Aihe: otelaudan putsaamisesta ja öljyämisestä
1 2 3 4 5 6
okabass
21.05.2010 09:46:16 (muokattu 21.05.2010 10:12:30)
Voi jumalauta näitä (uus?)avuttomia tumpeloita. Tuolta selviää varmasti joka ikinen kitaraan tai bassoon liittyvä Pirkka-öljyongelma. Tosin kysehän ei taida olla tiedon saannista, vaan tiedon ymmärtämisestä. ;)

Soita tai lähetä e-mail,
soitinrakennuksen opettajat:

Anssi Nuutinen, puh. 044 755 4500
Rauno Nieminen, puh. 044 755 4499
Tero Siromaa, puh. 044 755 4501
sähköposti on muotoa etunimi.sukunimi@lpkky.fi

http://ikata.lpkky.fi/dynamic/1/vie … aisia%20soitinrakentajia.pdf?id=765
In porto perse vitulus est. Käännös: "Satamassa on vasikka".
pekezu
21.05.2010 10:09:57

okabass: Voi jumalauta näitä (uus?)avuttomia tumpeloita. Tuolta selviää varmasti joka ikinen kitaraan tai bassoon liittyvä öljy-tsumba. Tosin kysehän ei taida olla tiedon saannista, vaan tiedon ymmärtämisestä. ;)

Soita tai lähetä e-mail,
soitinrakennuksen opettajat:

Anssi Nuutinen, puh. 044 755 4500
Rauno Nieminen, puh. 044 755 4499
Tero Siromaa, puh. 044 755 4501
sähköposti on muotoa etunimi.sukunimi@lpkky.fi

http://ikata.lpkky.fi/dynamic/1/vie … aisia%20soitinrakentajia.pdf?id=765

Painotetaan vielä nyt, että oman käsitykseni mukaan tosiaan lakattua otelautaa ei tarvitse saati kannata öljytä. Mutta koska tällä palstalla on tapana kumota kaikki uskomukset ja varmatkin tiedot, ajattelin kysäistä.

Mun mielestä tätä palstaa (ja tätä keskustelua) vaivaa edelleen internetin anonyymiteetin tuoma vapaus rölöttää täysin mitä sattuu ja täydellisen asiattomaan sävyyn. Se on mun mielestä paskaa. Ne asialliset viittauksetkin hukkuu sinne vittuilun sekaan, kun oman egon venytteleminen on asiallista kommentointia ja neuvonantoa tärkeämpää, eikä paskaakaan välitetä siitä, että joku saattaa oikeasti olla tietämätön näistäkin asioista.

Vielä huomautukseksi, että tämä ei ole henkilökohtainen kommentti kellekään, vaikka postauksessa on myös lainaus. En jaksa kirjoittaa kahta postia erikseen.
"Kiireessä ei tule kuin kusipäisiä lapsia. Ja paskaa housuun."
okabass
21.05.2010 10:21:04 (muokattu 21.05.2010 10:24:48)
pekezu: Painotetaan vielä nyt, että oman käsitykseni mukaan tosiaan lakattua otelautaa ei tarvitse saati kannata öljytä. Mutta koska tällä palstalla on tapana kumota kaikki uskomukset ja varmatkin tiedot, ajattelin kysäistä.

Minä kysyn sellaiselta, jonka uskon olevan reilusti tietävämpi kuin itse olen, tai mielellään paras mitä tiedän. Esimerkiksi olen useamman kerran tiedustellut Ruokankaalta kitara-asioita. Tai Mikki housen Hakalan Ramilta. Tämä palstahan on lähinnä 'sisällöntuotantoa' (eli suomeksi täytepas*aa)
absqua
21.05.2010 10:21:42
okabass: Voi jumalauta näitä (uus?)avuttomia tumpeloita. Tuolta selviää varmasti joka ikinen kitaraan tai bassoon liittyvä Pirkka-öljyongelma. Tosin kysehän ei taida olla tiedon saannista, vaan tiedon ymmärtämisestä. ;)

Pirkka-öljytalkkunahevosenspermaongelmien ratkaisu on ihan muualla.

Eikä toi puun öljyäminen mitään salatiedettä muutenkaan ole, vaikka täältä sellaisen kuvan saattaa epähuomiossa saadakin. (enkä nyt viittaa Okaan)

Ja Oka tosiaan: Autossa on jotain perusöljyä. Mitä niihin nyt yleensä laitetaan? Mobil super extravaganza plus? Pirkka tuoteperhe ei valitettavasti tarjoa tuohon käyttöön mitään soveltuvaa. Euroshopperilta tai Lidlistä saattaiskin löytyä.
Always play on one and don't fake the funk. -Bootsy-
J.Nikkanen
21.05.2010 10:24:30
Rölötystä, juhuu! Jeff Berlin vahaa viikseensä valaanrasvalla.
Jo pentatoninen duuriasteikko sai sormeni pahasti solmuun.
okabass
21.05.2010 10:33:14
absqua: Pirkka-öljytalkkunahevosenspermaongelmien ratkaisu on ihan muualla.

