Aihe: Gearia hakusessa
1 2 3 4 5
hemmo
06.06.2005 10:43:56

Skobet hankinnassa seuraavaksi. Ensiajatuksena olis hankkia 4x10" + 1x15" kaapit erillisinä. Tai sitten joku helvetillinen 8x10" roudarin unelma...

Suosittelen (jos löydät) Piiviin 2x18' + 2x10' + torvi-kaappia. Sitä on ilo kuskata.
"Joo, mutta kun en oo mikään sisäkkö, oon vittu rokkari." -Vili "Mutta en ole mikään sisäkkö vaan olen hitsi vie progemies." -arva
mtt76
06.06.2005 11:52:44
Suosittelen (jos löydät) Piiviin 2x18' + 2x10' + torvi-kaappia. Sitä on ilo kuskata.

Jos on varaa tilata jenkkilästä niin www.schroedercabinets.com tarjoaa pienikokoisia kaappeja, joista lähtee lähestulkoon uskomaton äänenpaine ja -laatu bassokäyttöön. Jo sarjan pienemmästä päästä malli 1210 (12" ja 10" elementit siis, maksaisi ~700€ veroineen Suomeen) potkii suunnilleen yhtä paljon tai enemmän kuin tavanomaiset 4x10" kaapit, mutta olisi ilo selälle roudata. Niskis voisi Talkbassista onkia sen maailman pisimmän threadin näistä kaapeista, tyytymättömiä käyttäjiä ei näyttänyt olevan ollenkaan.
Ystävän neuvo: osta basso matalia vireitä varten. -Jucciz
hollstro
06.06.2005 12:54:42

Jos on varaa tilata jenkkilästä niin www.schroedercabinets.com tarjoaa pienikokoisia kaappeja, joista lähtee lähestulkoon uskomaton äänenpaine ja -laatu bassokäyttöön. Jo sarjan pienemmästä päästä malli 1210 (12" ja 10" elementit siis, maksaisi ~700€ veroineen Suomeen) potkii suunnilleen yhtä paljon tai enemmän kuin tavanomaiset 4x10" kaapit, mutta olisi ilo selälle roudata. Niskis voisi Talkbassista onkia sen maailman pisimmän threadin näistä kaapeista, tyytymättömiä käyttäjiä ei näyttänyt olevan ollenkaan.

Minä olen edelleen epäileväinen näiden "maailmanparhaiden" pikkubassokaappien suhteen. Kartiopinta-alaa ei voi oikein mitenkään korvata järkevästi iskunpituudella vaikka muuta väitetäänkin. Näinhän väittavät erityisesti omistajat ja myyjät jotka tunetusti ovat puolueetonta väkeä ;-). Pitkä iskunpituus kun hidastaa väkisin transienttien toistoa.
Niskamies
06.06.2005 14:05:46

http://www.talkbass.com/forum/showt … php?t=133045&highlight=schoeder
Virallisesti semi-pro!
mtt76
06.06.2005 14:20:27 (muokattu 06.06.2005 14:21:30)
Minä olen edelleen epäileväinen näiden "maailmanparhaiden" pikkubassokaappien suhteen. Kartiopinta-alaa ei voi oikein mitenkään korvata järkevästi iskunpituudella vaikka muuta väitetäänkin. Näinhän väittavät erityisesti omistajat ja myyjät jotka tunetusti ovat puolueetonta väkeä ;-). Pitkä iskunpituus kun hidastaa väkisin transienttien toistoa.

Olen itse samanlainen epäilijä kaappien suhteen kuten sinäkin kokeiltuani varsin monenlaisia kaappeja, isompiakin. Schroederin kaappien idea vinoon asennettuine elementteineen on kuitenkin siitä mielenkiintoinen, että se soundaa varsin samalta lähellä ja kauempana yleisön puolella ja sen lisäksi sen kuulee kaapin sivullakin. Nämähän on suunnitellut basisti omaan käyttöönsä, kun sopivaa ei löytynyt markkinoilta. Itse turhauduin portattujen bassokaappien livekäytössä, kun niitä vielä aktiivisesti käytin. Joko kuulin itse hyvin & salissa kumajasi tai sitten en kuullut itseäni kunnolla mutta salibalanssi oli ok, ja jos kaapin edestä siirtyi niin ei kuullut enää oikein mitään. Käyttäjäkokemusten perusteella valmistajan väitteet pitäisivät tältä osin paikkansa. Pitkästä iskunpituudesta en osaa sanoa juuta enkä jaata, en tunne noita laatikoita muuten kuin netin välityksellä. Kokeilemaan pitäisi päästä.

