Aihe: PJ-basson rakentaminen / mitoitus
1 2 3
The Kalevala
20.06.2024 22:50:27
Moro,

Olen rakentamassa pojalleni bassoa ja huomasin että tarkkaa mittatietoa on hyvin vähän tarjolla netissä tai en osaa vaan sitä kaivaa esiin.

Bodyn runkomateriaaliksi valitsin amerikan leppää jonka hain Hakalan puutukusta Lahdesta. Kanteen tulee 5-7 mm paksusti visakoivua ja epoksihartsia. Poika toivoi jotain pääkalloaihetta kanteen ;o).

Kaulaksi tulee Fenderin Jazzbasso varaosakaula. Poika vielä kohtuu nuori joten kapeampi kaula helpompi soittaa.

Mikeiksi tulee todennäköisesti Duncanin Quarter Pound PJ set.

Mutta tarvitsisin siis PJ-basson mittatietoja. Esim mikkien sijaintien ja jyrsintäsyvyyden mittatiedot. Kaulakuopasta mitat ja syvyys ym ym. Jos jollain tietoa tai edes vinkkiä mistä etsiä.

Kitaroita rakentanut 6 kpl ja niihin löytyykin kohtuu hyvin suunnitelmia netistä, Bassoon ei läheskään yhtä hyvin.

Kaikki neuvot ja vinkit otetataan kiitollisena vastaan, parhaita saatetaan jopa noudattaa lol.

Kieliksi aattelin jotain 50-105 settiä, pojan bändi soittaa rock/punkkia.

Kiitos ja anteeksi pitkä vuodatus

-TPD

ps. jos jotain kiinnostaa amatöörin rakentelut niin instasta löytyy joitan kuvia eri projekteista. tpd_._official (En tee näitä myyntiin vaan omaksi huviksi)
En ole eksyksissä...en vaan tiedä missä olen?
ituvirtanen
21.06.2024 00:40:37

Jos on kaula, siitä saa taskun mitat. Talla kannattaa kiinnittää vasta taskun teon jälkeen mutta sen tiesit jo. "Päältä ladattava", kuten Hipshot A lienee nopein käytössä ja valmistajia on useampia.

Mikkien paikat on sitten aavistuksen konstikas juttu, koska paikat ovat muuttuneet vuosikymmenien mukana. Tallamikillä on ollut useampi paikka, kaulamikki lienee helpompi jostain presarin kuvasta arpoa, kun satulasta 12. nauhalle on 17". Satulasta tallaan taas ei niin välttämättä ole 34", koska hienovire.

Miksei mikkien kanssa voisi tehdä Pekka Pohjolat, tai jos käyttäisi kahta jatsia, vetopotikka muuttaisi mikit sarjaan/rinnan.

Tämän hetken paremman pään etuset löytyvät John Eastilta. Jos tyydyt korkeaimpedanssisiin (ns. passiivinen) säätöihin, Bournsilla on blend-potikka MN, jota saa 250k ja 500k.

Sorvaa omat nupit!
The Kalevala
21.06.2024 09:10:04
Ihan passivitekniikkaa ajattelin mikityksessä käyttää.
Uralilta meinasin Bournsin potikat tilata. (olen käyttänyt niitä parissa viimeisimmässä projektissa ja minusta pelaavat paremmin kuin CTS:sät, ainakin volumepotikkana)

Tosiaan olin kuullutkin tuon että mikkien paikat hieman vaihdelleet eri aikakausina, tämä tietysti tekee omasta hommastani vielä helpomman hah.

En tiedä saisiko Duncanilta suosituksia heidä tuotteidensa sijoittelusta, ts. minkä aikakauden mukaan mikit ns. tehty.

