Aihe: Efektipedaalit tilanteeseen kuin tilanteeseen ;)
1 2 3 4 5 6
Isotalo
05.03.2011 05:00:59 (muokattu 05.03.2011 05:02:39)
JaS: Mun ulosanti saattaa olla vähän provosoivaa, mutta kyllä se on ihan vilpitön kysymys, että mihin sitä kompuraa tarvii. Jos mä opin ymmärtämään sen, niin ehkä mä voin tehdä omasta saundistani vielä pikkusen paremman. Ei sitä tiedä, vaikka se kompura olis parin vuoden päästä mun kolmen pedaalin joukossa.

Basson kanssa en ymmärrä kompuraa, mutta kitaran kanssa taas ymmärrän. Kokeilin tota akkarin kanssa, ja meni mun kolmen akkaripedaalin joukkoon.

Pakko linkittää tää tähän:

http://www.talkbass.com/forum/f194/ … king-aguilar-tlc-compressor-627547/

Kokeile joskus jotain HYVÄÄ kompuraa, keikalla mielellään ja katellaan sit lisää, jooko?
Teijo K.
05.03.2011 08:55:21

JaS: Mun ulosanti saattaa olla vähän provosoivaa, mutta kyllä se on ihan vilpitön kysymys, että mihin sitä kompuraa tarvii. Jos mä opin ymmärtämään sen, niin ehkä mä voin tehdä omasta saundistani vielä pikkusen paremman. Ei sitä tiedä, vaikka se kompura olis parin vuoden päästä mun kolmen pedaalin joukossa.

Basson kanssa en ymmärrä kompuraa, mutta kitaran kanssa taas ymmärrän. Kokeilin tota akkarin kanssa, ja meni mun kolmen akkaripedaalin joukkoon.

Sillä saa tasoitettua mm. släppäilyn piikit, ja kontran kanssa soittaessa varsin yleiset susinuotit.
Talent is cheaper than table salt. What Separates the talented individual from the successful one is a lot of hard work :Stephen King. Talent is 1% inspiration, and 99% perspiration :Edison.
absqua
05.03.2011 09:09:04
Jos ajatellaan tällaista topicin mukaista parin pedaalin sveitsinlinkkari-tyyppistä selviytymispakkausta, niin sellaisessahan varsinkin kompura on hyvinkin perusteltu kapine, koska sillä saa dynamiikkaa tarvittaessa suitsittua jos esim on tosi paska styrkkari käytössä.
Always play on one and don't fake the funk. -Bootsy-
jars
05.03.2011 10:41:26

Ei mullakaan ole ollut oikeen koskaan mitään käyttöä kompuralle, jos lyön nuotin tulemaan lujaa niin yleensä haluan silloin että se nuotti tulee lujaa. Pysy kannassasi. Mulla nuo 2 spedua olisi Multidrive ja viritin. Ja odottelen kuka saivartelee ensimmäisenä että eikö tuo särö kompressoi. Kyllä kompressoi mutta kompressori ei särötä.
MPU
05.03.2011 22:09:23
okabass: Teille savolaisille pitäis tehdä sama, minkä Remu teki aikoinaan TT Oksalalle: lyödä kouraan menolippu savoon (tosin se oli Joutsenoon).

Mites tää nyt liitty mihinkään? Mieshän on myös selvästi rasisti. Voi voi.
Marko
Ite kun tekee saa sellasta kun tulee
J.Hollström
05.03.2011 22:14:26
jars: Kyllä kompressoi mutta kompressori ei särötä.

Multicompilla sai pikku säröäkin jos löi riittävästi gainia peliin.

http://juki.1g.fi/mp3/Multicomp/Multicomp_full_comp_gain_klo14.mp3
pekezu
06.03.2011 02:14:50 (muokattu 06.03.2011 02:17:10)

okabass: Teille savolaisille pitäis tehdä sama, minkä Remu teki aikoinaan TT Oksalalle: lyödä kouraan menolippu savoon (tosin se oli Joutsenoon).

Kyllä meikä tosta Keski-Suomesta enempi nykysin diggaa. Ainakin tähän Varkaus-Cityn viihtyvyystarjontaan verrattuna.

Itsehän et tosin näytä ainakaan jäsenkuvauksesi perusteella olevan juuri mistään kotoisin.
"Ei kyllä paskominen on parasta mitä voi tehdä housut jalassa." -bassodada
L.Ruoska
06.03.2011 20:41:16

Viritin (vaikka Boss TU-2).
Joku chorus (omistamistani Boss CE-5 kelpais)
Särö (Bad Monkey kävis hyvin)
JaS
07.03.2011 02:13:58
Isotalo: Pakko linkittää tää tähän:

http://www.talkbass.com/forum/f194/ … king-aguilar-tlc-compressor-627547/

Kokeile joskus jotain HYVÄÄ kompuraa, keikalla mielellään ja katellaan sit lisää, jooko?

