![]() 19.10.2007 09:18:46 | |
---|---|
Mä soitin pari viikkoa sitten epähuomiossa 100w putkinupilla keikan siten että kaiutinliitännän impedanssivalitsin oli asennossa 8ohm ja kaappi oli 4ohm. Kuulosti hyvältä ja tehoakin riitti, vaikka vedettiin aika kovaa. Mitään ei myöskään tuntunut menneen rikki tuon seurauksena, mikä lienee hyvää säkää. Seuraavalla kerralla tarkempana. Always play on one and don't fake the funk. -Bootsy- | |
![]() 19.10.2007 10:26:58 | |
MOI Olkoon vaikka paavin lausunto. ;) _Transistorikoneessa_ on noin. Putkikoneessa (etenkin SVT-tyyppisissä) asia on päinvastoin. Pienempi kaiutinimpedanssi on vähemmän vahingollinen kuin isompi impedanssi. Siinä putket vain kuluvat nopeammin ja tod. näk. saadaan vähemmän tehoa. SVT:ssä ajetaan 6550 putkia speksien ylärajoilla. Jos kytketään isompi kaiutinimpedanssi, niin jännite putkien anodeilla nousee. Se on ns. herran hallussa, missä vaiheessa tapahtuu läpilyönti putkissa ja/tai päätemuuntajassa. Jos päätettä vielä säröytetään reilusti (kanttiaalto) tilanne pahenee entisestään. Siinä voi lisäksi syntyä hallitsematonta värähtelyä ja induktiivisiä jännitepiikkejä. Eli useissa kitarakoneissa (joissa putkia ei ajeta speksien ylärajoilla) voi todennäköisesti käyttää 50% (ehkä jopa 100%) väärää sovitusta. Mutta SVT-tyyppisissä (= isoissa putkikoneissa) ei kannata urheilla käyttämällä väärää kaiutinkuormaa. http://www.talkbass.com/forum/showthread.php?t=125620 http://www.talkbass.com/forum/showpost.php?p=1427962&postcount=11 http://www.talkbass.com/forum/showpost.php?p=1429179&postcount=13 Tuolla viestit 11 ja 13 sisältävät oikeaa tietoa asiasta. Psycho Bass Guy ja Jerrold Tiers Ei kyllä se on juuri päinvastoin. Jos kaiuttimien vastus on pienempi kuin vahvistimen niin vahvistin toimii ns. ylikierroksilla, eli vahvistin 4ohm asetuksilla 2ohm kaiutinkuormalla, niin vahvistin yrittää antaa 600W tehoja. Tämän takia vahvistin tuntuu tehokkaammalta niin kauon että se antaa ne savut pihalle. Suuremmalla kaiuttimien vastuksella vahvistin joutuu tekemään enemmän töitä saman tehon antamiseen mikä syö putkia nopeammin mutta ei käytännössä ole niin vaarallista. Tätä "teoriaa" tukee niin maahantuoja ja valmistajan ohjeet joissa ehdottomasti kielletään ajamasta vahvistinta suuremmalla vastuksella kuin kaiutinkuormaa ja ihan maalaisjärjellähän se nuin on. Jotenkin tässä asiassa luottamusta antaa enemmän valmistaja/maahantuoja kuin randomi foorumistit... Anteeksi purkaus mutta v......a vain kun tästä asiasta pitää riidellä enkä ole saanut kuin yhden vastauksen alkuperäiseen kysymykseen. I know nothing about anything. | |
![]() 19.10.2007 10:40:02 | |
Ei kyllä se on juuri päinvastoin. Jos kaiuttimien vastus on pienempi kuin vahvistimen niin vahvistin toimii ns. ylikierroksilla, eli vahvistin 4ohm asetuksilla 2ohm kaiutinkuormalla, niin vahvistin yrittää antaa 600W tehoja. Tämän takia vahvistin tuntuu tehokkaammalta niin kauon että se antaa ne savut pihalle. Suuremmalla kaiuttimien vastuksella vahvistin joutuu tekemään enemmän töitä saman tehon antamiseen mikä syö putkia nopeammin mutta ei käytännössä ole niin vaarallista. Tätä "teoriaa" tukee niin maahantuoja ja valmistajan ohjeet joissa ehdottomasti kielletään ajamasta vahvistinta suuremmalla vastuksella kuin kaiutinkuormaa ja ihan maalaisjärjellähän se nuin on. Jotenkin tässä asiassa luottamusta antaa enemmän valmistaja/maahantuoja kuin randomi foorumistit... Anteeksi purkaus mutta v......a vain kun tästä asiasta pitää riidellä enkä ole saanut kuin yhden vastauksen alkuperäiseen kysymykseen. Musta tässä edelleenkin unohtuu nyt pahasti se, että putkivahvistin ja trankkuvahvistin ovat sielunelämältään hieman erilaisia pelejä mutta mitäpä minä näistä tiedän näin random foorumistina. A veteran of a thousand psychic wars. | |
