Aihe: Harley benton pb-50 vintage
1 2 3
pharaox
25.11.2016 22:32:23
Onko joku tutustunut kysiseen bassoon. Saako rakenneltua ihan hyvän kun viettää sen kanssa aikaa.Youtubessa kehuttu?
digillä pärjää ja analogilla korjataan.
sepisti
26.11.2016 01:01:35
pharaox: Onko joku tutustunut kysiseen bassoon. Saako rakenneltua ihan hyvän kun viettää sen kanssa aikaa.Youtubessa kehuttu?

Ei ole kokemusta kyseisestä värkistä, mutta elektroniikan vaihtamalla voi vähän parantua. Satulan, tallan ja viritys koneiston vaihtamalla vielä vähän lisää. Nauhat tuollaisissa tuppaa olemaan sellaista materiaalia, että nekin kannattaa vaihtaa. Oleellista olisi päästä valitsemaan, itse testaamalla isosta määrästä ko. bassoja, se jossa olisi "parhaat" puut. Tämä ei varmaan onnistu.

Tuollaisen fiksaaminen edes jotenkin asialliseksi soittopeliksi maksaa äkkiä muutaman satkun. Jos taas ostaa käytetyn basson, joka maksaa 300-400 euroa, saa varmasti paremman soittopelin. Mikäli projektissa sattuu kuitenkin olemaan tärkeintä tekemisen riemu, asia muuttuu ihan toiseksi.
https://www.youtube.com/watch?v=L5gGjlyzxfo
hallu
26.11.2016 09:47:52
Harley Benton on käsittääkseni vain pelkkä merkki, joka ei itse valmista soittimia. Vähän niinkuin Williams tai vaikkapa Pirkka. HB on nähdäkseni Thomann kaupan oma merkki jonka alla he ostavat kiinalaisilta (tai minkä maalaisilta nyt hyvänsä) hikipajoilta soittimia yms. ja myyvät omalla leimalla niitä.

Homman juju on siinä, että vaikka heillä on oma mallistonsa (tunnettujen valmistajien malleista mukaelmia), niin ei voi ihan varmaksi tietää kuka sen on valmistanut. Tarkoitan, että jokin soitin malli voi saada paljon kehuja netissä, jos jonkin verkossa aktiivisen ihmisen/ihmisten käsiin sattuu "hyvää erää" olevia soittimia. Voi olla, että niitä "hyvää erää" olevia soittimia on enemmänkin tarjolla ja varsinkin jos ostaa saman tien kun joku on kehunut sitä niin saattaa saada soittimen samasta erästä, mutta se on epävarmaa. Sitten voi käydä niin, että vaikka ostat ihan saman merkkisen ja mallisen soittimen niin se ei olekaan niin hyvä.

Yllä mainittu näkyy verkossa siinä, että HB merkkinä jakaa mielipiteitä voimakkaasti ja ihmisillä on aivan päinvastaisia kokemuksia ja siis aivan päinvastainen käsitys kyseisestä merkistä. Kyse ei ole pelkästään siitä, että ihmisillä olisi erilainen käsitys hyvästä ja huonosta (varmasti kaikki jotka HB:tä ostaa, eivät odota mitään huippulaatua), vaan niissä tuotteissa on isoja laatuheittelyitä.

Itse olen yrittänyt saada yhtä HB:n kitaraa soittokuntoon ja se oli aikuisten oikeasti täysin soittokelvoton kapine. En todellakaan ole mikään korkin haistelija ja kun puhun huonoista puista tarkoita ropelliksi kuivuneita puita koska kitara oli jostain ihme jämälaudoista kyhätty. En oleta kaiken lukemani perusteella, että kaikki HB:t olisivat sellaisia, mutta ymmärsin laadun voivan olla jopa sellaista joten itse pysyttelen ainakin soitinten osalta erossa siitä merkistä. Eikä se välttämättä pelasta vaikka pääsisit valkkaamaan sen ostettavan yksilön, koska ne voi kuivua mimmoisiksi vänkyröiksi tahansa kun niitä ei ole tehty oikeasta soitinpuusta (ts. kunnolla kuivatusta).

