Aihe: Keskinkertainen on parasta
1 2 3 4 5 6
Samu S.
17.11.2004 20:05:03
jopa New Daisy Rock-soittimiin.

Ooh! Tulin, näin ja googlasin! Ovatpas koreita.

Anteeksi OT.
"Someone once asked me to describe my tone, and I said it was like farting in a trash can." -Dusty Hill
Silvio Dante
17.11.2004 21:31:06
Onhan noita testejä tehty, ja kummasti se aito asia on erottunut. Siis ihan sokkotesteissä.

Näin on. Tässä vuosi pari sitten oli eräässä suomalaisessa lehdessä laaja-alainen telecaster tyyppisiä kitaroita koskeva sokkotesti jossa eräs eturivin kitaristi testasi sokkona aika montaa (olisko ollut 10 kpl?) kitaraa ja voittajaksi selvisi muistaakseni "aito" Fender-relic joka maksoi silloin pitkälti yli kymppitonnin silloisia markkoja ja toiseksi tuli joku halpa kopio tyylin 1500 mk. Kitaroita oli siis kuitenkin testissä kymmenkunta...
Just when I thought I was out, they pull me back in!
sirdickyj
04.12.2004 12:25:25
Väitän, että tuokaan ei viikkoa kauempaa Pajalla vanhene, joku hakurobottia käyttävä keräilijä senkin korjaa parempaan talteen.

Nosto.

Nostin siksi, että olen mennyt tuosta Kitarapajan 4100euroa maksavasta Presarista mennyt tuommoista sanomaan 16.11. Ja vieläkin se on siellä, vaikka on jo kulunut kohta kolme viikkoa tuosta. Kun siellä oli oisko olu -63 jazzbasso samassa hintaluokassa, niin meni parissa päivässä. Onkohan tuo sitten käypä arvo ollenkaan tosta pelistä? Kun keräilijät (jotka ovat ainoita potentiaalisia ostajia tuollaiselle) ovat yleensä melko hintatietoisia.
WHAT IS UNDERSTOOD NEED NOT BE DISCUSSED
Ylläri
04.12.2004 13:05:34
Olisiko sitten niin, etteivät CBS-kauden vehkeet innosta keräilijöitä tarpeeksi Suomessakaan?
sirdickyj
04.12.2004 14:24:03
Olisiko sitten niin, etteivät CBS-kauden vehkeet innosta keräilijöitä tarpeeksi Suomessakaan?

Mites se nyt oli, millonkas toi CBS kausi oli? Niin, ja väittäisin että netin yleistymisen myötä myös Kitarapajan keräilyvehkeistä löytää osa tiensä ulkomaille, tuskin luulevat Suomesta löytävänsä kahjoa, joka maksaa 4100,- Presarista.
pardy
04.12.2004 15:42:51

Mites se nyt oli, millonkas toi CBS kausi oli?

Eikös se ollut '65-->?
"Muna on mukava asia!" -Yläasteen kotitalouden opetusvideo
Musiikki on mukava asia! -Minä
balzary
06.12.2004 11:37:35

Mites se nyt oli, millonkas toi CBS kausi oli? Niin, ja väittäisin että netin yleistymisen myötä myös Kitarapajan keräilyvehkeistä löytää osa tiensä ulkomaille, tuskin luulevat Suomesta löytävänsä kahjoa, joka maksaa 4100,- Presarista.

testasin tuota precissöniä ja ihan kiva peli. mukava soittaa jne, mutta ei mulle ainakaan iskeny mikään "whoa beibe, whatta mojo dis ding häs!"-meininki.

juttelin (jälleen kerran, mukava täti) myyjän kanssa ja se sano että se 5-kielinen wal oli lähteny heti englantiin ku olivat nettiin laittaneet. oli jotkut nuoret jannut lentäny suomeen ja hakenu sen pois.
Wil-J
06.12.2004 11:58:32
testasin tuota precissöniä ja ihan kiva peli. mukava soittaa jne, mutta ei mulle ainakaan iskeny mikään "whoa beibe, whatta mojo dis ding häs!"-meininki.

juttelin (jälleen kerran, mukava täti) myyjän kanssa ja se sano että se 5-kielinen wal oli lähteny heti englantiin ku olivat nettiin laittaneet. oli jotkut nuoret jannut lentäny suomeen ja hakenu sen pois.