![]() 19.10.2007 10:51:18 | |
Musta tässä edelleenkin unohtuu nyt pahasti se, että putkivahvistin ja trankkuvahvistin ovat sielunelämältään hieman erilaisia pelejä mutta mitäpä minä näistä tiedän näin random foorumistina. Ei ne sähköopin peruskäsitteet voi muuttua päälaelleen sen takia että se vastus tulee erinlaisesta laitteesta. Tämä taas maalaisjärjellä ajateltuna. I know nothing about anything. | |
![]() 19.10.2007 11:26:51 | |
Ei ne sähköopin peruskäsitteet voi muuttua päälaelleen sen takia että se vastus tulee erinlaisesta laitteesta. Tämä taas maalaisjärjellä ajateltuna. Kyllä voi. Muistaakseni putkikone antaa vakiovirran ja trankkukone vakiojännitteen. Jos impedanssi suurenee, putkikone joutuu nostamaan jännitettä jolloin putket tai muuntaja on vaarassa. | |
![]() 19.10.2007 11:29:10 | |
Mä soitin pari viikkoa sitten epähuomiossa 100w putkinupilla keikan siten että kaiutinliitännän impedanssivalitsin oli asennossa 8ohm ja kaappi oli 4ohm. Kuulosti hyvältä ja tehoakin riitti, vaikka vedettiin aika kovaa. Mitään ei myöskään tuntunut menneen rikki tuon seurauksena, mikä lienee hyvää säkää. Seuraavalla kerralla tarkempana. Minun järjen mukaan putkikoneesta saadaan enemmän tehoa suuremmalla kajari impedanssilla. Jurikin siitä syystä, että virta pysyy vakiona mutta jännite nousee. | |
![]() 19.10.2007 12:07:43 (muokattu 19.10.2007 19:17:31) | |
Ei kyllä se on juuri päinvastoin. Jos kaiuttimien vastus on pienempi kuin vahvistimen niin vahvistin toimii ns. ylikierroksilla, eli vahvistin 4ohm asetuksilla 2ohm kaiutinkuormalla, niin vahvistin yrittää antaa 600W tehoja. Tämän takia vahvistin tuntuu tehokkaammalta niin kauon että se antaa ne savut pihalle. Suuremmalla kaiuttimien vastuksella vahvistin joutuu tekemään enemmän töitä saman tehon antamiseen mikä syö putkia nopeammin mutta ei käytännössä ole niin vaarallista. Tätä "teoriaa" tukee niin maahantuoja ja valmistajan ohjeet joissa ehdottomasti kielletään ajamasta vahvistinta suuremmalla vastuksella kuin kaiutinkuormaa ja ihan maalaisjärjellähän se nuin on. Jotenkin tässä asiassa luottamusta antaa enemmän valmistaja/maahantuoja kuin randomi foorumistit... Anteeksi purkaus mutta v......a vain kun tästä asiasta pitää riidellä enkä ole saanut kuin yhden vastauksen alkuperäiseen kysymykseen. MOI Arvasin reaktion. Käytä minun puolesta konettasi ihan miten vaan. Nuo linkeissä olevat herrat eivät olekkaan mitä tahansa "random"-miehiä. Jerrold Tiers on Ampegin suunnittelija (nyt eläkkeellä). Psycho Bass Guy taas on SVT expertti. Hän on muistaakseni radioinsinööri (?) ja hänellä on viitisen SVT:tä ja viitisentoista muuta isoa bassonuppia. Ja minäkin väittäisin jotain tietäväni SVT-tyyppisistä koneista. http://www.okabass.suntuubi.com/?cat=8 Nyt joku varmasti kertoo käyttäneensä juuri tuolla väärällä tavalla vahvistintaan, eikä mitään mennyt rikki. Minun kommenttini siihen on, että jotkut käyttävät rautanaulaa sulakkeen paikalla ja kuulemma hyvin on mennyt. Ps. Jos joku puhuu "vastuksesta" (oik. impedanssi) kaiutinten ja vahvistinten toiminnasta puhuttaessa, olisi hänen minusta tutustuttava asiaan enemmän. Ainakin, jos yrittää väitellä asiasta. Ceterum censeo moderator esse delendam | |