Itse pidän HB:n ostamista lottoamisena, joillakin käy tuuri ja saavat ihan hyvän soittimen todella huokeasti (ehkä jopa lottoa paremmalla todennäköisyydellä, mutta arpomista yhtä kaikki).
Jos se vaappuu ja vaakkuu, se on ankka
trih
26.11.2016 09:59:20 (muokattu 26.11.2016 10:00:57)
Tuo tulee ilmeisesti samalta tehtaalta kuin Vintage-brändin tuotteet? Harley Bentonin -sarjoissa aika paljon Wilkinsonin mikkejä ja rautaa. Tässä Wilkinsonin alnico-mikki ja kaula kanadanvaahteraa. Varmaan on hyvä soitin jos ei valmistusvirheitä. Postimyyntisoittimen joutuu joka tapauksessa itse säätämään kuntoon, mikä kuuluu mielestäni soittajan perustaitoihin :) Paitsi jos rahaa on enemmän kuin aikaa ;) Joo olen itsekin tätä mallia tiiraillut ja kehuja on netissä.

https://www.thomann.de/fi/harley_benton_pb_50_sb_vintage_series.htm

Edirt: Niin tilaa ja laita säädöt kuntoon ja kerro onko hyvä ;)
hollstro
26.11.2016 10:34:16

Netissä jengi kehuu ilman alaleukaa kaikki ostoksensa. Suhteellisuuden tajua ei juurikaan ole. Mikä tahansa ritsa saa 9/10 koska ostaja on sitä mieltä että on hintasekseen hyvä.

Oma kokemus HB:n kitaroista ja bassoista on, että ovat hintasekseen just niin hyviä kun sillä hinnalla saa. Satulat pehmeää muovia huonosti viimeisteltyina (vire- ja intonaatio-ongelmat), nauhat myös pehmeää materiaalia (kuluu nopeasti), potikat ja muu elektroniikka vaihtoon, virittimet ja tallat vaihtoon.

Eli investoimalla 50 mikkiin, 20 potikoihin, 200 nauharemppaan ja satulaan, 50 virttimiin ja 30 tallaan saa ostohinnalla + 300 eurolla soitimen, jonka saa 300 Eurolla ostamalla vaikka jonkun Squerin paremman luokan kepin käytettynä. Työnlaadulla ja puilla joista ei lauluja tehdä.
vasemmassa lahkeessa-klubin elinikäinen kannatusjäsen
J.Nikkanen
26.11.2016 10:56:10 (muokattu 26.11.2016 10:56:37)
hollstro: Netissä jengi kehuu ilman alaleukaa kaikki ostoksensa. Suhteellisuuden tajua ei juurikaan ole. Mikä tahansa ritsa saa 9/10 koska ostaja on sitä mieltä että on hintasekseen hyvä.

Oma kokemus HB:n kitaroista ja bassoista on, että ovat hintasekseen just niin hyviä kun sillä hinnalla saa. Satulat pehmeää muovia huonosti viimeisteltyina (vire- ja intonaatio-ongelmat), nauhat myös pehmeää materiaalia (kuluu nopeasti), potikat ja muu elektroniikka vaihtoon, virittimet ja tallat vaihtoon.

Eli investoimalla 50 mikkiin, 20 potikoihin, 200 nauharemppaan ja satulaan, 50 virttimiin ja 30 tallaan saa ostohinnalla + 300 eurolla soitimen, jonka saa 300 Eurolla ostamalla vaikka jonkun Squerin paremman luokan kepin käytettynä. Työnlaadulla ja puilla joista ei lauluja tehdä.

Aamen.

Muutama HB malli on ihan jees ja niissäkin täytyy olla tuuria mukana, frendillä on vallan ok HB 4000 hifi basso ja omistajakin tietää että kävi hemmetin hyvä tuuri kun moisen sai. Mutta siis ok, ei päihitä fendereitä 6-0 ja mitä näitä nyt on.

Nuo halpikset ovat sen puoleen kenkkuja että vaikka nauhatyö näyttää hyvältä, ei se sitä välttämättä ole. Nauha mikä istuu jämäkästi urassaan tuottaa hyvän äänen ja soi pitkään, huonosti istuva nauha tarjoilee ääntä toki mutta soi miten soi jos soi. Ikävä ominaisuus bassossa, missä helposti muutenkin saattaa kaulalla pari kuollutta kohtaa olla vaikka nauhatkin olisi kunnolla urassaan.