Se täti voi olla ihan mukava, mutta tietääkö se asiasta mitään? Mä en ainakaan ole sitä kuvaa saanut. Voin toki ola vain tyhmä ja väärässä.
balzary
06.12.2004 12:01:31

Se täti voi olla ihan mukava, mutta tietääkö se asiasta mitään? Mä en ainakaan ole sitä kuvaa saanut. Voin toki ola vain tyhmä ja väärässä.

mitäs sillä on väliä ku mä tiedän :) kuten aikasemmin jossain threadissä oli, niin mieluummin tää übermukava täti ku joku paskantärkee besserwisser joka vaan aiheuttaa vittumaisen syyllisyyden tunteen bassojen testaamisesta.

vaihtelin mä siinä joutessani pedullaan paristotkin jne, mikäs siinä ku on leppoisa tunnelma putiikissa. kahvit ku vielä tarjoisivat :D
Wil-J
06.12.2004 12:13:56
mitäs sillä on väliä ku mä tiedän :) kuten aikasemmin jossain threadissä oli, niin mieluummin tää übermukava täti ku joku paskantärkee besserwisser joka vaan aiheuttaa vittumaisen syyllisyyden tunteen bassojen testaamisesta.

vaihtelin mä siinä joutessani pedullaan paristotkin jne, mikäs siinä ku on leppoisa tunnelma putiikissa. kahvit ku vielä tarjoisivat :D

Jaa jaa, se olikin sitten tosi mukava! Mua, ehkä vielä märkäkorvamaisen ulkonäköni takia, se on katellut aina vähän naureskellen, että mitäs tollanen pojan koltiainen tänne on tullut kattelemaan :)

Todellakin sellaset besserwisserit on aika raivostuttavia. Ei niiltä mitään tohdi kysyäkkään kun niin typeränä heti pitävät.
hollstro
06.12.2004 12:16:19

Jatkohuomio:
Nykyäänhän jotkut esim. vintage-Fenderit tuppavat olemaan jo kaikkea muuta kuin vaatimattomia peruspelejä siksi koska ovat niin haluttuja. Näkökulmasta riippuen niitä voi pitää joko konstalemattomina perustyökoneina, mitä ne toki vanhastaan ovat olleetkin, tai toisaalta ne voi myös ihan yhtä perustellusti latistaa trenditietoisten vintagerunkkareiden kuumottaviksi statussymboleiksi.

Vintage-Fenderit ovat hyvin tehtyjä perustyökaluja ja sellaisena hyviä soittimia. Niissä on bonuksena yli 30-vuotta kovaa käyttöä joka tuntuu kädessä ja kuuluu äänessä. Siksi niistä myös maksetaan kovia hintoja. Snobailuun ne ovat ihan vääriä vehkeitä, siihen käyvät paremmin kalliit boutique-kamat.
sirdickyj
06.12.2004 15:47:13
Se täti voi olla ihan mukava, mutta tietääkö se asiasta mitään? .

"Se täti" on Puppe Strandbergin vaimo.
absqua
06.12.2004 16:04:13
Vintage-Fenderit ovat hyvin tehtyjä perustyökaluja ja sellaisena hyviä soittimia. Niissä on bonuksena yli 30-vuotta kovaa käyttöä joka tuntuu kädessä ja kuuluu äänessä. Siksi niistä myös maksetaan kovia hintoja.

Tähän asti olen pitkälti samaa mieltä.

Snobailuun ne ovat ihan vääriä vehkeitä, siihen käyvät paremmin kalliit boutique-kamat.

Siitä en osaa sanoa mitään ovatko oikeita tai vääriä, mutta kyllä vintage-snobbailu on ihan samaa snobbailua kuin muutkin ko. toiminnan muodot. Minun mielestäni vintage-kamat vertautuvat nimenomaan noihin boutique-osaston wehkeisiin, varsinkin vahvistinpuolella.
Always play on one and don't fake the funk. -Bootsy-
vanttera
06.12.2004 16:05:24

Takaisin topikkiin: Keskinkertainen on parasta. ;D
mut täytyy olla asennetta jos tulee meidän bändiin eli pitää tukka heilua tai kalju ja verta ja pitää olla valmis maalaamaan naama maskiväreil tai verel tai ihan miten haluaa mut me ei blackmetallia soiteta ilman maskia paitsi treeneis...!!!!!
sirdickyj
06.12.2004 17:06:22
Takaisin topikkiin: Keskinkertainen on parasta. ;D

Puppeko vai vaimonsa on keskinkertainen? Ainakin ovat molemmat mukavia ihmisiä.
Wil-J
06.12.2004 17:10:48
Puppeko vai vaimonsa on keskinkertainen? Ainakin ovat molemmat mukavia ihmisiä.

Eikös yleensä keskiarvo ihmiset ole mukavia? ;)
hollstro
06.12.2004 17:56:41

Siitä en osaa sanoa mitään ovatko oikeita tai vääriä, mutta kyllä vintage-snobbailu on ihan samaa snobbailua kuin muutkin ko. toiminnan muodot. Minun mielestäni vintage-kamat vertautuvat nimenomaan noihin boutique-osaston wehkeisiin, varsinkin vahvistinpuolella.

