Aihe: Ekaa bassokitaraa etsimässä
1
faq1
06.06.2024 10:45:06
Etsin vähäiseen käyttöön bassokitaraa. En ole ennen soittanut bassoa, kitaraa kylläkin. Harrastelijasoittajana soitan lähinnä Youtubeen raidan..pari kuukaudessa, joten 400 euroa enempää en aio siihen sijoittaa.

Olisko näissä esim. joku suositeltava malli? Voi muitakin ehdottaa:

Squier Affinity Precision Bass PJ -basso
Hinta 279 euroa
Runko: poppeli
Kaula: vaahtera, C-profiili
Otelauta: vaahtera
Skaala: 34"
Nauhojen määrä: 20 Medium Jumbo
Tallamikrofoni: Ceramic Single-Coil Jazz Bass
Kaulamikrofoni: Ceramic Split Single-Coil
Talla: 4-Saddle Standard
Säätimet: Volume 1 (Bridge), Volume 2 (Neck), Master Tone

https://www.verkkokauppa.com/fi/pro … ecision-Bass-PJ-basso-Olympic-White

Yamaha TRBX174
Hinta 279 euroa
Skaala: 34"
Kaula: Vaahtera
Otelauta: Ruusupuu
Runko: Mahonki
Mikrofonit: Split Coil, Single Coil

https://www.verkkokauppa.com/fi/pro … X174-sahkobasso-Old-Violin-Sunburst

Squier Classic Vibe 60s Precision Bass
Runko: poppeli
Kaula: vaahtera
Otelauta: laurel
Nauhat: 20 Narrow Tall
Skaalaus: 34"
Mikrofoni: Fender Designed Alnico Split-Coil
Säätimet: Master Volume, Master Tone
Talla: 4-Saddle Vintage-Style w/ Threaded Steel Saddles
Virittimet: Vintage Style
Kielet: NPS, .045-.105 Gauges
Väri: 3-Color Sunburst

https://www.verkkokauppa.com/fi/pro … Precision-Bass-sahkobasso-3-Color-S
anapena
06.06.2024 13:42:49 (muokattu 06.06.2024 13:44:02)
Jos uutta halajat, niin noista voit ottaa eniten pitämäsi vaihtoehdon.
PJ-mikitys tuo vähän vaihtoehtoa pelkkään Peehen verrattuna. Tosin toi kallein on varmaan myös laadukkain. Harkitsisin myös vähän lyhyempiskaalaista, ens alkuun vähän helpompi soittaa. Joskus noissa Squiereissa on turhan paksu lakka kaulassa, josta en itse pidä, mutta ei aina.
TommiW.- Autot, kämpät ja piparit.
abassimo
06.06.2024 16:15:10
Ostaisin noista Classic Viben ehdottomasti. Omistan ite pari vanhempaa kyseisen sarjan bassoa ja ainakin ne yhtä hyviä kun Meksikon Fenderit ellei parempiakin. Voisin kuvitella, että nuo uudetkin on saman tasoisia soittimia vaikka tehdäänkin eri tehtaalla, kun vanhemmat mallit.
rintapek
06.06.2024 16:55:59

anapena: Harkitsisin myös vähän lyhyempiskaalaista, ens alkuun vähän helpompi soittaa.

Tämä. Ainakin ennen ostopäätöstä kandee käydä kokeilemassa.
Ainakin mulle ei-basistina normiskaalainen tuntuu aina tumppuun siltä kuin kaula olis lainattu kirahvilta, ei lopu koskaan.
Lyhytskaalaisella minäkin pärjään sen vähän mitä mun basson kans tarttee pärjätä.
Onneksi maailmassa on paljon hyviä ja helppoja biisejä. Ei tarvitse soittaa huonoja eikä vaikeita.
Kefiiri
06.06.2024 17:52:20 (muokattu 06.06.2024 17:56:05)
abassimo: Ostaisin noista Classic Viben ehdottomasti. Omistan ite pari vanhempaa kyseisen sarjan bassoa ja ainakin ne yhtä hyviä kun Meksikon Fenderit ellei parempiakin. Voisin kuvitella, että nuo uudetkin on saman tasoisia soittimia vaikka tehdäänkin eri tehtaalla, kun vanhemmat mallit.

