Aihe: Suuri kieligalluppi
1 2 3 4 5 6 7 8
eaglhart
16.09.2007 21:46:37
Mutta muita hyväksi havaittuja on mm:
-DR Lo riders (murakka soundi, 50-110 -setti toimi d-vireessä kivasti. Soundikin säilyi pitkään)

Komppaan tätä kommenttia! Oon ite käyttäny lähes yksinomaan DR:n Lo-Riders 50-110 -settiä D-vireessä niin aikaisemmalla Hohner IV-Bassolla kuin nykyisellä Music Man Stingrayllani, ja hyvin toimii! Hinta tosin vähän yskittää ostovaiheessa mutta ainahan voi tingata... Ja soundi pysyy hyvänä pitkään. Pari kertaa oon tosin saanu kielen soittaessa poikki, mut samaa tapahtuu mulla millä kielillä tahansa soitettaessa... Keikalla sitä aina innostuu ajattelemaan että basso on lyömäsoitin, hah hah!
pekezu
31.10.2007 10:38:07

Kirjataan nyt itsekin ylös tässä lähiaikojen kokemuksia.

Daddarion Nikkelikielet: Jees saundi uutena, .145 kieli mukavan rapea ja pysyi pitkään hyväsaundisena. Jossain vaiheessa sitten saundi loppui etenkin E- kielestä ja hylkäsin nämä.

Skull Strings: Sen 2vko kun ehdin käyttää olivat loistavat, kirkas sointi, B- kieli oli nerokas, hyvät vempeleet. Miinuksena ehkä erilaisten paksuuksien saatavuus.

Rotosound "perusrosterit": Kiva saundi, kohtuullinen hinta (ainakin saksanmaalla), ei vielä kokemusta miten pitkäikäiset. Ärsyttävät punaiset punokset molemmissa päissä. Eivät mitenkään maata mullistavat, perussettiä.

DR:n Lo Riderit olisi kokeilulistalla seuraavana.
PekkaaTekkaaLaakuPekkaaPaattiSenOnKermaaNekkaaJosOnVeneLakritsaaSadehanSenUpottaa
Le Haba
31.10.2007 11:57:14
Mä käytän yleensä mitä sattuu ja enkä edes vaihtele usein niitä. Sen verran kuitenkin on mielipidettä, että flattien puolella TI-flatit on kyllä aika hyvät. Aikanaan ihastuin sellaiseen Alembicin settiin, joka oli 106-44. Sitten niitä ei vain enää saanut tänne Suomeen, harmi
My name is Baron, Le Baron
Le Haba
31.10.2007 12:01:43
Kävinpäs ekaa kertaa, kun nyt tää asia on framilla, Alembicin sivuilla. Näyttää siltä, ettei tuota 106-44 settiä enää edes tehdä, todella harmi!
My name is Baron, Le Baron
blackboot
01.11.2007 13:34:06 (muokattu 01.11.2007 13:34:46)
D'Addarion EXL170-5SL (.45 - .130) sopii G&L 2500:seen bodyn läpi. Helpot ja mukavat kielet sormille, siisti lämmin soundi, vaikka valmistaja väittääkin että soundi muka olisi "bright".
Rotosoundin punapäiset teräskielet ostin pari vuotta sitten, mutta B-kieli oli täysin tumppu plönkkis ja setin tatsi tahmea. Pätkin raivoissani Rotot 0,5m pätkiksi enkä enää moisiin erehdy. D'addarion chrome-fläteillä vedin 4kk välillä, mutta ei se soundi oikein toimi meidän bändissä. Basson originaalit oli SITn muistaakseni nikkelipintaiset, ne olivat myös hyvät vaijerit.
MuzaK
02.11.2007 16:20:33
Elixir Super Light setti Fender Jazza Bassossa. Kokeilin paksuja kieliä mutta niillä tulee liian tukkoinen soundi mataliin ääniin ja miksauksissa joutuu jopa leikkaamaan alapäätä pois. Ohuissa kielissä on taas erittäin mukava soittotuntuma näin kotiäänittäjäbasistiwannabeelle ja soundi on heti valmis omiin biiseihin. Tuli jopa enemmän sellaista vanhaa hyvää jazz basso-pömppäsoundia esiin kun takamikin tuikkaa päälle. Saman ilmiön huomasin sähkökitaralla, mulla ei vaan paksut kielet toimi.
LOT
07.11.2007 11:49:51
Ostin Soundatalta Olympian HQ 45-100 titanium-nikkelisetin. Kuulemma jotain yhteyksiä EBS:n kieliin. Ilmeiseisesti Olympia on EBS:n alihankkija. Alkusoundi oli ainakin tasapainoisen ja ytimekkään kuuloinen. Saa nähdä, mikä on kielten ikä, ja kuinka paljon alkaa iän kertyessä ilmetä epävireisyyksiä. Hinta on viidentoista euron paikkeilla per setti. Sen puolesta voisin ainakin ruveta käyttämään näitä vakituisestikin.

