Aihe: Vaihtoa harkitsemassa.
1 2
Wersihullu
24.02.2009 20:51:28
Olen aikeissa vaihtaa hammondin xk-2:ta nordin c1 comboon jossa voi kaikki muistipaikat (myös presetit) käyttää omien asetusten tallentamiseen ja palauttaa halutessaan resetillä tehdasasetuksiin mutta teeppäs sama xk-2:lla.Casion mz-2000:sta otan kompin jne.KYSYMYS KUULUU MITÄ KOKEMUKSIA KELLÄKIN ON TÄSTÄ C1:STÄ JA MITÄ SOUNDIASETUKSIA EM URUSSA ON PRESETTEINÄ.Rohkeatkin
palautteet otetaan kiitollisuudella vastaan jotta en tekisi lehmänkauppoja.
A100
24.02.2009 21:34:07
Wersihullu: Olen aikeissa vaihtaa hammondin xk-2:ta nordin c1 comboon jossa voi kaikki muistipaikat (myös presetit) käyttää omien asetusten tallentamiseen ja palauttaa halutessaan resetillä tehdasasetuksiin mutta teeppäs sama xk-2:lla.Casion mz-2000:sta otan kompin jne.KYSYMYS KUULUU MITÄ KOKEMUKSIA KELLÄKIN ON TÄSTÄ C1:STÄ JA MITÄ SOUNDIASETUKSIA EM URUSSA ON PRESETTEINÄ.Rohkeatkin

Olen ollut enemmän kuin tyytyväinen C1:n, urkusoundit ovat varsin hyvät, musikaalinen soitin. Itse soundiengine on laadukas, kuten myös efektitkin (kaiku, delay, särö, chorus, vibrato). Lepasimukin on yllättävän hyvä, eikä ole keikoilla leslietä tullut ikävä.

Mitä noihin presetteihin tulee, niin niitä on muistaakseni 127 (tai 128). Jokaiselle presetille on ylä- ja alamanuaalia kohden vielä kolme ali-presettiä. Näiden kaiken lisäksi on vielä 2 live-presettiä, jotka jää muistiin ilman tallennusta (instant save -tyyliset presetit).

Itse tykkään enemmän kuitenkin muokata soundia lennossa, toki presetit antavat siihen hyvän lähtökohdan.
jyrkkä ehkä.
Wersihullu
24.02.2009 22:25:58
Kiitos vastauksestasi ja mielipiteesi ovat mulle tosi tärkeät kun harkitsen vaihtoa.

sain lyhyen tutustumiskierroksen täkäläisessä musiikkiliikkeessä itseäni varten kun sanoin etten osta sikaa säkissä ja heillä oli vain muita malleja mutta ei em laitetta.

Aion kaikesta huolimatta (siis jos sen ostan/vaihdan)niin liittää siihen folion 12 kanavaisen mixerin ja ellen väärin muista niin zoom:in digikaiun koska haluan yrittää saada klaus wunderlicht tyyppisiä efektejä ja soundeja.Mitä noihin lennosta tehtyihin drawbar(vetosäädin)säätöihin tulee olen samalla linjalla mutta kun löytyy jokin erikoinen niistä n 253 miljoonasta variaatiosta on hyvä saada se talteen.

Tuleeko sen c1:n mukana mitään muistikarttaa missä ilmenisi mitä se muistiavaruus jo valmiiksi sisältää (soundeja)tarkoitan.

Aion soittaa sitä tavallisten bändikajareitteni kautta ei leban koska ei ole tilaa ja hankala roudata niitä yläkerrasta aina alas jossa huoneeni on.Se tutustumiseni jäi
siellä liikkessä niin lyhyeksi etten päässyt kovinkaan sinuksi sen urun kanssa joten
konsultaatiota haen vielä muualta.Ihmettelen ettei käyttö-ohjeita ole suomenkielellä tehty jos niin suosittu on kun kaikennäköisiin romuihinkin on.
timoorg
24.02.2009 22:26:51
Wersihullu: Olen aikeissa vaihtaa hammondin xk-2:ta nordin c1 comboon jossa voi kaikki muistipaikat (myös presetit) käyttää omien asetusten tallentamiseen ja palauttaa halutessaan resetillä tehdasasetuksiin mutta teeppäs sama xk-2:lla.Casion mz-2000:sta otan kompin jne.KYSYMYS KUULUU MITÄ KOKEMUKSIA KELLÄKIN ON TÄSTÄ C1:STÄ JA MITÄ SOUNDIASETUKSIA EM URUSSA ON PRESETTEINÄ.Rohkeatkin

