Aihe: Rickenbacker 4003-kopion kimppatilaus soitinrakentajalta?
1 2 3 4
Danny_fox
27.06.2012 12:06:44
MPU: Jos oikein tarkkoja ollaan niin Jukin nonreverse on kaikkea muuta kuin kopio. Talla ja virittimet on Schallerin, mikit Bartolinin, kaksitoiminen kaularauta, taisinpa hiilikuidutkin tyrkätä sinne kaulaan. Mitään noista ei löydy orkkiksesta. Tuollaisella varustuksella tuon muotoista bassoa ei valmisteta eikä ole valmistettu.
Mitä Rikuihin tulee, niin jos sellaisen vielä itselleni tekisin niin ehdottomasti Hipshotin tallalla ja virittimillä. Orkkistalla ei ole mun ystävä.
Marko

mutta enitenhän hollströmiä kismitti ilmeisesti juuri tuo muotuilun lainaaminen ja sehän tässä on tehty. että kyllä sen tunskaksi kuka vaan asiasta jotain tietävä tunnistaa. upeannäköinen luomus jokatapauksessa ja minullahan ei suomalaisen käsityön kannatamista vastaan ole mitään.
Kun ihmisiä ei syödä, on niitä turha teurastaa.
osmonen
27.06.2012 13:06:40

Mitä Rikuihin tulee, niin jos sellaisen vielä itselleni tekisin niin ehdottomasti Hipshotin tallalla ja virittimillä. Orkkistalla ei ole mun ystävä

Ihan ritsa se alkuperäinen talla ainakin vanhemmissa Rikuissa. Jos tilaisi soitinrakentajalta instrumentin voisi tuohonkin yksityiskohtaan vaikuttaa itse. Lisäksi voisi olla mahdollista joihinkin muihinkin yksityiskohtiin vaikuttaminen, vaikka kyseessä olisikin viiden kappaleen "sarjatuotanto". Kyseessähän ei olisi Rickenbacker vaan Rickenbackerilta näyttävä basso. Tämä ei minua häiritsisi, koska en ole Rickenbacker fetisisti tai soitinkeräilijä vaan keikkaileva muusikko.

Ihme jeesustelua ja vänkäämistä tästä kopioasiasta - liekö tässä julmassa maailmassa mitään alkuperäistä jäljellä, kun kaikkea vaan kopioidaan.

Alkuperäinen ajatus on mielestäni ihan toimiva, mikäli tilaajia saadaan se 5. Tietty jos joutuu yksin tilaamaan, voi miettiä, mikä on saavutettava hyöty.

Työtä suomalaisille soitinrakentajille!
J.Hollström
27.06.2012 13:45:07
osmonen: Ihme jeesustelua ja vänkäämistä tästä kopioasiasta - liekö tässä julmassa maailmassa mitään alkuperäistä jäljellä, kun kaikkea vaan kopioidaan.

Niin, nykymeininkihän on että kaikki pitää saa ilmaisiksi ja netistä, heti tänne mulle kaikki nyt. Kiinassahan ei edes ymmärretä että jonkun tuotteen kopiointi ja sillä rahastaminen voisi olla mooraalisesti epäilyttävää toimintaa.

Itse tuotekehityspuolella työskentelevänä tiedän miten vaikea on luoda joku design joka on onnistunut ja josta joku on valmis maksamaan. Ei se muotoilukaan ihan taivaasta tipu.

Edelleen supportoin Rickenbackerin tahtotilaa suojella omia mallejaan tuotesuojalla. Oli se sitten jeesustelua tai ei.
MPU
27.06.2012 14:13:21
J.Hollström: Edelleen supportoin Rickenbackerin tahtotilaa suojella omia mallejaan tuotesuojalla. Oli se sitten jeesustelua tai ei.

Joskin jossain määrin yli tuo on heillä mennyt. Jos kitaran/basson muodon kaaret edes hiukan muistuttavat Rikua on mr Hall lakimiehineen niskassa. Talkbassissa yksi heppu teki basson, jossa hän yhdisteli kahden Rikun kitaran muotoja ja väritystä niin johan oli meteli siitäkin. Tuollaista bassoa ei Riku koskaan ole edes tehnyt.
Ymmärrän kyllä tuon muotoilijan ja designerin näkökulman myös.
Marko
Ite kun tekee saa sellasta kun tulee
hollstro
27.06.2012 14:20:49

PasiB: Tuota jo hetken harkitsin, mutta jos Rikun joskus hankin, niin eiköhän se ole aito asia. Eri juttu sitten on, että tuleeko sitä koskaan hankittua, kokeilun perusteella ei ole ihan se mun juttu. Tietenkin kaikkeen tottuu, eka vartti hirressäkin on hankalin.