Jos seikkailumieltä, aikaa ja ylimääräistä rahaa löytyy niin ostaa pois vaan ja tuunaa. Itse en tuohon leikkiin lähtisi, sen verta monta perusedullista kitaraa ja bassoa tullut nähtyä ja koettua että asia on tullut opittua ns. kantapää kautta, ei kannata.
anapena
26.11.2016 11:09:21 (muokattu 26.11.2016 11:46:27)
Kuulin nettikaverilta, että J&D-bassoissa on hyvät puut. Niin varmaan. Oli juuri ostanut pidemmällä ulkomaan reisullaan sellasen käytettynä, vaihtoi potikkaosaston tilalle heti jonkun oman etarisysteemin. Ei tarvinnut Suomesta roudata koko bassoa mukaan.
Mulla on noita mainittuja Vintagen bassoja pari, ei niissä tosiaan ole mitään vikaa, mutta toisaalta ei mitään mahtavaakaan. Yks HK sen sijaan on niin karu, että naurattaa.
Joskus pitää käydä se matka halpiksien kautta, joillekin ne riittää, kamarunckareille tai enempi soittaville ei.
Itelläkin tonnipari kiinni näissä, sais sillä rahalla yhden hyvänkin.
TommiW.- Autot, kämpät ja piparit.
Funkånaut
26.11.2016 11:22:24

Onhan se tietty harrastus ostaa satasen ritsa ja laittaa siihen kolmellasadalla kilkkeitä saadakseen siitä ok:n.

Kun samalla vaivalla vois ostaa valmiina sillä neljälläsadalla vallan kelvollisen pelin. Mutta kukin tyylillään ja onhan se kötöstely kivaa, vaikka taloudellista mieltä siinä ei olisikaan.
"Sitä tässä on varmasti tarkoitettu tai ainakin on ollut tarkoitus tarkoittaa. - Janizio
Progbass
26.11.2016 13:18:16
Tästäkin setistä saa luultavasti parempi laatusen soittimen kasaan, toki nämäkin kiinalaisia osia.

http://www.spelektroniikka.fi/tuott … ylinen-setti-tortoise-pleksi-103874
okabass
26.11.2016 18:18:50 (muokattu 26.11.2016 18:59:33)
pharaox: Onko joku tutustunut kysiseen bassoon. Saako rakenneltua ihan hyvän kun viettää sen kanssa aikaa.Youtubessa kehuttu?

No mä olen soittanut vuodesta 1975 ja muutaman vuoden myöhemmin aloin korjailemaan sähkökitaroita ja -bassoja. Ja toteaisin, että jos "ihan hyvä" on alkuperäisen 7enderin tasoinen pro-soitin, niin ei saa.
Jos taas "ihan hyvä" on peli, jolla voi kotona, kämpällä silloin tällöin soitella, niin ehkä.
Tässäkin pätee: eurolla saa euron pelin.
basisti1971
27.11.2016 09:34:39
Moi.

Samaa laitetta olen itekin katsellut siitä lähtien kun T-Kaupan valikoimiin tuli.

Vaikka kokemukset HB tuotteista, etenkin bassoista ovat olleet erinomaisia, ostamatta on jäänyt koska varsinaista tarvetta uudelle bassolle ei ole.
Ja itse tekemällä saisi vielä autenttisemman melko vähällä vaivalla.
Slab-bodyllä olisi hankinta luultavimmin tullut jo tehtyä.

Progbass: Tästäkin setistä saa luultavasti parempi laatusen soittimen kasaan, toki nämäkin kiinalaisia osia.

?

50-P on ehkä hivenen erilainen kuin perus J.

Toisesta löytyy vaihtoehtoja joka valmistajalta pilvin pimein, toisesta valikoima on viime vuosiin asti etenkin budjettiluokassa ollut pyöreä 0.

T:Samuli
trih
28.11.2016 06:54:58
Progbass: Tästäkin setistä saa luultavasti parempi laatusen soittimen kasaan, toki nämäkin kiinalaisia osia.

Mä taasen luulen, että tämä on paljon parempi kuin tuo setti jos mennään samaan hintaluokkaan.

https://www.thomann.de/fi/harley_benton_jb_75_sb_vintage_serie.htm

Body American ash, neck from Canadian maple
Neck shape: C
Fretboard: Rosewood
Block inlays
20 Frets
Scale: 864 mm
Nut width: 38 mm
Double-Action truss rod
Pickup: 2 thomann Wilkinson Alnico Vintage JB -Style single coils
2 Volume and 1 tone control
Deluxe chrome hardware
Classic PB-Style mechanic
Strings: D'Addario 045 - 100
Colour: 3-Tone sunburst high gloss
Progbass
28.11.2016 13:11:14
trih: Mä taasen luulen, että tämä on paljon parempi kuin tuo setti jos mennään samaan hintaluokkaan.

https://www.thomann.de/fi/harley_benton_jb_75_sb_vintage_serie.htm

Body American ash, neck from Canadian maple
Neck shape: C
Fretboard: Rosewood
Block inlays
20 Frets
Scale: 864 mm
Nut width: 38 mm
Double-Action truss rod
Pickup: 2 thomann Wilkinson Alnico Vintage JB -Style single coils
2 Volume and 1 tone control
Deluxe chrome hardware
Classic PB-Style mechanic
Strings: D'Addario 045 - 100
Colour: 3-Tone sunburst high gloss