Minä miettisin pari kertaa moista vaihtoa( Euroopassa muuten ostetaan selvästi enemmän Hammondeja uruiksi kuin Nordeja). Onko syy vaihtoon kaksi manuaalia ?
Tsekkaa Hammondin alamanuaalilla varustettu vaihtoehto ennen toimeen ryhtymistä.
Wersihullu
24.02.2009 22:37:49 (muokattu 24.02.2009 23:38:39)
Hmm,menipä vaikeaksi päättää.Mielipiteitä on puolesta ja vastaan.Yksi mahdollisuus olis laittaa xk-2 ja xk-1 yhteen ja olis sitten aidot hammondit molemmat mutta mieluummin sellainen malli jossa olis valmiiksi jo molemmat ettei tarvii pinota.Vaikea olis luopua aidoista drawbareista mutta miten yhteenliittäminen että ne toimis kuin isot hammondit ja entä jalkio siihen, käykö enää midijalkio.Entä ohjaaminen.Midillä kait.Xk-1stä kehutaan toisaalla ja nordia taas muualla.Aidoimman hammond soundin saa isoilla ja aidoilla mutta ei ole tilaa sellaista sijoittaa eikä mahdollista kuljettaa jos haluaisi jonnekin mennä keikalle.
A100
25.02.2009 07:07:27 (muokattu 25.02.2009 07:19:18)
timoorg: Minä miettisin pari kertaa moista vaihtoa( Euroopassa muuten ostetaan selvästi enemmän Hammondeja uruiksi kuin Nordeja). Onko syy vaihtoon kaksi manuaalia ?
Tsekkaa Hammondin alamanuaalilla varustettu vaihtoehto ennen toimeen ryhtymistä.

Minä suosittelen kokeilemaan molempia, ja ottamaan sen joka tuntuu sopivan käteen ja soivan parhaiten omiin korviin. Voihan sitä toki tietysti urun valita tuijottamalla myyntitilastoja, jos se tuntuu... oikealta tavalta valita soitin?

Itsellä on tällä hetkellä kotiurkuna A-100, jotka nekin ovat yksilöitä. Keikoilla soittelen C1:llä, koska pidin siitä keikkaurkua valittaessa enemmän kuin XK-3:sta, mikä ei ole huono sekään.

Voihan täällä toki taistella maailman tappiin kumpi vai kampi, mutta loppujen lopuksi mitä väliä sillä on, millä soittaa - kunhan soittaa ja on tyytyväinen. JA jos ei ole tyytyväinen, niin vaihtaa pois.
jyrkkä ehkä.
Wersihullu
25.02.2009 11:19:23
Enhän minä tilastoja tutkimalla päätöstä pyrikään tekemään vaan faktoja löytämään jokaisen varteenotettavan vaihtoehdon puolesta ja sitten tutkia itse laitteet vielä. Kyllähän toi c1 on houkutus.Keikoille tuskin enää lähden vaikka siellä olis todellista käyttöä sillä mutta kotonaankin voi siitä nauttia.Keikoilla käytin aikoinaan ensin wersiä ja sitten ensoniq merkkistä.Jos soundit ottaa muistista on kai sama onko ne liukusäätimet napeilla vai vetimillä millä ne sinne tekee mutta aidot drawbarit on sydäntä lähellä.Ihmettelen miksi on lähdetty lelumaiselle linjalle napeilla tekemään säätimiä jos muuten on olevinaan tarkka klooni viimeistä yksityiskohtaa myöten.Tuskinpa se enää olis paljoakaan kokoa lisännyt mutta ehkä houkuttavamman näköinen ainakin vaikka ei toi ruma ole noinkaan.Soundin aitous kuunneltaessa päättää ja vaikutelma.Yksi on yhtä mieltä toinen toista ei tää asia täällä riitelemällä makuasioista selviä näköjään.Saa nähdä sitten mikä vie voiton.
Wersihullu
25.02.2009 11:28:50
A100:lta kysyisinkin vielä tuliko minkään ohjeen mukana muistin sisällysluetteloa jossa olisi mainittu c1:n asetukset tai mitä niissä preseteissä on valmiina soundeja.

