Aihe: Pianonviritys/Etelä-Suomi
1
musicola
08.11.2022 15:28:57 (muokattu 15.11.2022 20:08:47)
Meidän luona kävi eräs pianonvirittäjä josta haluaisin kaikkia varoitella mutta en tiedä onko nimen julkaiseminen sallittua.
Hänen kanssaan asioiden hoito oli alusta asti erittäin hankalaa sillä hän suostui asioimaan vain puhelimitse soittaen. Suomen kielen puutteellisen osaaminen vuoksi se oli paikoin haasteellista. Lopulta aika kuitenkin saatiin sovittua noin 2vko päähän. Tänä aikana hän soitti minulle ainakin viiidesti yrittäen tullakin jo toisena ajankohtana. Hän myös tiedusteli joka kerta soittaessaan osoitetta jonka olin heti ensimmäisessä sähköpostissa ilmoittanut ja oli muutenkin todella sekava. Päästiin virityspäivään joka alkoi hänen soitoilla heti aamusta asti. Soittaessani takaisin hän kysyi jälleen osoitetta. Hän seisoi ovellemme tuntia ennen sovittua aikaa mutta en jaksanut siitä enää välittää. Ajattelin että paras kun saa virityksen vain nyt nopeasti pois alta sillä olin jo kyllästynyt kaikkeen säätämiseen. No, viritys oli tosiaan nopeasti hoidettu:15min! Kyllä, 15min josta osan selasi puhelintaan. Hänelle myös soitti täällä ollessa joku muu asiakas ja kuulin kuinka hän kertoi odottavansa virittäjää joka oli jo myöhässä. Virittäjä vastasi että on unohtanut ja käski laittaa uuden viestin. Ei pahoitellut kuten ei minullekaan esim. tunnin heittoa aikataulussaan.

Tätä viritystä ennen hän oli ehtinyt nostaa hintaa 50% , käskeä tarjoamaan kahvia ja voileipiä, tutkinut asuntoa/ottanut valokuvia, syönyt sikaillen keksipurkin tyhjäksi ja kertonut yhdellä koskettimen painalluksella kuinka pahassa kunnossa pianomme on. Uudehko säännöllisesti virittty pianomme. Ilmeisesti yritti näin kokeilla saisiko lisää rahaa. Kuitenkin, tätä 15min viritystä ihmetellessäni hän vastasi että koska piano oli niin hyvässä kunnossa ei siinä kestänyt kauempaa. Maksoin hänelle etukäteen sovitun summan sillä halusin hänestä vain äkkiä eroon ja sain tilinumeron johon pitäisi maksaa vielä hänen 50% korotus. Piano on luonnollisesti täysin virittämätön tai oikeastaan entistä huonommassa vireessä hänen käyntinsä jälkeen. Hän siis kävi meillä syömässä/sotkemassa jonka päälle röyhtäili koko lopun aikaa. Myös kuulo oli niin huono että piti miltei huutaa asiansa.

Halusin tosiaan jakaa kokemukseni jotta joku muu välttyisi tältä sirkukselta, luulin oikeasti kokoajan olevani piilokamerassa. Valitettavasti se oli kuitenkin totta ja menetin rahani, sekä osan ruoista. Olen melko varma ettei hänellä ole edes koulutusta vaikka mainostaa huolellisia palvelujaan 40.v kokemuksella. Kenties on olemassa valevirittäjiäkin.
basisti1971
09.11.2022 07:33:09
Moi.

Tervetuloa mnettiin.

musicola: Meidän luona kävi eräs pianonvirittäjä josta haluaisin kaikkia varoitella mutta en tiedä onko nimen julkaiseminen sallittua.

Ei tuo varsinaisesti kiellettyä ole, mutta hyvien tapojen vastaista kyllä.
Nimeä parempi on tällaisissa tapauksissa puhelinnumero, julkisen puhelinnumeron julkaiseminen on aina sallittua.
Ja koska hakukoneet priorisoivat mainosten jälkeen numerot, myös niillä löytyy kokemukset näppärästi.

