Aihe: Vapaamuotoista keskustelua bassoista.
1 2 3 4 537 38 39 40 4147 48 49 50 51
Krice
07.01.2022 11:28:24

Olen pohtinut 1. bassovahvistimen hankkimista ja askarruttaa onko kaiuttimien koolla oikeastaan kovinkaan suurta merkitystä kotikäytössä. Suunnitelmissa on hankkia 2x8" kaappi ja nuppi, mitään kovin isoa kaappia en oikein haluaisi, mutta onko esim. 1x15" parempi kuin 2x8"?
absqua
07.01.2022 13:14:30 (muokattu 07.01.2022 13:14:41)
Krice: Olen pohtinut 1. bassovahvistimen hankkimista ja askarruttaa onko kaiuttimien koolla oikeastaan kovinkaan suurta merkitystä kotikäytössä. Suunnitelmissa on hankkia 2x8" kaappi ja nuppi, mitään kovin isoa kaappia en oikein haluaisi, mutta onko esim. 1x15" parempi kuin 2x8"?

Kotikäytössä kaiuttimen koolla ei ole juurikaan merkitystä. 2x8" on himakäyttöön enemmän kuin tarpeeksi. Sillä pärjää tarvittaessa treenitkin ihan ok, tietysti vähän tavoitellusta soundista ja musiikin lajista riippuen.
Always play on one and don't fake the funk. -Bootsy-
J.Nikkanen
07.01.2022 15:25:19
Krice: Olen pohtinut 1. bassovahvistimen hankkimista ja askarruttaa onko kaiuttimien koolla oikeastaan kovinkaan suurta merkitystä kotikäytössä. Suunnitelmissa on hankkia 2x8" kaappi ja nuppi, mitään kovin isoa kaappia en oikein haluaisi, mutta onko esim. 1x15" parempi kuin 2x8"?

Kotikäytössä melkeinpä niin että mitä suurempi niin sitä huonompi. Itse varmaan päätyisin 2x10" ratkaisuun mutta vaikeita asioita nämä, paljon muuttujia.
Tympee Huttunen
07.01.2022 16:11:49
J.Nikkanen: Kotikäytössä melkeinpä niin että mitä suurempi niin sitä huonompi. Itse varmaan päätyisin 2x10" ratkaisuun mutta vaikeita asioita nämä, paljon muuttujia.

Onko jollain tästä kokemuksia:
https://www.tammerpianojasoitin.fi/ … W7N1GvChurowC7lcPWPe5hoCunYQAvD_BwE
J.Nikkanen
07.01.2022 18:59:09
Tympee Huttunen: Onko jollain tästä kokemuksia:

Olen omistanut, ei viihtynyt mun luona pitkään. Varmaan ihan ok mutta siinä oli aika paljon kaikkea ja ton jälkeen tais tulla joku pieni Fenderin kombo jota yllättäen vähän tuunasin.
Tympee Huttunen
07.01.2022 19:04:19
J.Nikkanen: Olen omistanut, ei viihtynyt mun luona pitkään. Varmaan ihan ok mutta siinä oli aika paljon kaikkea ja ton jälkeen tais tulla joku pieni Fenderin kombo jota yllättäen vähän tuunasin.

Jack of all trades, Master of none siis.
juici
08.01.2022 12:53:23

Tympee Huttunen: Onko jollain tästä kokemuksia:

On. Kotikäytössä vallan hyvä, rumpukonekin oli kiva ominaisuus. Akustisilla keikoilla oli mukana ainoana vahvarina, bänditreeneissäkin käytettiin PA:han yhdistettynä. Itse luovuin, kun akkarikeikkoja ei enää ollut.