Omien potikoiden sorvaaminen taitaa jäädä tulevaisuuteen, omistan kyllä sorvin (sain sen kaverilta) mutta tilat on huonot tällä hetkellä ja en ole sitä vielä käyttänyt missään.
Täytyy muutenkin laittaa suunnittelu päässä käyntiin....miten pääkallo bodyyn sijoitetaan, suunta, koko, yksi vai useampi jne. netistä olen inspiraatiota/ideoita yrittänyt etsiä mutta kuningasidea vielä kadoksissa. kohta pitää alkaa vaan tekemään, puhjarungon höyläsin eilen joten nyt pitäisi kantta alkaa suunnittelemaan, tosin mikkien paikat vaikuttavat tuohon aika oleellisesti, talla nyt tulee aikas vakiopaikkaan (vähän tietysti mallista riippuen)

-TPD
The Kalevala
21.06.2024 09:15:31 (muokattu 21.06.2024 09:26:52)
Tallasta vielä, onko väliä meneekö kielet bodyn läpi vs tallasta suoraan? Eli mihin vaikuttaa?
Työnä ei tuota suuremia ongelmia, pystyn kyllä tekemään kielten läpivedon bodystä.

Mikähän olisi sopiva kieliväli jatsari kaulalle? 19mm?

Itse olen suosinut Gotohin talloja omissa kitaraprojekteissa, ovat olleen kohtuu hintasia ja laadukkaan oloisia.

-TPD
ituvirtanen
21.06.2024 11:17:42

Jos vedät kielet kopan läpi, varaudu hyvin pitkiin kieliin. Kielien kulma tallassa tulee myös jyrkäksi. Vaihtaminen on hidasta. Jos väität kuulevasi eron äänessä, hieno homma.

18 - 19 mm on tavallinen, 17 menee usein viisikielisiin mutta kaikki välistykset 14 - 21.5 mm löytyvät maailmalta. Ehkä nuorisolle 18 jatsikaulan kanssa?

Gotohilla on hyvät raudat, useimmat mahdollistavat pienet sivusäädöt eli kieliväliä pystyy hiomaan soittajan ja muitten osien (kaula, mikit) mukaan.

Kevyet virittimet ovat yllättävän hyvä paikka keventää soitinta. Dunlopilla on toimivat hihnalukot.

Tuo pääkallo jäi mietityttämään, kun aiot käyttää hienoja puita. Muutamalla viivalla tyylitelty hahmo on varmasti pitkäikäisempi kuin tarramainen Iron Maidenin Eddie. Mutta tämä on vain oma mielipide.

Jos piilotat johdon paikan kopan taakse kuten Jens Ritter, voit hyödyntää Straton plugikuppia.
anapena
21.06.2024 14:29:23
Varmaan löytyy ilmaisiakin, mutta täällä olis pikkurahalla valmiita.
https://www.korpi-instruments.com/tuotteet_piirustukset.html
TommiW.- Autot, kämpät ja piparit.
balzary
21.06.2024 15:07:36

Multa löytyy presarin rungon piirrustukset, mistä selviää ainakin rungon muoto ja mikin paikka. Laita pikaviestillä sähköpostiosoite niin lähetän
The Kalevala
21.06.2024 16:11:51 (muokattu 21.06.2024 16:25:05)
Moi,

Tarkoitus olisi että pääkällo tulee itse puusta, sitten täytetään epoksihartsilla kannen tyhjät paikat.

Jos tänne saisi jotenkin lisättyä kuvia niin voisin laittaa kuvan viimeisimmästä kitarasta joka tehty samalla tekniikalla, tosin ei mitään tiettyä kuviota puusta. tpd_._official, instasta löytyy kuva kyllä, se jossa on sinistä valuhartsia, jos joku haluu/pääsee kattomaan

Joo poika tällä hetkellä 12v ja nykyinen basso Ibanezin 32" Mezzo, tuo 18mm kuulostaa ihan hyvältä.

Jos mitään isoa eroa/hyötyä ei saavuteta vetämällä kielet bodyn läpi niin varmaan en sitten ala sitä työstämään.

