Aihe: Kunnon särö soundi?
1 2 3 4 5 6 7
Antti Takalo
12.04.2007 12:33:23 (muokattu 12.04.2007 12:44:08)
Mutta miksi hitossa se mikitys on lähes kaikille miksaajille niin ylivoimainen tehtävä? Joka paikassa alkaa aina sama kädenvääntö, paikan kaikentietävä äänimies ei voi tajuta pointtejani vaan väittää saavansa kyllä "kivan perussoundin" DI-boxinsa kautta.
Prkl, mitä minä mistään mitään tiedän, vasta 25v kierrellyt...

Sama ongelma täälläkin, tosin todella paljon pienemmässä mittakaavassa, kun alussa vasta ollaan. Raastavan ongelmasta tekee se, että haluan oikeasti voida vaikuttaa bändin soundiin bassosoundilla, ja siihen taas voin vaikuttaa parhaiten mikittimällä ne omat kamani. Joissakin tapauksissa kun päätyy siihen tilanteeseen, että kun on useampi bändi soittamassa, niin basistit saavat vetää kaikki samoilla kamoilla ja sillä selvä, ja tietenkin silloinkin DI-boksi puhuu.

Edit: Jos alkuperäiseen aiheeseen, niin kyllä minä olen Bossin ODB-3:sta saanut ihan mukavat säröt aikaiseksi. Tosin aika modernia soundia se tahtoo puskea vaikka mitä tekisi. Toinen mukava loota on Danelectron Fab Tone, josta tosin on vähänlaisesti kokemuksia. Siitä löytyy vähän pehmeämpää suttua sitten.
Neuvostoliittolaisen soitinrakennuksen ylivoimaisuuden ylistyksen kerho #2; Kadonneen Pröötin metsästäjä. Riutta
Teijo K.
12.04.2007 14:43:41

1. Itse käytän Ampegin omaa yliohjattua soundia perustana. Tätä ei saa koskaan linjasta P.A:han sellaisena kuin se on
=> haluan mikittää kaapin!

2. Käytän useissa biiseissä särötintä, oktaaveria ja/tai wahia, mikään näistä ei tule linjan kautta samana kuin minä ne kaapistani kuulen

Mutta miksi hitossa se mikitys on lähes kaikille miksaajille niin ylivoimainen tehtävä?

Siulla on ollut sellaisia miksaajia. Mie kyllä olen ihan itse aina ehdottanut mikittämistä jos bassossa on ollut putkinuppi.

Joka paikassa alkaa aina sama kädenvääntö, paikan kaikentietävä äänimies ei voi tajuta pointtejani vaan väittää saavansa kyllä "kivan perussoundin" DI-boxinsa kautta. Tajuanhan minäkin että mitä vähemmän mikkejä lavalla on niin sen selkeenpä kokonaisuuden hallinta on, mutta kun meillä on rumpujen lisäksi (pieni setti) vain yksi kitara ja yksi laulu. Ei siinä yksi mikitetty basso koko soundimaailmaa voi kaataa. Ja toisaalta, huolella harkitulla bassosoundillani on suuri merkitys bändimme soundiin.

Prkl, mitä minä mistään mitään tiedän, vasta 25v kierrellyt...

Tietty kokemus sitten osoittaa, että usein se DI-soundi vaan toimii parhaiten. Keikkatilanteet on varsinkin tuntematonta bändiä tuntemattomassa tilassa miksatessa sellaisia, että oikeasti turha haaveilla jostain tarkkaan säädetystä bassosoundista ihan sellaisena kuin soittaja sen haluaisi. Siihen bassopömpelin eteen pitäisi olla irroittaa kunnollinen mikkikin ja aina ei vaan ole. viisseiskalla toki pääsee aika pitkän matkaa jos on di-soundi vielä tukena. Mutta aina ei sitten riitä kanavatkaan. Toki noin pieni bändi jos on yksin matkassa, niin sitten mutta jos on useampia orkestereita samana iltana niin pitää ajatella sitä kokonaisuutta ikäänkuin.