![]() 19.10.2007 12:45:05 | |
Ei ne sähköopin peruskäsitteet voi muuttua päälaelleen sen takia että se vastus tulee erinlaisesta laitteesta. Tämä taas maalaisjärjellä ajateltuna. Kyllä ne muuttuu tässä tapauksessa. Usko nyt hyvän sään aikana Okabassia. Putkipääte eroaa sikäli sähköopillisestikin trankkupäätteestä että putkipäätteen perässä on aina n.s. päätemuuntaja. Sen päätemuuntajan toision=kaiutinlähdön voit vaikka laittaa oikosulkuun eikä vahvistin ota siitä itseensä. Jos taas jätät kytkemättä kaiutinta ensinkään putkivahvistimeen niin on suuri todennäköisyys että ainakin päätemuuntajan ensiö kärähtää. G strings are for strippers! | |
![]() 19.10.2007 12:53:18 | |
Kyllä ne muuttuu tässä tapauksessa. Usko nyt hyvän sään aikana Okabassia. Putkipääte eroaa sikäli sähköopillisestikin trankkupäätteestä että putkipäätteen perässä on aina n.s. päätemuuntaja. Sen päätemuuntajan toision=kaiutinlähdön voit vaikka laittaa oikosulkuun eikä vahvistin ota siitä itseensä. Jos taas jätät kytkemättä kaiutinta ensinkään putkivahvistimeen niin on suuri todennäköisyys että ainakin päätemuuntajan ensiö kärähtää. Ei se muuntaja ole niin ratkaisevassa osassa, vaan tuo virtavahvistusjuttu. | |
![]() 23.10.2007 14:14:35 | |
sanokaapa toveri tietäväiset, että mistä saisin metsästettyä itselleni ampegin v4b, sen vanhemman kiukaan? Tuntuu olevan aikalailla kiven alla,,, eBayssa löytyy, mutta jenkkilässä... Onko lähempänä joitain hyviä vintagemestoja josta voisi löytyä kohtuudella ko kiuas?? | |
![]() 23.10.2007 14:21:28 | |
sanokaapa toveri tietäväiset, että mistä saisin metsästettyä itselleni ampegin v4b, sen vanhemman kiukaan? Tuntuu olevan aikalailla kiven alla,,, eBayssa löytyy, mutta jenkkilässä... Onko lähempänä joitain hyviä vintagemestoja josta voisi löytyä kohtuudella ko kiuas?? Silloin tällöin liikkuu Suomessakin noita. M.netin torilla on tainnut muutama olla viimeien parin vuoden aikana. Muita seurattavia myyntiareenoita on saksan ebay (www.ebay.de) sekä ruoåatsin musiikkikamoihin erikoistunut myyntipalsta www.vendolin.se . Always play on one and don't fake the funk. -Bootsy- | |
![]() 24.10.2007 13:25:09 | |
Joo eilen vetelin sitten ensimmäiset treenit yhdistelmällä SVT-II + SVT810PRO ja täytyy kyllä sanoa, että melkoisen hurja yhdistelmä toi on. Soundi jyräsi niin ettei mitään rajaa mutta siis jyräämättä muita alleen, huippumeininkiä. Eipä tarvi varmaan enää kamoja vaihtaa kuin selkävaivojen takia. A veteran of a thousand psychic wars. | |
![]() 24.10.2007 13:26:15 | |
Eipä tarvi varmaan enää kamoja vaihtaa kuin selkävaivojen takia. Soita mulle sit heti lääkärin jälkeen :) | |
![]() 24.10.2007 13:38:24 (muokattu 24.10.2007 13:39:08) | |
Joo eilen vetelin sitten ensimmäiset treenit yhdistelmällä SVT-II + SVT810PRO ja täytyy kyllä sanoa, että melkoisen hurja yhdistelmä toi on. Soundi jyräsi niin ettei mitään rajaa mutta siis jyräämättä muita alleen, huippumeininkiä. Eipä tarvi varmaan enää kamoja vaihtaa kuin selkävaivojen takia. Sitä juhlitaan että täydelliset kamat. No, kyllähän ne jonkin aikaa miellyttää, mutta kohta pitää alkaa katella jotain vanhempaa svt:tä, aitoa 50-luvun Presaria yms. Ei täydellisiä ole. edit: siellä olikin toi "varmaan" sana. | |
![]() 24.10.2007 16:10:33 | |