Ja eiköhän tuo kuvauksesi ole sen verran selkeä että jos joku tämän nähnyt sortuu samaan jantteriin, huomaa kyllä ekan puhelinkeskustelun jälkeen tai jo keskustelun aikana vaihtaa tekijää.

Tuonne:

https://pianonvirittajat.fi/

Voisi olla yhteydessä niin epäasiallisen pianonvirityskokemuksen, kuin pianonne virittämisenkin puolesta.
Koska itse en useammastakin syystä kohderyhmään kuulu, en tiedä kuinka tiivis tai kiltamainen yhdistys tuo on, mutta luulisi heilläkin olevan intressejä pitää yllä ammattikuntansa asiallisia toimintatapoja ja mainetta.

musicola: Hänen kanssaan asioiden hoito oli alusta asti erittäin hankalaa sillä hän suostui asioimaan vain puhelimitse soittaen. Suomen kielen puutteellisen osaaminen vuoksi se oli paikoin haasteellista. Lopulta aika kuitenkin saatiin sovittua noin 2vko päähän. Tänä aikana hän soitti minulle ainakin viiidesti yrittäen tullakin jo toisena ajankohtana. Hän myös tiedusteli joka kerta soittaessaan osoitetta jonka olin heti ensimmäisessä sähköpostissa ilmoittanut ja oli muutenkin todella sekava. Päästiin virityspäivään joka alkoi hänen soitoilla heti aamusta asti. Soittaessani takaisin hän kysyi jälleen osoitetta. Hän seisoi ovellemme tuntia ennen sovittua aikaa mutta en jaksanut siitä enää välittää. Ajattelin että paras kun saa virityksen vain nyt nopeasti pois alta sillä olin jo kyllästynyt kaikkeen säätämiseen. No, viritys oli tosiaan nopeasti hoidettu:15min! Kyllä, 15min josta osan sekasin puhelintaan. Hänelle myös soitti täällä ollessa joku muu asiakas ja kuulin kuinka hän kertoi odottavansa virittäjää joka oli jo myöhässä. Virittäjä vastasi että on unohtanut ja käski laittaa uuden viestin. Ei pahoitellut kuten ei minullekaan esim. tunnin heittoa aikataulussaan.

Tätä viritystä ennen hän oli ehtinyt nostaa hintaa 50% , käskeä tarjoamaan kahvia ja voileipiä, tutkinut asuntoa/ottanut valokuvia, syönyt sikaillen keksipurkin tyhjäksi ja kertonut yhdellä koskettimen painalluksella kuinka pahassa kunnossa pianomme on. Uudehko säännöllisesti virittty pianomme. Ilmeisesti yritti näin kokeilla saisiko lisää rahaa. Kuitenkin, tätä 15min viritystä ihmetellessäni hän vastasi että koska piano oli niin hyvässä kunnossa ei siinä kestänyt kauempaa. Maksoin hänelle etukäteen sovitun summan sillä halusin hänestä vain äkkiä eroon ja sain tilinumeron johon pitäisi maksaa vielä hänen 50% korotus. Piano on luonnollisesti täysin virittämätön tai oikeastaan entistä huonommassa vireessä hänen käyntinsä jälkeen. Hän siis kävi meillä syömässä/sotkemassa jonka päälle röyhtäili koko lopun aikaa. Myös kuulo oli niin huono että piti miltei huutaa asiansa.

Halusin tosiaan jakaa kokemukseni jotta joku muu välttyisi tältä sirkukselta, luulin oikeasti kokoajan olevani piilokamerassa. Valitettavasti se oli kuitenkin totta ja menetin rahani, sekä osan ruoista. Olen melko varma ettei hänellä ole edes koulutusta vaikka mainostaa huolellisia palvelujaan 40.v kokemuksella. Kenties on olemassa valevirittäjiäkin.

Olipas varsin erikoinen tarina,
Ja erittäin erikoinen kyllä virittäjäkin.

Toisen asunnossa ilman lupaa kuvaaminen on yksiselitteisesti kiellettyä, kuten on paikkojen tutkiminenkin.
Sikailu on hyvien tapojen vastaista vaikkei sinänsä kiellettyä olekaan ellei riko mitään.

