Aihe: Bassosignaalissa särinää, vaikka elektroniikat kunnossa? 1 2 | |
---|---|
PerkuleHoirot 18.10.2024 22:46:30 | |
Mulla on Yamaha BB735A, jonka käytettynä ostin. Käytin sitä soitinrakentajakaverillani vastaanotolla särinän takia. Tämä särinä on aika pieni cleanilla saundilla soittaessa, mutta heti kun säröpedaalin iskee päälle, niin aivan kauhee särinä alkaa, vaikka on molemmat mikit päällä. Soitinrakentajakaverini ihmetteli suuresti, että mistä johtuu, sillä elektroniikkapuolella kaiken pitäisi olla kunnossa. Maadoitukset ja sen sellaiset. Onko kellään ideoita mistä voisi johtua? | |
Antti1 18.10.2024 23:55:19 (muokattu 18.10.2024 23:56:22) | |
Kytke mikki suoraan ulostulojakkiin. Jos ongelma jatkuu, niin sit suuntaisin katseen mekaanisiin ongelmiin. Joku jossain resonoi, voi olla melkein mikä vaan mikin osista alkaen. Vai mahdoinko ymmärtää särinän oikein. Onko ääni tasainen ja soitosta riippumaton, vai vaikuttaako soittaminen siihen? | |
ituvirtanen 19.10.2024 00:14:34 | |
Kuinkas vanhat patterit siinä on? Sama, mitä mittari näyttää, uusi on aina uusi. | |
basisti1971 19.10.2024 07:53:29 | |
Moi. Aikalalla mahdotonta tuollaisia vikoja on etädiagnosoida -saati sitten korjata- mutta noista ylläesitetyistä: Antti1: Kytke mikki suoraan ulostulojakkiin. ja ituvirtanen: Kuinkas vanhat patterit siinä on? on hyvä lähteä liikkeelle vaikka nuo ovatkin ensimmäisiä askareita joita huoltohenkilö tuollaisen potilaan eteensä saatuaan suorittaa. Toisaalta: Antti1: Vai mahdoinko ymmärtää särinän oikein. Onko ääni tasainen ja soitosta riippumaton, vai vaikuttaako soittaminen siihen? on myös mainio huomio. PerkuleHoirot: Tämä särinä on aika pieni cleanilla saundilla soittaessa, mutta heti kun säröpedaalin iskee päälle, niin aivan kauhee särinä alkaa, vaikka on molemmat mikit päällä. Viittaa tosin siihen että aktiivi EQ:n jossain vahvistinasteessa on joko käyttöjännite- tai signaalitasohäiriö, tai piirilevyllä on kosketushäiriö. PerkuleHoirot: ...elektroniikkapuolella kaiken pitäisi olla kunnossa. Miten tuohon päätelmään on päädytty? Samat häiriöt sekä aktiivina että passiivina? Viankuvaus viittaa kuitenkin kokolailla suoraan joko mikkeihin tai elektroniikkaan. Tai kumaiseenkin. Skemaa en pikaisella etsimisellä löytänyt, harvemmin noita nykyään julkaistaan ja tokkopa kukaan vaivautuu moista raapustelemaankaan, mutta tuosta: https://www.bassgearmag.com/bass-lab-yamaha-bb735a-bass-guitar/ blogikirjoituksesta löytyvästä gutshotista löytyy ainakin pari potentiaalista syyllistä. Ekana on ulostulojakin kytkimet tai niiden juotokset, jos on erillisillä kytkimillä varustettu jakki kuten inan pilkottavasta kulmikkaasta nurkasta ja liudasta kytkentälipareita voisi päätellä. Nuo kytkimelliset jakit ovat yleensä parempia ja varmatoimisempia kuin perinteinen RS-köyhänkytkin, mutteivät täysin ongelmattomia nekään. Tavallisesti kärkiä on kuitenkin 2 itsenäistä avautuvaa ja 2 itsenäistä sulkeutuvaa, joten yhden vikaantuessa voi siirtää johdot toiseen. Tokana on perinteisten potikoiden koipien varaan asennettu piirilevy, tuollainen rakenne antautuu ennemmin tai myöhemmin. Piirilevy