edit: kiitti Niskis, I owe you one.
Ystävän neuvo: osta basso matalia vireitä varten. -Jucciz
Niskamies
06.06.2005 14:47:18
edit: kiitti Niskis, I owe you one.

Lähetään jenkkeihin testaamaan Schrodereita ja kaikki muita hömpötyksiä:)
Virallisesti semi-pro!
sirdickyj
06.06.2005 15:27:56
Pesää kuuleemma tulee tällä päätteellä niin paljon että liekkö ehtii soittamaan ollenkaan...

Pesäntulon käsittämättömästä määrästä johtuen ei minullakaan groove taitu.
WHAT IS UNDERSTOOD NEED NOT BE DISCUSSED
J.Hollström
09.06.2005 11:58:18
Homma jälleen nytkähtelemässä etiäpäin. Velipojalta olis joutavana Hartke XL 4x10" 400W bassokaappi, jonka kaveriksi olin ajatellut 1x15" skobea tuomaan lisää alapäähän jytinää ja texasii. Onko kellään mitään ko. kaapin kaveriksi sopivaa ehdokasta mielessä / kokemuksia vastaavasta setupista. Ja miltä semmonen kuulostais että ajelis stereona tota settiä jolloin molemmille kaapeille tulis 500W päätetehoa tyrkylle. Näin voisi säätää myös kaappien balansseja keskenään. Vai olisiko kentiens päätteen silloittamisella saatava 1000W monona parempi ratkaisu?

Tiedän että kokeilemella selviää, mutta kunhan nyt pidän itseäni framella ja nostelen tätä keskustelua aika-ajoin ylöspäin.
sirdickyj
09.06.2005 13:46:18 (muokattu 09.06.2005 13:46:57)
Ja miltä semmonen kuulostais että ajelis stereona tota settiä jolloin molemmille kaapeille tulis 500W päätetehoa tyrkylle.

Se ei nyt sitten taida kumminkaan olla stereo, eihän? 500w tulee muuten tyrkylle vatsa, kun kuorma on sopiva, olikohan 4:n vai 2:n ohmiin kun tuommoisen saat siitä päätteestä irti, RTFM avuksi.

Näin voisi säätää myös kaappien balansseja keskenään. Vai olisiko kentiens päätteen silloittamisella saatava 1000W monona parempi ratkaisu?

Jos siltaat, niin muistaakseni taas silloin oli 8 ohmia minimikuorma. Jos sulla on kaks komeroa, niin aja vaan molempia omasta lähdöstään. Ei siis ole kuitenkaan stereo, kun ei basso ole stereofoninen soitin, joten stereoa voisi sitten olla pelkästään a) jos olis stereoetunen b) jos olis esim. stereochorus tai c) jos olis kaks erillistä lähtöä bassossa, esim. molemmille mikeille omat.
J.Hollström
09.06.2005 14:21:48
Ei siis ole kuitenkaan stereo, kun ei basso ole stereofoninen soitin, joten stereoa voisi sitten olla pelkästään a) jos olis stereoetunen b) jos olis esim. stereochorus tai c) jos olis kaks erillistä lähtöä bassossa, esim. molemmille mikeille omat.

Joo, en ajatellutkaan siten että haluaisin stereofonista äänikuvaa bassolla (vaikka toi etunen nyt semmoistakin suoltaa efekteillä ulos), mutta lähinnä niinkuin kahtena monopäätteenä, joilla ajetaan eri kaappeja. Olikos se niin että kun päätteen silloittaa, niin silti siitä saa kaksi kanavaa ulos? Kuten huomaat, en ole vielä ehtinyt opiskelemaan niitä päätteen speksejä, kun pesää tulee kokoajan...
sirdickyj
09.06.2005 15:11:09
Olikos se niin että kun päätteen silloittaa, niin silti siitä saa kaksi kanavaa ulos?

