![]() 06.01.2009 11:36:51 (muokattu 06.01.2009 12:03:01) | |
---|---|
Olen täysin ummikko musiikin soittamisen suhteen ja kysyisin viisaammilta neuvoa, että mikä sähköpiano minun kannattaisi ostaa? Siinä tulisi olla valaistut koskettimet (tärkeää), hyvät ja munakkaat soundit eikä mitään piipitystä ja hinnan tulisi olla alle 400e. Käyttötarkoitus siis pianon soiton opettelu ja kotona rämpytys. Olen harkinnut jotain näistä, luultavasti lk-270, koska siinä on paremmat speksit? lk-300 olisi tietysti karaoke-mahdollisuus mikä olisi hauskaa kunhan nyt eka oppisi soittamaan :). Tai onko lk-220 ominaisuuksia tarpeeksi aloittelijalle? tai mitä mieltä olette? Olisiko muita vaihtoehtoja joista en ole tietoinen? Tekeekö noilla 61 näppäimisillä pianoilla mitään ja osaako sitä edes soittaa oikeilla 88-näppisillä pianoilla jos noilla opettelee? lk-220 (48 notes polyphone, 400 sounds, 150 styles): http://www.thomann.de/fi/casio_lk_220_set.htm http://www.casio-intl.com/emi/key_lighting/lk220.html lk-270 (48 notes polyphone, 570 sounds, 180 styles): http://www.casio-intl.com/emi/key_lighting/lk270.html http://www.thomann.de/fi/casio_lk_270.htm lk-300 (32 voices polyphone, 514 sounds, 120 styles): http://www.thomann.de/fi/casio_lk300_tv.htm http://www.casio-intl.com/emi/key_lighting/lk300tv.html | |
![]() 06.01.2009 12:03:53 | |
Noista nyt yksikään ei ole piano, ne on kiippareita (keyboards, kosketinsoittimia) Ei! En osaa soittaa. Enkä koskaan opi! | |
![]() 06.01.2009 12:19:47 (muokattu 06.01.2009 12:21:36) | |
off-topicJoo, tiedän, mutta en jaksanut ruveta miettimään suomenkielistä termiä keyboardille jos sitä edes on ("midi-kosketinsoitin"?) kun kaikissa verkkokaupossa se tuntuu olevan vaan "keyboard" joten kai se sitten on vakiintunut termi. No, kaikki varmaan ymmärtää mistä kyse./off-topic | |
![]() 06.01.2009 12:28:04 (muokattu 06.01.2009 12:30:12) | |
Joo, tiedän, mutta en jaksanut ruveta miettimään suomenkielistä termiä keyboardille jos sitä edes on ("midi-kosketinsoitin"?) kun kaikissa verkkokaupossa se tuntuu olevan vaan "keyboard" joten kai se sitten on vakiintunut termi. No, kaikki varmaan ymmärtää mistä kyse. Tuolta sun Thomannistasi tarkoittamasi pianot löytyvät hakusanoilla keikkapiano tai sähköpiano, ulkomaan kielellä stage piano tai digital piano. Sanoithan että soittimen tarkoitus on pianonsoiton opettelu. Ei! En osaa soittaa. Enkä koskaan opi! | |
![]() 06.01.2009 12:38:34 | |
Ei noilla valokoskettimilla opi soittamaan. Opettajan kanssa saat perusasiat paremmin kuntoon. möllisty | |
![]() 06.01.2009 12:40:24 | |
Kuinka niin ei opi? | |
![]() 06.01.2009 13:27:50 | |
Kuinka niin ei opi? Niistä tulee riippuvaiseksi. Soitat valoja, etkä ääniä. Opettele vaan sisulla nuottien ja koskettimien "yhteys". "Isojussi on se puu joka liikkuu. Entti." - Fuzzy Boner | |
![]() 06.01.2009 13:32:01 | |