Eikä toi puun öljyäminen mitään salatiedettä muutenkaan ole, vaikka täältä sellaisen kuvan saattaa epähuomiossa saadakin. (enkä nyt viittaa Okaan)

Ja Oka tosiaan: Autossa on jotain perusöljyä. Mitä niihin nyt yleensä laitetaan? Mobil super extravaganza plus? Pirkka tuoteperhe ei valitettavasti tarjoa tuohon käyttöön mitään soveltuvaa. Euroshopperilta tai Lidlistä saattaiskin löytyä.

Joo. Minusta tuo Pirkka-öljy juttu Tsadin ammattimiehen sanomana oli oikeasti ihan hulvaton. :) Eikä millään pahalla.

Miksi käytät autossa "oikeata" öljyä mutta et työvälineissäsi? Ei mene jakeluun. Mutta ei mene minulla, korven tollolla, moni muukaan asia. Lyötkö naulaa seinään lasten leikkivasaralla?
M.Hanski
21.05.2010 10:35:49
okabass:Miksi käytät autossa "oikeata" öljyä mutta et työvälineissäsi?

Mitä väärää, valheellista tai epäöljymäistä oliiviöljyssä on?
pekezu
21.05.2010 10:37:04

pahaeno: Rölötystä, juhuu! Jeff Berlin vahaa viikseensä valaanrasvalla.

Ja hinkkaa joulukinkkurasvat otelautaan. Tulee rasvaisempi soundi.
pekezu
21.05.2010 10:38:32

unskelotti: Mitä väärää, valheellista tai epäöljymäistä oliiviöljyssä on?

Sam Yaffa ajoi kaks vuotta diisselimersulla silviisiin, että tankkasi käytettyä ruokaöljyä.
Teijo K.
21.05.2010 10:45:53

Se ei kuulosta ollenkaan hienolta kun sillä besserwisseröi netissä jonkun toisen ihmisen tietotaidolla.
absqua
21.05.2010 10:46:41
okabass: Joo. Minusta tuo Pirkka-öljy juttu Tsadin ammattimiehen sanomana oli oikeasti ihan hulvaton. :) Eikä millään pahalla.

Huomaan tuosta sun vittuilusta sen että sun on nyt vaikea käsittää että näin on tapahtunut. Oli miten oli, en pane pahakseni yhtään. Omiinkin ennakkoluuloihin törmää usein.

Miksi käytät autossa "oikeata" öljyä mutta et työvälineissäsi? Ei mene jakeluun. Mutta ei mene minulla, korven tollolla, moni muukaan asia. Lyötkö naulaa seinään lasten leikkivasaralla?

Siksi että auto ei toimi jos moottoriöljyn tilalla on extravirgin olive oilia. Basso soi kuten pitääkin ja näyttää edelleen pirun hyvältä vaikka otelautaa on monesti öljytty paitsi oliiviöljyllä niin myös rypsiöljyllä. Mitä nyt milloinkin on ollut käsillä. Kerran laitoin ihan hifi-fifi kiinanpuuöljyä kun olin faijan varastolla.

Vakavasti puhuen: mitä peruuttamatonta vahinkoa voisi sinun mukaasi mun bassolleni tapahtua tuon oliiviöljyn seurauksena? Mä en esim tohon härskiintymisvaivaan usko muuten kuin teoreettisella tasolla.

Lattioita kun öljytään niin jos homma menee täysin pieleen aina voi hioa pintakerroksen pois ja aloittaa uudestaan.

Mä edustan tässä asiassa sitä näkökantaa jonka mukaan on pääasia että siihen jo luonnostaankin rasvaiseen puuhun (tässä tapauksessa ruusupuu) saa öljyä/rasvaa lisättyä aina silloin tällöin. Ei se niin nuukaa ole sen öljyn tarkan koostumuksen kanssa.

Mutta korostan että tämä on mun tapani toimia, muille suosittelen ammattitaitoisten soitinrakentajien ehdottamien öljylaatujen käyttämistä.
Rämppy
21.05.2010 10:46:51
Lakattua vaahteraotelautaa ei ole tarkoitettu öljyttäväksi. Se lakkapinta suojaa puuta lialta ja kosteudelta. Eli öljyäminen lähinnä sotkee sormet ja kielet.

