Aihe: Basson virityksen vakaudesta
1
faq1
31.03.2025 08:18:43 (muokattu 31.03.2025 08:21:21)
Mulla on mahonkirunkoinen (lyhytskaalainen) Epiphone EB-0. Sen virittämisessä/virityksessä on sellainen piirre, että kun kielen virittää kohdalleeen niin viritysmittari väpättää joskus jopa 4 s ennenkuin asettuu oikeaan arvoonsa. Se tekee sen jokaisen kielen kohdalla. Vaihdoin uudet kielet, mutta sama juttu näilläkin.

Onkohan tuolla sitten merkitystä, kun jos se kuitenkin loppuviimeksi pysähtyy oikeaan kohtaan?

Mulla oli aikaisemmin Yamahan (skaala 34") basso. Siinä viritysmittari asettui kerralla oikeaan kohtaan missä myös pysyi.
J.Nikkanen
31.03.2025 09:55:51
Mä olen noi huojunnat ratkaissut silleen että pompottelen maltillista neljäsosaa ja viritän siten että se sävelen aluke on vireessä. Se on kuitenkin hyvinkin monta kertaa se osa sävelestä mikä kuuluu ja sen on syytä olla vireinen.

Toi on kyllä jännä ilmiö, muutamia kertoja tullut vastaan mutta tuo viritystapa jäänyt käyttöön nykyistenkin soittovehkeiden kanssa. En ole edes kiinnittänyt huomiota mitenkä mittari väpättää jos kielen jättää soimaan pitkään.
faq1
31.03.2025 11:12:39 (muokattu 31.03.2025 11:13:42)
Voisko olla rungon materiaalista kiinni? Eli jonkin puulaadun kohdalla tulee enemmäb resonanssia?

Vai johtuuko kielten laadusta?

Voi olla ilmiö, josta ei tarvitse välittää sen enempää.
Antti1
31.03.2025 11:21:14
Kokeile huiluääntä 12. nauhan kohdalta, joskus ongelmatapauksilla se auttaa virittämään.
bassopekka
31.03.2025 14:26:51
Saattaa tehdä noin jos mikki on liian lähellä kieliä. Sen magneettisuus häiritsee kielen värähtelyä. Säädä mikkiä alemmas kielistä ja kokeile.
Voi kissanpieru sentään
paskisti
31.03.2025 19:59:46
J.Nikkanen: Mä olen noi huojunnat ratkaissut silleen että pompottelen maltillista neljäsosaa ja viritän siten että se sävelen aluke on vireessä. Se on kuitenkin hyvinkin monta kertaa se osa sävelestä mikä kuuluu ja sen on syytä olla vireinen.

Toi on kyllä jännä ilmiö, muutamia kertoja tullut vastaan mutta tuo viritystapa jäänyt käyttöön nykyistenkin soittovehkeiden kanssa. En ole edes kiinnittänyt huomiota mitenkä mittari väpättää jos kielen jättää soimaan pitkään.

Menee just noin. Jos se aluke on ylävireessä nii epikseltä kuulostaa soitto koska vain pitkissä nuoteissa on häntä vireessä. Itsekin teen just noin että isku on vireessä ja sit siitä saattaa nuotti hieman tippua mutta ei yleensä paljon.
‹ edellinen sivu | seuraava sivu ›
1
Lisää uusi kirjoitus aiheeseen (vaatii kirjautumisen)