Aihe: Linkki markbass sisäkuiviin
1 2 3 4 5 6 7 8
okabass
10.04.2008 19:10:22 (muokattu 10.04.2008 19:10:57)
SVR:n hinnalla saa 3 Markbassia. Yksi voi olla mukana stagella, jos nyt Näkkälä-järven stagelle on pakko päästä.

MOI

Saanen huomauttaa: se oli Yli-Näkkäljärvi. Mikä on SVR? Steviey Rei Vaughann? :D
Ceterum censeo moderator esse delendam
jars
10.04.2008 20:36:32

MOI

Saanen huomauttaa: se oli Yli-Näkkäljärvi. Mikä on SVR? Steviey Rei Vaughann? :D

Mikä on markhartkebehku?
se on jännä.
jazbaz
10.04.2008 20:38:17 (muokattu 10.04.2008 20:39:22)

MOI

MOI

Saanen tiedustella: missä on Yli-Näkkäljärvi?
SVR taisi mennä sisäkuiviin :D
"Bass sings Bles-sings"
okabass
10.04.2008 23:26:30
Mikä on markhartkebehku?

MOI

Se on kuvitteellinen nimiyhdistelmä, joka kuvaa noita _minun mielestäni_ rimpula-"vahvistimia".
okabass
10.04.2008 23:28:03
MOI

Saanen tiedustella: missä on Yli-Näkkäljärvi?
SVR taisi mennä sisäkuiviin :D

MOI

Saat. Se ei ole missään. Googleta vaikka.
Sattuuhan niitä typoja.
jars
11.04.2008 00:21:37

MOI

Se on kuvitteellinen nimiyhdistelmä, joka kuvaa noita _minun mielestäni_ rimpula-"vahvistimia".

Ihan mielenkiinnosta, missä _sinun mielestäsi_ kulkee vahvistimen ja "vahvistimen" raja? Määrittääkö sen putket? Paino? Hinta? Soundi? Rakenne?

Se on käynyt selväksi että se kolmesatanen oikealla tekniikalla koottu, mikä lie se nyt sitten olikaan (googlaan) lamppukone on sun juttu mutta onko _sinun mielestäsi_ kaikki siitä eriävä kuraa? Ihan siis mielenkiinnosta.
se on jännä.
okabass
11.04.2008 01:29:04 (muokattu 11.04.2008 01:34:51)
Ihan mielenkiinnosta, missä _sinun mielestäsi_ kulkee vahvistimen ja "vahvistimen" raja? Määrittääkö sen putket? Paino? Hinta? Soundi? Rakenne?

Se on käynyt selväksi että se kolmesatanen oikealla tekniikalla koottu, mikä lie se nyt sitten olikaan (googlaan) lamppukone on sun juttu mutta onko _sinun mielestäsi_ kaikki siitä eriävä kuraa? Ihan siis mielenkiinnosta.

MOI

Soundi ja laatu.
Mikä siinä häiritsee pikkusieluja, että satun pitämään ko. vahvistimen soundista? Ja sanon sen myös värikkäälläkin kielellä. Onko se perisuomalainen kateus vai mikä? Vai pitäisikö vaan nyökytellä kun joku kehuu laitetta, joka ei ole laadukas? Pohjalta miljoona kärpästä ei voi olla väärässä. Voitko kertoa.

Mistä tuollainen käsitys sinulle on tullut, että pitäisin kaikkea SVT-kloonista eriävän olevan kuraa? Jos käsityksesi on noinkin aliarvioiva -suorastaan loukkaava-, niin miksi sitten kyselit neuvoja pikaviesteillä? Miksiköhän viitsin jakaa tietoa ilmaiseksi kaiken maailman virtuaalipuupäille.

ps. Toivottavasti tulee jäähyä tästä leikkikehästä.
chief
11.04.2008 01:50:05 (muokattu 11.04.2008 01:54:34)
MOI OKA!

On eri asia pitää jostakin vahvistimesta ja sen soundista kuin aloittaa uusi viestiketju dumatakseen jotain huonona pitämäänsä vahvistinta.

Yhtä kaikki, olen kyllä mielenkiinnolla lukenut sinun kirjoituksia putkikoneista kun sinä niistä satut tietämään. Tää ketju menee enemmän tai vähemmän huumoriosastolle.

Keep up the good work!