Niistä tulee riippuvaiseksi. Soitat valoja, etkä ääniä. Opettele vaan sisulla nuottien ja koskettimien "yhteys". 1. Jos haluat oikeesti oppia soittamaan pianoa eikä ole mahdollista hankkia akustista, osta kunnon digipiano. Joudut pistämään vähän enemmän rahaa likoon tai ostamaan käytetyn ja hanki lisäksi opettaja. 2. Sitten kun osaat pianon, voit harkintasi mukaan opetella haluamasi keyboardit, ne on helppoja sitten. 3. Nuo valokosketinkasiot on lasten leluja. Jos oot lapsi ja haluat leikkiä, OK! Ei! En osaa soittaa. Enkä koskaan opi! | |
![]() 06.01.2009 14:08:07 (muokattu 06.01.2009 14:13:26) | |
Leikiin kautta oppii parhaiten, niinhän sitä sanotaan. Tosin oisin luullut, että juuri valojen kautta oppisi nuottien ja musiikin välisen yhteyden nopeasti. Kun osaa yhdistää nopeasti tietyn koskettimen tiettyyn sointiin/merkkiin. Musiikin teoriaa ei varmaan opi näin, mutta etsin nopeaa tietä tuloksiin kuten nykyihminen tekee :) Onko mielipiteitä noista teknisistä seikoista koskien vaihtoehtoja? | |
![]() 06.01.2009 14:22:38 (muokattu 06.01.2009 14:59:57) | |
Leikiin kautta oppii parhaiten, niinhän sitä sanotaan. Tosin oisin luullut, että juuri valojen kautta oppisi nuottien ja musiikin välisen yhteyden nopeasti. Kun osaa yhdistää nopeasti tietyn koskettimen tiettyyn sointiin/merkkiin. Musiikin teoriaa ei varmaan opi näin, mutta etsin nopeaa tietä tuloksiin kuten nykyihminen tekee :) Onko mielipiteitä noista teknisistä seikoista koskien vaihtoehtoja? No, kukin tekee miten tahtoo. Osta sellanen Speden peleissä ollut peli, jossa pitää painaa välkkyviä valoja. Parin vuoden päästä ei Nykäsen Anssilla sitten olekaan töitä, kun oot niin kova rumpali. Ei, ihan oikeesti, toi on huono idis. Mutta jos sen haluat valita, tässä on mielipiteitä teknisistä seikoista: Toi "raskain malli" painaa kokonaisuudessan vähemmän, kuin normaali keikkapianon koskettimisto. Koskettimistot noissa kaikissa on painottamattomia, eli pianon tuntumaan ei noilla pääsen. Noilla kehittää itselleen korkeintaan paskan nakkisormitekniikan, jolla ei oikeaa pianoa soiteta. Polyfoniaa on kalleimmassa mallissa 32. Se on vähän, mutta riittävästi tollaselle kiipoordille. Itse en ostaisi edes juhannuskokkoon moisia, joten en nyt valitettavasti pysty lähteä kehumaan. Sorry. Ihan sama. | |
![]() 06.01.2009 14:31:16 | |
Musiikin teoriaa ei varmaan opi näin, mutta etsin nopeaa tietä tuloksiin kuten nykyihminen tekee :) Jos sun tarkoitus on ällistyttää sukusi sillä, että kahden viikon treenin jälkeen soitat tunnistettavan melodian, niin hanki ihmeessä. Mutta oikeesti oikotietä ei ole. Ei! En osaa soittaa. Enkä koskaan opi! | |
![]() 06.01.2009 15:02:56 | |
Noh, ollaanpas täällä ilkeitä. Mutta samaa mieltä, ei noilla valoilla kyllä tule paljon opittua. Sinänsähän on ihan sama millä sitä soittelee, kyllä kaikesta oppii jotain, mutta ei kannata perusteita opetella noin, sanotaan, kyseenalaisella metodilla. Pistä satanen lisää budjettiin ja osta vaikka tuo: http://muusikoiden.net/tori/nayta.php?id=287937 tai joku muu vastaava, niitä löytyy käytettynä kyllä halvemmallakin, ja niissä on kuitenkin pianoa etäisesti muistuttava tatsi. Tsemppiä!! Kyllä mun mielestä life-musa on parasta. | |
