Aihe: Kielet
1 2 3 4 5 6 713 14 15 16 17
Björn E. Borg
21.01.2010 19:18:53
antti_mk: Tätä topiccia lueskellessa heräsi mielenkiinto.
Täytyyhän tota zogia nyt kokeilla.
Tilasin kitaraan daddarion 011-014-018-028-038-049 setin, + 2 irtokieltä
011-->010 ja 049-->52.

Jostain jenkkifoorumilta lunttasin noi koot kun en osaa matikkaa.
hintaa tuli 12€ ja risat postikuluineen.

Täytyy testailla kuinka se jack&danny vonkuu tolla setillä.

Bassoon ei viittinyt, kun ovat niin kalliita:P

Parempi olisi

10.5 14 18 28 38 52
antti_mk
22.01.2010 08:18:58 (muokattu 22.01.2010 08:21:08)
Björn E. Borg: Parempi olisi

10.5 14 18 28 38 52

en usko, että tuo pikku heitto ohuimmalla kielellä niinkään haittaa. Muutenkin tottunut soittamaan 11 seteillä.

No, laitoinkin ne erääseen telecasterkopioon. En mä mitenkään ällistynyt.
Voisin sanoa, että muutos minkä huomasin, oli hyvin pieni tatsin paranemisen osalta. Tai sitten oli vaan hyvä päivä. Vois noi kielet nyt soitella loppuun, mutta luulenpa palaavani ihan normaaleihin "päin persettä" oleviin kielisetteihin tämän setin jälkeen.

Ellei nyt sitten jatkuvasti tunnu olevan hyvä päivä, niin sitten ehkä hankin seuraavaksikin setin tolla mitotuksella.
Hazen
23.01.2010 18:07:51
Onpas vanha aihe lähtenyt melkoiseen lentoon.
Itse käytän Warwickissa Ernia Balleja, jotka rosvosin jo pari kuukautta seisoneessa Ibanezista. Setti taitaa olla Hybrid Slinky eli 105-85-65-45. Aika kauan noi Erniet kestää tumppuuntumatta.
Marttila
02.02.2010 10:01:44
Ei vissiin ole vielä tuo ZOG-kimppatilaus saapunut? Itseäni kiehtoisi kovasti kokeilla noita, kun oma tuntuma on juurikin se, että tähän saakka käyttämissäni seteissä on nimenomaan turhan kireä D ja löysä E (mikä kävisi yhteen noiden Zachary Guitars -tyypin mittausten ja korjausten kanssa). En vaan ehtinyt kimppatilaukseen mukaan ja ennen useamman setin tilaamista kuulisi mielellään jonkinlaista aistinvaraisarviointia noista.
J.Hollström
09.02.2010 20:28:15 (muokattu 09.02.2010 20:29:27)
Marttila: Ei vissiin ole vielä tuo ZOG-kimppatilaus saapunut?

Nyt on, ja mulla on kolmessa bassossa noi kiinni (kahdet roundit ja yhdet flätit). Feelis on tällähetkellä positiivinen ja tuntuu että toi ZOG-systeemi toimii oikeasti. Setit on paksuja E-kieleltään ja ohenee paljon nopeammin G:hen päin mentäessä. Soittaminen tuntuu helpolta, ohuiden kielten bendaus + vibraton teko on easyä ja kaikinpuolin soundi on tasapainoinen. Paksun E:n ansiosta alapäässä on jyrää ja auktoriteettia.

Nämä on ensimmäiset tunteet kun olen soitellut noilla muutaman hetken. Vaatii tietenkin pidemmän ajan kokemuksen jonka jälkeen voi tehdä lopullisempia johtopäätöksiä. Mutta ei toi ihan fuulaakaan ole.
JaS
09.02.2010 22:27:54
J.Hollström: Nyt on, ja mulla on kolmessa bassossa noi kiinni (kahdet roundit ja yhdet flätit). Feelis on tällähetkellä positiivinen ja tuntuu että toi ZOG-systeemi toimii oikeasti. Setit on paksuja E-kieleltään ja ohenee paljon nopeammin G:hen päin mentäessä. Soittaminen tuntuu helpolta, ohuiden kielten bendaus + vibraton teko on easyä ja kaikinpuolin soundi on tasapainoinen. Paksun E:n ansiosta alapäässä on jyrää ja auktoriteettia.