Luultavasti niillä on jokin nimi esim full tibia tjms vaikka kone näkee ne vaan hakunumeroina esim c11 tjms. Mikä on hyvä asia niin se ainakin että c1:ssä voi presetitkin korvata omilla ja palauttaa ne sitten jos menee homma sekaisin mutta omatkin sitten katoaa kyllä mitä teki.
Bronks
25.02.2009 11:37:54

Mikä on hyvä asia niin se ainakin että c1:ssä voi presetitkin korvata omilla ja palauttaa ne sitten jos menee homma sekaisin mutta omatkin sitten katoaa kyllä mitä teki.

On kyllä käsittämätöntä, jos ei vanhoissa digihammondeissa ole tuollaista mahdollista. Hammond XK-1 ja 3c:ssä ainakin onnistuu melkoisen helposti.
Don't take me serious, I'm just playing.
A100
25.02.2009 11:54:25
Wersihullu: A100:lta kysyisinkin vielä tuliko minkään ohjeen mukana muistin sisällysluetteloa jossa olisi mainittu c1:n asetukset tai mitä niissä preseteissä on valmiina soundeja.

Luultavasti niillä on jokin nimi esim full tibia tjms vaikka kone näkee ne vaan hakunumeroina esim c11 tjms. Mikä on hyvä asia niin se ainakin että c1:ssä voi presetitkin korvata omilla ja palauttaa ne sitten jos menee homma sekaisin mutta omatkin sitten katoaa kyllä mitä teki.

ei tullut, manuaali löytyy tuolta nordin sivuilta : http://www.nordkeyboards.com/downloads/manuals/
jyrkkä ehkä.
timoorg
25.02.2009 14:33:37 (muokattu 25.02.2009 14:34:38)
A100: Minä suosittelen kokeilemaan molempia, ja ottamaan sen joka tuntuu sopivan käteen ja soivan parhaiten omiin korviin. Voihan sitä toki tietysti urun valita tuijottamalla myyntitilastoja, jos se tuntuu... oikealta tavalta valita soitin?

Tuo kokeilu on tosiaan kannattava vaihtoehto , komppaan sitä. En kyllä tarkoittanutkaan että myyntitilastoja tuijottamalla valinta tehtäisiin. Nordia vaan
nimenomaan myydään täällä tehokkaasti ja se on myös helposti kokeiltavissa
(olisiko täällä valinta joskus myyntitilaston ohjaama?).
Euroopassa taas myydään XK-3c/XLK alamanuaaliyhdistelmää enemmän kuin C1:sta vaikka se on reilusti hinnakkaampi ; mutta myös yhtä helposti testattavissa.

Minulla on myös kotona A100 ja keikoilla olen käyttänyt M3:sta ja putkilepaa.
Hommasin kyllä nyt tuon XK-3c/XLK-3 yhdistelmän nimenomaan soundin ja käytettävyyden perusteella. Onhan se C1 ihan yes , mutta minä en siitä riittävästi pitänyt. Makuasia kuten sanoit ; mutta ääntä ja käytettävyyttä verrattaessa
aitoon on Hammond selvästi lähempänä esikuvaansa.
A100
25.02.2009 15:56:59
timoorg: Onhan se C1 ihan yes , mutta minä en siitä riittävästi pitänyt. Makuasia kuten sanoit ; mutta ääntä ja käytettävyyttä verrattaessa
aitoon on Hammond selvästi lähempänä esikuvaansa.

Aivan, kokeilemalla se paras itselle löytyy.

Menee nyt vähän ohi alkuperäisen aiheen, mutta peräänkuulutan vielä sitä ettei ole olemassa yhtä ainoaa, aitoa Hammond-soundia tai esikuvaa, vaan erilaisia Hammond-urkuja omine soundeineen.

