Aihe: Mikä ampegissa on niin hyvää?
1 2 3 4 5 6 7 8 9 10 11
Johannes_t
12.08.2006 10:07:22

E: Tarkoitin siis, että kuuleeko/tajuaako yleisö sen, että siellä taustalla murisee 1000+€ ampekki vai 200€ behringeri :)

Ei.

12.08.2006 10:24:43
Tänään taas keikalle ison B:n kanssa. Mielenkiintoista kuulla sitten joskus syksyllä , kun saan hankittua sen kunnon vahvistimen, että miten se eroaa bändikontekstista verrattuna tommoseen lelunuppiin..

E: Tarkoitin siis, että kuuleeko/tajuaako yleisö sen, että siellä taustalla murisee 1000+€ ampekki vai 200€ behringeri :)

Yleisöhän ei varmasti satunnaisia kamapoliiseja lukuunottamatta tajua, mutta toisaalta, kysytäänkö niiltä edes?
"Mie kun teen jotain niin oon se ehdoton keskipiste jota pitää kattella. Sinä meet lavalle metästelemään narttuja taidoillas. Mikäs siinä, eri lähtökohta." -Ngli
slapvete
12.08.2006 12:48:54
Niinpä... Kannattaisi varmaan tehdä kaikki levytkin mahdollisimman halvoilla kamoilla, kun ei yleisö kuitenkaan tajua mikä siellä iPOdissa surisee.

Jos pystyy elämään asian kanssa, niin käytettynä Behkun V-amp, 50 €, ja sillä linjaan. Monnareista tai suoraan PA:sta kuuntelu. Ei se yleisö kuitenkaan tajua...

Ja onhan se Fleankin GK-sponssi vain rahanhimoista elvistelyä multinuppikukkoiluineen. Ja Trujillon tuplarantismesasetuppi samaten. Ei ne nyt niin paljon parempia vehkeitä ole, etteikö voisi behkulla vetää paikassa kuin paikassa. Ameriikan imagopellet, sattans. Boikottiin kaikki elvistelevät nilkit, jotka ei kehtaa behkulla rykäistä.

Taidan itsekin myydä bassoroippeet ja ostaa Behkua tilalle. Enhän mäkään loppupeleissä tajua mistään mitään.
"You're not Jesus or Popeye the Sailor
You are Sigurd, an eminently capable purveyor of flava."
Karlsson
12.08.2006 13:01:45
Niinpä... Kannattaisi varmaan tehdä kaikki levytkin mahdollisimman halvoilla kamoilla, kun ei yleisö kuitenkaan tajua mikä siellä iPOdissa surisee.

Jos pystyy elämään asian kanssa, niin käytettynä Behkun V-amp, 50 €, ja sillä linjaan. Monnareista tai suoraan PA:sta kuuntelu. Ei se yleisö kuitenkaan tajua...

Ja onhan se Fleankin GK-sponssi vain rahanhimoista elvistelyä multinuppikukkoiluineen. Ja Trujillon tuplarantismesasetuppi samaten. Ei ne nyt niin paljon parempia vehkeitä ole, etteikö voisi behkulla vetää paikassa kuin paikassa. Ameriikan imagopellet, sattans. Boikottiin kaikki elvistelevät nilkit, jotka ei kehtaa behkulla rykäistä.

Taidan itsekin myydä bassoroippeet ja ostaa Behkua tilalle. Enhän mäkään loppupeleissä tajua mistään mitään.

"Kyrpii joka puolelta - Behringer"
"Mie kun teen jotain niin oon se ehdoton keskipiste jota pitää kattella. Sinä meet lavalle metästelemään narttuja taidoillas. Mikäs siinä, eri lähtökohta." -Ngli
bassline
12.08.2006 20:10:47
Enpä oo koskaan tajunnut Ampegin ylivoimaa.. Itsellä swr 350 putkietusella ja saman tuotannon 8X8 komerona.. ei just oo tullu mureempaa ja tiukempaa soundia vastaan..toisaalta, mä kun etsin just sellasta.. Ei mulle oo ampeg eikä mesa kolissut.. eikä peavey!
#Ku oon wanha ja romu..minkäs teet.. #
J.Hollström
12.08.2006 20:58:27
Enpä oo koskaan tajunnut Ampegin ylivoimaa.. Itsellä swr 350 putkietusella ja saman tuotannon 8X8 komerona.. ei just oo tullu mureempaa ja tiukempaa soundia vastaan..toisaalta, mä kun etsin just sellasta.. Ei mulle oo ampeg eikä mesa kolissut.. eikä peavey!