Rikun ergonomia on tosiaan omansa. Samoin saundi. Ei ollut mun juttu, vaikka kyllä sillä voi soittaa ja kyllä sitä voi kuunnella ilman tuskia. Ja täällä "kehuttu" talla on kyllä huonoin innovaatio alallaan tämän hintaluokan soittimissa. Kaularauta on toinen ihmeelisyys. Tallamikin hehtaariaukko yhdistettynä singlecoilmikkiin vaatii myös aktiivista "on se ookoo" mantraa. Silti, visuaalisesti yksi makeimmista peleistä evö.
vasemmassa lahkeessa-klubin elinikäinen kannatusjäsen
MPU
27.06.2012 15:51:32
hollstro: Rikun ergonomia on tosiaan omansa. Samoin saundi. Ei ollut mun juttu, vaikka kyllä sillä voi soittaa ja kyllä sitä voi kuunnella ilman tuskia. Ja täällä "kehuttu" talla on kyllä huonoin innovaatio alallaan tämän hintaluokan soittimissa. Kaularauta on toinen ihmeelisyys. Tallamikin hehtaariaukko yhdistettynä singlecoilmikkiin vaatii myös aktiivista "on se ookoo" mantraa. Silti, visuaalisesti yksi makeimmista peleistä evö.

Ja mikä hienointa, vaikka parempia tallaratkaisuja ja toimivampia kaularautoja on keksitty, ei niitä ole Rikuihin laitettu. Vanhalla kaavalla mennään, suurelti tosin siksi että ostajakunta niin halua. Kaksi lisäruuvia tallan takareunaan tallan valmistajan ja materiaalin vaihtuessa oli jo niin mullistava juttu että siitäkin luovuttiin.
Tosin miksi muuttaa jos tavaraa menee kaupaksi enemmän kuin ehtii tekemään. Mun mielestä tavallaan hienoa nykyisenä muutetaan ihan vaan siksi että on erilaisempi kuin aiemmin- aikana.
Marko
Ite kun tekee saa sellasta kun tulee
Hösse
27.06.2012 23:57:51
hollstro: Rikun ergonomia on tosiaan omansa. Samoin saundi. Ei ollut mun juttu, vaikka kyllä sillä voi soittaa ja kyllä sitä voi kuunnella ilman tuskia. Ja täällä "kehuttu" talla on kyllä huonoin innovaatio alallaan tämän hintaluokan soittimissa. Kaularauta on toinen ihmeelisyys. Tallamikin hehtaariaukko yhdistettynä singlecoilmikkiin vaatii myös aktiivista "on se ookoo" mantraa. Silti, visuaalisesti yksi makeimmista peleistä evö.

Se on nimenomaan ookoo. Pitäsi laittaa paksummat kielet, niin vois tatsi parantua. Komeen näkönen, ja pakko oli hankkia, mut kyl Fenkku tosta telineestä keikalle ykkösenä lähtee... Tai sit vaan on asennevamma?
sepisti
28.06.2012 13:07:52
J.Hollström: Niin, nykymeininkihän on että kaikki pitää saa ilmaisiksi ja netistä, heti tänne mulle kaikki nyt. Kiinassahan ei edes ymmärretä että jonkun tuotteen kopiointi ja sillä rahastaminen voisi olla mooraalisesti epäilyttävää toimintaa.

Itse tuotekehityspuolella työskentelevänä tiedän miten vaikea on luoda joku design joka on onnistunut ja josta joku on valmis maksamaan. Ei se muotoilukaan ihan taivaasta tipu.

Edelleen supportoin Rickenbackerin tahtotilaa suojella omia mallejaan tuotesuojalla. Oli se sitten jeesustelua tai ei.

Sä oot kyllä aika kuutamolla, mutta kiitos kuitenkin. Kiva, että bassopalstalla keskustellaan kerrankin jostain muusta kuin Metallican basisteista.

Yussipeelle tukea täältä kesäisestä Lappeenrannasta.

T: Tokain viisikielisellä ja meksikolaisella mukafenkulla soittava basisti
J.Nikkanen
28.06.2012 13:17:39
sepisti: Sä oot kyllä aika kuutamolla, mutta kiitos kuitenkin. Kiva, että bassopalstalla keskustellaan kerrankin jostain muusta kuin Metallican basisteista.

Vahva väittämä joka suorastaan huutaa perusteluja. Että mitenkä oli?
-
‹ edellinen sivu | seuraava sivu ›
1 2 3 4
Lisää uusi kirjoitus aiheeseen (vaatii kirjautumisen)