Koska viritys epäonnistui -ei sinänsä tarinasi perusteella varsinaisesti mikään yllätys- kuluttajasuojan kautta voi halutessa kokeilla saada hyvitystä.
Vaatinee kyllä virallisen pianonvirittäjän lausunnon, mutta veikkaan että koska piano joka tapauksessa pitää virittää, kirjoittaa kyllä mielihyvin lausunnon.

Jos "virittäjä" teki "työnsä" ilman kuittia, verottajaa kiinnostaa satavarmasti.

T:Samuli
musicola
15.11.2022 20:03:58
Kiitos vastauksesta Samuli ja linkistä tuohon yhdistykseen. Eipä siitä ainakaan haittaa ole infota heitäkin.
Tässä kävi lopulta hyvin sillä olin asian tiimoilta yhteydessä pianokeskukseen jonka sivuilta/suosituksesta kyseisen virittäjän valitsin. Vaikka he eivät olleet millään tavalla vastuussa tästä valevirittäjästä niin he halusivat silti korvata hänen jättämän sotkun. Tänään luonani kävi sitteni heidän kauttaan ammattitaitoinen virittäjä ja nyt piano on kunnossa. Tämä uusi virittäjä totesi samantien pianon olevan täysin epävireessä vaikka se oli tosiaan viime viikolla viritetty Hän myös toimii nyt todistajana mikäli sellaista tarvitaan. Aion ottaa yhteyttä tähän valevirittäjään ja vaatia maksua takaisin. Kuitti minulla on, eli kenties hän hoitaa veronsakin?! Näytin hänen käyntikorttiaan tälle pianokeskuksen virittäjälle joka totesi että kortissa mainittu -Graduate of piano technology at western Iowa technical college, U.S.A- voi viitata vaikka ns. kirjekurssiin. Eli kukaan ei tiedä onko hänellä edes pätevyyttä/koulutusta toimia pianonvirittäjänä, itse epäilen sitä suuresti. Mutta siis loppu hyvin-kaikki hyvin. Hänet on luonnollisesti poistettu pianokeskuksen sivuilta ja ilmoitan hänestä vielä tuohon yhdistyksenkin varmuuden vuoksi. Katsotaan saanko rahoja takaisin. Epäilen, mutta eipä se ole enää pääasia sillä piano on nyt jokatapauksessa viritetty.

Kuten totesitkin niin uskon että jokainen tunnistaa kyseisen virittäjän jo tästä kuvauksesta. Itse en ainakaan ole aiemmin törmännyt vieraskieliseen virittäjään. Voin toki antaa puhelinnumeronkin mikäli sitä joku tarvitsee.

Loppuun isot suositukset pianokeskukselle!

Terkuin; Noona
basisti1971
26.11.2022 09:19:52
Moi.

musicola: Kiitos vastauksesta Samuli ja linkistä tuohon yhdistykseen.

Ole hyvä.

musicola: Eipä siitä ainakaan haittaa ole infota heitäkin.

Ei ole haittaa, ovat varmasti asiasta kiinnostuneita.
Ala on kuitenkin ollut jo useamman vuosikymmenen siinä jamassa ettei "valevirittäjiä" -kuten osuvasti asian ilmaisit- kaipaa.

musicola: Tässä kävi lopulta hyvin sillä olin asian tiimoilta yhteydessä pianokeskukseen jonka sivuilta/suosituksesta kyseisen virittäjän valitsin. Vaikka he eivät olleet millään tavalla vastuussa tästä valevirittäjästä niin he halusivat silti korvata hänen jättämän sotkun. Tänään luonani kävi sitteni heidän kauttaan ammattitaitoinen virittäjä ja nyt piano on kunnossa. Tämä uusi virittäjä totesi samantien pianon olevan täysin epävireessä vaikka se oli tosiaan viime viikolla viritetty Hän myös toimii nyt todistajana mikäli sellaista tarvitaan.

