
2. Itse soitan aina mieluummin akustista, jos vain tilaisuus on. Jos keikkapaikalla on akustinen, mieluummin se kuin digiverme.

Mutta realiteetit on realiteetteja: Joskus paras on hyvän vihollinen.
You can play any note on any chord. If it sounds "right", then it is (Mark Levine)
Tommi Tulivuo
03.02.2009 09:58:00
Itselläni on ehkä turhankin raju kokemus lapsuudesta keskeyttäjänä. Kotonani oli harjoitus soittimena pienikoskettiminen yamaha, eli kun innolla sain harjoiteltua kappaleen kotona niin tunnilla olisi pitänyt opetella kappale aivan uusiksi ja sain aina laiskuudesta huomautuksia. aloitin kuitenkin 20 vuotiaana pienotunni uudestaa ja päädyin kosketin soittajaksi, pianistiksi minusta ei enään ollut.
Eli olen ehdottomasti sitä mieltä kymmeniä dikipianoja loppuun soittaneena että aloitus pianon pitää olla mahdollisimman lähellä opetus soitinta. ja se jakkara, soitto asento kun on tarkka ja vuosien saatossa hyväks havaittu.
A100
03.02.2009 10:01:49
Paras vaihtoehto mielestäni sinulle on VUOKRATA PIANO! Se on edullista, voit ostaa vuokratun pianon itsellesi jos tykästyt ja riskit on pienet.

Tuo lienee kaikkein järkevin vaihtoehto.
jyrkkä ehkä.
Mismatch error
03.02.2009 11:10:05
Soitinliikkeessä väittävät kiven kovaan, että uudet digitaalipianot esim. Yamahan Clavinovat hintaluokassa noin 1000-2000 euroa hakkaavat vastaavan hintaluokan, ja kalliimmatkin akustiset pianot niin soundissa kuin soittotuntumassakin.

"Hei osta tää valokuvakopio van Goghin maaluksesta, aitoa et tähän hintaan saa yhtä hyvää ja täs on paljo parempi resoluutioki..." :D

Hassuja nuo myyjät, vai soundaa kopio paremmalta kuin alkuperäinen ja vielä kalliimpikin. Kuten eräs nimeltämainitsematon myyjä: "Ei meillä Korgeja ole ja ne ny on niin kallitaki, osta tosta hyvä Casio."
"I'll rather have a bottle in front of me than a frontal lobotomy." -Tom Waits
Thomas Häggblom
03.02.2009 11:36:44

Kukas sen sitten tietää jos ei soitonopettaja? Koskahan tulee se päivä, että tavalliset ihmiset alkaa kunnioittaa sen soitonopettajansa ammattitaitoa...

No ei se nyt ihan noinkaan ole. Kyllä sitä maailmaan mahtuu kaikenlaisia soitonopettajia, joista osa ei oikeasti tiedä itse laitteista yhtään mitään, vaikka pianonsoitosta tietäisivät. Olen itse seurannut erään surkean opettajan (ei omani) touhuja kahden vuoden ajan, joten kokemuksesta puhun.

Varsinkin jotkut vanhoilliset ja pedantit klassiset puristit eivät digipianoista tiedä paljon mitään, ja vaikka tietäisivätkin niin haukkuvat niitä ihan periaatteesta.

Oma mielipiteeni: Digipiano on ihan hyvä ja kätevä, ja siinä on paljon käytännön etuja (kuulokeliitäntä, ei viritystä, volyymin säätäminen jne..), mutta se on kuitenkin tehty matkimaan akustista pianoa. Akustinen piano on aina itse soittamisen kannalta parempi.

Mutta molempia on tietty myös erilaisia. Voikin kysyä, onko parempi ostaa huono akustinen kuin laadukas digipiano?

Kawain digipianoissa kosketus on mielestäni lähimpänä akustisen kosketusta. Jos digipianon ostaa, niin kannattaa välttää ainakin Korgeja, niissä on ihan liian painava kosketus ja aika heikko pianosoundi.
"I'm your best nightmare"
JPQ
03.02.2009 12:00:25

Voi se pianosoundi surekimmat voittaa noh mitenkä? nuo samplet eivät kuitenkaan ole niistä ihan rimanalitus pianoista yleensä otettu mutta se että reagoiko koskettimiin pianon lailla ja soiko kielet pianon tapaan yhteen jne on eri juttu ja eikä se toteudu. En ole oikeaa pianoa kuin lapsena kokeillut mutta tässä parhaista softapianoista ja aidosta pianosta tehtyä vertailua kuuntelin jopa niissä on aika selvä ero joten miten joku digitaalipiano voisi softan votitaa siihen en oikein usko.
baron
03.02.2009 12:40:43 (muokattu 03.02.2009 12:45:32)

Akustisessa pianossa muutkin kielet alkavat värähdellä ja se antaa sille tyypillisen soundin.
Sämpläämällä ei kaikkia mahdollisia kosketinyhdistelmiä voida kuitenkaan sämplätä ja siksi digipianon soundi on vain likiarvo.
Resonoivat kielet riippuvat myöskin kosketuksen voimakkuudesta ja mun digipianon samplet on tehty kolmella eri voimakkuudella mutta todellisuudessa niitä on rajaton määrä.
You can play any note on any chord. If it sounds "right", then it is (Mark Levine)
MrShaft
03.02.2009 12:42:26
No ei se nyt ihan noinkaan ole. Kyllä sitä maailmaan mahtuu kaikenlaisia soitonopettajia, joista osa ei oikeasti tiedä itse laitteista yhtään mitään, vaikka pianonsoitosta tietäisivät. Olen itse seurannut erään surkean opettajan (ei omani) touhuja kahden vuoden ajan, joten kokemuksesta puhun.