Kannattaa testata!
Ville S
07.11.2007 12:31:47
Tuli muutama vuosi sitten koluttua kielisettejä läpi ja kokeiltua.

Rotosoundit eivät toimineet ku ne oli jotenkin karheita.

Daddariot oli muistaakseni kans ihan ookoo...

Lopetin etsimisen ku kokeilin Warwickin yellow label (nickel) 25-130 (6 kielinen).
Parhaat mitä minusta saa, ja 6 kielinen setti vain 21 Egeä thomannilta, että voi vaihtaa tiivimpääkin tahtiin eikä tunnu liikaa massissa.
mihin yleensä tarvitaan varsinaisesti eniten 5 ja 6-kielisiä? V: six et voi vetää kolme sävelaskelta alemmas vireen ja soittaa brööt!
ak69
09.11.2007 09:07:22
Aikaisemmin bassossani on ollut joku GHS:n setti, Ernie Ball ja nyt viimeisenä DR Purple Passion PPB-45 setti ebayn kautta. Kaikki ovat olleet 105 kaliiperia. Tämä viimeisin setti on kyllä ollut tähän astisista paras. Kielistä löytyy rouheutta mutta tosi hyvin toimivat peukuttelussa ja korkeat äänet tulevat komeasti ja kirkkaasti. Bassona mulla on JHguitar Jazz-basson kopio missä on nevalaisen käämimät mikit kiinni ja vahvistimena Warwickin nuppi ja kaappi.
aho
09.11.2007 13:08:24 (muokattu 09.11.2007 13:08:48)
Oliko kukaan testiny noita rotosoundin nylon flättejä? Pitäis melkein hankkia yks setti testiin.
vähemmän on vähemmän
absqua
09.11.2007 13:20:51
Oliko kukaan testiny noita rotosoundin nylon flättejä? Pitäis melkein hankkia yks setti testiin.

Fenderin vastaavia on testattu kyllä. Niissä on ihan omanlaisensa lepattava soundi ja aika pehmoinen soittotuntuma.
Always play on one and don't fake the funk. -Bootsy-
Mikko.R
09.11.2007 18:38:48
Vuosia on tullu soiteltua roundeilla (paljon GHS/D´addario) ja nyt ekaa kertaa tuli ostettua flätit. Kovasti tykkään kielten soundista mutta eipä ole tullut koskaan hommattua itelle. D´addarion Chromes:it tuli siis kopattua kyytiin. 45,65,80,100 satsi.
Sopiva koko sattu kohdalle kun ajattelin, että jos ne kerran ovat jonninverran tanakammat soittaa kun roundit niin hieman kaposempi setti vois vähän kompensoida sitä jäykkyyttä. Ei kait tässä hirveästi voi metsäänkään mennä...
valdemberg
10.11.2007 11:14:39

Mä en testaa näitä, vaan käytän. Taannoisen kieltenvaihdon jälkeinen omituinen tuntuma on hiljalleen hävinnyt ja kolina kadonnut eli uudenkarheutta vaan.

