Aihe: Peukalo mikin päällä
1 2 3 4 5
Wilkeson
30.08.2006 00:48:09
mikin päältä vetelen koska on nii saatanan hyvä vetää.

niin se vaan on.siit on simppeli vetää ku on vakiopaikka siinä ja ns, tuki peukulle.

ja tosiaan riippuen saundista vetelen just sieltä mist haluun...etumikin päältä..takamikin päältä...yleensä noista mestoista.

kaikkihan voi vedellä just mist huvittaa ja ketä huvittaa...! :)
Cliff Wiams
31.08.2006 10:49:54

Ok, myönnän olleeni väärässä. Ei _tietenkään_ ole mitään 'oikeaa' metodia soittaa bassokitaraa. Tekisi mieleni sanoa, että on kuitenkin useita 'vääriä' mutta en sano, koska se vain aiheuttaisi turhia kinasteluita. Kyllähän Nittiki tuossa artikkelissaan toteaa, ettei tämä tekniikka kaikkien käsien rakenteelle edes sovi, joten olisi löydettävä jokin kompromissi tekniikka, nimen omaan tuohon kielien vaimentamiseen.

Tässä on pieni lainaus Nittin artikkelista:

Ja tässä on koko artikkeli, jos jotakuta kiinnostaa.
http://basslessons.com/basslessons/nitti/technique.html

Oletko kokeillut jotain muuta instrumenttia...... esim. kameraa.
www.kootutteokset.com
Rokkinorsu
31.08.2006 20:20:17
Sori, tää topikki on varmaan jo pelattu loppuun, vaan kylläpäs rupes vituttamaan tuo Juudas. En oo kyllä koskaan nähny yhtään basistia/opettajaa, joka kieltäs sen peukun pitämisen siinä mikillä. Minkä takia sitä ei saisi siinä mikillä pitää? Äh, anteeks. Turha kirjotus. Vaan siis voihan se olla, että nuoren ikäni takia en voi mitenkään tietää paremmin kuin Juudas. (Nii ja muute, Pallisti soitti ihan helvetin tiukan kuulosta bassotteluu äänessä ja vimmassa, sillon kun sen bändi sen voitti. Mutta paskahan se tottakai oli, kun piti peukkua mikillä)

-Joonas
Basisti.
willie
31.08.2006 20:59:13
No juu.. vähän niinkuin Rokkinorsu kirjoitti, mitä hemmetin väliä sillä on missä sitä peukaloa soittaessa pitää.

Mä en edes ajattele tai koordinoi mitenkään missä mun peukalo on soittaessa (kunhan on siinä bassossa eikä perseessä, niinkun joku älykääpä nyt sanoo..).

Precisionia soittaessa peukku taitaa yleensä olla mikissä tai E-kielessä tai A/D kielessä.

Usein myös niin, ettei oikea käsi miltään osin nojaa tai ota tukea bassosta. Tämä on vaikea ja pitkän harjoittelun vaativa tyyli, mutta näin ei maitohapot iske eikä oikean käden puutumista tapahdu pitkänkään biisin tai 1/8 osien kanssa.
J.Hollström
31.08.2006 22:09:33
Oma peukku vaeltaa kaulalta takamikille tilanteen mukaan (jatsibassolla).

Huminameiningissä kaulalla, läski tummuu -soundissa peukkutuella, normisoundissa kaulamikillä ja kiree on paree -soundissa takamikillä. Näitä kaikkia varioiden tilanteen mukaan. Kun mikään näistä ei toimi nii kaivetaan plektraa esiin.
piivei
31.08.2006 22:31:24
Noinhan se just menee niinku Juki sanoo, ei oo yhtään sen monimutkaisempaa. JJ-mikitys on todella nerokas senkin takia että peukulle löytyy aina paikka haetaan sitten mitä soundia tahansa..
Wilkeson
01.09.2006 20:32:01
Oma peukku vaeltaa kaulalta takamikille tilanteen mukaan (jatsibassolla).