Sitä juhlitaan että täydelliset kamat. No, kyllähän ne jonkin aikaa miellyttää, mutta kohta pitää alkaa katella jotain vanhempaa svt:tä, aitoa 50-luvun Presaria yms. Ei täydellisiä ole. edit: siellä olikin toi "varmaan" sana. Niin enpä täydellisistä kamoista tuossa puhunut missään vaiheessa, mutta tällä hetkellä omaan käyttöön paras kompromissi on löytynyt. Asia erikseen, jos soundi- ja kamamieltymykset muuttuvat ajan kanssa, mutta nyt olen ainakin tyytyväinen. A veteran of a thousand psychic wars. | |
![]() 24.10.2007 17:05:00 | |
Niin enpä täydellisistä kamoista tuossa puhunut missään vaiheessa, mutta tällä hetkellä omaan käyttöön paras kompromissi on löytynyt. Asia erikseen, jos soundi- ja kamamieltymykset muuttuvat ajan kanssa, mutta nyt olen ainakin tyytyväinen. No jos kamoja ei tarvi vaihtaa, ne on täydelliset. | |
![]() 25.10.2007 12:29:21 | |
No jos kamoja ei tarvi vaihtaa, ne on täydelliset. Sen verran väsynyttä provoa ettei pitäis vissiin edes vastata, mutta menköön nyt kun on noinkin paksua skeidaa toi väite. Se, että kamoja ei tarvi vaihtaa tarkoittaa mun tapauksessa sitä, että oon saavuttanu tilanteeseen parhaimman kompromissin soundin, roudattavuuden ja finanssitilanteellisen näkökulman suhteen. Totta helvetissä mä voisin ottaa tohon vielä 2X15" skoben alle ja toisen SVT-II:n vielä ajamaan sitä näin esimerkiksi, mutta kukas ne mulla maksaa ja roudaa keikoille - sä? Eli missään nimessä täydelliset kamat ne ei oo, mutta enkö mä silti saa sanoa niistä, että mun ei tarvi niitä vaihtaa? Vai onko logiikka se, että jos mulla ei ole absoluuttisesti täydelliset kamat niin mä en saa olla tyytyväinen niihin? Ilmeisesti näin. Jotenkas mikä siinä, vittu kun vituttaa ku on paskat kamat ja paska soundi, on tää niin perseestä. A veteran of a thousand psychic wars. | |
![]() 25.10.2007 17:44:57 | |
Sen verran väsynyttä provoa ettei pitäis vissiin edes vastata, mutta menköön nyt kun on noinkin paksua skeidaa toi väite. Se, että kamoja ei tarvi vaihtaa tarkoittaa mun tapauksessa sitä, että oon saavuttanu tilanteeseen parhaimman kompromissin soundin, roudattavuuden ja finanssitilanteellisen näkökulman suhteen. Totta helvetissä mä voisin ottaa tohon vielä 2X15" skoben alle ja toisen SVT-II:n vielä ajamaan sitä näin esimerkiksi, mutta kukas ne mulla maksaa ja roudaa keikoille - sä? Eli missään nimessä täydelliset kamat ne ei oo, mutta enkö mä silti saa sanoa niistä, että mun ei tarvi niitä vaihtaa? Vai onko logiikka se, että jos mulla ei ole absoluuttisesti täydelliset kamat niin mä en saa olla tyytyväinen niihin? Ilmeisesti näin. Jotenkas mikä siinä, vittu kun vituttaa ku on paskat kamat ja paska soundi, on tää niin perseestä. Anteeksi tämä "väsynyt provo". Tarkoitin sitä, että mitä paremmat kamat on, sitä pienempiin asioihin alkaa kiinnittää huomiota ja vaatimustaso nousee. Täydellisiä kamoja ei ole olemassa. Tottakai sä saat olla tyytyväinen omiin kamoihin, ja hyvä vaan jos oot. Ja ei tarvi vetää hernettä nenään piukku kommentista jolla ei missään nimessä ollu tarkoitus vittuilla. Peace. | |
![]() 26.10.2007 02:38:15 | |
Kertokaas viisaammat mitä kannattaa ostaa kun meinasin hankkia SVT3PRO nupin ja siihen kaapin. Kattelin SVT410HLF tai HE ja sitten oli vielä se B-sarja. Elikkä mikä ois hyvä yhdistelmä? | |
![]() 26.10.2007 03:08:30 (muokattu 26.10.2007 03:09:26) | |
Elikkä mikä ois hyvä yhdistelmä? Esim. SVT Classic ja 8x10 samanvärisillä kankailla. Pori Jazzin päälavalla. Soittamassa Stevie Wonderin kanssa. 56-vuoden Presarilla. Kukaan ei voi kertoa mikä on paras yhdistelmä Just Sulle. Testaa, tutki, lue ja Vertaa. | |
› Lisää uusi kirjoitus aiheeseen (vaatii kirjautumisen)