JudeJude 17.10.2013 11:33:34 | |
---|
Posti toi Finale-hiilikuitujousen. Menen kohta koululle, voin laitella ensifiiliksiä sitten. "Kaikki jotka soittavat bassoviulua tai pasuunaa, ovat useimmiten neuvottomia." -Anton Tsehov, Romaani bassoviulusta
http://soundcloud.com/hohka |
JudeJude 17.10.2013 17:04:04 | |
---|
Oi että! Jousi on tosi kevyt mutta ihanan tukeva, tuntuu hyvältä kädessä. Vanhaan jouseen verrattuna tuntuu tosi vivahteikkaalta ja liikkuvaiselta. Tai ehkä vain kuvittelen. Neljä pätkää soittoa, eka ja kolmas vanhalla jousella, toka ja neljäs uudella. Nää on tietty äänitetty vain Mäkpuukin omalla mikillä, joten äänenlaatu ei oo aivan huikea. Soiton laadusta nyt puhumattakaan :) https://dl.dropboxusercontent.com/u/280035/finale.mp3"Kaikki jotka soittavat bassoviulua tai pasuunaa, ovat useimmiten neuvottomia." -Anton Tsehov, Romaani bassoviulusta
JuhaHo 21.10.2013 11:55:35 | |
---|
Mitä mieltä uusista kontrabassoista? Olemme sellaistakin miettineet yhtenä vaihtoehtona. Eurooppalaiset perusbassot maksavat hintaluokassa 6 000 - 8 000 Euroa. Toisaalta olen kuullut, ettei pitäisi mennä hankkimaan bassoa, joka on ollut vähemmän kuin 10 vuotta Suomessa. Sen mitä viuluja olen kuullut, niin niitä näkyy hienosti soivia ihan uusiakin, mutta entä iso viulu, onko sen pakko olla vanha? |
Brik 21.10.2013 23:11:52 | |
---|
JuhaHo: Mitä mieltä uusista kontrabassoista? Olemme sellaistakin miettineet yhtenä vaihtoehtona. Eurooppalaiset perusbassot maksavat hintaluokassa 6 000 - 8 000 Euroa. Toisaalta olen kuullut, ettei pitäisi mennä hankkimaan bassoa, joka on ollut vähemmän kuin 10 vuotta Suomessa. Sen mitä viuluja olen kuullut, niin niitä näkyy hienosti soivia ihan uusiakin, mutta entä iso viulu, onko sen pakko olla vanha? Ei tarvitte. Viime kesänä soittelin kaverin uutta italailaista soolokielillä, ja oli kyllä ihan turkasen makia peli. Samalla viivalla vanhojen kavereidensa kanssa soundillisesti ja ehkäpä mukavampi soittaa. Mutta yksilöistähän näissä on aina kyse, etenkin vanhoissa- ----------------------------------------------- |
JuhaHo 22.10.2013 06:22:28 | |
---|
Brik: Ei tarvitte. Viime kesänä soittelin kaverin uutta italailaista soolokielillä, ja oli kyllä ihan turkasen makia peli. Samalla viivalla vanhojen kavereidensa kanssa soundillisesti ja ehkäpä mukavampi soittaa. Mutta yksilöistähän näissä on aina kyse, etenkin vanhoissa- Niin, unohtui mainita omassa postauksessani, että syyksi kerrottiin se, että puiden pitäisi olla maassa tuo aika. Muuten menee vähintään kansi halki muutaman vuoden sisällä; puhutaan siis kokopuusoittimista. Käsittääkseni muutaman viimetalven aikana on tapahtunut paljonkin bassojen halkeamisia. En siis tarkoittanut soundia ja soitettavuutta, vaan puun ilmastoon sopeuttamista. |
JudeJude 22.10.2013 11:03:21 | |
---|
JuhaHo: Niin, unohtui mainita omassa postauksessani, että syyksi kerrottiin se, että puiden pitäisi olla maassa tuo aika. Muuten menee vähintään kansi halki muutaman vuoden sisällä; puhutaan siis kokopuusoittimista. Käsittääkseni muutaman viimetalven aikana on tapahtunut paljonkin bassojen halkeamisia. En siis tarkoittanut soundia ja soitettavuutta, vaan puun ilmastoon sopeuttamista. Mulla on nyt kaksi talvea ollut kokopuinen basso, ja molempina talvina on kansi haljennut. Basso on ollut Suomessa käsittääkseni viimeiset ainakin parikymmentä vuotta. "Kaikki jotka soittavat bassoviulua tai pasuunaa, ovat useimmiten neuvottomia." -Anton Tsehov, Romaani bassoviulusta
Brik 24.10.2013 13:58:47 | |
---|