![]() 06.01.2009 16:03:39 (muokattu 06.01.2009 16:06:06) | |
Muutaman kuukauden pianotuntien jälkeen osaat enemmän, kuin mitä tuollaiset valoleikit pystyvät sinulle koskaan opettamaan :) Sitäpaitsi on paljon hienompaa osata oikeasti soittaa jotain, vaikka sitten vähän vähemmän, kuin osata paljon jotain valo-ohjattuja biisejä, joista ei tajua mitään. Mun serkku osaa pari pianokappaletta, jotka se on joidenkin värilappujen avulla opetellu, mut se ei kuitenkaan tiedä, missä on keski-c tai muutkaan c:t, eikä se osaa nimetä yhtä ainutta asteikkoa. Itse en kutsuisi tuollaista tapausta muusikoksi, vaikka osaakin pari biisiä soittaa. Ja sellainen, että haluaa nopeasti hyviä tuloksia, on tavallaan niiden aliarviomista, jotka todella osaavat hyvin jotakin soitinta soittaa. Soittotaitoahan arvostetaan paljon osittain juuri siksi, että sen kehittäminen vaatii vuosien kovaa työtä eikä sitä saa rahalla. Osta joku hyvä digitaalipiano, jossa on hyvä kosketus ja pianosoundi ja sitten mene pianotunneille tai osta joku alkeiskirja ja lähde siitä liikkeelle :) Kyllä Chopinkin oppi soittamaan ilman valoja ^^ "I'm your best nightmare" | |
![]() 06.01.2009 16:08:10 (muokattu 06.01.2009 16:15:05) | |
Ja sellainen, että haluaa nopeasti hyviä tuloksia, on tavallaan niiden aliarviomista, jotka todella osaavat hyvin jotakin soitinta soittaa. Pianoahan on soitettu 300 vuotta ja kyllä sinä aikana opetus/oppimismenetelmät ovat kehittyneet huippuunsa eikä mikään tekninen lelu niitä nopeuta. Nimimerkki "5 vuotta pianotunteja eikä loppu häämötä" (Ja kuiteskin oon kohta lähdössä hyvin maksetulle flyygelikeikalle!) Ei! En osaa soittaa. Enkä koskaan opi! | |
![]() 06.01.2009 17:22:56 | |
Sitähän se on - pään hakkaamista Karjalan mäntyyn. Aikoinaan ostin kirppikseltä halvan Venälöisen pasuunan. Ei siitä mitään tullu, kun ei käsittäny slaidista hevon vittua sitten millään. Muutama vuosi myöhemmin kun olin opetellut venttiilipasuunan otin vetopelin uudestaan käteen ja kas kummaa - vedot alkoivat loksahgdella paikoilleen, kun funtsin niitä suhtteessa sormituksiin. Oon aina sanonu, että kieliusoittimet ja minä on mahdoton yhtälö. Siitä huolimatta oon nyt alkanu treenata bassoa ja homma etenee koko ajan. Kitaransoitosta ei tod pitäny tulla ikinä mitään, mutta kun poika sai sähkiksen tänä jouluna, niin johan isikin on yhtäkkiä keksinyt, miten se bluesskaala pompsahtaa kaulalta.... Never say never..... "Isojussi on se puu joka liikkuu. Entti." - Fuzzy Boner | |
![]() 07.01.2009 07:01:59 (muokattu 07.01.2009 07:09:46) | |