Pointti tavallaan tossa linkissä, mutta ketjun alottaja totes itsekin, et keikalla antais äänimiehen hoitaa kompressiot.

Äänityshommissa mä käytän limitteriä/kompressoria ihan kaikessa. Ihan vaan sen takia, että kaiken saa kuuluviin ja piikit pois. Äänityshomma onkin mun mielestä ihan eri asia, ku livehommat. Livenä ei kuitenkaan tule maaginen 0db raja ikinä vastaan, eli voidaan vapaasti vetää sillä dynamiikalla, jonka kamat sallii.

Ja ketjun mukaan mua kiinnostaakin just livenä se kompuran käyttö. Yritän saada jotain hyviä vehkeitä lainaan ja kokeilla livenä. Kattellaan, jos sitä vaikka viisastuis. Ja niin kuin joku tossa mainitsi, niin peukkuhommissa voi tosiaan olla vähän etua jostain kompurasta tai limitteristä. Ei tuu vaan ite hirveesti peukuteltua.
Olen ajattelua helpottaakseni päätynyt siihen, että olen ihan yksinkertaisesti vain tyhmä. -vaimoni sisko
okabass
07.03.2011 09:26:16 (muokattu 07.03.2011 10:46:28)
MPU: Mites tää nyt liitty mihinkään? Mieshän on myös selvästi rasisti. Voi voi.
Marko

No mites TUO nyt liittyy mihinkään?
Onko savolaiset sinusta rotu? Mitä haittaa siitä olisi, jos savolaiset pukattaisiin Pönttövuoren tunnelin läpi takaisin savoon? En keksi ainuttakaan.
Tiesitkö muuten, että viisaat sanovat savon puhumisen aloittamisen olevan "menetelmä sivistyneen keskustelun lopettamiseksi".
In porto perse vitulus est. Käännös: "Satamassa on vasikka".
okabass
07.03.2011 09:35:32 (muokattu 07.03.2011 10:46:08)
JaS:

Ja ketjun mukaan mua kiinnostaakin just livenä se kompuran käyttö. Yritän saada jotain hyviä vehkeitä lainaan ja kokeilla livenä.

Joo. Noin kannattaa kokeilla. Kannattaa myös hieman opiskella teoriaa, ja mitä mikin nappula tekee. Sattumanvaraisella pyörittämisellä (jos useampi nappulainen komp.) ei saa muuta aikaan kuin turhautumista. Äänimiehet voisivat olla hyvä apu.
Jos haluat perehtyä syvemmälti asiaan, niin esim. tuollainen (tai vastaava) voisi olla hyvä opetteluväline. Käytettynä jotain vanhempaa Autocomppia saa varmaan muutamalla kympillä.
http://www.thomann.de/fi/behringer_ … id=cfe7c86bc06363c2a2fb3b45ddaf1400
MPU
07.03.2011 10:51:53 (muokattu 07.03.2011 10:56:29)
okabass: No mites TUO nyt liittyy mihinkään?
Onko savolaiset sinusta rotu? Mitä haittaa siitä olisi, jos savolaiset pukattaisiin Pönttövuoren tunnelin läpi takaisin savoon? En keksi ainuttakaan.
Tiesitkö muuten, että viisaat sanovat savon puhumisen aloittamisen olevan "menetelmä sivistyneen keskustelun lopettamiseksi".

Laajenna vähän tuota rasismin käsitettäsi. Kovin suppea tuo sun näkemys, tosin ihan odotettava. Jäärä mikä jäärä, niinku täälläkin päässä. Sun kanssa on aina niin helppoa ja mukavaa puhua sivistyneesti.
Marko
Ite kun tekee saa sellasta kun tulee
okabass
07.03.2011 11:26:03
MPU: Laajenna vähän tuota rasismin käsitettäsi. Kovin suppea tuo sun näkemys, tosin ihan odotettava. Jäärä mikä jäärä, niinku täälläkin päässä. Sun kanssa on aina niin helppoa ja mukavaa puhua sivistyneesti.
Marko

Heh heh...
asaksala
07.03.2011 12:35:29 (muokattu 07.03.2011 12:35:46)
OT:

Jännä tilanne tässä keskustelussa. Mikä pedali siihen sopisi? Jackhammer, bass attack vaiko kenties Lovepedal?
Thefish
07.03.2011 12:37:32
asaksala: OT:

Jännä tilanne tässä keskustelussa. Mikä pedali siihen sopisi? Jackhammer, bass attack vaiko kenties Lovepedal?