Niin, yleensähän jengille kolisee ne kamat jotka itsellä sattuu olemaan. Nämä kaikki topicit on siksi aika turhanpäiviäisiä.
okabass
12.08.2006 21:04:23

Moi

Keskimääräinen yleisö ei varmasti pysty (eikä ole palaakaan kiinnostunut) analysoimaan bassosoundia. Tietysti joukossa on ehkä pari poikkeusta.

Mutta pitääkö mennä sieltä mistä aita on matalin? Eihän (oikea) lääkärikään hoida potilasta niin, ettei tämä juuri ja juuri huomaa mitään fuskua. Voitaisiin varmaan puhua ammattiylpeydestä.
absqua
13.08.2006 01:11:47 (muokattu 13.08.2006 01:12:12)

Mutta pitääkö mennä sieltä mistä aita on matalin? Eihän (oikea) lääkärikään hoida potilasta niin, ettei tämä juuri ja juuri huomaa mitään fuskua. Voitaisiin varmaan puhua ammattiylpeydestä.

Nimenomaan. Kyllähän remonttireiskakin saa seinään sen reiän porattua vaikka millä viiden euron kiinalaisella akkuporalla, mutta silti siellä työmaalla vaan Black'n'Deckerit ja Boschit pörisee. Kumma juttu.

Ja lisäksi pitää puhua siitä että soittokamat antavat käyttäjälleen (toivottavasti hyviä) impulsseja. Jos joku saa ampegista, tai SWR:stä, tai ihan mistä tahansa ne hyvät vibat niin ei siinä ole kellään mitään piipittämistä.
Always play on one and don't fake the funk. -Bootsy-
slapvete
13.08.2006 03:17:30
Oonhan itsekin korviani rokilla pilannut, mutten vielä niin paljoa, että täytyisi arpoa sen kanssa, että tuleeko paremmilla kamoilla PELKÄSTÄÄN PAREMPI SOITTOFIILIS... Jessus sentänsä. Korvat voi olla pilalla, mutta ilmeisesti kompensoi se, että pitää pään poissa persiistä...

Menen ajamaan mersuni seinään.
"You're not Jesus or Popeye the Sailor
You are Sigurd, an eminently capable purveyor of flava."
absqua
13.08.2006 03:49:23 (muokattu 13.08.2006 03:57:05)
Oonhan itsekin korviani rokilla pilannut, mutten vielä niin paljoa, että täytyisi arpoa sen kanssa, että tuleeko paremmilla kamoilla PELKÄSTÄÄN PAREMPI SOITTOFIILIS... Jessus sentänsä. Korvat voi olla pilalla, mutta ilmeisesti kompensoi se, että pitää pään poissa persiistä...

Tosta kun ottaa tuon "pelkästään"-sanan pois, niin ollaan aika lähellä totuutta.

Parempi soittofiilis jos mikä on kyllä minun nähdäkseni tavoittelemisen arvoinen asia. Keinot sen fiiliksen saavuttamiseksi ovat moninaiset.
Mun pointtini on siinä että kukin vetäköön millä huvittaa ja mitä huvittaa. Pääasiana on se että laulu soi ja henkilö itse on tilanteeseensa tyytyväinen.
Jesus Muerte
13.08.2006 04:51:15 (muokattu 13.08.2006 04:53:30)
Nimenomaan. Kyllähän remonttireiskakin saa seinään sen reiän porattua vaikka millä viiden euron kiinalaisella akkuporalla, mutta silti siellä työmaalla vaan Black'n'Deckerit ja Boschit pörisee. Kumma juttu.

Ja lisäksi pitää puhua siitä että soittokamat antavat käyttäjälleen (toivottavasti hyviä) impulsseja. Jos joku saa ampegista, tai SWR:stä, tai ihan mistä tahansa ne hyvät vibat niin ei siinä ole kellään mitään piipittämistä.

Tuo hyvän soittofiiliksen luominen on melkein jo yksinään hyvä syy siihen kamahärdelliin mitä aika moni käy lähes jatkuvasti läpi. Lisäksi ainakin tällaiselle minun kaltaiselleni tekniikkafriikille uudet lelut ovat jo itsessään riittävä perustelu niiden hankkimiseen. Vaikka treenikämpillä käytössä oleva kalusto ei pahemmin muutukaan, on minusta mukava testailla erilaisia vehkeitä ja laajentaa tietämystäni niistä. Ja varsinkin kun käytettynä ja/tai vaihtokaupalla pyrkii hankkimaan, niin rahallistakaan tappiota ei juuri tule pitkällä aikavälillä ajateltuna.