Bassoon ei tule plexiä joten täytyy jyrsiä johtoreitit rungon sisään, tuokin taas synnyttää hieman suunnittelutarvetta kun johtoreittien kohdalle täytyy saada puuta muuten epoksivalu täyttää kaikki kolot heh.

Schallerin hihnalukot tulee tähän bassoon, mulla kaikissa kitaroissani jossa lukot on noiniin käy sitten hihnat lennossa kiinni

Yritän ensin löytää ilmaisia piirustuksia, pikku budjetilla yritän mennä vaikka tiedän jo nyt että lopullinen summa tulee olemaan 800-1000€ välissä.
Kiitos Balzary jos sinulta saa nuo presarin piirustukset, sitten vielä kun löydän jatsarin piirustukset niin loput sitten sovellan lol.

-TPD
zookiejoe
21.06.2024 19:53:24
"Paikallisia sadekuuroja... ja vitut!!" - Nooa, 4341 eKr
The Kalevala
21.06.2024 22:18:25
Hei,

Näissä ei ole mittatietoja mutta jos pdf:fä tulostuu oikeassa mittakaavassa niin näillä pääsee hyvinkin eteenpäin suunnittelussa, iso kiitos.

Oletan että mittaruudukko lienee yhden tuuman jaolla.

Tuli muuten mieleen onko Fenderin bassoissa sama metallinen kaulalevy kuin kitarassa. vai onko bassolle eri levy eri mitoituksella?

-TPD
ituvirtanen
22.06.2024 00:01:17

Sen metallilätkän voi korvata holkeilla/kartioprikoilla, tulee nätimpi. Upota ne. Kuten Modulus ja monet muut.

Panisin kaksi remmihelaa kopan alaosaan (katso Status), jotta basso pysyy stabiilisti pystyssä. Samaten saa kaksi paikkaa remmille ja kaksi asentoa kopalle. On eroa.
basisti1971
22.06.2024 10:08:56
Moi.

The Kalevala: Poika toivoi jotain pääkalloaihetta kanteen ;o).
...pojan bändi soittaa rock/punkkia.

Misfits kallo on perinteinen punk/rock-kallo:

https://www.google.com/search?client=firefox-b-d&q=misfits+skull

Tosin ehkä nuoremmalle polvelle turhankin perinteinen ja vieläkin klisheisempi kuin meille vanhoille jäärille.

Mustanaamion pahan sormuksen yksinkertainen kallo oli myös aikoinaan muotia.

Kunhan HA winged skull logo(i)sta pitäytyy erossa, aikalailla rajattomastihan käyttökelpoisia vaihtoehtoja kyllä löytyy.

Mitä Jazz/Precision muotoon ja mitoitukseen tulee, googlella löytyy hyvin.

https://www.google.com/search?clien … p;q=fender+precision+bass+plans+pdf

https://www.google.com/search?clien … -d&q=fender+jazz+bass+plans+pdf

Jos mitat eivät ole mieleisellä tarkkuudella, vaihtamalla hakusanan plans -> blueprints, löytyy ehkä enemmän mittoihin painottuneita osumia.

The Kalevala: Tallasta vielä, onko väliä meneekö kielet bodyn läpi vs tallasta suoraan? Eli mihin vaikuttaa?

Kuten jäsen ituvirtanen totesi, vaikuttaa lähinnä kielten pituuteen.
Jos ei hanki pitkiä holkkeja, hyvin helposti käy niin että riittävän pitkien kielten hankkiminen muuttuu haastavaksi 4-puolellaan lavan kanssa.

The Kalevala: Jos tänne saisi jotenkin lisättyä kuvia niin voisin laittaa kuvan viimeisimmästä kitarasta joka tehty samalla tekniikalla, tosin ei mitään tiettyä kuviota puusta.

Omiin kuviin saat kolme, kuvapalvelun linkein tietysti kuinka paljon tahansa.

The Kalevala: Bassoon ei tule plexiä joten täytyy jyrsiä johtoreitit rungon sisään, tuokin taas synnyttää hieman suunnittelutarvetta kun johtoreittien kohdalle täytyy saada puuta muuten epoksivalu täyttää kaikki kolot heh.