Muutaman kuukauden pianotuntien jälkeen osaat enemmän, kuin mitä tuollaiset valoleikit pystyvät sinulle koskaan opettamaan :) Sitäpaitsi on paljon hienompaa osata oikeasti soittaa jotain, vaikka sitten vähän vähemmän, kuin osata paljon jotain valo-ohjattuja biisejä, joista ei tajua mitään. Mun serkku osaa pari pianokappaletta, jotka se on joidenkin värilappujen avulla opetellu, mut se ei kuitenkaan tiedä, missä on keski-c tai muutkaan c:t, eikä se osaa nimetä yhtä ainutta asteikkoa. Itse en kutsuisi tuollaista tapausta muusikoksi, vaikka osaakin pari biisiä soittaa. Ja sellainen, että haluaa nopeasti hyviä tuloksia, on tavallaan niiden aliarviomista, jotka todella osaavat hyvin jotakin soitinta soittaa. Soittotaitoahan arvostetaan paljon osittain juuri siksi, että sen kehittäminen vaatii vuosien kovaa työtä eikä sitä saa rahalla. Osta joku hyvä digitaalipiano, jossa on hyvä kosketus ja pianosoundi ja sitten mene pianotunneille tai osta joku alkeiskirja ja lähde siitä liikkeelle :) Kyllä Chopinkin oppi soittamaan ilman valoja ^^ On kai niitä semmoisiakin muusikoita jotka ei tiedä teoriasta mitään mutta soittaa vaan menemään. Tai pitäiskö näitä sanoa sitten taiteilijoiksi. Onko kenelläkään sitten omakohtaista tietoa, että valopianoa soittamalla ei oppisi soittamaan? Itse ainakin luulisi maalaisjärjellä, että oppii soittamaan valojen avulla huomattavasti nopeammin biisejä ja pienellä treenillä siten myös 88-koskettimisella jos kiinnostaa? Mä melkein arvasin, että rutinaa tulee juuri ton takia, että se perinteinen oppiminen on työläämpää (ja se on sitten siltä pois joka on käynyt vuoden oppitunneilla ja osaa hikisesti soittaa ukkonooan). Ennen oli armeijakin armeija, sukset puusta, pianot pianoja jne jne. Chopinilla nyt ei ollut muuta virikkeitä kuin pianon pimputus, niin ei tässä nyt kannata vertailla. Ei mulla niin suuria tavoitteita ole, että alkaisin maksamaan piano-tunteja muutaman kuukauden (nopeasti laskin, että kolme kertaa viikossa 25e/h kolme kuukautta ois 900e paukku). Riittää, että voi soitella jotain. Eiköhän ne nuotit ja teoriat opi jos kiinnostusta riittää sitä pitemmälle. Eli taidan ton lk-270 laittaa tilaukseen jos ei parempia? | |
![]() 07.01.2009 07:24:39 (muokattu 07.01.2009 07:26:52) | |
Oikeasti, ei niillä valoilla opi. Eikä tämä ole mitään HC-pianistien propagandaa ettei ihmistä saisi päästää helpolla. Kun soitat valoilla, opit ehkä alussa nopeammin verrattuna sellaiseen joka käy tunneilla. Kuitenkin, siinä opit soittamaan valoista eikä niillä ole mitään tekemistä musiikin kanssa. Et tee sillä valojensoittotaidolla yhtään mitään. Osta kunnon soitin ja mene tunneille jos haluat oppia. Opit soittamaan nuoteista ja siitä taas on hyötyä tulevaisuudessa. Teoriastakin on hyötyä, mutta jos se tuntuu kuivalta niin ei sitä tarvitse pakolla opetella. Itse kävin 5 vuotta samalla opettajalla tunneilla eikä teoriaa käsitelty yhtään sen enempää kuin oli tarpeellista (lue: sointuteoriaa vapaan säestyksen takia). Jauhoin niitä skaaloja sitten ennemmin kotona kun siltä tuntui. Kuten Baron sanoi, aikojen saatossa on kyllä jo keksitty parhaat keinot jonkun instrumentin opettelemiseksi. Ei minkään