Huminameiningissä kaulalla, läski tummuu -soundissa peukkutuella, normisoundissa kaulamikillä ja kiree on paree -soundissa takamikillä. Näitä kaikkia varioiden tilanteen mukaan. Kun mikään näistä ei toimi nii kaivetaan plektraa esiin.

tähän yhdyn 100 % juurikin näin!!!

mut plektraa...NO fUCKING WAY!!!
pehko
01.09.2006 20:44:00

Ja E kieleltäkin soitettaessa olisi suositeltavaa pitää peukku kaulan päällä.

tosta nyt tule mulla vittujakaan. Kyllä se peukku pitää siinä mikin päällä olla. tukevan alustan saa siitä. Sitä paitsi tallan läheltä on parempi soittaa kun on jämäkämpi tatsi
HEAVY...FUCKING...METAL!
sunder
01.09.2006 21:42:29

Why the hell not? Monipuolisuus on pahasta?
Rämppy
01.09.2006 23:55:02
Sä et vaan oo vielä ehtinyt huomata...
Mulla meni parikyt vuotta bassotellessa ilman plekua, kun tuumasin että plektraa käyttää lähinnä basistia tuuraavat kitaristit...
Plektran haltuunotto vaatikin sitten jonnii verran työstöä, ei taittunut heti. Plektra laajentaa soundipalettia aivan oleellisesti. Nykyään mulla on aina plektra pleksin raossa, kun tietyt biisit vaativat plekun. Esim. sellainen tietty murakka rokkisoundi itoaa vain plektraa heilutellessa.
En sitten malttanut olla sanomatta.
Nieby
01.09.2006 23:58:35
jutthan on niin että presarin mikin päällä peukaloa, pidettäessä peukalo tulee kipeäksi koska ei ole tottunut niin pieneen mikkiin.. kai se peukalokin siitä joskus kovettuu..
hollstro
02.09.2006 10:11:43

Soitan sormilla melkein kaikki biisit, mutta muutama vaatii plektraa ihan saundin takia. Näitä ovat mm. Clashin London Calling, Kauko Röyhkän Lauralle, Yesin alkupään tuotanto, Pink Floydin Money, Kaikki Mötorheadin biisit (soitapa Ace of Spades ilman pelktraa) jne. Plektra kannattaa ottaa haltuun jos haluaa napsetta ja tvängiä saundiin.
Wilkeson
02.09.2006 10:52:28
mä vaan oon juurtunu pelkästään sormilla soittamiseen!

ja en soita mötorheadia oikeestaa ollenkaa ja viel vähemmän pink floydia ja en ikinä röyhkää...oikeestaa mitää mitä mainitsit!

mutta joo...jotkut biisit vaatii plekun.kuten just sanottiinn ace of spades...aika paha nakki sormilla.pystyy ehkä just just vetää mus saundi ei oo sit lähelläkää!! joo en lähe pilittää sormilla.

mut ainahan ei saundin tarvi nii intensiivinen olla mut parempihan on jos näin on!!

ja monipuolisuus on ok jos niin haluu!
TommiW.
02.09.2006 10:58:17
Munsta pleku on tarvittaessa ihan jees.
Ite soitan sormilla 99% ajasta, mutta eri bändien kanssa soittaessa on huomannut, että sitä plekutekniikkaakin tarvitsee välillä, erityisesti jos tarvitsee napsua soundiin.
En osaa vetää plekulla mitenkään kovin kummosesti, ja sitä pitäisikin treenata vähän enemmän kuosiin. Yksi vaihtoehto on tietysti soittaa etusormen kynnellä Larry Grahamin tapaan.
" Bassolle tätä samaa ideaa on soveltanut ainakin Billy Sheehan (ja m.netin Wasara ;o)" -Juki68 "Tietenkin olet pervo, liittymättä musadiggailuusi." -Arva
Ylläri
02.09.2006 12:56:36 (muokattu 02.09.2006 12:57:26)
En osaa vetää plekulla mitenkään kovin kummosesti, ja sitä pitäisikin treenata vähän enemmän kuosiin.