Yamaha THR10 hoitaa nyt kotivahvistimen roolin hyvin. Kaiuttimissa on riittävä soundi, luurit saa kiinni ja USB:llä saa koneeseen.
"Juici meni ravintolaan ja tilas tarjoilijalta: "Jekku ruuan kans!" "Taidatkin olla sellainen anagrammijätkä", kommentoi tarjoilija." -Jabe
KMT
08.02.2022 18:37:37

Vaihteeksi Squierillakin olisi viisikielinen Precision tarjolla:

https://www.fender.com/en-FI/squier … precision-bass-ph-v/0370491506.html
Seba
09.02.2022 19:18:25

J.Nikkanen: Kotikäytössä melkeinpä niin että mitä suurempi niin sitä huonompi. Itse varmaan päätyisin 2x10" ratkaisuun mutta vaikeita asioita nämä, paljon muuttujia.

Jotta saadaan lisää mielipiteitä ni munsta 1x12 on hyvä himaan.
sepisti
09.02.2022 20:38:03
Seba: Jotta saadaan lisää mielipiteitä ni munsta 1x12 on hyvä himaan.

Itse tykkään kuulokkeista tai Mackien HR824:sta :D Yksi 210-kaappi on kotona vaan siksi, että tarvittaessa voi lähteä keikalle ilman treenikämppävisiittiä.

Jos kotona treenaisin vahvistimen kanssa, kallistuisin niiden kasi-tuumaisten ämyrien puoleen. Mutta Mustikin munia nuollessaan toteaisi sen olevan kuitenkin makuasia.
Seba
09.02.2022 21:22:38

sepisti: Itse tykkään kuulokkeista tai Mackien HR824:sta :D Yksi 210-kaappi on kotona vaan siksi, että tarvittaessa voi lähteä keikalle ilman treenikämppävisiittiä.

Jos kotona treenaisin vahvistimen kanssa, kallistuisin niiden kasi-tuumaisten ämyrien puoleen. Mutta Mustikin munia nuollessaan toteaisi sen olevan kuitenkin makuasia.

No joo, on mullakin himassa Hiwatt ja 2x15 ämyri, 1x12 kaiutin jne mutta sen mitä kotona soitan niin soitan tietokoneen kautta luureihin :)
Tympee Huttunen
21.05.2022 18:39:49
Keskustan tyrehtynyt täysin. Helkkari, kiinnostaisi Darkglassin nuppi ostaa. Ei kukaan kaipaisi 1000W Warwickin Tubepath-nuppia sopuhintaan?
kojones
22.05.2022 00:42:50
Tympee Huttunen: Keskustan tyrehtynyt täysin. Helkkari, kiinnostaisi Darkglassin nuppi ostaa. Ei kukaan kaipaisi 1000W Warwickin Tubepath-nuppia sopuhintaan?

On kyllä ihan tosi hyvä vahvistin se, harmi etten tarvitse.
Tympee Huttunen
22.05.2022 11:50:46
kojones: On kyllä ihan tosi hyvä vahvistin se, harmi etten tarvitse.

Joo, hyvä nuppi tuo. Mulla on toi ollut backup Ampeg SVT:lle ja tarpeellinen onkin nyt ollut, kun Ampeg ollut rempassa. Mulla on kuitenkin koko ajan päällä toi Darkglassin B7K ja jos sen saa kevyessä nuppimuodossa niin kovasti kiinnostaisi. Ei sillä, että keikkoja nyt pahemmin olisi, mutta ehkä joskus vielä.
Juzpe
06.06.2022 14:37:29

Pitäs vaihtella Jammuun virikoneistot ja ilmeisesti 17mm (tai 17.5mm) porauksella ovat. Mitäs hyviä, kevyitä ja nättejä vaihtoehtoja sitä on tarjolla?
kojones
06.06.2022 14:38:53
Juzpe: Pitäs vaihtella Jammuun virikoneistot ja ilmeisesti 17mm (tai 17.5mm) porauksella ovat. Mitäs hyviä, kevyitä ja nättejä vaihtoehtoja sitä on tarjolla?

