Aihe: Baluu Basistiksi, metalli ja alavire 1 | |
---|---|
![]() 22.02.2025 21:27:37 | |
Moi. Vuosien tauon jälkeen liityin bändiin. Aiemmin soitin kitaraa ja bassoa rock-punkrock -osaston bändeissä. Muuan bilekeikkakin ABBAa yms. tuli vedettyä basistin muodossa. Nyt kuitenkin mennään metallia örinällä ja ilman, kitaristien käyttämä vire on miinus sävelaskel eli d-g-c.... Soitan linjaan MXR di+ -pedaalin kautta. Käytössä myös Boss odb3. Käytössä korvamonitorointi koko bändille (toinen kitaristi soittaa myös suoraan linjaan ilman vahvaria) Hankkimani halppis-presari ei toiminut sitten yhtään alavireessä. Paikallisesta soitinliikkeestä nappasin käytetyn Cort curbow 5 -basson. Vire sama kuin kitaristeilla (eli vähän kireämpi vire kuin yleensä 5-kielissä bassoissa). Soundi on mielestäni napakka ja hyvä. 5-kieli b:nä oli kyllä yhtä lätinää... Onko yleistä moinen ylävire? Sinällään pärjäisin 4-kielisekkäkin, tuo 5-kielinen nyt sattui vain kohdalle. Millä tavalla olette rakentaneet soundia? tuo mxr antaisi mahdollisuuden kahteen ulostuloon. Eli di:stä puhtaahko soundi ja paraller outputiin säröpedaali väliin. Onko ihan hölmö ajatus? | |
![]() 22.02.2025 21:41:49 | |
Mitä tarkoittaa "vähän kireämpi vire kun normi 5kielisessä"? | |
![]() 22.02.2025 21:44:55 | |
5. kieli B -> D 4.kieli E -> G jne. | |
![]() 22.02.2025 22:27:59 (muokattu 22.02.2025 22:30:34) | |
Kielistä on keskusteltu maailmalla paljon. Kokeile erilaisia kielisettejä ilman mitään ennakko-odotuksia eli valmistaudu sijoittamaan kieliin rahaa. Oman vanhan 5-kielisen B alkoi laulaa, kun keksin vahingossa kokeilla .120 kieltä. Paksummilla syntyi muhjua. Siksi suosittelen rohkeita kokeiluja, vaikka siihen aluksi rahaa meneekin. | |
![]() 23.02.2025 13:06:33 | |
Moi. JMP71: toinen kitaristi soittaa myös suoraan linjaan ilman vahvaria Älykkäältä kuulostava yksilö :). JMP71: Onko yleistä moinen ylävire? En tunne metalliskeneä riittävästi että tuohon osaisin vastata, mutta missään ei ole määritelty että vireen pitäisi olla joku tietty. Kuten sitäkään että jos kitaristit soittavat alavireessä, basisti ei voisi soittaa "ylävireessä". Kuten havaitsitkin, bassolla on pääsääntöisesti eduksi jos virettä nostetaan laskemisen sijaan kun kielisetti pysyy samana. Jos instrumentissa on tulitikunohut elävänpuoleinen kaula (monet Ibanezit), sävelaskeleen ylävire ei välttämättä normikielisetillä toimi, mutta jos basson saa kohtuuvaivalla säätöihin ja niissä myös pysyy (=kestää kasvaneen vetorasituksen), eipä tuollaiselle estettä ole. Jos tuntuu siltä että kaula tai kaularauta joutuu liian koville ylävireessä, on edessä jäsen ituvirtasen mainitsema kielisouvi. Nykyään kun kielisettejäkin -irtokielistä puhumattakaan- löytyy pikkolopaksuuksista ainakin C0-vireeseen asti, kielistä ei jää kiinni. JMP71: Sinällään pärjäisin 4-kielisekkäkin, tuo 5-kielinen nyt sattui vain kohdalle. Jollet antanut presaria vaihdossa ja satulan