Ruusupuuotelaudasta kyllä näkee ja tuntee, milloin se kaipaa öljyä. Kun tatsi ja ulkonäkö on häiritsevästi kuivankarhea, niin silloin kannattaa öljytä se otelauta ihan soitinkaupasta ostetulla otelautaöljyllä. Mä öljyän ruusupuuotelaudat suunnilleen kerran vuodessa.
En sitten malttanut olla sanomatta.
okabass
21.05.2010 10:47:01 (muokattu 21.05.2010 10:53:23)

Miksi kysyt tuollaista. Öljyähän se. Erinomaista esim. salaateissa. Meinaatko ehkä, että vihaisin kaikkia muita öljyjä kuin otalauta-öljyjä;)
okabass
21.05.2010 10:52:58
absqua: Huomaan tuosta sun vittuilusta sen että sun on nyt vaikea käsittää että näin on tapahtunut. Oli miten oli, en pane pahakseni yhtään. Omiinkin ennakkoluuloihin törmää usein.

Hyvä juttu. Minä pidättäydyn rupikonnaöljyssä, jollei Kyrsyä-osasto osottaudu vielä hyvemmäksi.
M.Hanski
21.05.2010 10:53:00
okabass: Miksi kysyt tuollaista. Öljyähän se. Erinomaista esim. salaateissa. Meinaatko ehkä, että vihaisin kaikkia muita öljyjä kuin otalauta-öljyjä+;)

Ihan yksi lysti. Ajattelin samaa käyttökohdejuttua, mistä absqua jo kommentoi.

Täytyykin sipaista samaa Pirkka Extra Virginiä oman basson eebenlautaan, kun on vähän kuivakan näköinen hiljattain pienehköksi jääneen soittomäärän vuoksi.
okabass
21.05.2010 10:56:00 (muokattu 21.05.2010 10:56:55)
Teijo K.: Se ei kuulosta ollenkaan hienolta kun sillä besserwisseröi netissä jonkun toisen ihmisen tietotaidolla.

Se taas kuulostaa, että esittää näennäisen viisaita ja "osuvia" kommentteja ikään kuin yläpuolelta?
absqua
21.05.2010 10:56:14
okabass: Hyvä juttu. Minä pidättäydyn rupikonnaöljyssä, jollei Kyrsyä-osasto osottaudu vielä hyvemmäksi.

Mä edelleen haluaisin että sä ton täysin tarpeettoman vittuilun lomassa täsmentäisit mitä todellista haittaa mun bassolleni voisi olla siitä että olen öljynnyt oliiviöljyllä?

Fiilistasolla toki ymmärrän sen että elintarvikkeenakin käytetty öljytyyppi voi ajatuksena tuntua vastenmieliseltä tässä yhteydessä.
okabass
21.05.2010 10:59:38 (muokattu 21.05.2010 11:05:53)
absqua: Mä edelleen haluaisin että sä ton täysin tarpeettoman vittuilun lomassa täsmentäisit mitä todellista haittaa mun bassolleni voisi olla siitä että olen öljynnyt oliiviöljyllä?

Fiilistasolla toki ymmärrän sen että elintarvikkeenakin käytetty öljytyyppi voi ajatuksena tuntua vastenmieliseltä tässä yhteydessä.

Siis hetkinen. Ymmärsin sinut huumorintajuiseksi henkilöksi. Ilmeisesti hummorintajumme ei kohtaa.
Kysy antamastani linkistä öljy-tsumbaa. Tässä ketjussa menee kornisti sekaisin mm. mitä VOI käyttää, ja mikä on PARASTA otelaudalle.
absqua
21.05.2010 11:05:21 (muokattu 21.05.2010 11:12:20)
okabass: Siis hetkinen. Ymmärsin sinut huumorintajuiseksi henkilöksi. Ilmeisesti hummorintajumme ei kohtaa.
Kysy antamastani linkistä öljy-tsumbaa.

Sä väistät mun kysymykseni tuolla "etkö käsittänyt että tämähän olikin huumoria?"-kortilla. Mutta joo, antaa sitten olla. Tästä emme hyödy kumpikaan.

Korostan vielä että en pyri hyökkäämään ketään vastaan, pikemminkin kiinnostaa josko jollain asiasta paremmin tietävällä olisi tarjota kypsää näkökantaa asiaan liittyen.
Tää öljyhommahan ei ole mulla mikään periaatekysymys suuntaan tai toiseen.

Sen sijaan huumorintajusta en anna takuuta, tosikkous on mun juttuni.

Tässä ketjussa menee kornisti sekaisin mm. mitä VOI käyttää, ja mikä on PARASTA otelaudalle.

Totta puhut.

E: toki toi "parhaus" on aika epämääräinen käsite tässä yhteydessä. Mun mukaani parasta on että sitä otelautaa ylipäänsä öljytään joskus.
J.Hollström
21.05.2010 11:15:49
Otelaudan öljyäminen on vakava asia.

Mun ihan oma keneltäkään ammattilaiselta varmistettu tunne on, että otelautaan ei tarvi vetää mitään tököttiä. Putsaus riittää. Ja sekään ei oo välttämätöntä.
Lisää uusi kirjoitus aiheeseen (vaatii kirjautumisen)