Markbass-vahvistinten luotettavuudesta ei oikein osaa sanoa kun ne ovat olleet markkinoilla vasta parisen vuotta. Kymmenen vuoden päästä bassokansa tietää ehkä jo enemmän aiheesta.
"It's the ear, not the gear. "
okabass
11.04.2008 02:34:37 (muokattu 11.04.2008 02:38:47)
MOI OKA!

MOI

On eri asia pitää jostakin vahvistimesta ja sen soundista kuin aloittaa uusi viestiketju dumatakseen jotain huonona pitämäänsä vahvistinta.

Siinä oli linkki Talkbass sivulle, jossa oli ensimmäisiä ainakin minun näkemiä kuvia MB vahvistimien sisuksista. Uskoin sillä olevan yleistä mielenkiintoa. Samoin sieltä voi lukea amerikan basistien ja sähköihmisten kommentteja. Olen pahoillani, jos pilasin jonkun vaaleanpunaisen unen MB koneiden laadusta (laatuun kuuluu myös korjattavuus).

Yhtä kaikki, olen kyllä mielenkiinnolla lukenut sinun kirjoituksia putkikoneista kun sinä niistä satut tietämään. Tää ketju menee enemmän tai vähemmän huumoriosastolle.

Keep up the good work!

Kiitos paljon. Olen kyllä jo vähentänyt kirjoittelua näiden päivystävien puupäiden takia, ja varmaan vähennän edelleen.

Markbass-vahvistinten luotettavuudesta ei oikein osaa sanoa kun ne ovat olleet markkinoilla vasta parisen vuotta. Kymmenen vuoden päästä bassokansa tietää ehkä jo enemmän aiheesta.

Tietyt ominaisuudet eivät minusta ennusta pitkää kestoikää. Esim. ihan jo pieni kotelo+ lämpö. Erään kondensaattorivalmistajan mukaan lämpötilan kaksinkertaistaminen puolittaa elkon iän.
kallefuture
11.04.2008 02:53:13

Zen ja moottoripyörän kunnossapito. Siellä valotetaan tästä ostamisesta ja vaihtamisesta ja vanhojen luotettavien tuntemuksesta. Ittee kyllä periaatteen tasolla harmittaa kaikki kertakäyttötavara. Styrkkareitten kohdalla. On mukavaa kun voi itse edes todeta esim. että menojakit on rautaa tai tosiaankin sen, ettei olis jonkun helv. maahantuojan armoilla lähettelemässä pakettia edestakaisin jonkin kokonaisen kompletin (piirikortti) vaihtoon. Vanha on jätettä. Takuu-aikana varmaan saa uuden koneen.
Pitkän linjan näläkätaiteilijan on hyvä osata vaihtaa itte lamppu tai sulake tai tehdä vaikka juotos tai tilata kaavio ja päästä vaikka suojaerotusmuuntajasta johtojen paikkaa vaihtamalla ja/tai tuntee ihmisiä, jotka ei rokota tuntityönä mitään. Markbassia ei Turulassa, eikä varmaan edes Vorssassa korjata kovin mielellään. Turulassa on kans osaava kaveri putkilaitehommiin (Super-Jorma) ja hän virvoitti esim. kaverin Amerikassa tehdyn -70 luvun Kustomin kitaracombon (täystrankku) elämään. Nykytrendi sama autoissa, mp:ssä ja kodin/muussa elektroniikassa: mitään ei ole mahdollista tehdä itse tai tavallisilla työkaluilla. Erikoisliike hoitaa. Osta myös kevyet titaanikehykset silmille: jos katkeaa sanka se hepataan kiinni tyhjiössä Helsingissä (5 min. 60 eur).
Musta tää oli hyvä avaus, että näki että semmonen peli se on. Kyllä yhtä pahaa tekee nähdä uusi Ampeg sisältä.putkilla tai ilman. Ettei sen puoleen.
Kalle
JK
11.04.2008 08:06:19
Mikä siinä häiritsee pikkusieluja, että satun pitämään ko. vahvistimen soundista?

Siinä ei varmasti ole kellään mitään sanomista, mutta noista sun kirjoituksista tulee koko ajan se viesti että mikään muu ei ole mitään kuin ko. vahvistin.

Saat ihan rauhassa pitää vahvistimestasi mutta suo se ilo myös muille, jotka ovat hankkineet jonkin muun merkkisiä laitteita.