Ajatellaas asiaa tästä kulmasta: samalla tavoin kuin orkesterimuusikot hankkivat vanhoja viuluja tms. haluamansa soinnin takia ja maksavat niistä kymppitonneja haluavat monet soittajat noita vintage-vehkeitä nimenomaan siksi että niissä on SE saundi. Vanha vehje voi myös olla se ainainen haave joka on sitten myöhemmin tullut mahdolliseksi toteuttaa.

Se että vehkeet maksavat voi toki olla snobbailun aihe jollekin jolla on henkinen kasvu kesken. Joskus on miltei mahdotonta erottaa omistamisen iloa ja ylpeyttä snobbailusta ja tämä asia onkin jokaisen omalla kohdallaan mietittävä. Niin asiasta lukijan kuin kirjoittajankin.

Olen samaa mieltä tämän keskustelun aloittajan kanssa siitä, että monet halutut vuosikertavehkeet ovat aikanaan olleet juuri niitä jokaisen soittajan työkaluja jotka ovat aikojen kuluessa tulleet legendaarisiksi juuri käyttöominaisuuksiensa ja toimivuutensa takia. Samalla ne ovat muokanneet saundikäsitystä ja jättäneet leimansa soittajiensa ja aikakautensa musiikkiin.

Musiikkimaut ja muodit ovat syklisiä ja kasarimusa, olkatoppaukset ja jopa takatukat tulevat olemaan in. Myös tuon aikakauden saundeja halutaan toistaa musiikissa. Siksi uskon että esim. 80-luvun Charveleista, Jacksoneista ja vastaavista piikkilapaisista superstrato-Floyd Rose-kitaroista joissa on oma saundinsa tulee aikanaan vintage-kamaa. Tuon aikakauden bassoista Musarit, Spectorit, Jaydeet, jne. tulevat myös nousemaan arvoonsa. Arvonsa pitävät vain hyvin tehdyt ammattisoittimet. Ritsat on ritsoja aina vaan.
hollstro
06.12.2004 18:46:19

Nosto.

Nostin siksi, että olen mennyt tuosta Kitarapajan 4100euroa maksavasta Presarista mennyt tuommoista sanomaan 16.11. Ja vieläkin se on siellä, vaikka on jo kulunut kohta kolme viikkoa tuosta. Kun siellä oli oisko olu -63 jazzbasso samassa hintaluokassa, niin meni parissa päivässä. Onkohan tuo sitten käypä arvo ollenkaan tosta pelistä? Kun keräilijät (jotka ovat ainoita potentiaalisia ostajia tuollaiselle) ovat yleensä melko hintatietoisia.

4100 on aika paljon '66 Presarista, olkoonkin että kuvien perusteella Pajan Presari on hemmetin hyväkuntoinen yksilö. 3000 olisi lähempänä markkinoiden hintatasoa. Yleinen hinta jenkeissä on n. 3500 $ ja taalahinta on nyt halpaa, päälle toki tulee tullit ja kuljetuskulut joten taala on käytännössä eurohinta ja ostat sian säkissä. '66 malli on lisäksi melko harvinainen ja noita ei liiku juuri olenkaan. Montako sinä olet nähnyt livenä saati netissä? Jos sellaisen haluaa niin sitten se maksaa sen millä se on myynnissä.

Leo Fender myi firman CBS:lle 5.1.1965. Yleisesti uskotaan laadun heikentymisen alkaneen tuon vuoden lopulla kun CBS:n tilasto- ja talousmiehet alkoivat määräämään tuotannosta ja tinkimään kustannuksista. Laadun heikkeneminen ei ollut kuitenkaan juuri huomattavaa ennen kuin tultiin tuon vuosikymmenen loppuun. '66 Presarissa on todennäköisesti Intianruusupuinen otelauta, mutta ei kuitenkaan välttämättä, joten se voi olla aivan '64 ja '65 Presareiden veroinen peli soittimena vaikka ei keräilijöiden silmissä aivan niin arvokas tuosta CBS-stigmasta johtuen.

Keräilijöistä sen verran että kyllä se on aika surkea ilmiö soittajien kannalta. Minustakin olisi kiva jos näitä hienoja soittimia saisi järkevämmällä hinnalla. Vai mitä sanotte '59 Les Paulin 200 000 € hintalapusta?
HC-Audio
06.12.2004 23:04:53

Repeän aina näille Puppe -hehkutuksille.

"Dude!! He's fu**ing Puppe Strandberg's wife"
Enkä puhu pelkästään tästä threadista..
"more strings=more talent"
sirdickyj
07.12.2004 09:39:52
Repeän aina näille Puppe -hehkutuksille.

Tuota noin...eihän tätä nyt kukaan mhehkuttanut. Se nyt vaan on Pupen vaimo. Ei Pupessa tod. oo mitään hehkuttamista.
Lisää uusi kirjoitus aiheeseen (vaatii kirjautumisen)