Mukavaa kuulla että episodilla oli onnellinen loppu ja pianosi on jälleen vireessä ja soittokunnossa.

musicola: Aion ottaa yhteyttä tähän valevirittäjään ja vaatia maksua takaisin. Kuitti minulla on, eli kenties hän hoitaa veronsakin?! Näytin hänen käyntikorttiaan tälle pianokeskuksen virittäjälle joka totesi että kortissa mainittu -Graduate of piano technology at western Iowa technical college, U.S.A- voi viitata vaikka ns. kirjekurssiin. Eli kukaan ei tiedä onko hänellä edes pätevyyttä/koulutusta toimia pianonvirittäjänä, itse epäilen sitä suuresti.

Oli pätevyyttä tai ei, ei selvästikään omaa pianonviritystaitoja, ja sosiaalisissakin on ilmiselvästi toivomisen varaa.

Pätevyys tai tittelihän ei sinänsä millään alalla välttämättä takaa ammattitaitoa -sosiaalisista taidoista puhumattakaan- kuten virallisen pätevyyden tai tittelin puuttuminen ammattitaidon puutettakaan, mutta täällä meillä on totuttu arvostamaan komealta kalskahtavia pätevyyksiä ja titteleitä.
Ulkomailla on toisin, viimeisen vuosisadan aikana on kirjekurssein ja vastaavin hankittavien "pätevyyksien" määrä kasvanut eksponentiaalisesti, ja nettiaika toi puuhan toki aivan uuden ulottuvuutensa.
Muualla osaavat varautua siihen ettei pätevyys tai titteli ehkä vastaakaan mielikuvaa, täällä meillä ei moiseen kulttuuriin ole vielä kasvettu.

musicola: Katsotaan saanko rahoja takaisin. Epäilen, mutta eipä se ole enää pääasia sillä piano on nyt jokatapauksessa viritetty.

Vaikkei pääasia tietysti olekaan, kuluttajariitalautakunta on ainakin kanava jota kautta asia viimeistään onnistuu jos on onnistuakseen.
Lautakuntahan antaa vain suosituksen, varsinaista lainvoimaa heidän päätöksillään ei ole.

Vaatii myös melkoisesti jumppaa, tuosta on omakohtaista kokemusta kun piti saada oikeutta eräälle Yhdysvaltalaiselle basistille jolle suomessa instrumenttejä väsäävä saksalainen teki oharit.
Kuluttajariitalautakunnassa kun on (tai ainakin oli) sellainen jenkkien/brittien BBB:stä poikkeava detalji että asioida voi vain suomeksi tai ruotsiksi, joten muunkieliset joutuvat käyttämään ennaltanimettyä ja -hyväksyttyä välihenkilöä.

musicola: Kuten totesitkin niin uskon että jokainen tunnistaa kyseisen virittäjän jo tästä kuvauksesta. Itse en ainakaan ole aiemmin törmännyt vieraskieliseen virittäjään. Voin toki antaa puhelinnumeronkin mikäli sitä joku tarvitsee.

Vieraskielisiä virittäjiä oli kuulemma 60-70-80 luvuilla paljonkin, ja heidän ammattitaitonsa oli pääsääntöisesti hyvinkin korkea.
Oli tietysti kotimaisillakin, koska olivat pääsääntöisesti pianotehtailla oppinsa saaneita syystä että virallinen koulutus alkoi ilmeisesti vasta 80-luvun alussa.

Tuon "oppilaitoksen" googlehaulla taitaa tuo pienonvirittäjäsankari löytyä, sukunimessä on jotain tuttua, mutten keksi mitä.
En ole pariin vuosikymmeneen alaa seurannut, mutta jos on kyse ko. jantterista, hinnat tuntuvat rahtusen matalilta verrattuna siihen mitä itse olen virityksen kuullut kustantavan.
Toki hinnoistaan puuttuvilla matkakuluilla saa hinnan hilattua "normaaliksi", etenkin jos matkakulut ovat jotain muuta kuin yleinen kilometrikorvaus.
"Taksilla kulkien maksaisi tämän verran" on kommentti jota olen kuullut käytettävän muissa yhteyksissä kun tullaan paikalle polkupyörällä tai viimeisiään vetelevällä autolla ;).

T:Samuli
‹ edellinen sivu | seuraava sivu ›
1
Lisää uusi kirjoitus aiheeseen (vaatii kirjautumisen)