Joo voi olla, eikä tarvi ruveta näperteleen.
Kefiiri
28.11.2016 18:54:00 (muokattu 28.11.2016 18:54:33)
Soittimena varmaan monikin halpis on yhtä hyvä tai parempi kuin tuo HB, mutta onhan tuo HB malliltaan jatsareita perustavanlaatuisempi. Lapakin on muotoiltavissa ehdan 51 Precisionin malliseksi. Fenderin Japan-versiota olen kokeillut, en tykännyt kaulan latteasta profiilista ja turhan painavakin oli.
En ole musiikin asiantuntija.
Progbass
04.01.2017 10:37:20
Onkos kukaan nyt kokeillu näitä JB:tä.

https://www.thomann.de/fi/harley_benton_jb_75sb_mn_vintage_series.htm

Saa kyllä kehuja thomanista talkbassiin. Vois ostaa vaan senkin takia että sais vaihtokaulan. Painavaksi sitä ainakin kirotaan, mutta eipä se niin haittaa.
pharaox
06.01.2017 08:51:26
No nyt lähti pb-50 vintage tilaukseen:) Oli tilillä sopivan kokoinen piikki:) Annan jonkun aikaa totutella suomen ilmastoon jos siitä yleensä on iloa soittohommiin:) Sit modaan "sting" basson. Eli lavan leikkaus sun muuta relikointia:) Korkeelta ei tipu!
digillä pärjää ja analogilla korjataan.
nappo
06.01.2017 09:36:36
Kyllä pitäis joku sakko saada kun tuommoisia ostelee. Silkkaa luonnonvarojen tuhlausta. Noi pitäis kaikki jättää kauppaan.
Liekkipipoilta uusi LP ulkona! http://www.youtube.com/watch?v=cEReNQv2t18
Funkånaut
06.01.2017 10:17:13

nappo: Kyllä pitäis joku sakko saada kun tuommoisia ostelee. Silkkaa luonnonvarojen tuhlausta. Noi pitäis kaikki jättää kauppaan.

Nå jaa, se puu on kuitenkin kaadettu eikä kaikki puut ole priimaa soitintyöstöön. Asia, joka useimmiten selviää vasta kaatamisen jälkeen. Parempi se on, että niistä "jämäpaloistakin" tehdään jotakin. Sama kuin nugeteissa, parempi että koko otus syödään eikä vain priimapaloja.
"Minäkin läksin entisiin hommiini: tilasin puolikkaan punssia ja rupesin pelaan korttia." - J. Alfred Tanner
Funkånaut
06.01.2017 10:21:15

Progbass: Onkos kukaan nyt kokeillu näitä JB:tä.

https://www.thomann.de/fi/harley_benton_jb_75sb_mn_vintage_series.htm

Saa kyllä kehuja thomanista talkbassiin. Vois ostaa vaan senkin takia että sais vaihtokaulan. Painavaksi sitä ainakin kirotaan, mutta eipä se niin haittaa.

Joskus tommosta pikaisesti kokeilin ja yllätyin siitä, kuinka "hyvä hintaisekseen" se oli. Ei tietty mitään huippulaatua, muttei ollenkaan kehno. Soi vireisesti jne. Saattoi tietty olla se kuuluisa "hyvä yksilö", tai trimmattu kuntoon. Painavahko tosiaan oli.
"Minäkin läksin entisiin hommiini: tilasin puolikkaan punssia ja rupesin pelaan korttia." - J. Alfred Tanner
trih
06.01.2017 12:51:57
pharaox: No nyt lähti pb-50 vintage tilaukseen:) Oli tilillä sopivan kokoinen piikki:) Annan jonkun aikaa totutella suomen ilmastoon jos siitä yleensä on iloa soittohommiin:) Sit modaan "sting" basson. Eli lavan leikkaus sun muuta relikointia:) Korkeelta ei tipu!

Odotan mielenkiinnolla. Toivottavasti et kehu ;) Kannattaa muistaa että se kanadanvaahterasta valmistettu kaula on ehkä joku Fenderille kelpaamaton jämäpala ja se Wilkinsonin alnico vintage -mikkikin on ehkä joku kakkoslaatuinen. Kerro mieluiten, että on vaan yksittäistapaus tai poikkeus vahvistaa säännön, jos se on hyvä, niin säästyy pennoset :D
‹ edellinen sivu | seuraava sivu ›
1 2 3
Lisää uusi kirjoitus aiheeseen (vaatii kirjautumisen)