pitää irroittaa jotta juotokset pääsee tarkastamaan. Tuosta gutshotista selviää myös se että mikit (ja osa potikoista) ovat kytketty pikaliittimin piirilevyyn, joten niin mikkien kuin aktiivi EQ:nkin testaaminen erikseen on helppoa ja nopeata. Vaatii tietysti sopivat liittimet jottei murjo herkkiä naarasliittimiä väljiksi mittapäillä, mutta noita kyllä läytyy asiaan perehtyneiltä soitinkorjaajilta ja elektroniikkaliikkeistä. Potentiaalisia vikapaikkoja löytyy tietysti lisääkin, aktiivi/passiivi kytkin, paristoneppari ja sen liitin piirilevyllä (koska paristo lienee teippivirityksestä päätellen roikkuneen jossain vaiheessa piuhan varassa), jne. mutta patterinvaihdosta sekä mikkien ja EQ:n mittaamisesta on helppo aloittaa. T:Samuli | |
iec 20.10.2024 16:36:49 | |
PerkuleHoirot: ...elektroniikkapuolella kaiken pitäisi olla kunnossa.... Urani aikana tuo on ollut se vihoviimeinen lause, mitä kannattaa sanoa, kun tehdään vianetsintähommia. Lähestulkoon 85% varmuudella se osio on osoittautunut syypääksi, josta joku on sanonut "siinä se vika nyt ei ainakaan voi olla..." Eli komppaan tässä kyllä Samulia ihan täysin. Tieto lisää tuskaa ja turha tieto turhaa tuskaa...Ja niin päin pois... | |
XTL 21.10.2024 15:47:21 | |
Yksi kokeilemisen ja/tai mittaamisen arvoinen asia on myös piuha. Jos sen sarjavastus ei ole tosi lähellä nollaa tai malli oikein kytkettyä ja eristettyä niin hyvätkin laitteet hurisee. Jos on toista piuhaa mitä kokeilla ja tietysti mahdollisimman lyhyttä kautta ensin suoraan vahvistimeen tai linjaan ja jos häiriöitä ei löydy niin sitten lisää muuttujia mukaan (pedaalit, pitkät johdot ym). | |
Juhani_t 21.10.2024 15:49:53 | |
PerkuleHoirot: mutta heti kun säröpedaalin iskee päälle, niin aivan kauhee särinä alkaa, vaikka on molemmat mikit päällä. Kuulostaa että kaikki on kunnossa. Ääninäyte? | |
J.Nikkanen 21.10.2024 21:53:08 | |
Olihan käytössä laadukas instrumenttipiuha eikä esmeks jeesuksen vanha kaappipiuha? | |
PerkuleHoirot 22.10.2024 14:22:02 (muokattu 22.10.2024 14:25:15) | |
Vein nyt basson huollettavaksi. Soitinrakentajakaverini jutteli tästä muiden soitinrakentajien kanssa, eivätkä hekään tiedä, että mikä ihme tossa bassossa on. Ei sillä pysty bändille äänittämään bassoraitoja särön kanssa. Noice gatekaan ei sitä pelasta. Sen verran paljon se häiritsee. Oon testannut ilman paristoa passiivimoodissa, pariston oon vaihtanut, kaverin luona eri setupilla testannut eikä kaapelit, jolla olen testannut ei oo mitään vanhoja. Silti särinä kuuluu. Joitakin maadoitusongelmajuttuja olen lukenut, joissa särinä loppuu silloin kun käden asettaa kielien päälle tms, mutta tässä bassossa särinä on tasaista ja jatkuvaa. Testasin bassoa soitinliikkeessä vahvistimen kautta samalla kun vein bassoa sinne huoltoon. Särinää ei silloin tietenkään kuulunut, koska basso meni ilman särö- ja kompressoripedaalia suoraan vahvistimeen. Ääninäytteet, joihin saatte itse laittaa säröt ja kompressorit DAWeissanne: https://drive.google.com/file/d/1Nu … NIaR5qumZ6jFLuaR8s/view?usp=sharing https://drive.google.com/file/d/1zV … gVDLH9D95jT4ppgcDr/view?usp=sharing | |