basson halkeaminen nyt ei ole toivottavaa, mutta usein se saadaan korjattua täysin vastaavaksi ja sitäpaitsi oleen kuullut monien soittajien kertoneen kansiremontin avanneen soundia ja mm. poistaneen susiääniä. Mutta vielä tuosta lehlestä. Jos hommaisin sen, niin ootko jäänyt kaipaamaan mitään hienouksia mitä muista vastaavista laitoksista löytyy? ----------------------------------------------- |
JukkaPena 27.10.2013 19:36:50 | |
---|
Kontrabassojen kannet kutistuu Suomen ilmastossa keskuslämmityskausina. Tänä vuonna omastani petti takakannen liimaus ja lopputuloksena oli tämä: https://dl.dropboxusercontent.com/u/8049631/13030011.jpg Ei siinä mitään soitinrakentaja liimasi kannen uudestaan paikoille ja homma jatkui alle 100 eurolla. Etukannen suhteen probleema on, että kanteen on tehty lovi johon on asetettu puupala, jonka yli peräjänne kulkee stakkelista kieltenpitimeen. Tuo puupala on yleensä eri puuta kuin kansi ja ainakin sen takia sillä on erilaiset ominaisuudet kosteudessa turpoamisen/kutistumisen suhteen. Jos pala on istuettu kanteen tiukasti ja kansi kutistuu ja ko. puupala ei kutistu tarpeeksi niin seurauksena voi olla kannen halkeaminen. Tätä en todellakaan ole itse päätellyt, vaan soitonopettajani kertoi tästä. Kontrabassoluokassa kun tunti pidettiin niin maikka näytti about kymmentä kontrabassoa, joissa kaikissa (omani mukaan lukien) oli tuon puupalan kohdalla halkeama. Itse ainakin ulkomailta bassoa tuodessa tarkistuttaisin soitinkorjaajalla, että kansiin yhteydessä olevat osat eivät aiheuta halkeamia kannen kutistuessa. "Kulttuuri on vain tekosyy ryypätä pitempään. Menkää hiihtämään." |
root daddy 15.11.2013 20:01:21 | |
---|
Hei Bassbros Onko kokemusta Bass buggie:sta löytyy www.kontrabass-atelier.de ja löytyykö suomesta,,, jos haluaisi tukea suomalaista businesta, näyttäs hyvältä tavalta roudata kontra bass is lowest form of music--- |
JudeJude 16.11.2013 17:23:56 | |
---|
root daddy: Hei Bassbros Onko kokemusta Bass buggie:sta löytyy www.kontrabass-atelier.de ja löytyykö suomesta,,, jos haluaisi tukea suomalaista businesta, näyttäs hyvältä tavalta roudata kontra Koulun bassoluokan kolmentoista otannasta kymmenessä on Bass Buggie, myös mulla. Erittäin hyvä peli, etenkin kun mulla on normaalia jokseenkin painavampi basso. Selkä on pelastunut. En tiedä saako Suomesta. Itse oon tilannut just tuolta Saksasta. "Kaikki jotka soittavat bassoviulua tai pasuunaa, ovat useimmiten neuvottomia." -Anton Tsehov, Romaani bassoviulusta
Brik 17.11.2013 12:14:58 | |
---|
JudeJude: Koulun bassoluokan kolmentoista otannasta kymmenessä on Bass Buggie, myös mulla. Erittäin hyvä peli, etenkin kun mulla on normaalia jokseenkin painavampi basso. Selkä on pelastunut. En tiedä saako Suomesta. Itse oon tilannut just tuolta Saksasta. Uskaltaako tuolla roudata esmes mukulakivisellä kadulla kontraa, vai täytyykö kierrellä? nim. epätietoinen ----------------------------------------------- |
JuhaHo 17.11.2013 12:32:53 | |
---|
root daddy: Hei Bassbros Onko kokemusta Bass buggie:sta löytyy www.kontrabass-atelier.de ja löytyykö suomesta,,, jos haluaisi tukea suomalaista businesta, näyttäs hyvältä tavalta roudata kontra Minä ostin omani paikanpäältä tuosta liikkeestä, en tiedä saako kotimaasta. Kyllä tuo oli yksi parhaista hankinnoista ikinä. |
JudeJude 17.11.2013 17:21:24 | |
---|
Brik: Uskaltaako tuolla roudata esmes mukulakivisellä kadulla kontraa, vai täytyykö kierrellä? nim. epätietoinen Mukulakivet on kyllä hankalia, kun pyörät on kuitenkin aika pienet. Mitä tasaisempi, sen parempi. Mulla harvoin tulee vastaan mukulakiviä, kun Helsingissä niitä ei ole kuin Kruununhaassa, ja niille keikoille mennään taksilla tilaajan piikkiin :) "Kaikki jotka soittavat bassoviulua tai pasuunaa, ovat useimmiten neuvottomia." -Anton Tsehov, Romaani bassoviulusta