Toinen juttu, mikä tuli tuosta työkaluesimerkistäsi mieleen on seuraava:

Jos otetaan vertailuun vaikka nyt se Ampeg ja Behringer, niin mitä luulette, kumman valmistajan vehje on todennäköisemmin vielä parinkymmenen vuoden päästä ihan toimivassa kunnossa? Luotettavuus ja hyvin toimiva takuu- ym. asiakaspalvelu on soittokamoissakin aika tärkeää, kun niillä kuitenkin jotkut hankkivat sen leivän pöytään. Siitä joutuu sitten maksamaan.
chief
13.08.2006 05:16:31 (muokattu 13.08.2006 05:17:58)
Jos otetaan vertailuun vaikka nyt se Ampeg ja Behringer, niin mitä luulette, kumman valmistajan vehje on todennäköisemmin vielä parinkymmenen vuoden päästä ihan toimivassa kunnossa? Luotettavuus ja hyvin toimiva takuu- ym. asiakaspalvelu on soittokamoissakin aika tärkeää, kun niillä kuitenkin jotkut hankkivat sen leivän pöytään. Siitä joutuu sitten maksamaan.

Hassu juttu sinänsä että parilla tutulla on vuoden sisään ollut Ampeg-nuppi epäkunnossa mutta en ole kuullut että kellään olisi Behringer-bassonupin kanssa ollut ongelmaa.
"It's the ear, not the gear. "
okabass
13.08.2006 09:50:01 (muokattu 13.08.2006 09:57:03)
Hassu juttu sinänsä että parilla tutulla on vuoden sisään ollut Ampeg-nuppi epäkunnossa mutta en ole kuullut että kellään olisi Behringer-bassonupin kanssa ollut ongelmaa.

Täysin mahdollista. Saattaa olla, että A. ovat olleet keikkakäytössä (pro tai semipro) ja B. ovat olleet makuuhuoneessa tai harjoituskämpällä. Ei hinta sinänsä ehkäise vikoja- jäähän Rolls Roycekin joskus tien poskeen.

Hinnanmuodostus on toinen juttu. Vaikka Ampegin hinnat ovat paljon suurempia kuin Behkun, niin saattaa olla, että Ampeg käyttääkin joissain malleissa halvempia (=huonompia) komponentteja kuin Behku(Who knows). A. tuotemerkillä vaan voidaan pyytää ostajalta suurempaa hintaa.

Käsittääkseni vahvistimen elämänkaareen kuuluu myös hajoaminen ja huolto. Jotkut A. joita olen huoltanut, ovat kyllä olleet luvattoman rimpuloita.

Voidaan vielä kysyä kuinka korjattavissa B. ovat. Jos niissä on pintaliitostekniikalla (SMD) toteutetut piirikortit, niin niitä on perushuolloissa hyvin hankala -jopa mahdotonta- korjata.
Cornflake
13.08.2006 13:26:34
Jesus Muerte:
Toinen juttu, mikä tuli tuosta työkaluesimerkistäsi mieleen on seuraava:

Työkaluesimerkki on siitä vähän huono, että pääsääntöisesti nuo työkalut ovat työmailla kuluvaa tavaraa. Vähän niinkuin auto taksiyrittäjällä. Sillä ajetaan se mikä ajetaan ja sitten vaihdetaan uuteen.

Tää on vähän eri juttu, joku helmivehjes voi olla parhaassa tapauksessa SE vehjes lopun elämää. Voi olla.
___ ___ ___

Anyways, mitä viime aikoina on keikoilla basso-soundeja kuunnellut, niin mielestäni lähes aina on kuulostanut hyvältä, varsinkin jos kokonaisuutta ajattelee. Tietty jos koko bändi kuulostaa paskalta niin ei siinä auta vaikka jollain yksittäisellä soittajalla olisi mikä läjä, sehän kuulostaa silti paskalta. Ja onhan sitä tietty huonoakin basso-soundia kuullut, mutta harvemmin.

Mutta kun asiaa miettii, niin ihan hyvältä on basso-sounditkin kuulostaneet vaikka siellä seassa on ollut kaikkea behkusta ampegiin.

Ennemminkin eroa huomaa siinä kuinka kaksi bändiä soittaa samoilla rojuilla ja toisen basistilla on vaan niin paljon parempi soundi. Näin se vaan menee.

Tuosta pääsee siihen että kaippa sitä pärjäisi vaikka millä vehkeillä itsekin. Mutta kun se nyt vaan on niin että SEN jutun eteen tekee jostain kumman syystä töitä niin fyysisesti kuin rahallisestikin mitattuna joskus niin liian paljon... Niin se vaan menee.
I ain't gonna work on Maggie's farm no more
bassline
13.08.2006 19:51:18
Niin, yleensähän jengille kolisee ne kamat jotka itsellä sattuu olemaan. Nämä kaikki topicit on siksi aika turhanpäiviäisiä.