marketticasion välkkyvalot vedä vertoja edes nuottien ja soittamisen itseopiskelulle, vielä vähemmän tunneilla käymiselle. Voihan se tuntua aluksi pelottavalta lähteä pianotunneilla, sen verran olen itsekin kuullut kauhutarinoita, mutta ainakin itselläni oli sellainen tilanne ettei viiden vuoden aikana opettaja tai tunnit vituttaneet yhtään. Tehtiin sitä mitä halusin, soitettiin vaparia ja semmoista, tasan yhden klasaribiisin vetelin tuossa viiden vuoden aikana kun klasarin soittoon ei ollut kiinnostusta. Yhden tunnin aikana oppi kuitenkin saman mitä viikon itseopiskelulla. On kai niitä semmoisiakin muusikoita jotka ei tiedä teoriasta mitään mutta soittaa vaan menemään. Tai pitäiskö näitä sanoa sitten taiteilijoiksi. Hepjep, mutta näillä ei ole mitään tekemistä noiden välkkyvalojen kanssa. Ja jos tuo on sinun tähtäimessäsi suosittelen unohtamaan sen helpon tien saman tien. Nuotit ja teoria ovat kuitenkin niin matemaattisen loogisia että niiden kautta opit helpommin soittelemaan kuin Jimi Hendrix-mallilla. Muusikko on kaupallistunut kun Em C G D | |
![]() 07.01.2009 09:31:42 | |
Eli taidan ton lk-270 laittaa tilaukseen jos ei parempia? Miksi sä sitten kysyt neuvoja, jos tiedät itse paremmin? Ei! En osaa soittaa. Enkä koskaan opi! | |
![]() 07.01.2009 09:34:57 | |
nopeasti laskin, että kolme kertaa viikossa 25e/h kolme kuukautta ois 900e paukku. Laskes uudestaan kerran viikossa tai joka toinen viikko. möllisty | |
![]() 07.01.2009 10:21:07 | |
minulla ei ole mitään kokemusta "valopianolla" soittamisesta - oman soittotaitoni olen alunperin opettajan johdolla perinnepianolla treenannut.. mutta: en silti "valopiano" ajatusta kokonaan dissaisi - edellytyksenä kuitenkin, että edessä on samalla nuotit ja niitäkin luetaan - ehkäpä noin oppii nopeammin nuottien paikan ja koskettimiston välisen yhteyden. automaattisäestys-kotikeyboardia en silti ostaisi - koko konsepti (huono koskettimisto, kehno soundi, ei sustainpedalia) sopii huonosti vakavampaan soitonopetteluun - pian huomaa senkin, että niillä muilla soundeilla ja automaattisäestyksellä on enemmän hetken viihdearvoa kuin merkitystä oikean soittamisen kannalta Casiolla taitaa olla valokosketin digipianojakin (olikohan peräti viime vuoden viimeisessä/toiseksiviimeisessä TM:ssä arvioinnissa mukana), jotka eivät digipianoina pärjää esim Yamahan vastaavan hintaisille. Jos siis välttämättä valokoskettimet haluaa niin digipianoonkin sellaiset löytynevät, mutta itse pitäisin äänellistä ja koskettimiston laatua tärkeämpänä vs. soundien määrä ja muut myyntikikat. Piano ja piano-opettaja kerran viikossa/kahdessa on suositukseni myös jos pianonsoiton (ja sitä kautta pohja myös muulle kosketinsoittimille) on varsinaisesti haussa. "Viihdesyntikan" ostamiseen ei tämän palstan kirjoittajilla taida olla kovin kokemusta tai kiinnostusta kirjoitella... | |
‹ edellinen sivu | seuraava sivu › |
› Lisää uusi kirjoitus aiheeseen (vaatii kirjautumisen)