Aihe: Kuulokevahvistin bassolle
1
tany
18.04.2025 19:45:53
Kuulokkeet ovat AKG 240:t, niiden ja
Squierin mustangin väliin pitäisi löytää kuulokevahvistin.
Poppista ja jatsityyppistä soittelen. Motown-soundista haaveilen mutta tuntuu olevan enempi näppi- kuin vahvistinjuttuja.

Nykyinen on pieni plugivahvistin, toimii mutta koskas sitä ei parempaa haluaisi.

Mitä teillä on käytössä, suositteletteko?
basisti1971
19.04.2025 18:00:11
Moi.

tany: Poppista ja jatsityyppistä soittelen. Motown-soundista haaveilen mutta tuntuu olevan enempi näppi- kuin vahvistinjuttuja.

Motown-bassosoundista on teknisen toteutuksen tiimoilta väännetty peistä jo pitkään, nykyään konsensus lienee se että valtaosa meni suoraan narulle heidän oman etuasteensa läpi, loput mikitetyn B15:n läpi.

Flätit ja mute näyttelevät myös osaansa kun kalustosta puhutaan.

tany: Mitä teillä on käytössä, suositteletteko?

Vähissä kuulokesoitoissa soitan joko digitiskin läpi (X-Air18 tai Ui12), tai liikkuvammassa tarpeessa välissä on Joyo Cab Box.

Koska en efektejä ole soitannossani osannut kaivata vuosikymmeniin, pärjään tuosta löytyvillä vahvari- (=putkityyppi), kaappi- ja mikkivaihtoehdoilla.
Ja kolmella erilaisella EQ vaihtoehdolla.

Nykytrendin mukaisesti kuulokeulostulo on 3,5mm, mutta tuo ei tietysti sun tapauksessa haittaa koska kuulokkeesi ovat myös nykytrendin mukaiset ;).

Suosittelen kokeilemaan vaihtoehtoja jossain liikkeessä, soundiasiat ovat kuitenkin varsin henkilökohtaisia juttuja.

T:Samuli
aon
19.04.2025 23:42:00
Itse uudelleenaloittelin harrastusta tommosella: https://www.thomann.de/fi/harley_be … on_custom_line_bass_di_expander.htm

Ajaa ihan asiansa, on halpa, ja monikäyttöinen. Pitääkin kaivaa esille, kun välillä joutuu evakossa soittelemaan eikä oikein hanki pelkästä presarista akustisena kuulla mitään...

Jos jotain negatiivista pitää sanoa niin kompura ei tuossa ole mitenkään kovin kummoinen.
tany
20.04.2025 18:37:29
Kuinkas Line6 tai zoom B1, onko noista kokemuksia, suositteletteko?
tany
27.04.2025 11:01:15
Pikkuhiljaa alkaa avautua kuinka paljon ääneen vaikuttaa soittotekniikka. Ehkä en tarvitsekaan uutta vahvistinta vaan lisää treeniä.
basisti1971
27.04.2025 11:52:42
Moi.

tany: Pikkuhiljaa alkaa avautua kuinka paljon ääneen vaikuttaa soittotekniikka. Ehkä en tarvitsekaan uutta vahvistinta vaan lisää treeniä.

:D

T:Samuli
iec
27.04.2025 13:19:42

tany: Pikkuhiljaa alkaa avautua kuinka paljon ääneen vaikuttaa soittotekniikka. Ehkä en tarvitsekaan uutta vahvistinta vaan lisää treeniä.

Tämä pätee aika monen kohdalla (myös minun kohdalla ;) ) Monesti tuo asia ymmärretään vasta pitkän ajan kuluttua. Onneksi huomasit asian hyvissä ajoin. Siitä se basson soitto pikku hiljaa kehittyy.

Soittotuntien ottaminen on myös suositeltavaa. Hyvän opettajan opastuksella saattaa välttyä pahimmilta tekniikkavirheiltä. Itse olen opetellut basson soiton "kantapään kautta". Se on pitkä ja kivinen reitti, mutta onnistuu kyllä.
Tieto lisää tuskaa ja turha tieto turhaa tuskaa...Ja niin päin pois...
ituvirtanen
27.04.2025 14:06:39

Soittaminen peilin edessä ja oman soiton videointi ovat hyviä työkaluja virheitten poistoon.