Sama täällä. Itse asiassa tykkään kovastikin plekusoundista, dempatusta aivan erityisesti. Moniin juttuihin se sopii todella hyvin. Mutta sormilla on tullut vedeltyä niin kauan, että lehdykän kanssa ei vaan taivu. Pitäis vissin reenata...
"Toiset uskoo Jumalaan, toiset joulupukkiin, mutta minä uskon Martti Vainioon" -Jari Porttila
MikkiHiiri
04.09.2006 09:59:08
Yllättävän moni kovakin soittaja (esim. Jaco, Pohjola jne) pitää oikean käden peukaloa mikin päällä. Oikea tekniikkahan on pitää peukaloa kielen päällä ja siirtää sitä soitettavan kielen mukaan. Esim A kieltä soitettaessa E:n päällä, D:ltä soitettaessa A:n päällä jne. Ja E kieleltäkin soitettaessa olisi suositeltavaa pitää peukku kaulan päällä

Satuin eilen taas katsomaan Jaco-videon, jossa Jerry Jemmot haastattelee miestä, ja tuli tämä ketju mieleen.

Ainakaan kyseisessä videossa Jacon peukalo ei viihdy kovinkaan pitkiä aikoja mikin päällä. Peukalo näyttäisi oleva pääasiassa e-kielellä, jolta se välillä tipahtaa a-kielelle. Välillä peukku on toki mikin päälläkin.
L_Laiho
04.09.2006 13:09:12
Peukalo majailee yleensä tallamikin päällä. Joskus toki kaulamikilläkin. Jos en tarvitse alaH:ta niin peukku on ala h:lla.
Jumala on ottanyt järjen pois ja pannut paskaa tilalle.
IiroK
12.09.2006 13:54:22
Miksi ihmeessä siis jengi pitää sen peukun siinä mikin päällä??

Itse ainakin pidän peukkua mikillä. Muistan lukeneeni jostain kirjasta, että juuri peukalo mikin päällä on oikea tekniikka.
Ei lähde
pehko
12.09.2006 18:54:24

Itse ainakin pidän peukkua mikillä. Muistan lukeneeni jostain kirjasta, että juuri peukalo mikin päällä on oikea tekniikka.

eiköhän se ole kaikilla ihan se mistä ite tykkää. Ite toki mikillä peukkua pidän, mutta kuitenkin. MIstään "oikeista tekniikoista" on kuitenkaan turha puhua.
HEAVY...FUCKING...METAL!
Jonte
15.09.2006 16:01:34
Yllättävän moni kovakin soittaja (esim. Jaco, Pohjola jne) pitää oikean käden peukaloa mikin päällä. Oikea tekniikkahan on pitää peukaloa kielen päällä ja siirtää sitä soitettavan kielen mukaan. Esim A kieltä soitettaessa E:n päällä, D:ltä soitettaessa A:n päällä jne. Ja E kieleltäkin soitettaessa olisi suositeltavaa pitää peukku kaulan päällä.

Yllä mainittu tekniikka estää tehokkaasti turhien kielien 'soimaan jäämisen'. Tällä tekniikalla voi myös soittaa bassoja, joiden mikit eivät anna peukun tarvitsemaa tukea (joita on paljon).

Miksi ihmeessä siis jengi pitää sen peukun siinä mikin päällä??

Aha. Nyt kun sanoit, niin olen huomannut pitäväni peukkua E-kielen päällä, ihan demppausmielessä kaikitenkin.
Jonte: "Soittu on parhain askare minkä mä oon tehny housut jalas".
Lisää uusi kirjoitus aiheeseen (vaatii kirjautumisen)