Nämä on ensimmäiset tunteet kun olen soitellut noilla muutaman hetken. Vaatii tietenkin pidemmän ajan kokemuksen jonka jälkeen voi tehdä lopullisempia johtopäätöksiä. Mutta ei toi ihan fuulaakaan ole.

Jees! Saadaan vihdoinkin käyttökokemuksia. Osaatko sanoa niistä paksuuksista mitään? Ja miltäs ne D- ja G-kielet tuntuu? Ja soiko kielet tasapainosesti suhteessa toisiinsa? Eli löytyykö D/G-kielistä sitä tymäkkyyttä myös? Sit odotan kans innolla tietoo siitä, et miten noi käyttäytyy sit, ku ei oo kielet enää ihan uudet, mut sitä joudutaan odottaa varmaan hetki. :)
Olen ajattelua helpottaakseni päätynyt siihen, että olen ihan yksinkertaisesti vain tyhmä. -vaimoni sisko
Marttila
09.02.2010 23:23:02
J.Hollström: Nyt on, ja mulla on kolmessa bassossa noi kiinni (kahdet roundit ja yhdet flätit). Feelis on tällähetkellä positiivinen ja tuntuu että toi ZOG-systeemi toimii oikeasti. Setit on paksuja E-kieleltään ja ohenee paljon nopeammin G:hen päin mentäessä. Soittaminen tuntuu helpolta, ohuiden kielten bendaus + vibraton teko on easyä ja kaikinpuolin soundi on tasapainoinen. Paksun E:n ansiosta alapäässä on jyrää ja auktoriteettia.

Kiitoksia ensihavaintojen jakamisesta. Joutuiko satulaa viilaamaan tai tallaa poraamaan, eli onko tuo E-kieli todella merkittävästi paksumpi kuin joku normaali .105?
J.Hollström
09.02.2010 23:43:18
Marttila: Kiitoksia ensihavaintojen jakamisesta. Joutuiko satulaa viilaamaan tai tallaa poraamaan, eli onko tuo E-kieli todella merkittävästi paksumpi kuin joku normaali .105?

Yhdessä bassossa e-kielen uraa pyyhkäsin kielellä muutaman kerran. Muissa meni ilman hieromista. Roundisetin E-kieli on milleissä 3,1 mm tönärillä mitattuna. Eli 0.122 tuumaa.

Kun kuitenkin kyselette noita paksuuksia niin tässä omat mittailut:

RW
G 1,05 mm - 0.041"
D 1,45 mm - 0.057"
A 2,1 mm - 0.083"
E 3,1 mm - 0,122"

FW
G 1,1 mm - 0.043"
D 1,6 mm - 0.063"
A 2,2 mm - 0.087"
E 3,15 mm - 0.124"
M.Hanski
10.02.2010 09:57:27 (muokattu 10.02.2010 10:01:07)
Edit: Ei mitään.
J.Hollström
10.02.2010 10:01:11
unskelotti: Onks noissa kaikissa käytetty samanpaksuista "sydäntä"?

Eipä ole tullut pantua tota merkille, eli en tiedä.
M.Hanski
10.02.2010 10:07:24
J.Hollström: Eipä ole tullut pantua tota merkille, eli en tiedä.

Vastaus on todennäköisesti notta ei, koska pitkittäissuuntainen veto riippuu sydämen poikkipinta-alasta. Sen takia poistin tuon lainaamasi postauksen.
ninokoo
10.02.2010 10:25:32
J.Hollström: Nyt on, ja mulla on kolmessa bassossa noi kiinni (kahdet roundit ja yhdet flätit).

Mites ne flatit, onko minkätyyppinen soundi, tyyliin "kinkulla päiväpeitettä" vai Chromesien tyyliin hieman kilinää mukana? Mietin tässä että lykkäänkö nuo Presariin vai ensi viikolla saapuvaan Thunderbirdiin johon oli alunperin tarkoitus laittaa Chromesit.
Lines on my face are getting clearer - and I say goodbye - to my hopes and dreams
J.Hollström
10.02.2010 10:29:25
ninokoo: Mites ne flatit, onko minkätyyppinen soundi, tyyliin "kinkulla päiväpeitettä" vai Chromesien tyyliin hieman kilinää mukana? Mietin tässä että lykkäänkö nuo Presariin vai ensi viikolla saapuvaan Thunderbirdiin johon oli alunperin tarkoitus laittaa Chromesit.