Ja miksaajatkin helposti sortuvat rutiineihin millä pärjää suurinpiirtein aina. Muutos se on riski. Helposti ajaa sitten sitä koeteltua tapaa.
Neuvostoliittolaisen soitinrakennuksen ylivoimaisuuden ylistyksen kerho #1

Silloin vanha Väinämöinen. Itse tuon sanoiksi virkki: "Nyt on aika arvan käyä, Miehen merkkiä kysyä"
laroma
12.04.2007 15:16:19

1. Itse käytän Ampegin omaa yliohjattua soundia perustana. Tätä ei saa koskaan linjasta P.A:han sellaisena kuin se on

2. Käytän useissa biiseissä särötintä, oktaaveria ja/tai wahia, mikään näistä ei tule linjan kautta samana kuin minä ne kaapistani kuulen

Jos miksaaja ei suostu mikittämään suoran linjan lisäksi, niin onko siinä sun nupissas DI XLR-ulostulo? Vaihdat vaan siitä miksaajan antamasta DI-boxista piuhan siihen. Niin ja jos nupissa on pre/post namiska etuasteen ohittamiselle, niin post päälle ja saat oktaaverin ja wahin lisäksi sen sun nupin etuasteen yliohjaaman soundin.
"Kaikki muu on paskaa paitsi kusi"
Kallekorvola
12.04.2007 16:14:17 (muokattu 12.04.2007 16:17:17)
jos miksaaja ei suostu mikittämään kaappia, mikität sen itse. tai vaihdat miksaajaa. kukaan järjissään oleva pätevä äänimies ei voi pitää vuotoäänten kontrollointia oikeaa soundia tärkeämpänä. vahvistinsoundilla voi bassossa olla merkitystä ihan siinä missä kitaristeillakin.

sitten vaan pidät huolen, et sun vola ja eq ei heittele älyttömästi setin aikana. se kyllä saa miksaajan kun miksaajan repimään tukkaa päästä. siis sun päästä.
HeavyMachinery
12.04.2007 16:21:12

Mutta miksi hitossa se mikitys on lähes kaikille miksaajille niin ylivoimainen tehtävä? Joka paikassa alkaa aina sama kädenvääntö, paikan kaikentietävä äänimies ei voi tajuta pointtejani vaan väittää saavansa kyllä "kivan perussoundin" DI-boxinsa kautta. Tajuanhan minäkin että mitä vähemmän mikkejä lavalla on niin sen selkeenpä kokonaisuuden hallinta on, mutta kun meillä on rumpujen lisäksi (pieni setti) vain yksi kitara ja yksi laulu. Ei siinä yksi mikitetty basso koko soundimaailmaa voi kaataa. Ja toisaalta, huolella harkitulla bassosoundillani on suuri merkitys bändimme soundiin.

Munsta molempi parempi :D

Eli itse teen niin että otan DI:n sekä mikitän kaapin.

DI:sta alapää ,mikistä pörinät ja muljutuksset+ räyhä

Näin paras....
Pardy : "Varallisuus on vaan järjestelykysymys"
faffbey
13.04.2007 10:22:49 (muokattu 13.04.2007 10:23:53)

Jos miksaaja ei suostu mikittämään suoran linjan lisäksi, niin onko siinä sun nupissas DI XLR-ulostulo? Vaihdat vaan siitä miksaajan antamasta DI-boxista piuhan siihen. Niin ja jos nupissa on pre/post namiska etuasteen ohittamiselle, niin post päälle ja saat oktaaverin ja wahin lisäksi sen sun nupin etuasteen yliohjaaman soundin.

Kokeiltu, ei ole sama asia kuin mikitys. Ei oikeestaan lähellekkään, soundi kun ei lähde pelkästään euasteesta, pääteputkien hehku se soundin tuo. Juuri sen takia soitan V4B:llä (100W) enkä SVT:llä (300W).
Seuraava!
faffbey
13.04.2007 10:26:48

Munsta molempi parempi :D

Eli itse teen niin että otan DI:n sekä mikitän kaapin.