Hipshot on meikällä boikotissa joten en voi suositella, mutta ne ois varmaan kaikkea vaadittua.
J.Nikkanen
06.06.2022 14:45:54 (muokattu 06.06.2022 14:46:25)
Juzpe: Pitäs vaihtella Jammuun virikoneistot ja ilmeisesti 17mm (tai 17.5mm) porauksella ovat. Mitäs hyviä, kevyitä ja nättejä vaihtoehtoja sitä on tarjolla?

Schaller BM Light.

edit: ...T-kauppa hommia varmaan
Tympee Huttunen
06.06.2022 14:57:34 (muokattu 06.06.2022 14:58:32)
On kyllä tuo Ampegin SVT korjaaminen varsinainen murheenkryyni. Soundiin tuli kummallinen pörinä ja lopulta vahvistin alkoi paukkumaan, kun laittoi päälle. Ajattelin, että ei kait siinä kun putket ovat vain lopussa, kun ovat ikivanhat ja ajattelin ne nyt ekana vaihtaa, kun tosiaan sen aika ennemmin tai myöhemmin kuitenkin tulisi.

Nuppi on treeniksellä ja ajattelin hoitaa tuon pienellä vaivalla ja niin etten roudaa sitä kotio.

Vaihdoin ensin nuppiin etuasteputket, jotka eivät auttaneet.

Sen jälkeen vaihdoin pääteasteputket, jotka eivät auttaneet.

Oli pakko ottaa kampe auki ja yksi konkka oli pullistunut. Mahtava asia, ajattelin koska vika löytyi. Vaihdoin kaikki konkat sitten samalla. Kolvasin samalla "reissulla" (otin siis piirilevyn kotiin pelkästään juotoshommia varten) muitakin epäilyttäviä tinauksia sun muuta.

No nuppi kasaan trenulla taas ja pauke jatkui.

Otin nupin taas seuraavalla kerralla auki ja vaihdoin main ja standby-johdot kytkimien toisiin nastoihin (epäilin nokipiikkiä stand-by-puolella). Ei auttanut.

Taas nuppi auki ja ja purin myös pääteputkien kantojen piirilevyn irti ja kannoin sen kotiin. Mitään kylmäjuotoksia ei siinäkään valitettavasti näy, mutta kolvaan kannat kuitenkin uusiksi ja sormet ristissä toivon, että jossain siellä kontaktihäiriö piilee.

Onko vinkkejä? Pauke tulee vola nollissa, molempien pääteparien bias-valo vilkahtaa vihreästä punaiselle. Olen kytkenyt kaapelin suoraan fx-returniin jne. Luulisi, että jos joku uusista päättäreistä olisi sökö, tuo vilkahdus tulisi vain sille puolelle(?).
ituvirtanen
06.06.2022 17:42:41

Mikään ei ole itsestään selvää. Tarkasta kaappi ja johto samaan syssyyn.

Pändin kitaristin putkiputka vinkui ja paukkui, elementtien abigot olivat lähinnä johtojen muodon takia paikoillaan. Oli siellä muutakin mutta kannatti tarkistaa.
Tympee Huttunen
06.06.2022 18:56:23
ituvirtanen: Mikään ei ole itsestään selvää. Tarkasta kaappi ja johto samaan syssyyn.

Pändin kitaristin putkiputka vinkui ja paukkui, elementtien abigot olivat lähinnä johtojen muodon takia paikoillaan. Oli siellä muutakin mutta kannatti tarkistaa.

Mulla kaappi käytössä koko ajan. Pelaan vähän riskillä, kun mulla on tou Warre myynnissä ja se toimii just nyt varanuppina juuri näitä tilanteita varten :) Kaiken lisäksi löysin siitä sen contour-nappulan, jota pakittamalla sain juuri oikean soundinkin. Nyt en enää tiedä, olenko tottunut tohon soundiin vaan, kun SVT on ollut korjattavana niin kauan.
Lisää uusi kirjoitus aiheeseen (vaatii kirjautumisen)