Eivätkös juuri Classic Vibet ole tajuttoman paksusti lakattuja? Voihan niitä olla monen sorttisia. Mutta yhtä paksua lakkausta en ole nähnyt missään kuin Classic Vibe Telecasterissa joskus vuosia sitten.

Pari raitaa Youtubeen pistelee ehdotetuista bassoista millä vaan. Kannattaa kokeilla mikä on mukavimman tuntuinen asiallisesti säädettynä. Soundista ei jää kiinni.

Lyhtskaalainen tosiaan on tuollaiseen hommaan vallan hyvä, vie nurkissa vähemmän tilaakin.
En ole musiikin asiantuntija.
anapena
06.06.2024 17:52:46 (muokattu 06.06.2024 18:01:34)
rintapek: Tämä. Ainakin ennen ostopäätöstä kandee käydä kokeilemassa.
Ainakin mulle ei-basistina normiskaalainen tuntuu aina tumppuun siltä kuin kaula olis lainattu kirahvilta, ei lopu koskaan.
Lyhytskaalaisella minäkin pärjään sen vähän mitä mun basson kans tarttee pärjätä.

Verkkokaupan listalla oli Squierin 32tuumanen Jaguaari ja Fenderin 30tuumanen Mustangi. Semmoset pitää hommata viimeistään presarin ja jatsarin jälkeen.
TommiW.- Autot, kämpät ja piparit.
abassimo
07.06.2024 09:41:06
Kefiiri: Eivätkös juuri Classic Vibet ole tajuttoman paksusti lakattuja? Voihan niitä olla monen sorttisia. Mutta yhtä paksua lakkausta en ole nähnyt missään kuin Classic Vibe Telecasterissa joskus vuosia sitten.

Pari raitaa Youtubeen pistelee ehdotetuista bassoista millä vaan. Kannattaa kokeilla mikä on mukavimman tuntuinen asiallisesti säädettynä. Soundista ei jää kiinni.

Lyhtskaalainen tosiaan on tuollaiseen hommaan vallan hyvä, vie nurkissa vähemmän tilaakin.

En osaa tuosta lakan paksuudesta sanoa. Noi omat soittimet eivät ainakaan liiemmin paina bassoiksi, niin ainakaan painon suhteen ei vaikuta jos onkin paksulti lakattu. Ohan noissa kyllä polyester lakka joka on aika muovisen tuntuinen, jos tottunut esim nitrolla lakattujen soittimien tatsiin.
Kefiiri
07.06.2024 15:13:08
abassimo: En osaa tuosta lakan paksuudesta sanoa. Noi omat soittimet eivät ainakaan liiemmin paina bassoiksi, niin ainakaan painon suhteen ei vaikuta jos onkin paksulti lakattu. Ohan noissa kyllä polyester lakka joka on aika muovisen tuntuinen, jos tottunut esim nitrolla lakattujen soittimien tatsiin.

No se on aina hyvä jos ovat keveitä. On minulla polylakkasoittimia itsellänikin, mutta se oli niin lakassa uitettu se Tele että vallan hämmennyin. Ehkä lakansuihkijalla oli jäänyt krapulapäivänä kaikki säädöt täysille juuri sen yksilön kohdalla :)
En ole musiikin asiantuntija.
faq1
07.06.2024 20:42:49
Ostin tuon Yamaha TRBX174, kun käyttö on niin vähäistä. Hyvältä vaikuttaa.
Saattaa olla mukana seuraavassa minun Demostudioon/Omat julkaisut -osioon laittamassani coverissa.

En ole ennen bassoon koskenut, mutta sen verran oon kitaraa soittanut, että melko helposti pääsee alkuun.
‹ edellinen sivu | seuraava sivu ›
1
Lisää uusi kirjoitus aiheeseen (vaatii kirjautumisen)