Selvennän hieman ajatustani: Generaattoriurut ovat yksilöitä, ja jos vaikka raahaisimme ja laittaisimme A100:mme vierekkäin, niin hyvin suurella todennäköisyydellä ne kuulostaisivat melko erilaisilta. On täysin makukysymys, kummassa on tällöin parempi, tai "esikuvallisempi" soundi? Minusta sama pätee (soundien suhteen) klooniurkuihin, osa sytyttää ja ruokkii soittajaansa, osa taas ei.
jyrkkä ehkä.
Wersihullu
25.02.2009 16:44:04 (muokattu 25.02.2009 18:24:43)
Ymmärsin varmaan oikein jos sanon A 100 että jos laittaa rinnakkain kaksi a 100 hammondia niin eivät ole todennäköisesti identtiset ääniltään vaikka sama malli ja valmistaja,entä vuosikerta eli minä vuonna valmistettu.Tämän mukaan ymmrrettävästi joka yksilö pitää testata erikseen kuten käytetty auto vaikka sama merkki ja malli.Onko linkissä soivan ja sun urun äänessä mitään samaa.
http://www.youtube.com/watch?v=2GhLdxBIErI&feature=related. Jännä soundi pidän siitä.Tämä sivuaa primääriä keskustelun ainetta mutta haluan kuitenkin sanoa.

Olis helpompi päättää c1:n eduksi jos siinä olis drawbarit.Kuinkahan kauan moiset nappulat kestää aktiivisempaa naputtelua ennen hajoamistaan.Tarkoitan tällä kaikenlaisia käytöstä aiheutuvia toimintahäiriöita mykistyminen mukaanlukien.

Kaikki kun ei käsittele tavaroitaan silkkihansikkain, ja varsinkaan kun ei kaikki mene mielen mukaan. Kuinkahan moni on tullut selvittäneeksi kuka ja missä em urku korjataan jos jotain ennen/jälkeen takuun ilmenee.Ei mikään vähäpätöinen asia sillä korjaajalla pitää olla kaaviot siitä huolimatta vaikka olisikin muita merkkejä korjannutkin. Voisi melkein sanoa että käsi pystyyn kuka edes muisti koko asian missään vaiheessa.
maza
26.02.2009 11:31:42

Hoi Wersimies. Jos et meinaa keikkailla ja diggaat vielä tommosesta astetta härskimmästä meiningistä tyyliin Wunderlich, niin sunhan kannattais harkita ihan oikean Hammondin hommaamista. Ja noissa meiningeissä taas muuten aliarvostettu (ja siksi kohtuuedullinen) H-sarja voisi olla sulle hyvä ratkaisu. Sellaisen voi saada tuolla kahdella tonnilla, minkä Nordikin maksaa.

Mulla on itellä kotona C-3 vm. 1958 ja keikkakäytössä nyt tuo Nord. Soundin saa aika samanlaiseksi, kun ekuttelee Nordista vähän yläpäätä pois. Bändikäytössä tosin on lähinnä positiivista, että sitä trebleä tulee vähän enemmän.

Nordin lepasimu on niin hyvä, että soundin takia ei oikeaa Leslietä mun mielestä enää tarvitse. Electrossahan (1 ja 2) se soundasi vielä aika muoviselta. Fiiliksen ja monitoroinnin takia oikea väpätin on kuitenkin hauska. ;)

Ainoa asia, jossa Nord ei mun mielestä käyttäydy oikean Hammondin tavoin, on särön ja mökän määrän lisääntyminen kaasupoljinta painettaessa. Oikeassa urussahan (Leslie TÄYSILLÄ) volan määrä lisääntyy n. 2/3 pedaalin liikeradasta, jonka särö astuu kuvaan ja pedaali vaikuttaa pääasiassa sen määrään metelin pysyessä samana. Nordissa puolestaan sekä särön että möykän määrä lisääntyy suunnilleen saman verran koko pedaalin liikeradan matkalta.
A100
26.02.2009 14:11:48
maza: Ainoa asia, jossa Nord ei mun mielestä käyttäydy oikean Hammondin tavoin, on särön ja mökän määrän lisääntyminen kaasupoljinta painettaessa. Oikeassa urussahan (Leslie TÄYSILLÄ) volan määrä lisääntyy n. 2/3 pedaalin liikeradasta, jonka särö astuu kuvaan ja pedaali vaikuttaa pääasiassa sen määrään metelin pysyessä samana. Nordissa puolestaan sekä särön että möykän määrä lisääntyy suunnilleen saman verran koko pedaalin liikeradan matkalta.