Mm Bauhausista löytyy kohtuuhintaisia alumiini- ja messinkiputkia, ja joistain putkiliikkeistä 8mm kupariputkea jos tuntuu siltä että 10mm kupariputki on liian paksua (/painavaa).

The Kalevala: Schallerin hihnalukot tulee tähän bassoon, mulla kaikissa kitaroissani jossa lukot on noiniin käy sitten hihnat lennossa kiinni.

Teoriassa joo, mutta koska hihnatappien asemointi on likipitäen kaikissa instrumenteissa erilainen, etenkin hankalastisäädettävillä hihnoilla hyöty on loppujenlopuksi olematon.

Mitä hihnalukkoihin tulee, itsekin olin ~3 vuosikymmentä vankkumaton Schallerin kannattaja ja puolestapuhuja.
Kunnes Motonetin poistosta ostin Tenax kuomuneppareita, joita ~kaksinkertaiseen hintaan myydään Loxx instrumenttilukkoina.
Nyt kun Tenax kiinnikkeitä saa Bauhausista irtotavarana, olen vaihtanut kaikkiin instrumentteihini Tenaxit.

ituvirtanen: Sen metallilätkän voi korvata holkeilla/kartioprikoilla, tulee nätimpi. Upota ne. Kuten Modulus ja monet muut.

^Tämä.
Jos vahvasti NT uskovaisena pulttikaulainstrumentin joskus rakennan/modaan, asennan myös rampamuhvit/kierreinsertit/miksi kukakin noita haluaa sanaoa, ja kiinnitän kaulan koneruuveilla.

ituvirtanen: Panisin kaksi remmihelaa kopan alaosaan (katso Status), jotta basso pysyy stabiilisti pystyssä. Samaten saa kaksi paikkaa remmille ja kaksi asentoa kopalle. On eroa.

^Ja tämä.

Vaikka P & J ergonomiat hyviä ovatkin, ja vaikka nuoremmalla polvella ei paremmat ergonomiat vältämättä kovin olennaisilta vielä tuntuisikaan, ergonomioissa on eroa.

T:Samuli
ituvirtanen
22.06.2024 10:47:27

basisti1971:
Jos vahvasti NT uskovaisena pulttikaulainstrumentin joskus rakennan/modaan, asennan myös rampamuhvit/kierreinsertit/miksi kukakin noita haluaa sanaoa, ja kiinnitän kaulan koneruuveilla.

Joo! Hyvä Samuli, tätä pidän tärkeänä itsekin. Ihan eri juttu kuin puuruuvit.
The Kalevala
22.06.2024 13:00:45 (muokattu 22.06.2024 13:03:52)
moi,

Misfits kallo olisi aikas kova, tosin juniorit ei välttämättä ymmärrä niinkuin sanoitkin.
Mutta ajatuksena on että kallo tulee puusta, mahdollisesti koko body on kallon muotoinen, vaikka kyselenkin näitä perinteisiä suunnitelmia niin basso ei tule olemaan täysin sen mallinen. basson etuosan "sarvet" ajattelin tehdä luiden malliset jne.

Jos insertit asennan niin jotain muuta kuin messinkiset, en luota niiden kestävyyteen, rst kanssa ei paras materiaali minusta myöskään, rst-llä ollu huono tapa hirttää kierteet kiinni...tosin kokemusta teräsrakenteiden asennuksesa ja isommista pulttikoosta, siellä tietysti isommat kiristysmomentit.

mutta tosiaan jo täällä olevilla linkitetyillä suunnitelmilla pääsen kyllä jo hyvään alkuun itse kannen ja bodyn muodon suunnittelussa.

