badcompany voisi itse sanoa, onko saanut tästä keskustelusta mitään irti tai vielä helpompi jos määrittelisi mitä tarkoitti edes keskustelun avauksellaan. Koska voisi sanoa, että tyylitaju ei ainakaan kehity muitten silmissä basson saralla tälläisellä epämääräisellä keskustelun avauksella. |
Aikamoista filosofointia... Mun mielestä tyylitaju soittamisessa on yksinkertaisesti sitä, että osaa soittaa tyylinmukaisesti. Kun pistetään sointulappu eteen ja sanotaan, että tää on jatsii ja rumpali laskee tempon ja sitte mennään. Jos rölöttelee kaseja jonkun swingin päälle, niin aika tyylitajutonta se on. two beat ja kulkeva kuuluu jatsiin. Sanassa tyylitaju on kyllä pieni vivahde siitä, että soiton pitäis olla myös mielenkiintoista. Jos soittaa sitä pelkkää lippukomppia siihen beatin päälle, niin aika tylsäks se käy. Ja tylsä ei ole tyylitajuista. Toisaalta eri musiikkityyleihin yleensä kuuluu erilaiset fillit ja muut kiemurat. Sanoisin, että tyylitaju musiikissa tarkoittaa sitä, että tuntee musiikkityylin ja siihen kuuluvan muotokielen, ja osaa käyttää tätä muotokieltä mielenkiintoisesti. Mielenkiintoisella en tarkoita sitä, että pitäis keksiä jotain uutta ja mullistavaa. Kunhan pitää huolen siitä, että yleisö ei kävele haukotelllen ulos keikalta. Eli osittain on kysymys tiedosta ja osittain taidosta käyttää tätä tietoa hyväkseen. Ja miten tuota tyylitajua saadaan? No, aika hyviä kommentteja tuolta tulikin jo. Kuunnellaan eri musiikkityylejä, keskustellaan niistä ja opetellaan soittamaan niitä. Olen ajattelua helpottaakseni päätynyt siihen, että olen ihan yksinkertaisesti vain tyhmä.
-vaimoni sisko |