muokkaaminen ei aiheuta kauhua ja kylmiä väreitä, kielitä samalla tapaa kuin Cort ja kokeile kuinka toimii. JMP71: Millä tavalla olette rakentaneet soundia? tuo mxr antaisi mahdollisuuden kahteen ulostuloon. Eli di:stä puhtaahko soundi ja paraller outputiin säröpedaali väliin. Onko ihan hölmö ajatus? Itse soitan suoraan tiskiin SVTDI:n läpi tai suoraan (putki-)vahvariin ilman lisättyä säröä, mutta mieltymyksistähän se on kiinni millainen "paras" soundi kellekin on ja toisaalta kontekstista miten sen näppärimmin aikaiseksi saa. Jos käyttäisin ulkopuolisesti generoitua säröä luomusoitannossa, kohtuullisen matalasta vireestä (F#BEADG) johtuen jakaisin tavalla tai toisella signaalin ja lisäisin särön ja tarpeen mukaan muutkin efektit HPF:n kautta jolloin matalat taajuudet pysyvät puhtaina. Äänityshommissa (digisellaisissa ;)) asiat hoituvat tietenkin toisella tapaa koska postprosessoinnille ei ole minkäänlaisia esteitä eikä rajoitteita. T:Samuli | |
![]() 24.02.2025 07:57:28 | |
Basson sointi on edelleen mysteeri, varsinkin alavireissä. Miksi soitin on ok ns. normaalissa vireessä mutta ei handlaa droppivireitä kun taas toinen, samanmoisella skaalalla varustettu toimii ja toimittaa tuosta noin vaan? Elämän suuria mysteerejä mutta tässä varmaan törmätään taas niihin soitinpuihin vaikka nehän eivät kuulemma vaikuta saundiin, höhö. Mulla oli DGCF vireessä joskus muinoin Ibanezin ATK missä runko sekä kaula olivat vaahteraa (Ibanez ATK600). Valikoitui silloisista kahdesta vaihtoehdosta koska saundasi paremmalta kuin Ibanezin SR sarjalainen (SR910). Muutamien kielipyörityksien jälkeen laittelin DR Lo-Riderit kiinni ja niillä mentiin sen projektin loppuun asti sekä vielä hetki sen jälkeen. Nyt on ollut jo monta vuotta viisikielinen tavan BEADG vireessä mutta B-kieleksi on valikoitunut .145 vaijeri. Puhdas saundi toimii ja kyllä siitä muroakin irtoaa mutta jos hakusessa on moderni "metallisaundi" niin sitä ei siitä tahdo irti saada. Ketjun aloittajan mainitsemaan vireeseen lähtisin varmaan (no jaa, en lähtisi vaan laskisin/valitsisin kielet jännityksen mukaan ja ostaisin D'addarion irtokieliä, höhö) ruuvaamaan .110 kieltä paksuimmaksi kieleksi, esim. EB tai D'addario 55-110 johon vielä kaveriksi .040 kieli ohuimmaksi. Ehkä toimii, ehkä ei mutta jostainhan se on lähdettävä liikkeelle. | |
![]() 26.02.2025 17:20:58 | |
Minä taas lähtisin virittämällä koko basson D vireeseen missä kitaratkin on (5. kieli A:ssa). Kielisetiksi kokeilisin 160 (tapered) - 115 - 95 - 75 - 55 tai sitten puolikkaan ohuempia jos tuntuu tiukalta. A saa silti olla 160 ja huom tapered että kieli soi hyvin eikä tumpusti, mutta jos tuntuu vaijerilta niin 145 käy myös vaikka itselle oli liian löysä 34" skaalassa. Strings.fi:stä löytyy D'Addarion settejä ja 5. kieli irtokielenä joten noilla on helppo ja halpa lähteä kokeilemaan. | |
![]() 10.03.2025 19:12:44 | |
