Aihe: Sähköpiano aloittelijalle?
1
ozzzi
28.12.2021 23:14:39
Heippa!

Haluisin ostaa sähköpianon, mutta mulla ei ole mitään hajua, että millainen olisi hyvä. Yamaha ainakin on vissiin ihan ok merkki? Budjetti olisi about 900. En oo koskaan pianoa soittanut, mutta haluan opetella!
Funkånaut
29.12.2021 08:09:18 (muokattu 29.12.2021 08:10:27)

Aikanaan, kun vastaavassa tilanteessa (eri budjetilla) olin, niin kartoitin merkkien

- Kawai
- Roland
- Yamaha

tarjonnan paikallisissa myymälöissä. Vaikeahan se on sanoa, mikä on paras vaihtoehto jollekulle toiselle kun ei tiedä, mitkä ominaisuudet ovat soittimessa tärkeimpiä, ja missä voidaan joustaa tarvittaessa.

Esmes kun aikanaan ostin pohdiskelun sekä vertailun jälkeen itselleni Rolandin FP10 -digipianon, niin tiesin melko tarkkaan mallin plussat ja miinukset muihin vaihtoehtoihin verrattuna. Plussia olivat hinta, koskettimiston tatsi/laatu hintaan nähden (sama koskettimisto oli Rolandeissa vajaan psrin tonnin digipianoihin asti) sekä äänenlaatu kuulokkeita käyttämällä. Miinusta oli taas kaiuttimien äänenlaatu, liitännät (jos haluaa kytkeä soittimen kaiuttimiin/PA:han jne sekä optio pelkälle sustain-pedaalille. Lisäksi alkuperäinen sustain-pedaali oli järkyttävä, mutta eipä paljoa saman merkin parempi yhteensopiva maksanut. Järjestään edullisemmassa päässä joutuu joitakin kompromisseja tekemään eri ominaisuuksien välillä.

Mut joo, kannattaa vertailla eri soittimia ja niiden ominaisuuksia ja ehdottomasti kokeilla joitakin merkkejen malleja, mikäli on vain mahdollisuus niin tehdä. Yamaha tekee hyviä soittopelejä, joskin itse tykkäsin digipianoissa enemmän Kawain sekä Rolandin tunnusta samassa hintaluokassa. Jälkimmäisten koskettimistot olivat enemmän makuuni, kuin Yamahalla. Joku toinen ajattelee toisknpäin, ja se on täysin ok; makuasioista kun on kyse.
"Lauserakenteesi on syvältä ja heppisi pieni."
musamies
30.12.2021 21:10:30
ozzzi: Heippa!

Haluisin ostaa sähköpianon, mutta mulla ei ole mitään hajua, että millainen olisi hyvä. Yamaha ainakin on vissiin ihan ok merkki? Budjetti olisi about 900. En oo koskaan pianoa soittanut, mutta haluan opetella!

Olisko tilanne tämä, että ominaisuudet paranee aika hyvin 2000 eurolla alkavaan hintaluokkaan saakka jos puhutaan roudattavista stage mallisista, joista usein puuttuu kaiuttimet. Joissain on myös jonkinlaiset kaiuttimet ja roudattavuutta.

Päättää kannattaa onko painolla väliä, voiko olla käytetty, mihin musiikkityyliin pitää painottua.

Tämä lista kannattaa tsekata:
https://www.thomann.de/fi/keikkapianot.html

Huomioon on otettava myös mistä ääni tulee ulos ja meneekö siihen rahaa.
simobacsi
31.12.2021 13:25:21
Tuolla hinnalla saa jo ihan kelpo soittimen. Kannattaa tosiaan rajata valikoimaa ja miettiä pitääkö soittimessa olla kaiuttimet, tuleeko se kotiin vai pitääkö roudata soittokämpälle, haluaako telineen jne. Sitten vaikka tuolta Thomannin sivuilta tsekkaamaan vaihtoehtoja.

Käytettyjä kannattaa myös harkita, mutta sitten pitää ehkä vähän tietää tarkemmin minkälaista etsii tai ainakin päästä kokeilemaan ennen ostopäätöstä.
‹ edellinen sivu | seuraava sivu ›
1
Lisää uusi kirjoitus aiheeseen (vaatii kirjautumisen)