Ei kun se on mun käsityksen mukaan silloin mono bridged, eli 1x1000w

Kuten huomaat, en ole vielä ehtinyt opiskelemaan niitä päätteen speksejä, kun pesää tulee kokoajan...

...juuri tästä samasta syystä itsekin olen hieman epävarma aiheesta. Pesäntulo sumentanut muistini, mitenköhän toi Pardy, saakohan sekin käsittämättömästi ronttosta kilowatin päätteellään?
pardy
09.06.2005 16:38:00 (muokattu 09.06.2005 16:38:24)

Ei kun se on mun käsityksen mukaan silloin mono bridged, eli 1x1000w

...juuri tästä samasta syystä itsekin olen hieman epävarma aiheesta. Pesäntulo sumentanut muistini, mitenköhän toi Pardy, saakohan sekin käsittämättömästi ronttosta kilowatin päätteellään?

Saan. Mutta sen verran olen välissä päässyt karkuun että olen kerinnyt perehtyä laitteeseen enempikin.

Suosittellen tässä tapauksessa "parallel"-moodia, jonka voi valita napista laitteen takaa. Siinä sisään tulee vaan yks signaali, mutta se sama signaali toistetaan kaapeille päätteen eri kanavilla. Eli A-kanavaan kun törkkää piuhan etusesta, niin A-kanavan volumella saa säädettyä sitä ääntä siten että se tuuttaa molempiin kaappeihin erikseen sen signaalin. Näppärä jos ei kuormat täsmää muuten hyvin. Mitäköhän ne oli ne tehot 8 ohmille/kanava? Mjaa, periaatteessa voisit nyt käyttää päätteestä vain toistakin kanavaa, jolloin saisit siitä yhdestä kanavasta täyden tehon irti, toista kanavaa voisi käyttää sitten muuhun tarkoitukseen.

Kannattaa kokeilla kummalla tyylillä irtoaa enemmän ääntä (ja pesää), käytät sit sitä.
Silvio Dante
10.06.2005 00:00:46
Homma jälleen nytkähtelemässä etiäpäin. Velipojalta olis joutavana Hartke XL 4x10" 400W bassokaappi, jonka kaveriksi olin ajatellut 1x15" skobea tuomaan lisää alapäähän jytinää ja texasii. Onko kellään mitään ko. kaapin kaveriksi sopivaa ehdokasta mielessä / kokemuksia vastaavasta setupista. Ja miltä semmonen kuulostais että ajelis stereona tota settiä jolloin molemmille kaapeille tulis 500W päätetehoa tyrkylle. Näin voisi säätää myös kaappien balansseja keskenään. Vai olisiko kentiens päätteen silloittamisella saatava 1000W monona parempi ratkaisu?

No jos ajelet tuota settiä kaksitienä (tarviit etuasteen jossa on jakosuodin tai sitten jakosuotimen) ja hommaat vielä kompuran jossa vaikutusalue säädettävissä niin voisi homma toimia. Tuossa systeemissä voi vielä ajaa yläkaapille säröä ja alapäästä ei jyminä kaikkoa.
Aijai!
sirdickyj
10.06.2005 08:02:07
No jos ajelet tuota settiä kaksitienä (tarviit etuasteen jossa on jakosuodin tai sitten jakosuotimen) ja hommaat vielä kompuran jossa vaikutusalue säädettävissä niin voisi homma toimia. Tuossa systeemissä voi vielä ajaa yläkaapille säröä ja alapäästä ei jyminä kaikkoa.

...jolloin ollaankin lähellä sitä ideaa, että olis kaksi toisistaan erillistä etuvahvistinta, josta taas olen kuullut joidenkin loksuttavan leukojaan. Todella yleinen käytäntö ja suositeltava, niin kitaristeilla kuin myös basisteilla, jotka hakevat juuri tuontyyppisiä ratkaisuja. Toimii, jos vaan osaa käyttää.
Silvio Dante
10.06.2005 08:27:18
...jolloin ollaankin lähellä sitä ideaa, että olis kaksi toisistaan erillistä etuvahvistinta, josta taas olen kuullut joidenkin loksuttavan leukojaan. Todella yleinen käytäntö ja suositeltava, niin kitaristeilla kuin myös basisteilla, jotka hakevat juuri tuontyyppisiä ratkaisuja. Toimii, jos vaan osaa käyttää.