thoubi 10.12.2013 10:11:29 | |
---|
En tiedä onko tästä asiasta käyty keskustelua jo, mutta kysyn silti. Onkos täällä pitkiä kontralla soittajia? Itseäni kiinnostaa tuo, miten tuo soitto sujuu 3/4 kontralla, jos on pitkä soittaja. Itse olen n. 193cm pitkä, eli keskivertoa pidempi, mutten kuitenkaan mikään hirmupitkä. Onko soitto helpompaa vai vaikeempaa, kun on pidempi soittaja? Vai pitäisikö pitkän soittajan soittaa "fullsize" tai muun kokoisella kontralla? |
N_Bates 10.12.2013 13:12:41 | |
---|
thoubi: En tiedä onko tästä asiasta käyty keskustelua jo, mutta kysyn silti. Onkos täällä pitkiä kontralla soittajia? Itseäni kiinnostaa tuo, miten tuo soitto sujuu 3/4 kontralla, jos on pitkä soittaja. Itse olen n. 193cm pitkä, eli keskivertoa pidempi, mutten kuitenkaan mikään hirmupitkä. Onko soitto helpompaa vai vaikeempaa, kun on pidempi soittaja? Vai pitäisikö pitkän soittajan soittaa "fullsize" tai muun kokoisella kontralla? mä oon 192cm ja basso lienee 3/4 (toki noi mittaluokitukset ei ole mitenkään standardoituja, vaan "samankokoiset" bassot voivat olla keskenään ihan eri kokoisia). Soittokorkeuden saan kohdalleen, mutta stakkelin joutuu vetämään niin ulos kuin pystyy. En usko että soitto on yhtään helpompaa tai vaikeampaa, kunhan säätövara riittää oikeaan soittoasentoon. Jos olisin vielä muutaman sentin pidempi niin varmaan tulisi ongelmia nykyisen basson kanssa. Oon itsekkin miettinyt että isompi basso voisi olla parempi, tosin perusteluina lähinnä ulkonäköseikat. Näyttää paljon paremmalta jos basso ei ole korkealla tikun nokassa. |
Jussi70 13.01.2014 19:38:27 | |
---|
|
JudeJude 23.01.2014 17:03:11 (muokattu 23.01.2014 17:03:23) | |
---|
Jussi70: Kovia kokenut Hyyryläinen pitäisi viedä pajalle, onko vinkkejä korjaajista uudellamaalla ? Kaveri kehui E.Tolsaa, onko kokemuksia ? https://dl.dropboxusercontent.com/u/30646936/IMG_1952.JPG Guy How (Töölö, Helsinki) on laittanut mun soittimen kuntoon moneen otteeseen. Jotkut moittivat työjälkeä epätasaiseksi, ja mullakin on joskus ollut joku pieni huomauttaminen, mutta semmoinen vanhan ajan palveluasenne on tuossa pajassa että ne viat laitetaan kyllä saman tien kuntoon kunhan kehtaa sanoa eikä jää kotiin jurnuttamaan. "Kaikki jotka soittavat bassoviulua tai pasuunaa, ovat useimmiten neuvottomia." -Anton Tsehov, Romaani bassoviulusta
Jussi70 23.01.2014 18:26:50 | |
---|
JudeJude: Guy How (Töölö, Helsinki) on laittanut mun soittimen kuntoon moneen otteeseen. Jotkut moittivat työjälkeä epätasaiseksi, ja mullakin on joskus ollut joku pieni huomauttaminen, mutta semmoinen vanhan ajan palveluasenne on tuossa pajassa että ne viat laitetaan kyllä saman tien kuntoon kunhan kehtaa sanoa eikä jää kotiin jurnuttamaan. Kiitos vinkistä, pistetään korvan taakse. Vein jo Tolsalle, nyt vaan odotellaan. |
Brik 25.01.2014 00:46:35 | |
---|
Hommasinpa itelleni tuollaisen dpa4099 mikin. Millaisella setupilla ootte saaneet siitä parasta ja selkeintä soundia pihalle? Tavoitteena ois pystyä kattamaan suurin osa keikosta pelkäästään tolla mikillä ilman pietsoja sun muita. ----------------------------------------------- |
JudeJude 27.01.2014 10:06:38 | |
---|
Brik: Hommasinpa itelleni tuollaisen dpa4099 mikin. Millaisella setupilla ootte saaneet siitä parasta ja selkeintä soundia pihalle? Tavoitteena ois pystyä kattamaan suurin osa keikosta pelkäästään tolla mikillä ilman pietsoja sun muita. Mulla on mennyt ihan vaan suoraan linjaan ilman sen kummempia välikäsiä. Hyvin on toiminut ainoana mikkinä. Tilasta riippuen pientä equtusta mutta useimmiten eq on flattina. "Kaikki jotka soittavat bassoviulua tai pasuunaa, ovat useimmiten neuvottomia." -Anton Tsehov, Romaani bassoviulusta