Aihe: Apua vahvistimen hankinnassa (nuppi + kaappi)
1
ThaJain
23.10.2013 22:34:04 (muokattu 24.10.2013 06:54:47)
Elikkä näin koko ikäni kitaraa soittaneena päädyin soittelemaan bassoa erääseen orkesteriin ja vahvistin olisi tarvetta hankkia ettei tarvitse lainakamoilla enää soitella. Mutta en minä ymmärrä näistä vehkeistä mitään.
Jonkin sortin metallia tässä renkutetaan ja niissä hommissa kuulemma watti on valttia.
Mutta mutta..

Budjettia ei sinänsä ole koska kaikki yli 500euroa on liian kallista mutta laitan visan vinkumaan..500-600euroa nuppi + kaappi setti olisi kukkarolle sopivin ja olen niitä lähinnä T-kausta katellut. Nupeista mietinnässä ovat olleet:
- Kustom DE300 HD (kehuttu että hintaansa nähden hyvä peli)
http://www.thomann.de/fi/kustom_de300_hd_head_bundle_4.htm
- Laney RB9 (tästä ei paljoa juttua löytynyt mutta mulla on Laneyn kitaravahvistin mistä olen tykännyt)
http://www.thomann.de/fi/laney_rb9_bundle_2.htm
Ja hieman yläkanttiin budjetissa
- Marshall MB450H (kitara puolella Marshalli ainakin on ollut omaan mieleen)
http://www.thomann.de/fi/marshall_mb450h.htm
http://www.thomann.de/fi/marshall_mbc410.htm
- Markbass Little Mark 250 Black Line (Markbassi on ilmeisesti kehuttu ja laadukas merkki)
http://www.thomann.de/fi/markbass_little_mark_250_black_line.htm
Näihin olen sitten tuumaillut kaveriksi 4x10" kappia..lähinnä niitä mitä T-kauppa on bundlena tarjonnut eli saman merkin saman hintaluokan värkkejä. Markbassille en ole kyllä mitään erityistä kaappia keksinyt.
Näissä hintaluokissa on toki paljon muitakin värkkejä mutta nämä on jotenkin jäänyt eniten mieleen pyörimään.

Jos näistä nyt lähdetään hommaa purkamaan niin Kustom, Laney ja Marshall ovat sellaisia jotka joutuisi netistä tilaamaan eli mitään testimahdollisuutta ei ole. Markbassia pääsisin testaamaan mutta mites tuo 250w riittääkö jerkku reeniksellä kolmen kitaran ja tuplabasarin kanssa vai onko mitään eroa 250w ja 300w välillä? Joku vain sanoi että vähintäänkin sen 300w olisi hyvä olla.
Kustom ja Marshall olisi putkella varustettuja niin onko sillä suurta merkitystä?
Saundillisesti tykkään enemmän tuhdista bassosta kuin hevikolinasta.
Lainavahvistimena mulla on Hartken HA3500 ja joku Ampegin 115 kaappi. Hartkeen on ole kovin tykästynyt tai en varmaan osaa sitä säätää.

Mites se kaappi olen ajatellut 4x10 mutta olenko ihan hakoiteillä että onko tuollainen 15" parempi vaihtoehto?

Bassona mulla on tällä hetkellä EMG:n aktiiveilla varustettu Schecter mutta mulla on huollossa paraikaa reilu 20vuotta vanha Yamaha presari tyylisillä splitti mikeillä mitkä vaihtuu huollossa Duncanin SPB-3 mikkeihin ja tällä ajattelin ruveta soittelemaan koska on oma vaikkakin Schecteri saisi varmaan olla lainassa lopun elämää.

Ajatuksena on ostaa vahvistin minkä kanssa pärjäisi pidempäänkin jos tämä touhu tästä etenee pidemmällekkin eikä tarvitsis olla heti ensimmäiselle keikalle olla ostamassa uutta vahvistinta.

Sitten olisi vielä yksi setti tarjolla mikä menee todella paljon yli budjetin mutta saisin tämän aika hyvään hintaan jos vertaa esim T-kaupan hintoihin ja tähän olisi eniten tykästynyt mutta ostaminen tietää muuten todella synkkiä aikoja. Lisäksi tätä olisi mahdollista testata ja verrata tuohon Markbassiin.
- EBS Reidmar ja EBS Classic 410.
http://www.thomann.de/fi/ebs_reidmar.htm
http://www.thomann.de/fi/ebs_classic_410cl.htm
Reidmar kuulemma todella hyvä saundinen ja äänekäs. Mites jos vertaa tuohon Markbassiin niin watteja on yhtäpaljon niin onko nämä muuten mitenkään samalla viivalla?

Itsellä on todella sekavat ajatukset tämän asian kanssa kun ei tosiaan ole minkäänlaista kokemusta bassokamoista mutta köyhän ei kannata kuitenkaan halpaa ostaa eli joitain kommentteja olisi mukava kuulla tai jos näissä hintaluokissa on jotain muita selvästi kannattavampia vaihtoehtoja.

Toivottavasti jaksoitte lukea ja tästä jotain selkoa sai.

Kiitos jo etukäteen.

EDIT: Lisäilin linkkejä kun oli epähuomiossa jäänyt pois.
Dropped C
23.10.2013 23:44:53 (muokattu 23.10.2013 23:54:34)
Noissa nupeissa toi 250W tai 300W on 4 ohmiin. 8 ohmiin tulee tehoja 150-200W.