Kaikki eivät osaa rakennella omia vahvistimiaan, joten pitää mennä kauppaan ja ostaa sieltä mitä löytyy. Ehkä kaikille ei ole käytännöllisin peli se 300w putkikone roudattavuuden tai muiden syiden vuoksi.

Ja sanon sen myös värikkäälläkin kielellä. Onko se perisuomalainen kateus vai mikä? Vai pitäisikö vaan nyökytellä kun joku kehuu laitetta, joka ei ole laadukas? Pohjalta miljoona kärpästä ei voi olla väärässä. Voitko kertoa.

Just joo, kaikkihan me ollaan kateellisia sulle. Sitähän tämä kaikki on. Mene kuule peilin eteen pohdiskelemaan hiukkasen asioita.

ps. Toivottavasti tulee jäähyä tästä leikkikehästä.

Pysy poissa niin ei tule.
Maalla on mukavaa!
Basismi
11.04.2008 08:40:01 (muokattu 11.04.2008 08:41:22)
Markbassia ei Turulassa, eikä varmaan edes Vorssassa korjata kovin mielellään. Turulassa on kans osaava kaveri putkilaitehommiin (Super-Jorma) ja hän virvoitti esim. kaverin Amerikassa tehdyn -70 luvun Kustomin kitaracombon (täystrankku) elämään.

Lamppukoneet alkaa olla satavuotiasta tekniikkaa. Ei niitäkään varmaan alkuunsa kukaan osannut korjata, öljylamppuja sentään osattiin. Katotaan parikytä vuotta, niin eiköhän korjaajat osaa MB:t kuin omat taskunsa, tai sitten ei jos niitä ei tarvi roplata koska käyvät ja kukkuvat kuten hyvän transistoripelin kuuluukin. Ja mä kun jouduin lähettämään putkikiukaan saksaan asti roplattavaksi.

Minkään isomman kaupungin lähiseudulla ei pitäisi olla pulaa pintaliitostekniikan ja elektroniikkalaitteen vianetsinnän ammattilaisista. Niillä ei vaan ole nimeä kuten putkijormilla.

Nykytrendi sama autoissa, mp:ssä ja kodin/muussa elektroniikassa: mitään ei ole mahdollista tehdä itse tai tavallisilla työkaluilla.

Silti kaikki on paremmin kuin ennen, ei tarvi tuskailla katkojan kärkien kanssa, ei kiukuttelevan kaasuttimen. Öljyjäkään tarvi vaihtaa kuin 30tkm välein.

Olen pahoillani, jos pilasin jonkun vaaleanpunaisen unen MB koneiden laadusta (laatuun kuuluu myös korjattavuus).

Et kyllä pilannut.
Basso murisee kuin voissa paistettu pantteri.
J.Hollström
11.04.2008 08:44:10
Olen kyllä jo vähentänyt kirjoittelua näiden Päivystävän puupäiden takia, ja varmaan vähennän edelleen.

Mielummin päivystävä puupää kuin yhtä mantraa hokeva kusipää joka vittuilee kaikille.

Ja en laittanut tätä siksi että mulla sattuu olemaan tommonen väärä vahvistin, mulle nää kamat ei oo niin big issue että niistä viittii suivaantunut.
Point-to-point ripuliranne
hemmo
11.04.2008 09:07:04

Toisaalta kyllä ymmärrän aloittajan huolen laitteiden huollettavuudesta. Se on tai pitäisi olla ns. kestävää kehitystä ja ikäänkuin vastaisku tuhlaamiskulttuuria kohtaan.

Olen, tosin puolivahingossa, hankkinut 2 putkibassovahvainta, Marshall ja Fender, joita voi tosiaan huollattaa alan osaajilla. Itsehän en osaa. Pidän siitä, että ne ovat miltei ikuisia, jos korjaajia ja osia vaan riittää.
M.Hanski
11.04.2008 09:07:24
Tietyt ominaisuudet eivät minusta ennusta pitkää kestoikää. Esim. ihan jo pieni kotelo+ lämpö. Erään kondensaattorivalmistajan mukaan lämpötilan kaksinkertaistaminen puolittaa elkon iän.

MOI

Siellä on flekti.
hemmo
11.04.2008 09:10:22

MOI

Siellä on flekti.