Olet kyllä ihan oikeassa tuossa. Itse katsoisin kyllä tosi tarkkaan kenelle lapseni menisi pianotunnille, jos sellainen lapsi olisi :-)

Ajatus oli vaan se, että ihmiset kuvittelevat musiikin / designin / web-suunnittelun / markkinointistrategian tms. olevan jotain jonka kaikki osaavat, koska jokaisella meistä on mielipide siitä, mikä bändi kuulostaa hyvältä, mikä tuote sopii omaan käyttöön tai mikä webbisivu rokkaa.
Kuitenkin, se tarvittava ammattitaito siellä takana on ihan oikeaa ja mitattavissa olevaa, ja täysin riippumatonta siitä tykkää/ei tykkää asennoitumisesta. Siksi, jos se takarivin Taavi alkaa itse sooloilemaan (kun kuvittelee tietävänsä paremmin) on tuloksena oikeastaan aina fiasko.

Peace! :)

MrS
Try not to become a man of success but rather try to become a man of value. - Albert Einstein
Thomas Häggblom
03.02.2009 15:43:16 (muokattu 03.02.2009 15:44:33)

Ajatus oli vaan se, että ihmiset kuvittelevat musiikin / designin / web-suunnittelun / markkinointistrategian tms. olevan jotain jonka kaikki osaavat, koska jokaisella meistä on mielipide siitä, mikä bändi kuulostaa hyvältä, mikä tuote sopii omaan käyttöön tai mikä webbisivu rokkaa.

Tuosta voisin psykologian opiskelijana avautua erittäin paljon, mutta menisi vähän offtopiciksi :D

Aiheesta vielä:

Akustinen piano on aina se "real thing" ja se on soinnin/soiton/soundin ja kosketintuntuman kannalta aina parempi kuin digitaalipiano. Eli jos päätös on kiinni lähinnä noista asioista, niin ehdottomasti akustinen.

Digitaalipianon hankinta voi tulla kuitenkin myös kyseeseen. Mieti näitä asioita:

- Onko lapsella mahdollisuus soittaa ja harjoitella usein häiritsemättä muuta perhettä tai naapureita?
- Onko talossa yhtä tilaa akustiselle pianolle vai pitäisikö pianoa siirrellä paikasta toiseen?
- Eivätkö muut soundit, mahdollisuus tallentaa kappaleita ja sisäinen metronomi ole välttämättömiä?
- Pystytkö sitoutumaan pianon säännölliseen virittämiseen koko soittoharrastuksen ajan?

Jos jokin noista ei onnistu niin sitten kannattanee harkita digipianoa :)

Itse ostin digitaalisen pianon, kun muutin kerrostaloon. Kuulokkeiden avulla voin harjoitella myöhään illalla tai jopa yöllä eikä kukaan häiriinny. Akustisessa häiritsi harjoittelua eniten aina se "nyt ei voi soittaa kun isä nukkuu/sisko lukee kokeisiin jne" -jutut.

Nyt kun minulla on digipiano, niin on tullut harjoiteltua paljon enemmän ja paremmin. Soundiltaan se ei voita akustista mutta olen silti erittäin tyytyväinen siihen. Minulla on kuitenkin mahdollisuus soittaa akustista monta kertaa viikossa, joten en kadota tuntumaa siihenkään :)
Canttori
03.02.2009 16:01:40 (muokattu 03.02.2009 16:01:58)
Digitaalipianon hankinta voi tulla kuitenkin myös kyseeseen. Mieti näitä asioita:

- Onko lapsella mahdollisuus soittaa ja harjoitella usein häiritsemättä muuta perhettä tai naapureita?

Tämä voi mielestäni nousta ratkaisevaksi pointiksi tässä keskustelussa.
Sillä digipianon soundilla ei varmasti ole hirveästi merkitystä tuon ikäiselle soittajalle, tietty tatsi on vähän eri, mutta vaihteleehan ne pianoidenkin tatsit.

Kun soittajalle tulee ikää lisää muuttuu tilanne tietty toiseksi.
"Muista muuttaa Poincaré-invariantti aktio yleisesti kovariantiksi ennen mitään rouhintaa!"
Bronks
03.02.2009 16:57:05

Mun mielestäni digipianossa on kyllä paljon parempi digipianosaundi ku akustisessa. Vaoi sitten koittaa jos muuta tuntuu tai soittaa sen musiikinopettjan ei sinänsä ole parempi.
Don't take me serious, I'm just playing.
Thomas Häggblom
03.02.2009 17:03:03

Mun mielestäni digipianossa on kyllä paljon parempi digipianosaundi ku akustisessa. Vaoi sitten koittaa jos muuta tuntuu tai soittaa sen musiikinopettjan ei sinänsä ole parempi.

Juurikin näin..
Fuzzy Boner
03.02.2009 17:46:16
Mun mielestä ehottomasti ok sähköpiano ku huono akustinen pienelle ja vähän isommallekin pianistin alulle. Sit ku ehkä joskus ostaa pystarin innon jatkuessa, ostaa kerralla sit kunnon vehkeen.
‹ edellinen sivu | seuraava sivu ›
1 2 3
Lisää uusi kirjoitus aiheeseen (vaatii kirjautumisen)