Eli sitten pitäisi olla 4 ohmin kaappi. Hevibändissä soittaessa suosittelen, että käytettävissä on 300W, eli 8 ohmin kaapilla pitäisi sitten olla 500W nupeksi.

Toki 200W:lla voi pärjätä jo ihan hyvin. Jos ei 300W riitä, niin sitten kyllä bändi soittaa jo liian kovaa tai basisti vetää liian "hymy-eq:lla".

Koita kytätä torilta käytetty Markbassin Little Mark II:n tai III:n.

Basari ei ainakaan itellä ole ollut mökkälän kanssa koskaan se ongelma, oli sitten tuplikset tai ei. Kitaristit monasti pitää kamojaan liian kovalla. Nytkin on reeniksellä basari mikitettynä, kun ei se muuten kuulu tarpeeksi.
ThaJain
24.10.2013 06:50:51
Onko suurta merkitystä onko kappi 4 vai 8 ohmia?
Tuo EBS Classic mikä olisi tarjolla Reidmarin kylkeen on 4 ohmia, 500w.
Tiedän ainakin yhden metalli basistin joka keikkailee tuolla setillä.

Käytettyjä olen kysellyt lähialueiden liikkeistä ja katsellut täältä mutta jotenkin hotsittais uusi ostaa niin on ainakin takuut.
Ainut kiinnostava käytetty liikkeissä on ollut Peavey Megabass. Vanhahan se on mutta suht edullinen ja toimiva. Lupasivat sen vielä käydä läpi jos siihen päädyn.
Onko tästä mitään mielipiteitä? Tätä pääsisin testaamaankin.
Antti K.
24.10.2013 09:39:40 (muokattu 24.10.2013 09:40:46)
ThaJain: Onko suurta merkitystä onko kappi 4 vai 8 ohmia?
Tuo EBS Classic mikä olisi tarjolla Reidmarin kylkeen on 4 ohmia, 500w.
Tiedän ainakin yhden metalli basistin joka keikkailee tuolla setillä.

Käytettyjä olen kysellyt lähialueiden liikkeistä ja katsellut täältä mutta jotenkin hotsittais uusi ostaa niin on ainakin takuut.
Ainut kiinnostava käytetty liikkeissä on ollut Peavey Megabass. Vanhahan se on mutta suht edullinen ja toimiva. Lupasivat sen vielä käydä läpi jos siihen päädyn.
Onko tästä mitään mielipiteitä? Tätä pääsisin testaamaankin.

Olemme käyneet jo suuren ohmin sodan, joten ei aloiteta sitä, eihän! :)

4 ohmin kaapilla saat Reidmarista ns. kaikki tehot irti. Eli masteria tarvii avata vähemmän. Toki kaapin hyötysuhteestakin on asia kiinni aika paljon.

Mulla itsellä on Sadowsky SA-410 ja Aguilar db212 kaapit, molemmat 4 ohmisia. Sadowsky tuuttaa herkkyytensä (hyötysuhteen) vuoksi paljon enemmän ääntä pihalle.

E: Megabassista ei kokemusta, mutta putkinuppi Alphabass suurinpiirtein samalta aikajaksolta mulla oli, ja se oli hyvä.
ThaJain
26.10.2013 21:47:26
Ostin tuon Reidmar ja Classic 410 setin kun siihen niin tykästyin.

Ylläpidolle: Tässä ketjussa ei taida olla paljoa jälkipolville asiaa eli voi minun puolestani poistaa.
edenbeast
29.10.2013 22:56:13
Pistämpä tähän kun en viitti uutta ketjua tehdä. Tarkoitus olis ostaa Amcron Geodyne-päätevahvistin bassokäyttöön. Osaisittekos suositella helposti liikuteltavaa miel. 15" elementillä varustettua kaappia tuolle? Jottei mene liian helpoksi niin mielellään vielä kohtuu edullinen. Amcron näytti puskevan monona 575w/8ohm ja 435/16ohm. Kiitän mitä nöyrimmin sikäli mikäli joku viitsii vaivautua vastaamaan.
???
kojones
30.10.2013 10:04:14
edenbeast: Pistämpä tähän kun en viitti uutta ketjua tehdä. Tarkoitus olis ostaa Amcron Geodyne-päätevahvistin bassokäyttöön. Osaisittekos suositella helposti liikuteltavaa miel. 15" elementillä varustettua kaappia tuolle? Jottei mene liian helpoksi niin mielellään vielä kohtuu edullinen. Amcron näytti puskevan monona 575w/8ohm ja 435/16ohm. Kiitän mitä nöyrimmin sikäli mikäli joku viitsii vaivautua vastaamaan.

Barefaced Compact.
Bruins
29.11.2013 19:26:55
Onnittelut ThaJainille!
loistava valinta!
Bruins
29.11.2013 19:30:52
Edenbeast, ei kannata kikkailla.
Ota Ampegin tai Mesa Boogien 15" boxi niin ei harmita.
Homma potkii ja kaapista pääsee eroon jos ei soundi miellytä.
‹ edellinen sivu | seuraava sivu ›
1
Lisää uusi kirjoitus aiheeseen (vaatii kirjautumisen)