Mulla on resarissa. Paha mennä sanoon näin äkkiseltään, mutta pitänee leipoa näytteitä niin saa ihmiset ihmetellä porukalla.
J.Hollström
10.02.2010 16:37:26
ninokoo: Mites ne flatit, onko minkätyyppinen soundi, tyyliin "kinkulla päiväpeitettä" vai Chromesien tyyliin hieman kilinää mukana?

Tosta näytettä karuimmillaan, piuhan läpi tietokoneeseen kaikkine kolinoineen: http://maihinnousu.net/s/?song_id=7080

Presarilla soitettu tone auki. Kielet siis brand new.
calster
10.02.2010 17:11:26 (muokattu 10.02.2010 17:13:07)
NONNI, tuli ostetua uudet kielet -> http://www.thomann.de/fi/ernie_ball_eb_3836_coated_regular_slinky.htm

Elixirejä olen käyttänyt ja niistä tykkään, noissa Ernieissä on kanssa päällyste MUTTA ei sellaista "muovia mitä Elixereissä.
Viikonloppuna pääsee testaa sitte.
Myyjä sanoi että näitä voipi keitelläkkin. Elixerejä en ole keittänyt sen pinnoitteen takia.
Saas nähdä miten äijän käy...

Onkos joku tälläsiä koitellut?.
A hoiii A hoiiii... !
ninokoo
10.02.2010 17:15:15
J.Hollström: Tosta näytettä karuimmillaan, piuhan läpi tietokoneeseen kaikkine kolinoineen: http://maihinnousu.net/s/?song_id=7080

Presarilla soitettu tone auki. Kielet siis brand new.

Kiitän! Ei kuulosta niin tumpulta mitä nuo minun GHS:t on (uutenakaan) mutta ei kovin kirkkaalta myöskään. Kuulostaa siltä miltä flättien kuuluu itseasiassa :) Tykkään soundista.
Taidan sijoittaa ZOG:it Ukkoslintuun tämän perusteella.
Lines on my face are getting clearer - and I say goodbye - to my hopes and dreams
Hannu H.
10.02.2010 20:01:00 (muokattu 11.02.2010 11:01:02)

Mikähä olis sopiva kompromissikieli ala-"e":ksi kun tarttis vaihdella D- ja C-sävelen välillä virettä?

Koitan tässä just kaivella mikä tuossa vanhassa on, mutta jotenki ois semmone kutina että DR:n Lo Riderit on kiinni, mutta ku en kuollaksenikaan muista paksuuksia.
Muuten tuntuu setti ihan kivalta, mutta tuo alimmainen kieli kuulostaa pyöreämmältä ja on C:ssä ikävän löysä.

EDIT: ja se nykyinen kielihän on 0.115
Päiväduuni on vain harrastus jolla kustannetaan se oikea työ.
Heikki L.
11.02.2010 20:43:00

Hitsiläinen, kyllä näissä ZOGeissa vaan on oma vibansa. Tatsi ja saundi ovat tosi tasaisia ja soittaminen tuntuu miellyttävältä ja helpolta. Huomenna pääsee testaamaan kielet keikalle, sitte lisää raporttia.
Basso sanoo pum pum ja pitää suunsa kiinni.
ninokoo
11.02.2010 20:56:33
Heikki L.: Hitsiläinen, kyllä näissä ZOGeissa vaan on oma vibansa. Tatsi ja saundi ovat tosi tasaisia ja soittaminen tuntuu miellyttävältä ja helpolta. Huomenna pääsee testaamaan kielet keikalle, sitte lisää raporttia.

Kitaraan ehdin jo ZOGit vaihtaa ja tuntemukset on samanlaiset. Tosi helppo ja kevyt soittaa noilla kielillä. Ei toi ihan fuulaa tuntus olevan.

Ei malttais odottaa että saa bassoon kiinni ja pääsis testaamaan.

Suuret kiitokset Jukille kimpan järjestämisestä!
J.Hollström
11.02.2010 21:01:05
ninokoo: Suuret kiitokset Jukille kimpan järjestämisestä!

Olkaa hyvä. Ihan kiva, että ei ollut ihan susi homma tämä, vaikka välillä vähän hirvitti mihin tuli lähdettyä. Onhan noi ZOGin sivustot aikamoista tarinaa.
Lisää uusi kirjoitus aiheeseen (vaatii kirjautumisen)