Samalla on hyvä opetella käsien paikkojen vaikutusta saundiin. Otelaudalla sormen pitäisi osua nauhan taakse. Toisen käden liikuttelu tallan ja kaulan välillä tuottaa hyvin erilaisia ääniä erilaisiin tarpeisiin.
tany
27.04.2025 21:24:36
Kiitos vinkeistänne! Omatoimiopiskelijana ilman muita kuin kirjaoppeja olen yrittänyt mennä sieltä mikä tuntuu helpoimmalta... Kuulokevahvistimen volyymi alkaa tuntua riittävältä kun hieman kehittyneen näppitekniikan myötä kolinoita, kilinöitä, tahattomia viuluääniä ja sormen liukuvinkahduksia ei tarvitse suodattaa pois vaan gainia voi avata enemmän.
Hetkittäin olen kuulevinani jopa 60-luvun pehmeän putkiradio-jatsisaundin...
piivei
28.04.2025 10:09:57
tany: Kiitos vinkeistänne! Omatoimiopiskelijana ilman muita kuin kirjaoppeja olen yrittänyt mennä sieltä mikä tuntuu helpoimmalta... Kuulokevahvistimen volyymi alkaa tuntua riittävältä kun hieman kehittyneen näppitekniikan myötä kolinoita, kilinöitä, tahattomia viuluääniä ja sormen liukuvinkahduksia ei tarvitse suodattaa pois vaan gainia voi avata enemmän.
Hetkittäin olen kuulevinani jopa 60-luvun pehmeän putkiradio-jatsisaundin...

Varsinkin äänittäessä bassoraitaa huomaa hyvin että mitä hiljemmalla pitää luurit sitä isompi bassosoundi. Pakko soittaa tanakasti että kuulee mitä soittaa. Tämä tietysti osin tapauskohtaista.
iec
28.04.2025 11:25:17 (muokattu 28.04.2025 11:35:46)

Vinkkinä vielä kuulokkeisiin liittyen, että AKG K240 ei puoliavoimena kuulokkeena oikein toista 60...80Hz aluetta riittävällä tasolla, mikä olisi suotavaa bassokitaralla soitellessa. Suosittelisin kuulokkeiksi AKG:ltä joko suljettua mallia K371 tai K361. Ne sopivat bassolla soitteluun huomattavasti K240-mallia paremmin. Itselläni on Beyerdynamic DT770 Pro 80 Ohm versio. Kuulokevahvistin jaksaa vielä puskea riittävästi signaalia 80 Ohmin kuulokkeisiin, mutta Beyerdynamicilta löytyy myös malli DT770 Pro 32 Ohmia, joka on tarkoitettu puhelimien ja tablettien yms kannettavien härpäkkeiden kanssa käytettäväksi. Veikkaan että Beyerdynamicin DT770 Pro 80 Ohm tai 32 Ohm versio lienevät suosituimmat basistien käyttämät kuulokket (ainakin omassa tuttavapiirissä sekä omien eri nettifoorumien havaintojen perusteella.)

Tuossa Rtingsin vertailu Akg K240 ja K371 välillä. Käyristä näkee, että K241 korostaa juuri sitä aluetta, mitä yleensä bassovahvarissa vähän käännetään alaspäin, eli (mid low. K371 taasen toistaa paljon tasaisemmin matalimmat taajuudet ilman yläbassojen ja alemman keskialueen korostusta.
https://www.rtings.com/headphones/1 … /akg-k240-mkii-vs-akg-k371/387/1671

EDIT: Niin sillä tuo 60Hz saakka vaimentumatta yltävä toisto on riittävä, koska 5-kielisen bassokitaran alin taajuus normivireessä taisi olla noin 31Hz, mutta se kuuluu niin vaimeasti verrattuna ensimmäiseen kerrannaiseen, joka on sitten siinä 62Hz paikkeilla. Vastaavasti 4-kielisellä alin mahdollinen taajuus normivireessä on noin 41Hz, joten se vahvasti kuuluva taajuus on noin 82Hz. Esim legendaarinen Ampegin "rantasauna"-bassokaappi toistaa käytännössä vain noin 60Hz saakka ja se on riittänyt oikein hyvin monelle basistille.

Toki AKG K240 voi olla ihan riittävä 4-kielisellä bassolla. Jotkut varmaankin pitävät tuosta hieman korostuneesta high-bass -alueesta.
Tieto lisää tuskaa ja turha tieto turhaa tuskaa...Ja niin päin pois...
tany
28.04.2025 14:24:27
Nytpä tuli niin paljon asiatietoa etten olisi tuota selaamalla mistään löytänyt. Pitää noita sulatella ja miettiä. Nuo akg 240-kuulokkeet on sen verran tuoreet etten ainakaan ihan heti vaihda. Mutta tiedän nyt mitä voisi rinnalle harkita. Basso on minulla pienikätisenä lyhytskaalainen Squier Mustang, aika tuore sekin.

Kiitoksia niin paljon että riittää.
‹ edellinen sivu | seuraava sivu ›
1
Lisää uusi kirjoitus aiheeseen (vaatii kirjautumisen)