Ja sain lisättyä sen viimeisimmän rakentamani kitaran kuvan omiin kuviin
-TPD
ituvirtanen
22.06.2024 14:57:03

The Kalevala: Jos insertit asennan niin jotain muuta kuin messinkiset, en luota niiden kestävyyteen, rst kanssa ei paras materiaali minusta myöskään, rst-llä ollu huono tapa hirttää kierteet kiinni...tosin kokemusta teräsrakenteiden asennuksesa ja isommista pulttikoosta, siellä tietysti isommat kiristysmomentit.

Ja sain lisättyä sen viimeisimmän rakentamani kitaran kuvan omiin kuviin
-TPD

Kaikki kierteet pitää tietty öljytä, huomioi tämä myös kaularaudan kanssa.

Onpa hieno soitin!
The Kalevala
22.06.2024 15:43:18
Hei,

Mitä tarkoitat tuolla huomioi myös kaularaudan kanssa?
Kauloja en ole vielä itse rakentanut, (puuttuu siihen tarvittavat työkalut) vaan aina ostanut kaulan. Mutta siis tarvitseeko bassossa öljytä/rasvata kaularautaa?

Kiitos kehusta, itsekin olen kohtuu tyytyväinen lopputulokseen, lisäsin vielä epoksiin pimeässä hohtavaa väriainetta jolloin nuo siniset osat näkyvät jonkun aikaan myös pimeässä. tosin vihreänä.
Lakkauksen teki yksi kaveri joka aikoinaan rakensi useita hodrod autoja, nyt tosin jo eläkkeellä. Hän veti PU-lakat pintaan ja kiillotti vielä bodyn lopuksi, kiiltää minusta aikas komeasti.

-TPD
The Kalevala
22.06.2024 19:04:02
No nyt on ensimmäinen hahmotelma mun omissa kuvissa.
Todella työläs tästä kyllä taitaa tulla jos teen kuvion puusta, kuten alunperin suunnittelin.
ituvirtanen
22.06.2024 22:12:04

Viittasin vain siihen, että kaularaudan ruuvi on hyvä voidella kunnolla uutena. Toimii toivotusti pitempään.
pehko
23.06.2024 08:07:04
ituvirtanen: Jos vedät kielet kopan läpi, varaudu hyvin pitkiin kieliin. Kielien kulma tallassa tulee myös jyrkäksi. Vaihtaminen on hidasta. Jos väität kuulevasi eron äänessä, hieno homma.

Vedin omasta ibanezista kielet rungon läpi ja todellakin kuulen eron. Rumpalilin kysui treeneissä että miten tuo basso kumisee niin hitosti, vaikka en ollu vahvistimen säätöihin koskenu. Tosin, päätökseen vetää kielet rungon läpi vaikutti se, että kielikulma tallassa oli lähes olematon. B kieleen tuli myös jämäkkyyttä. Perus Ernie Ballin kielet ylettää silti hyvin, tosin, vähän pidemmät 25mm kieliholkitkin mulla on.
basisti1971
23.06.2024 15:19:39
Moi.

The Kalevala: Mutta ajatuksena on että kallo tulee puusta, mahdollisesti koko body on kallon muotoinen, vaikka kyselenkin näitä perinteisiä suunnitelmia niin basso ei tule olemaan täysin sen mallinen. basson etuosan "sarvet" ajattelin tehdä luiden malliset jne.

Olen aivan satavarma että kasarilla jollain tukkahevi(-pop) yhtyeellä oli videolla "3D" hevisuunnikasbasso jossa oli yksinkertainen kallo keskellä ja sääriluut ristissä "sarvina", mutten syystä tai toisesta sitä löydä.
Tekisi mieli väittää että olisi ollut Blackie Lawlessilla, Randy Piperillä kun oli monimutkaisempia vainajateemamuotoja kitaroissaan.
Kuvien perusteella Blackiellä vain maalattuja kalloja?
Vähän kuin Joe Perryn "Roscoe Dr. Death" kitara mutta simppelimpi ja matalampi kallo ja pidemmät luut.