J.Nikkanen 22.10.2024 14:57:46 | |
Mikä virtalähde pedaaleissa? | |
PerkuleHoirot 22.10.2024 15:25:40 | |
Noi bassoraidat on ihan DI:nä. Muutenkaan en pedaaleja käytä, vaan Neuralin VST-plugareita. | |
iec 22.10.2024 16:51:20 (muokattu 22.10.2024 16:54:55) | |
Onko bassossa pinnoitetut kielet, eli jotkut Elixirit? Sekin on mahdollista, että kielet eivät maadoitu tallan kautta, mikäli kielen pinnoite ei ole kulunut yhtään. Silloin saattaa napata hurjasti häiriöitä esim tulostimesta tai loisteputkista tai omasta tai naapurin langattomasta sääasemasta tai muusta vioittuneesta langattomasta kamppeesta. Yksi tärkeä asia on selvittää että onko häiriö pelkästään bassosta aiheutuva vai onko kyse paikasta? Eli tuleeko samanlaiset häiriöt muilla bassoilla sinun asunnossasi ja tuleeko häiriöt sinun bassolla muualla, mutta ei muilla bassoilla muualla? Eli vikaa kannattaa alkaa selvittämään poissulkemalla tiettyjä asioita yksi muutos kerrallaan. EDIT: Niin juu jos bassoa on joku korjaillut aiemmin, niin varma tapa saada kaameat häiriöt jotka ei poistu millään, on juottaa signaalin kuuma johdin jakin maahan ja maa elektroniikan kuumaan johtimeen. Been there and done that, eli kokemuksen syvällä rintaäänellä tämä ;) Tieto lisää tuskaa ja turha tieto turhaa tuskaa...Ja niin päin pois... | |
Kötöstelijä 22.10.2024 17:04:25 (muokattu 22.10.2024 17:14:52) | |
PerkuleHoirot: Noi bassoraidat on ihan DI:nä. Muutenkaan en pedaaleja käytä, vaan Neuralin VST-plugareita. Esiintyykö särinää kuitenkin todistetusti myös perinteisellä vahvistinsetupilla säröjen kanssa? Jälkimmäisessä klipissä pohjalla on tommonen korkeataajuinen kihinä, josta lienee kyse. Tuleeko sitä passiivimoodissa ilman patteria? Vaikuttaako basson sävynsäädöt aktiivimoodissa kihinän voimakkuuteen? Entäs käytössä oleva mikki? | |
PerkuleHoirot 22.10.2024 17:45:59 (muokattu 22.10.2024 17:51:11) | |
Kielistä ei ole varmuutta, sillä en oo vaihtanu niitä tän basson omistuksen aikana, eli viime lokakuusta. Ei ne ainakaan tunnu Elixirin kieliltä. Mulla ei oo mahollisuutta päästä testaamaan perus vahvistin setupilla särön kanssa. | |
iec 22.10.2024 17:51:57 (muokattu 22.10.2024 17:53:34) | |
PerkuleHoirot: Kielistä ei ole varmuutta, sillä en oo vaihtanu niitä tän basson omistuksen aikana, eli viime lokakuusta. Mulla ei oo mahollisuutta päästä testaamaan perus vahvistin setupilla särön kanssa. Kielten puolesta asia on helppo selvittää, että tuleeko häiriö pinnoitetuista kielistä, jos otat kielet hetkeksi irti kokonaan siitä bassokitarasta (ilmeisesti muilla on johtava pinnoite, mutta Elixirillä on eristävä pinnoite). Ainakin minä olen saanut joskus otettua bassoa huoltaessa kielet nätisti kokonaan pois ja sitten ujutettua takaisin ilman ongelmia. Eli jos tulee häiriö vieläkin kun tökkäät piuhan bassoon ja audionterfaceen, ja kielet ovat poissa, niin sitten ei luultavasti johdu eristävistä kielistä ja häiriöstä joka tulee sitä kautta, että kielet eivät maadoitu soittajan ja tallan kautta. Toki jos ei kielet vaikuta olevan pinnoitettuja, niin tuskin sitten ovat. Tuo nyt vain on sellainen varmistus, että on ainakin poissuljettu jotain. Tieto lisää tuskaa ja turha tieto turhaa tuskaa...Ja niin päin pois... | |