Sitäpä juuri.. Toiset kun ovat tyytyväisiä jopa siihen omaan Behringeriinsä.. Keep rOk!
#Ku oon wanha ja romu..minkäs teet.. #
Teijo K.
13.08.2006 21:37:01

Varmaan jengi ostaa ne laitteet mitkä sattuu parhaiten kolisemaan.
Neuvostoliittolaisen soitinrakennuksen ylivoimaisuuden ylistyksen kerho #1
Älä klikkaa tätä Klikkaa sensijaan tätä
J.Hollström
13.08.2006 22:00:02
Varmaan jengi ostaa ne laitteet mitkä sattuu parhaiten kolisemaan.

No, enpä tiedä muista, mutta itse olen aika paljon hankkinut roinaa ihan rahatilanteen ja sen mukaan mitä joku on sattunut tyrkyttämään. Kun ei satu olemaan sellaista luonnetta että testaa ja pohdiskelee, vaan osta roiskii milloin mitäkin paskaa. Onnea niille jotka ostaa vaan niitä parhaita vehkeitä.
absqua
13.08.2006 22:01:33
No, enpä tiedä muista, mutta itse olen aika paljon hankkinut roinaa ihan rahatilanteen ja sen mukaan mitä joku on sattunut tyrkyttämään. Kun ei satu olemaan sellaista luonnetta että testaa ja pohdiskelee, vaan osta roiskii milloin mitäkin paskaa. Onnea niille jotka ostaa vaan niitä parhaita vehkeitä.

Aika hyvin sä oot ihan vaan roiskimalla saanut haaviin osumaan noita kohtuullisen harvinaisia walnut-fenkkuja.
tonirutanen
14.08.2006 22:16:05

Koitan ottaa osaa tuohon ampeg/8x10 keskusteluun... Ite en oo omistanut ampegin vahvareita, mutta oon kyllä testaillu ja loistavia ovat... Mutta oleennaisinta kaikissa vehkeissä on että miten käyttää/säätää niitä ja että missä soittaa milläkin vehkeellä(kaapin koko) ...

Esim 8x10 meinaa puskea liian paljon ääntä lavalta (esim. lutakossa) läpi yleisöön, jonka takia miksaaja joutuu nostaan kädet pystyyn, kun mikserissä joutuu basson pitään lähes nollilla äänenvoimakkuuden suhteen... koska kaappi on liian alaalla basistin korviin nähden niin se ampuu äänen väärään paikkaan ja basisti lisää vaan volaa että se kuulee paremmin, vaikka volumen nosto ei ole tuossa tilanteessa ratkaisu vaan kaapin nosto korvien tasolle tai pienikin kallistus auttaa...

Ja se miksei soittajan kuulema "huippusaundi" lavalla kuulosta samalta yleisössä johtuu siitä et basisti säätää lavalla saundin mukavan pehmeeksi omaan korvaan, niin se on puuroa yleisössä kun jotkut matalat taajuudet kuuluu vasta kauempana "oikeesti"...
Saundin joutuu säätään siis vähän kovemmaksi omaan korvaan jotta saundi on yleisölle muutakin kuin riisipuuroo...

En ehkä osaa selittää tätä oikea oppisesti mut toivottavasti tajuutte mun pointin...
Ja oon kyllä sitä mieltä et ampegeissa on huippu saundi, jos vaan säädöt on hyvät!
Siinä täytyy tehdä soittajan pieni kompromissi jos haluu et saundista saa muutkin selvää.

Ja noi jutut oon kuullu oikeesti asiasta tietävältä henkilöltä! Oon kuitenkin vaan basisti!
Ylläri
14.08.2006 23:41:53 (muokattu 14.08.2006 23:42:32)
Ja se miksei soittajan kuulema "huippusaundi" lavalla kuulosta samalta yleisössä johtuu siitä et basisti säätää lavalla saundin mukavan pehmeeksi omaan korvaan, niin se on puuroa yleisössä kun jotkut matalat taajuudet kuuluu vasta kauempana "oikeesti"...

Kitaristeja taas tuppaa vaivaamaan sama ilmiö päinvastaisella vaikutuksella: kamoja ei jakseta nostaa ylös vaan kaappi huutaa polvitaipeisiin niin että lahkeet vaan lepattaa. Sitten ihmetellään että onpa tunkkainen soundi ja muutenkin kuuluu huonosti. Ratkaisu: lisää trebleä ja volaa. Yleisö saa sitten nauttia korviasärkevästä, kaiken muun alleen peittävästä sirkkelistä kun herra kepittäjä vaan himmailee lavalla hienoine soundeineen.
"Toiset uskoo Jumalaan, toiset joulupukkiin, mutta minä uskon Martti Vainioon" -Jari Porttila
Lisää uusi kirjoitus aiheeseen (vaatii kirjautumisen)