Millainen pedaali sulla on Nordin kanssa?
jyrkkä ehkä.
Bronks
26.02.2009 14:39:34

Ainoa asia, jossa Nord ei mun mielestä käyttäydy oikean Hammondin tavoin, on särön ja mökän määrän lisääntyminen kaasupoljinta painettaessa. Oikeassa urussahan (Leslie TÄYSILLÄ) volan määrä lisääntyy n. 2/3 pedaalin liikeradasta, jonka särö astuu kuvaan ja pedaali vaikuttaa pääasiassa sen määrään metelin pysyessä samana. Nordissa puolestaan sekä särön että möykän määrä lisääntyy suunnilleen saman verran koko pedaalin liikeradan matkalta.

Eikö Nordissa ole ollenkaan säätömahdollisuutta tuohon? Hammondin XK-3c:ssä voi valita, vaikuttaako pedaali pelkästään volaan vai sekä volaan että overdriveen.
Don't take me serious, I'm just playing.
Wersihullu
26.02.2009 16:01:23 (muokattu 01.03.2009 23:11:50)
Ei ole tilaa suurille uruille vaikka haluais kun muuten pitäis nakata siskon piano kuuseen ja vinttihuoneeseeni ei voi mitään raskasta viedä kun on jouduttu peruskorjauksen ja portaiden suunnan muutoksen takia katkomaan liikaa tukiparruja.
Sompi
03.03.2009 14:10:44 (muokattu 03.03.2009 14:11:59)

Wersihullu: Ei ole tilaa suurille uruille vaikka haluais kun muuten pitäis nakata siskon piano kuuseen ja vinttihuoneeseeni ei voi mitään raskasta viedä kun on jouduttu peruskorjauksen ja portaiden suunnan muutoksen takia katkomaan liikaa tukiparruja.

Eipä kuulosta järin turvalliselta talolta :D Eikö sitten olis mahdollista laittaa uudet tukiparrut sinne missä niitä on joskus ollu?

EDIT: Ainiin, olihan mulla kysyttävääki. Onko noissa hammond-klooneissa waterfall-koskettimisto? Muistaakseni ite joskus kävin jossain musiikkiliikkeessä testaamassa jotain nordin urkua jossa ei tainnu sellasta olla.
maza
03.03.2009 14:39:36

Bronks: Eikö Nordissa ole ollenkaan säätömahdollisuutta tuohon? Hammondin XK-3c:ssä voi valita, vaikuttaako pedaali pelkästään volaan vai sekä volaan että overdriveen.

Ei voi säätää tuota. Ja siis tarkennuksena - ei tuo ihan täysin vituillaan ole, mutta ei kuitenkaan toimi alkuperäistä vastaavalla tavalla.

Pedaali on tuollainen Moogin kohtalaisen halpa spedu, joka sattui Soundatassa olemaan hyllyssä. Mun Ernie Ball ei Moogin lupauksista huolimatta toiminut. Ilmeisesti siis väärä malli kyseessä. Ehkä mun pitää rakentaa itse valovastukseen perustuva värkki, jossa ois sitten yhtä laaja liikeratakin kuin Hammondissa.
maza
03.03.2009 14:40:32

EDIT: Ainiin, olihan mulla kysyttävääki. Onko noissa hammond-klooneissa waterfall-koskettimisto? Muistaakseni ite joskus kävin jossain musiikkiliikkeessä testaamassa jotain nordin urkua jossa ei tainnu sellasta olla.

Kyllä kaikissa Nordin urkukoneissa (Stagea lukuunottamatta) on waterfall-koskettimisto.
‹ edellinen sivu | seuraava sivu ›
1 2
Lisää uusi kirjoitus aiheeseen (vaatii kirjautumisen)