Siis tuuletin. Okei, mutta jos mennään MB:ien ulkopuolelle, niin vanhemmissa, paremmissa pikkunupeissa, esim. G&K, eijjole.
chief
11.04.2008 09:44:47
Siis tuuletin. Okei, mutta jos mennään MB:ien ulkopuolelle, niin vanhemmissa, paremmissa pikkunupeissa, esim. G&K, eijjole.

Kyllä myös joissain GK:n malleissa on tuuletin.
"It's the ear, not the gear. "
ilekkik
11.04.2008 10:21:17
Onhan ollut keskustelua, sano... Tuo lämpöhomma vars. konkille voi olla tottakin. -88 hankkimani SWR sm400- nuppi on käynyt aina kuumana (ei flektiä). Potikat rohisee ja saundi tuntuu tummuvan vuosien myötä 'parempaan' suuntaan (voi olla kaappienkin 'vika'). Sm-400 ollut aina OK, PAITSI aikoinaan yhdelle keikalle mentäessä oli etuasteputki pirstaloitunut - kova tärsky? Keikan saattoi kuitenkin jotenkin selvittää kytkemällä basson efektireturniin (suoraan päätteille). Kokeilemani Markbass- nupin konkat oli varmaan niputettu kuumaliimalla (flektin rakosista taskulampun kanssa tiirailin). Tirkistelijäkö?
Sujuvaa soittoa ja vähemmän porua noista vempeleistä!
J.Hollström
11.04.2008 10:29:27
Toisaalta kyllä ymmärrän aloittajan huolen laitteiden huollettavuudesta. Se on tai pitäisi olla ns. kestävää kehitystä ja ikäänkuin vastaisku tuhlaamiskulttuuria kohtaan.

Kaikki putkivahvistimia omistavat tietää, että ei nekään ole ikuisia. Melko säännönmukaista huoltoa vaatii. Ja tumpeloiden tekemänä vielä säännöllisempää. Omaan edelliseen putkivahvistimeen piti tehdä yli 350 eurolla hommia, että sen sai kondikseen, ja tähän ei kuulunut edes putkienvaihtoa, joka yleensä on arvokkain investointi.

Onhan tolla toki työllistävä vaikutus, eipä siinä mitään. Kohtuu arvokasta hommaa vaan, näillä leveyspiireillä. Mutta okahan tekee ko. hommaa, joten huoli huollettavuudesta on ilmeinen.
Point-to-point ripuliranne
kallefuture
11.04.2008 12:06:10

offtopic: Näköjään melki päivystän täälä. Se on ihan ok, että tekniikka kehittyy ja ei tartte vaihtaa esim. katkojan kärkiä. Sit vaihtoon, kun rupee muoviosat resonoimaan tai sähkö-akkunat ei me ylös. Sekin on ok, että on pakko mennä kauppaan kun ei itte osaa. Mulle riitti, kun huolsin yhden pösön vm. 2001. Itte oon omistanu vaan -60 ja -70 luvun alun Volvoja. Kuulen, milloin katkojan kärjet alkavat olla loppu. Kaikki diagnoosit onnistuu, korjaukset tiettyyn rajaan. Mutta, kun tiedän mistä on kysymys, on elämä helpompaa.
Kun on kakarasta asti kaikki hommannu ite, arvostaa laatua (siihen kuuluu korjattavuus - ei koko kompletin vaihtoperiaatteella. Eka peli oli blackface bassman.
Olen huomannu, että monet semmoset nerot on erikoisia tyyppejä. Kun uhraa aikaa ja tiettyyn juttuun sitoutuu, rimpulat alkaa tuntuun todella rimpuloilta. Ja sen voi aisteilla havaita. Vähä sama kun mulla joskus (TY) gradun arvosteli tyyppi, joka ei tuntenu oikeestaan ko. tieteen haaraa(hän oli se nero ja minä rimpula). Ei menny sitte mulla läpi. Se tunsi vaan omansa ja vähätteli. Se meni uusintatarkastukseen ja arvosana oli parempi (hän on rimpula, oikeesti).
Näissä tekniikkajutuissa on ihan hyvä ottaa esille reliabiliteetti (luotettavvuus) jutut.
Okalta oon aina saanu hyviä vinkkejä eri laitteissa. Ja ymmärtääkseni amerikkalaiset ja saksalaiset ovat. Ja täältä muutenkin. Sairauslomalla eli SWR:n kansi auki ja tuuletin sinne. Ennen kuin se taas jää tekemättä.
Kalle
Lisää uusi kirjoitus aiheeseen (vaatii kirjautumisen)