Aihe: PIanon soittoani!
1
Jullela
30.05.2009 22:49:24 (muokattu 30.05.2009 23:02:19)

Olen soittanut 9 vuotta pianoa ja päätin, että lisään youtubeen soittoani. Kertokaa vapaasti mitä mieltä olette.

http://www.youtube.com/watch?v=kts_JqbnTvs&feature=channel_page

http://www.youtube.com/watch?v=ZyMKYKAxG6A&feature=channel_page
albert18
20.07.2009 21:41:08 (muokattu 20.07.2009 21:41:31)

Kertokaa vapaasti mitä mieltä olette.

Kun sua kuuntelee, on koko ajan varpaillaan ja pelkää sun tippuvan penkiltä. Tai joku muu katastrofi yllättää.
Minusta sun pitäis ekaks kiinnittää huomiota tahdissa pysymiseen. Toiseks liian vaikeat biisit syö vaan miestä.

Nää kommentit ei sitten lähteneet pianonsoiton osaamisen pohjalta.

Albert
Avoid activities that can cause damage to your files, your computer or yourself.
anapena
23.07.2009 13:54:56
Ihan kivaa, nättiä soittamista. Koeta saada mukaan enemmän ilmaisua, tunnetta. Yritä tuoda esille enemmän teemoja, fraaseja. Ota vähän vapauksia, tee nuoteista enemmän musiikkia. Ilmavuutta, dynamiikkaa, vaihteluja, älä kuitenkaan unohda kokonaisuuden kasassa pysymistä. Kuuntele etevämpien soittajien esityksiä analysoiden.
Pebbe
24.07.2009 02:28:38 (muokattu 24.07.2009 02:32:32)
Nyt kun löysin tuon nuotin, niin voin vihdoin kommentoida.

Yksi näkyvä juttu on, että välillä ehkäpä varmuuden puutteesta johtuen fraasit jäävät rikkonaisiksi. Esim. tahtien 23-26 II-V-I-I6 kadenssissa kannattaa noudattaa cresendoa ja kasvattaa "paatosta" sille I asteelle, niin kuin nuottiin on merkitty, ja pitää melodia yhtenäisenä. Harjoittele joka fraasin vasemman käden säestys niin hyvin, että pystyt tuomaan melodiat kauniisti ja yhtenäisesti esille.

Sibelius ei ainakaan itse paljoa ole noita tempomuutoksia merkkaillut, joten kannattaa käyttää niitä harkiten. Kuuntelija aistii alituiset rytmin vaihtelut siten, kun albert18 mainitsi (pelko milloin pianisti tippuu penkiltä). Vielä tulkintavinkkinä mainittakoon tahtien 13-14 Bb-F7 kuvio, jonka yllätyksellisyyttä kannattaa hyödyntää.

Tässä siis pianoharrastajan mietteitä, eivät missään nimessä mitään pedagogin lausuntoja, itse olen tolppa IIA:n vääntänyt viime keväänä.
‹ edellinen sivu | seuraava sivu ›
1
Lisää uusi kirjoitus aiheeseen (vaatii kirjautumisen)