The Kalevala: Jos insertit asennan niin jotain muuta kuin messinkiset, en luota niiden kestävyyteen, rst kanssa ei paras materiaali minusta myöskään, rst-llä ollu huono tapa hirttää kierteet kiinni...tosin kokemusta teräsrakenteiden asennuksesa ja isommista pulttikoosta, siellä tietysti isommat kiristysmomentit.

Ja isommat voimat, messinkiset toimivat tässä käyttötarkoituksessa mainiosti M5+ kokoluokassa.
Nykyään noita saa kaikissa kokoluokissa mustinakin, joten valkkaa materiaalin jotka itseä eniten miellyttävät.
Mustina (ja rosterisina) riittävät M4:tkin.

Kuten jäsen ituvirtanen totesi, voitelua kaipaavat kaikki kierreliitokset.
RST tarvikkeet eivät ole poikkeus, ja kiinnihirttävät kierteet ovat aina seurausta joko väärästä suunnittelusta tai pieleen menneestä asennuksesta.

The Kalevala: Ja sain lisättyä sen viimeisimmän rakentamani kitaran kuvan omiin kuviin
-TPD

Hieno on, tosin "rivertable" muoti jakaa vahvasti mielipiteitä ;).
Itselle tehdessä ei kuitenkaan mun mieiestä kannata sen kummemmin muiden mielipiteistä murhetta ottaa.

ituvirtanen: Viittasin vain siihen, että kaularaudan ruuvi on hyvä voidella kunnolla uutena. Toimii toivotusti pitempään.

Samaa mieltä, etenkin jos Fenkun kauloja käyttää.
Toisin kuin monilla muilla valmistajilla (Gibson, Tokai, Taylor ymv.), Fenkulla kaularaudan kierteet on ainakin omaan kokemukseen nojaten leikattu, eikä oikeaoppisesti valssattu.
Joten joko hirttää kiinni tai tarpeettoman lyhyinä säätömutteri pohjaa ennenpitkää ja kaularauta katkeaa kierteen juuresta kun väkisin väännetään auki.

YKSI TIPPA öljyä tai nokare ohutta vaseliinia irrallaan olevaan säätömutteriin pienentää jumittamisen todennäköisyyttä suuresti.
Enemmän jos laittaa tai mutteri kiinni lotraa, pehmiää puu herkästi vastinprikan alta ja alkaa pikkuhiljaa antamaan periksi.

Kaikissa kauloissa joissa säätö suoritetaan bodyn päästä eikä absoluuttinen autenttisuus ole tärkeää, on musareista, Italian Eko:ista (mm. 70-luvun alun Manta ja Kiwi kitarat) sekä joistain iänpäivän vanhoista kaukoidän kopioinstrumenteista tuttu "spoke wheel" mutteri mainio parannus alkuperäiseen verrattuna.
Jopa upotettuna kaulaan kuten viime aikoina on näkynyt custom-instrumenteissa.

Nykyään kun noita saa tarvikkeenakin, ei entisaikojen saatavuushaasteetkan ole enää kuin tekosyy olla moisia käyttämättä.

The Kalevala: No nyt on ensimmäinen hahmotelma mun omissa kuvissa.
Todella työläs tästä kyllä taitaa tulla jos teen kuvion puusta, kuten alunperin suunnittelin.

Varsin mainion näköinen jo hahmotelmakin, itse tosin laittaisin kallon "pystyyn".

Visakoivun valitseminen kansi-/reliefimateriaaliksi ei ainakaan helpota työtaakkaa, ainakin ne visakoivunpalaset joita itse olen aikojen saatossa työstänyt eivät oikein ole halunneet totella terää kovuuseroista ja koukeroisesta syyrakenteestaan johtuen.

Mutta itsensä haastaminenhan tuontyyppisissä detaljeissa yleensä ideana on, joten eipä työmäärällä kai niin kovin suurta merkitystä ole?

‹ edellinen sivu | seuraava sivu ›
1 2 3
Lisää uusi kirjoitus aiheeseen (vaatii kirjautumisen)