Joku miedompi, ei liian wahwah.
"This guy can play AND dance!" - Paul Jackson
Heikki L.
07.03.2011 12:52:08

Teijo K.: No jos nyt ihan alkuperäiseen kysymykseen vastaisi, niin viritysmittari ja Fishmann pro eq platinum bass. Jos olisi pakko tinkiä yhteen, niin sähköbassolla ottaisin viritysmittarin, ja kontralla Fishmanin.

Mä valkkaisin myös samat mokkulat. Fishmanin lisäksi muista etuaste-tyyppisistä laatikoista mulla ei ole kokemusta, joten siksi ko. laite. Muitakin hyviä varmasti löytyy.
Basso sanoo pum pum ja pitää suunsa kiinni.
JaS
07.03.2011 14:03:13
okabass: Joo. Noin kannattaa kokeilla. Kannattaa myös hieman opiskella teoriaa, ja mitä mikin nappula tekee. Sattumanvaraisella pyörittämisellä (jos useampi nappulainen komp.) ei saa muuta aikaan kuin turhautumista. Äänimiehet voisivat olla hyvä apu.
Jos haluat perehtyä syvemmälti asiaan, niin esim. tuollainen (tai vastaava) voisi olla hyvä opetteluväline. Käytettynä jotain vanhempaa Autocomppia saa varmaan muutamalla kympillä.
http://www.thomann.de/fi/behringer_ … id=cfe7c86bc06363c2a2fb3b45ddaf1400

Ei se ongelma ole siinä, ettenkö mä tietäis miten kompura toimii. Teoriatasolla tiedän varsin hyvin, mitä ne tekee. Jonkun verran oon käyttänyt plugareita ja muutaman kerran jotain räkkivehkeitä. En vaan käsitä sitä, että miks dynamiikkaa pitää lytätä livenä. Levyllä se on vähän pakko.
Olen ajattelua helpottaakseni päätynyt siihen, että olen ihan yksinkertaisesti vain tyhmä. -vaimoni sisko
seak
07.03.2011 17:05:36
JaS: En vaan käsitä sitä, että miks dynamiikkaa pitää lytätä livenä. Levyllä se on vähän pakko.

Riippuu aika paljon musasta. Raskaampien kitaravetoisten bändien kanssa oon ite huomannu, että kompura on mulle välttämättömyys siihen että saan basson kuulumaan järkevästi musan seassa. Toisaalta sitten pari viikkoa sitten soittelin teatteriproggiksessa isomman bändin kanssa ja kevyempää musaa laidasta laitaan - siinä kontekstissa kompura olis ollu viiminen juttu mitä kaipasin.

Molempi parempi ja omaan korvaan kannattaa luottaa. Jos sulla ei oo tarvetta lytätä dynamiikkaa niin älä ihmeessä tee sitä.
A veteran of a thousand psychic wars.
calster
07.03.2011 18:36:15 (muokattu 07.03.2011 18:37:06)
Kompurasta sen verran että ite olen välillä käyttänyt kompuraa ja ittelläni se on yleensä ollut sellaisissa asetuksissa että dynamiikka pysyy edelleen dynaamisena MUTTA sustainia tulee lisää. JA se on kivvaa se. ->Siis livenä.
Tosin usein myös laitan sen säröpedaalin ajamaan lievästi kompuran asiaa.
Teijo K.
07.03.2011 18:37:54

JaS: Ei se ongelma ole siinä, ettenkö mä tietäis miten kompura toimii. Teoriatasolla tiedän varsin hyvin, mitä ne tekee. Jonkun verran oon käyttänyt plugareita ja muutaman kerran jotain räkkivehkeitä. En vaan käsitä sitä, että miks dynamiikkaa pitää lytätä livenä. Levyllä se on vähän pakko.

No miksaajana ollessa mä laitan _aina_ kompuran bassolle, sellaisille asetuksille että jos basisti soittaa sivistyneesti pelkästään yhdellä tatsilla, niin kompura ei tee mitään, mutta jos se innostuu släppäämään tai rouhimaan yhtä-äkkiä vaikka plekulla niin ei basso peittoa laulajaa tms. Eli kompressorilla _ei_ lytätä dynamiikkaa sen enempää kuin otetaan ne pahimmat piikit pois. Kyllä sitä dynaamista aluetta jää käyttöön kuitenkin aika paljon.
Talent is cheaper than table salt. What Separates the talented individual from the successful one is a lot of hard work :Stephen King. Talent is 1% inspiration, and 99% perspiration :Edison.
Lisää uusi kirjoitus aiheeseen (vaatii kirjautumisen)