JMP71: Millä tavalla olette rakentaneet soundia? tuo mxr antaisi mahdollisuuden kahteen ulostuloon. Eli di:stä puhtaahko soundi ja paraller outputiin säröpedaali väliin. Onko ihan hölmö ajatus? Mainitsemissasi pedaaleissa on kummassakin blendi, joten en ite jaksais tehdä asioita tarpeettoman monimutkaisiksi useilla signaaliketjuilla ja säröpedaaleilla. Tietty jos pitää saada useampia eri asteisia särösoundeja käyttöön niin sit toki sen kun ketjuttaa ja yhdistelee niitä miten haluaa. | |
![]() 10.03.2025 20:33:19 | |
iso paha susi: Mainitsemissasi pedaaleissa on kummassakin blendi, joten en ite jaksais tehdä asioita tarpeettoman monimutkaisiksi useilla signaaliketjuilla ja säröpedaaleilla. ...tai yhdellä säröllä ja jakosuotimella. Alakerta puhtaana läpi ja yläkertaan kilo murinaa. Sillä ei jää jalkoihin. Pelkän blendin kanssa puhdas pohja voi jäädä ohueksi. Riippuu paljolti pedaalista. | |
![]() 11.03.2025 08:58:19 | |
JMP71: Millä tavalla olette rakentaneet soundia? tuo mxr antaisi mahdollisuuden kahteen ulostuloon. Eli di:stä puhtaahko soundi ja paraller outputiin säröpedaali väliin. Onko ihan hölmö ajatus? Vasta nyt syttyi kynttilä että onhan mulla kuva tuosta mun pikkulaudasta joka viimeksi ollut (vuosia sitten) juurikin metalli-/hewimedel basistilla keikalla lainassa. https://maihinnousu.net/dyn/gallery/f/5141.jpg Pöytään menee puhdas sekä muro saundi, molemmat kaappisimun läpi. Lavalla oleva vahvistin saa siis myös kaappisimuloitua saundia mutta sillä ei ole mun mielestä mitään väliä, muutenkin aika rajusti EQutettu ettei sotkeudu PA-saundiin ja kaikki lavalla olevat kuulevat oman soittimensa lisäksi myös muut soittimet/soittajat. | |
![]() 13.03.2025 22:34:58 (muokattu 13.03.2025 22:35:59) | |
Lähtisin helpoimman kautta hakemaan saundia pedaalilla joka ei särötä koko taajuuskaistaa. Darkglassin pedaaleista useimmat jättää alataajuuksia puhtaaksi ja varmaan X sarjalaiset olisi hyviä koska saa kompuroitua puhtaan alakerran samalla. Orgaanisemman kuuloista saa sitten B7K:lla ja Vintage Deluxella. Tai sitten se digitaalinen Infinity, jossa on nuo kaikki kolme pedaalia samassa ja vähän päälle. Ei niitäkään kannata kammoksua koska ovat todella hyviä nykyään vaikkei analogisia olekaan. Itse teen kaiken Source Audion Ultrawavella, mutta se on hankalampi käyttää ja vaatii perehtymistä mutta toisaalta vain taivas on rajana kun sen hallitsee ja ymmärtää. | |
![]() 24.03.2025 10:44:46 (muokattu 24.03.2025 12:17:38) | |
Hetkinen, missä vireessä sulla Cort on tällä hetkellä? Olitko virittänyt B:n D:hen? Se on aika tiukka jo. Itse antaisin presarille vielä mahdollisuuden. .105 setillä pärjäsin itse aikoinaan CGCF-vireessä, kun katsoin relieffin ja actionin kuntoon. Lätinä ja kielien iskeytyminen otelautaa vasten (ks. Geddy) voi toimia hienostikin metallimähinässä. Soundin osalta basolla tärkeintä on löytää soundi, joka skulaa bändin kanssa. Makuuhuoneessa toimivaa soundia ei löydä, vaan reeniksellä. Metallibassossa erityisen tärkeää on löytää keskialueelle paikka mixissä, eikä alataajuuksia yleensä tarvi korostaa. MXRssä on hyvin säätövaraa, kannattaa lähteä vaan ruuvailemaan etenkin keskialuetta. Sopiva määrä säröä korostaa sävelten harmonioita, mutta liikaa säröä hukuttaa basson mixistä. ODB-3 on suunniteltu siten, että gain nollassa on lähtökohta ja siitä kannattaa aloittaa. | |