PerkuleHoirot 22.10.2024 18:39:39 | |
Kötöstelijä: Esiintyykö särinää kuitenkin todistetusti myös perinteisellä vahvistinsetupilla säröjen kanssa? Jälkimmäisessä klipissä pohjalla on tommonen korkeataajuinen kihinä, josta lienee kyse. Tuleeko sitä passiivimoodissa ilman patteria? Vaikuttaako basson sävynsäädöt aktiivimoodissa kihinän voimakkuuteen? Entäs käytössä oleva mikki? Joo, kun trebleä lisää, niin lisääntyy myös kihinä. Ilman paristoa ja passiivimoodilla kihisee kans. Kun laittaa pelkän tallamikin päälle, niin kihinä kovenee. Kyseessä on yksikelainen mikki. Mutta vaikka olisi pelkkä presarimikki tai molemmat mikit aktiivisena, niin kihinä kuuluu silti. | |
anapena 22.10.2024 22:44:31 | |
PerkuleHoirot: Vein nyt basson huollettavaksi. Soitinrakentajakaverini jutteli tästä muiden soitinrakentajien kanssa, eivätkä hekään tiedä, että mikä ihme tossa bassossa on. Ei sillä pysty bändille äänittämään bassoraitoja särön kanssa. Noice gatekaan ei sitä pelasta. Sen verran paljon se häiritsee. Oon testannut ilman paristoa passiivimoodissa, pariston oon vaihtanut, kaverin luona eri setupilla testannut eikä kaapelit, jolla olen testannut ei oo mitään vanhoja. Silti särinä kuuluu. Joitakin maadoitusongelmajuttuja olen lukenut, joissa särinä loppuu silloin kun käden asettaa kielien päälle tms, mutta tässä bassossa särinä on tasaista ja jatkuvaa. Testasin bassoa soitinliikkeessä vahvistimen kautta samalla kun vein bassoa sinne huoltoon. Särinää ei silloin tietenkään kuulunut, koska basso meni ilman särö- ja kompressoripedaalia suoraan vahvistimeen. Ääninäytteet, joihin saatte itse laittaa säröt ja kompressorit DAWeissanne: https://drive.google.com/file/d/1Nu … NIaR5qumZ6jFLuaR8s/view?usp=sharing https://drive.google.com/file/d/1zV … gVDLH9D95jT4ppgcDr/view?usp=sharing Jälkimmäisessä on tosiaan jotain pientä, kun nostaa volaa normaalia lujemmalle. Voisiko kyse olla siitä, että limitointia ja buustausta on laiteltu vähän liikaa? Sellainenhan nostaa tietenkin häiriöitä esille. TommiW.- Autot, kämpät ja piparit. | |
J.Nikkanen 23.10.2024 07:03:06 | |
PerkuleHoirot: Noi bassoraidat on ihan DI:nä. Muutenkaan en pedaaleja käytä, vaan Neuralin VST-plugareita. Säröpedaali olikin plugari... | |
ArKor 23.10.2024 07:44:53 | |
Olisiko aiheellista lisätä nämä häiriöt tuohon myynti-ilmoitukseesi? | |
PerkuleHoirot 23.10.2024 08:41:54 | |
ArKor: Olisiko aiheellista lisätä nämä häiriöt tuohon myynti-ilmoitukseesi? Lisätty. anapena: Jälkimmäisessä on tosiaan jotain pientä, kun nostaa volaa normaalia lujemmalle. Voisiko kyse olla siitä, että limitointia ja buustausta on laiteltu vähän liikaa? Sellainenhan nostaa tietenkin häiriöitä esille. En usko, että siitä johtuu. Ääninäytteet oli pelkkää DI:tä. Gain-taso äänittäessä oli ihan normaalilla tasolla. Samalla setupilla ja samoilla särö- ja kompressoriplugareilla soittaessa mun Tokai jatsari ei särise. Eli bassosta se varmasti johtuu. | |
‹ edellinen sivu | seuraava sivu › 1 2 |
› Lisää uusi kirjoitus aiheeseen (vaatii kirjautumisen)