Eihän PA-kamoissakaan ole koskaan kahta erillistä etuastetta yhdelle asialle (siis: ei koskaan) ja eikös bassokamat ole enemmänkin pienet PA-kamat, vai kuinka?
Aijai!
sirdickyj
10.06.2005 08:40:06
Eihän PA-kamoissakaan ole koskaan kahta erillistä etuastetta yhdelle asialle (siis: ei koskaan) ja eikös bassokamat ole enemmänkin pienet PA-kamat, vai kuinka?

On, mutta tossa sun visiossa nyt vaan on kyse just siitä samasta asiasta, jota niillä kahdella etusella haetaan; kaksi toisistaan riippumatonta soundia.

PA taitaa olla pikkuisen eri asia, ja itseasiassa bassosoundista puhuttaessa juuri isojen keikkojen PA ja sieltä ajettu bassosoundi jos joku on malliesimerkki tästä kahden etuasteen systeemistä. Edellyttäen tietenkin, että basistin lavakamoja käytetään edes jonkinlaisena soundin lähtökohtana.

Esim Flealla on käytössään juuri tälläinen kahden etuasteen systeemi, toinen niistä etusista on se hänen GK:sa joka on mikitetty ja toinen on sitten se DI boksin kautta ajettu signaali, missä kohtaa siinä nyt sitten haluaa etusen nähdä.

Eli PA:n kautta tulevassa bassosoundissa jos jossain on kaksi etuastetta käytössä.
sirdickyj
10.06.2005 09:10:42
...kuten myös studiossa äänitettäessä bassoa käytetään usein kahta TOISISTAAN ERILLISTÄ etuastetta; miksauspöydän omaa etuastetta, tai kenties jotain muuta, joka on siinä suoraan pöytään äänitettävän signaalin välissä, ja sitten sitä mikitetyn signaalin etuastetta.
sirdickyj
10.06.2005 12:27:02

Ja vielä; PA:ssa on just niin monta erillistä etuastetta kuin on kanaviakin, useinhan bassoakin ajetaan kahdesta erillisestä kanavasta. Mitä siihen tulee, että mikä on etuaste, niin mikä hyvänsä verme, mikä muokkaa ääntä (vahvistaa, vaimentaa tai peräti ekvalisoi) on etuaste, näin siis myös mikserin jokainen kanava saati sitten esim. DI-boksi. Asia on näin, halusit tai et.

Tämän jälkeen voikin sitten alkaa vääntää siitä, mitä kukakin niillä kahdella etuasteella hakee. Ja hyötysuhteista sun muista, ja siitä, onko k.o. toiminnassa jonkun mielestä järkeä vai ei. Mutta kaksi erillistä toisistaan riippumatonta signaalia=kaksi etuastetta.
J.Hollström
11.06.2005 20:51:21
Projekti alkaa saapumaan maaliin. Alakaapiksi kotiutui tänään Carvin 1x15" johon on päivitetty laadukkaampi ämyri.

Setitksi muotoitui siis tämmönen
- InterM M-1000 pääte
- Behringer Bass V-amp etunen (vähän hävettää)
- Hartke 4x10" kaappi
- Carvin 1x15" kaappi

Hintaa koko roskalle tuli 925 eur. Toivottavasti vaimo ei lue tätä ketjua. Kaikki värkit oli käytettyjä.

Katsotaan alkaako tällä setillä soittokavereilta paikat tippumaan hampaista. Eikös se vähän niinkuin ole basson tehtävä?
Niskamies
11.06.2005 20:54:34
Katsotaan alkaako tällä setillä soittokavereilta paikat tippumaan hampaista. Eikös se vähän niinkuin ole basson tehtävä?

Onhan se. Jos toi V-amp ei miellytä, niin etusen virkaa ajaa hyvin myös vaikka minimikseri.
Virallisesti semi-pro!
Lisää uusi kirjoitus aiheeseen (vaatii kirjautumisen)