DI:sta alapää ,mikistä pörinät ja muljutuksset+ räyhä

Näin paras....

Toki. Kunhan pöydässä riittä kanavat ja äänimies on suosiollinen.
HeavyMachinery
13.04.2007 10:48:50

Toki. Kunhan pöydässä riittä kanavat ja äänimies on suosiollinen.

jos ei passolle likene kahta kanavaa on se vain äänimmiehen turhaa nilitystä tai tekosyy :D
laroma
13.04.2007 14:00:45

Kokeiltu, ei ole sama asia kuin mikitys. Ei oikeestaan lähellekkään, soundi kun ei lähde pelkästään euasteesta, pääteputkien hehku se soundin tuo. Juuri sen takia soitan V4B:llä (100W) enkä SVT:llä (300W).
Seuraava!

Tottahan toki olet oikeassa. Kyllä mä aina vaadin myös mikityksen linjan lisäksi ja ihan mielellään teknikot/miksaaja ovat mikittäneetkin, vaikka paikalla olisi talon oma porukka.

Kyllä se miksauspöydän luulisi nykyisillä hinnoilla olevan joka paikassa raitamäärältään semmoinen, että se mikityskin pitäisi onnistua.

Tosin jos keikkapaikka on niin pieni, että raitoja ei riitä ja PA:n kautta mikittämiseen ei ole järjellistä syytä, niin vääntää sen miksaajan kanssa soundit linja + bassostäkki yhdistelmästä. Helvata soundien vääntämistä varten on keksitty soundcheck-aikataulut ;)
Teijo K.
13.04.2007 15:08:05

jos ei passolle likene kahta kanavaa on se vain äänimmiehen turhaa nilitystä tai tekosyy :D

Kyllä oikeasti on joskus ollut tilanne, että mikitetäänkö virveli vai laitetaanko kaksi linjaa bassolle. Kokonaisuuden kannalta parasta ratkaisua siinä haetaan ja aina ei ole niitä kaikkein isoimpia pöytiä käytössä. Etenkin kun on aloittelevat popparit matkassa.

Sellainen mahdollisuus on aina olemassa, että bändi hoitaa itse sellaiset pa:t paikalle että kanavat riittää. Moniko tekee? Nillittäjiä löytyy molemmista ryhmistä.

Silloin vanha Väinämöinen. Itse tuon sanoiksi virkki: "Nyt on aika arvan käyä, Miehen merkkiä kysyä"
Teijo K.
13.04.2007 15:11:06

Tottahan toki olet oikeassa. Kyllä mä aina vaadin myös mikityksen linjan lisäksi ja ihan mielellään teknikot/miksaaja ovat mikittäneetkin, vaikka paikalla olisi talon oma porukka.

Kyllä se miksauspöydän luulisi nykyisillä hinnoilla olevan joka paikassa raitamäärältään semmoinen, että se mikityskin pitäisi onnistua.

Mutta kun ei aina ole. Pitäisi olla paljon muutakin, niinku kivitalo ja pontikkatehdas.

Tosin jos keikkapaikka on niin pieni, että raitoja ei riitä ja PA:n kautta mikittämiseen ei ole järjellistä syytä, niin vääntää sen miksaajan kanssa soundit linja + bassostäkki yhdistelmästä. Helvata soundien vääntämistä varten on keksitty soundcheck-aikataulut ;)

Aika usein paras soundi tulee niin, että se basisti vaan vääntää riittävästi hanaa itse niin ettei miksaajana tarvitse puuttua koko bassosoundiin millään tavalla. Senkun säätää kaiken muun kellumaan sen basson varaan. Tai näin tykkään itse, mutta toki kukin tavallaan.

laroma
13.04.2007 19:15:59

Mutta kun ei aina ole. Pitäisi olla paljon muutakin, niinku kivitalo ja pontikkatehdas.