![]() 28.03.2025 08:21:30 | |
CNUT: Hetkinen, missä vireessä sulla Cort on tällä hetkellä? Olitko virittänyt B:n D:hen? Se on aika tiukka jo. Itse antaisin presarille vielä mahdollisuuden. .105 setillä pärjäsin itse aikoinaan CGCF-vireessä, kun katsoin relieffin ja actionin kuntoon. Lätinä ja kielien iskeytyminen otelautaa vasten (ks. Geddy) voi toimia hienostikin metallimähinässä. Soundin osalta basolla tärkeintä on löytää soundi, joka skulaa bändin kanssa. Makuuhuoneessa toimivaa soundia ei löydä, vaan reeniksellä. Metallibassossa erityisen tärkeää on löytää keskialueelle paikka mixissä, eikä alataajuuksia yleensä tarvi korostaa. MXRssä on hyvin säätövaraa, kannattaa lähteä vaan ruuvailemaan etenkin keskialuetta. Sopiva määrä säröä korostaa sävelten harmonioita, mutta liikaa säröä hukuttaa basson mixistä. ODB-3 on suunniteltu siten, että gain nollassa on lähtökohta ja siitä kannattaa aloittaa. En kyllä 105 kielellä lähtisi tavoittelemaan C-virettä (enkä lähtenytkään testiä pidemmälle aikanaa). Kyllä se vireessä pysyy mutta kieli on löysä eikä harmonioita juuri ole, eli tumpulta kuulostaa. Itse käytän drop C vireessä räätälöityä settiä ja E kieli on 120. Se soi kunnolla eikä ole liian löysä. Saundista ja presarin soveltuvuudesta samaa mieltä. Olen aikanaan soittanut 4 kielisellä jatsarille BEAD vireessä 5-kielisen setillä ilman G kieltä eikä ole temppu eikä mikään saada soitinsa toimimaan hyvin. | |
![]() 01.04.2025 11:26:21 (muokattu 01.04.2025 11:26:50) | |
paskisti: En kyllä 105 kielellä lähtisi tavoittelemaan C-virettä (enkä lähtenytkään testiä pidemmälle aikanaa). Kyllä se vireessä pysyy mutta kieli on löysä eikä harmonioita juuri ole, eli tumpulta kuulostaa. Itse käytän drop C vireessä räätälöityä settiä ja E kieli on 120. Se soi kunnolla eikä ole liian löysä. Saundista ja presarin soveltuvuudesta samaa mieltä. Olen aikanaan soittanut 4 kielisellä jatsarille BEAD vireessä 5-kielisen setillä ilman G kieltä eikä ole temppu eikä mikään saada soitinsa toimimaan hyvin. Joo, nä on aika subjektiivisia juttuja ja kiinni soittajan sormista sekä basson säädöistä mikä toimii. Omassa setupissa olen huomannut, että mitä paksumpi kieli, sitä vähemmän harmonioita. Joskus vuosia sitten kokeilin piruuttani, miltä .100 setti kuulostaisi CGCF:ssä: https://soundcloud.com/lari-825447037/noodling ...ja ihan tykkäsin! Keikoille tosin taisin vähän jykevämmät kielet lopulta laittaa. | |
‹ edellinen sivu | seuraava sivu › 1 |
› Lisää uusi kirjoitus aiheeseen (vaatii kirjautumisen)