Soundi on edelleen huminaa ja jytinää, naukuu myös tarvittaessa mutta hi-fi-kihinää ei löydy lainkaan.

V.
If God came down to Earth in the form of Man again, He'd play football for England. -Ian Marson-
horgath
11.11.2007 11:38:35

Itse olen käyttäny noita dr lo-ridereita(65-130) jo pitkään hevimusassa.c-dropissa. olen ollut tyytyväinen. Toisaalta iskin esp-jatsariin kiinni Olympian kielet, kokeilumielessä ja totesin ,että tosi hyvät kielet hintaan nähden ja kestää pitkään hyväsoundisena perusvireessä.
Seba
03.01.2008 02:11:41

Tyhmä kysymys, mutta meneekö peruskielet vielä 34" skaalaan?

Tulee niin harvakseltaan vaihdeltua, ja elixirit oli ainakin erikseen mainittu longeiksi, tosin niistäkin sai 10cm leikata pois...

Harvassa setissä vaan lukee mihin pituuksiin menee, on vaan maininta jos on lyhkänen tai pitkä. Ei viittis tieten tahtoen ostaa liian lyhyitäkään.

Flatit kiinnostaisi kokeilla seuraavaksi ja http://www.thomann.de/fi/thomastik_jf344.htm noita meinasin testata lukemani perusteella.

Onko mitään järkeä laittaa tollasia thunderbirdiin jolla soitetaan rokkia sävelaskeleen verran lasketussa vireessä? Toimiiko edes? :)

Kovin on ohkaisen tuntuiset, mutta saa ollakkin välillä vähän helpposoittoisemmat kielet, tosin eikös nuo flatit yleensä ole jonninverran jäykempiä kavereita?
pekezu
03.01.2008 09:24:22

Long scale tarkoittaa juurikin tuota 34" skaalaa. Uusista kielistä pitää aina leikellä päästä sitä ohuempaa rimpulaosaa jonkinverran pois. Riippuen bassosta. Se soiva osa siitä kielestä sitten on eripituinen riippuen siitä, miten pitkälle skaalalle ne kielet on tarkoitettu.
PekkaaTekkaaLaakuPekkaaPaattiSenOnKermaaNekkaaJosOnVeneLakritsaaSadehanSenUpottaa
pekezu
03.01.2008 09:26:50

LoRidereita onkin jo monet kehuneet, mutta ei voi kun kompata. Parhaimman tuntuiset kielet mitä bassossani olen jumpsutellut. Näitä ostan jatkossa lisää. Soundikin oli mukava.
tauranen
03.01.2008 09:37:08
Oma Yamaha BB1000s heräsi aivan uuteeen eloon noilla Lo Ridereilla (50-110). ei ole vähään aikaan kuullostanut/tuntunut bassonsointi näin hyvältä.
pardy
03.01.2008 22:48:44

Oma Yamaha BB1000s heräsi aivan uuteeen eloon noilla Lo Ridereilla (50-110). ei ole vähään aikaan kuullostanut/tuntunut bassonsointi näin hyvältä.

Ite oon mieltynyt GHS Boomers 50-115 -settiin. Nyt tuntuu että sitä bassoa saa oikeasti soittaa eikä hiplailla. Kokeilumielessä ostin Ernie Ballin 50-110 Slinkyt, ja jopa ne tuntuu ikävän lörpöiltä. En ymmärrä miten aikanaan pystyin vetelemään normipaksuisilla kielillä alavirejuttuja.
ötzi
04.01.2008 00:01:30
Ite oon mieltynyt GHS Boomers 50-115 -settiin. Nyt tuntuu että sitä bassoa saa oikeasti soittaa eikä hiplailla.

Jep, mulla on sama setti olla käytössä jo muutaman vuoden. Saa antaa kunnolla löylyä
Älä Turhaan Pelkää Nimeä
Lisää uusi kirjoitus aiheeseen (vaatii kirjautumisen)