Jep se on kyllä totta. Sitä syödään, mitä on katettu.

Aika usein paras soundi tulee niin, että se basisti vaan vääntää riittävästi hanaa itse niin ettei miksaajana tarvitse puuttua koko bassosoundiin millään tavalla. Senkun säätää kaiken muun kellumaan sen basson varaan. Tai näin tykkään itse, mutta toki kukin tavallaan.

Juuri näin.
HeavyMachinery
15.04.2007 10:26:33

Tää on taivahan tosi. Tuohon DI mukaan jos tarvii isoa pehmeää ala päätä johonkin lisätä.
möyssy
16.04.2007 15:30:39
Juu, eli olisin itsekkin kiinnostunut tuossa aijemmin mainitun blueberryn tapaisesta purkista, mutta vaan hieman huokeampaan hintaan. Onko mitään muuta purkkia, millä sais edes lähelle tuollasta soundia?

Pääasiassa oisin kiinnostunut just jonkinlaisesta lievästä boostista soundiin. En niinkään rajusta pörinäfuzzista.

http://www.custom-sounds.com/epages … e274159fa3d3d064a+EN/products/12012
HeavyMachinery
12.05.2007 15:01:35

http://www.jimdunlop.com/index.php? … 263&pmh=products/p_and_e_detail

Nyt se on löytynyt :D

Samplen perusteella aivan helmi. onko kellään tuollaista ? itse saan vasta kahden viikon päästä :(
ötzi
12.05.2007 20:50:11
Tulipa tehtyä kaupat Sansampin DI Driveristä, kertokaapa vielä omia kokemuksia vaikka haulla on mitään pahaa löytänytkään. Miten laaja on särö valikoima?
Nmittäin Nimittäin Nimittäin Nimittäin Nimittäin Nimittäin Nimittäin Nimittäin
HeavyMachinery
20.05.2007 11:02:42

http://www.jimdunlop.com/index.php? … 263&pmh=products/p_and_e_detail

Nyt se on löytynyt :D

Samplen perusteella aivan helmi. onko kellään tuollaista ? itse saan vasta kahden viikon päästä :(

AH autuutta nyt se on täällä :D

Aivan mahtava peli saa niin musea kuin olla ja voi. Potne pysyy vaikka säröt olisi täysillä ja blendikin nollissa...
KillingMachine
05.06.2007 08:44:36
En uutta aihetta viittiny avata joten päätinpä kysästä, että tietääkö kukaan mitä pedaalia Justin Chancellor on käyttänyt Toolin kappaleessa "H" tuossa säröefektissä? Sehän kuulemma ei ole kitaralla tehty, vaikka jotkut ovat niin luulleet.
"Common ruse dirty face Pretty noose is pretty hate"
Harry Manback
05.06.2007 10:26:38
En uutta aihetta viittiny avata joten päätinpä kysästä, että tietääkö kukaan mitä pedaalia Justin Chancellor on käyttänyt Toolin kappaleessa "H" tuossa säröefektissä? Sehän kuulemma ei ole kitaralla tehty, vaikka jotkut ovat niin luulleet.

Kyseessä saattaapi olla Sansamp GT2. Ainakin semmoinen on ollut Chancellorin pedaalilaudassa ja jos tuo Youtube-hörhö ei puhu omiaan niin aika autenttiseltahan se kuulostaa.

http://www.youtube.com/watch?v=kSVecoTpUQw
KillingMachine
05.06.2007 12:21:42
Kyseessä saattaapi olla Sansamp GT2. Ainakin semmoinen on ollut Chancellorin pedaalilaudassa ja jos tuo Youtube-hörhö ei puhu omiaan niin aika autenttiseltahan se kuulostaa.

http://www.youtube.com/watch?v=kSVecoTpUQw

Hmm... Tosiaan. Kiitoksia vastauksesta.
"Common ruse dirty face Pretty noose is pretty hate"
Lisää uusi kirjoitus aiheeseen (vaatii kirjautumisen)