![]() 28.04.2009 23:37:16 | |
---|---|
Tohle: ... Se vielä piti sanoa, että kyllä olen huomannut satulan ainakin kuluneen hieman kielien alta jonka takia juuri päättelinkin, että se on ongelmana. Mulla ei ole kyllä yhdestäkään bassosta satula kulunut soittamalla ? Voihan se tietenkin olla mahdollista sinun tapauksessa mutta oudolta kuulosta minun korvaan. Jos kielet on muuten tasaisen matalalla eikä ole kyse jostain yksittäisestä kielestä niin helpoin ratkaisu on leikasa suikale jostain sopivasta materiaalista, esim. ohuesta alumiini tai messinkipellistä ja laittaa se satulan alle. Eihän se kyllä ole kovin iso homma vaihtaa koko satulakaan, varinkaan tuollaista Fendertyyppistä. Satula-aihiot lienee muutaman euron kpl. G strings are for strippers! | |
![]() 28.04.2009 23:59:50 (muokattu 29.04.2009 00:01:41) | |
joo en tiiä mikä siihen on tullut. iteki oon miettiny et outoa on jos soittamalla tullu. kai sitä vois vaa jostai materiaalista siihe liimata kiinni tai jotain. laiska kun olen. edit: Taitaa kyl olla niin, että E:n ja A:n kohalta pelkästään on näin. voishan sitä jotain niitten kielienkin alle liimata :D | |
![]() 15.05.2009 15:59:50 | |
Ja meikä kun luuli osaavansa säätää bassoja... Mutta sitten tuli vastaan ibanezin lawsuit jazzari vm -76. Ostin torilta vastikään käytettynä ja oli säädöt päin prinkkalaa. Laitoin hiukan käyryyttä kaulaan ja nostin kieliä kun särisi aika häiritsevästi. No nyt soi kaikki hyvin paitsi d-kieli. Se on nostettu jo aivan törkeän korkealle, mutta särinä ei lopu ollenkaan soitettaessa nauhoilta 3-8. Ja se särinä on vielä sellasta styrkkarin läpi kuuluvaa monta sekuntia kestävää särinää. Ja tässä bassossa on vielä hiottu nauhat noin vuosi sitte niin ei luulis niissä mitään vikaa olevan. Ja ei kaulassakaan mitään kyhmyä niillä main näytä olevan. Jos joku tietää mitä tehdä, kertokooot niin saan yöunet takas. | |
![]() 18.05.2009 17:05:28 | |
Itselläni on hieman satulaongelmaa. E-kieli ei soi vapaana kovin kummoisesti, ääni tuntuu sammuvan osittain heti riipaisun jälkeen ja sen jälkeinen soimaan jäävä ääni on todella heikko ja munaton. Nauhoilta painaessa ongelmia ei ole. Mitähän tuolle osaisi tehdä? Hieman hiomapaperia satulalle jo näytin, mutta ongelma ei korjaantunut, uutta satulaa vaan kehiin vai? Booze, Pills & Pussy | |
![]() 21.05.2009 18:54:12 | |
paljonko mahtaa maksaa satulan vaihtaminen? | |
![]() 25.05.2009 10:01:17 | |
necropsy: paljonko mahtaa maksaa satulan vaihtaminen? Kuopiossa Ollikaisella maksaa luusta tehtynä töineen materiaaleineen 50e. Booze, Pills & Pussy | |
![]() 29.05.2009 13:26:11 | |
Ostinpa halvan presarikopion, ja huomasin että sen kaula taitaa olla propellilla. D- ja G-kielet särisevät 1-4 frettiväleillä, mutta muuten kielet eivät särise missään. Valoa vasten katsoattaessa se kaulan kierous näkyykin. Myös satulan vaot olivat kuluneet, mutta heitin niihin ruokasoodaa ja pikaliimaa niin kohosivat taas hyvälle korkeudelle. Mutta olisko kellään ideaa miten korjata tuo kaulan lievähkö propellius? Non omnes qui habent citharam sunt citharoedi
http://www.mikseri.net/thel Instrumentaalia stoner metallia | |
![]() 07.06.2009 22:48:49 (muokattu 07.06.2009 22:49:04) | |
Bassolow:... olisko kellään ideaa miten korjata tuo kaulan lievähkö propellius? Jos on lievä niin nauhojen hiominen riittää mainiosti. G strings are for strippers! | |
![]() 13.06.2009 16:12:06 (muokattu 13.06.2009 16:17:55) | |
Pitää itsekin kokeilla tota kaulan mutkan säätöä, tupppaa kielet särisemään ja oikealla kädellä näppäiltäessä, "plucking"(en edes tiedä vielä suomenkielisiä termejä kun kaikki oppaat ja opastukset on ollut englanniksi) kielet pieksee nauhoja vasten kuin viimeistä päivää. Löysäsin puoli kierrosta, saa nähdä miten vaikuttaa, toivottavasti positiivisesti. Varmaan nostaa myös oppimishaluja jos saisi kunnon äänet irti eikä tarvitsis kuunnella sitä särinää ja pärinää. Eikä menis enää hermot niin helposti. | |
![]() 24.06.2009 17:40:14 | |
Sanokaas ny jotkut viisaammat, että miten tollasen 6-kielisen kaulaa säädetään? Siinä on siis kaksi kaularautaa. Jotenkin ajattelin, että se menis niin loogisesti, että D-G-C -kielten puoleinen toimii normaalisti sille puolelle. Äsken vaan, kun löystin sitä puolta, niin olikin sen puolen kielet vireessä ja B-E-A -kielet olikin löystyneet reippaasti. Viittais mun järjellä siihen, että vastakkaisen puolen säätäminen säätäiskin sitä toista puolta. Miten on? Tietääkö joku? Olen ajattelua helpottaakseni päätynyt siihen, että olen ihan yksinkertaisesti vain tyhmä.
-vaimoni sisko | |
![]() 07.07.2009 20:09:00 | |
JaS: Sanokaas ny jotkut viisaammat, että miten tollasen 6-kielisen kaulaa säädetään? Siinä on siis kaksi kaularautaa. Jotenkin ajattelin, että se menis niin loogisesti, että D-G-C -kielten puoleinen toimii normaalisti sille puolelle. Äsken vaan, kun löystin sitä puolta, niin olikin sen puolen kielet vireessä ja B-E-A -kielet olikin löystyneet reippaasti. Viittais mun järjellä siihen, että vastakkaisen puolen säätäminen säätäiskin sitä toista puolta. Miten on? Tietääkö joku? Itse ainakin tällein maalaisjärjellä ajateltuna ja yhden 6-kielisen entisenä omistaja sanoisin, että et sinä voi säätää pelkästään toista puolta. Jos säädät toista kaularautaa niin sehän menee koko kaula ihan vituiksi. Kumpaakin pitää säätää samalla, näin minä olen ymmärtänyt. | |
![]() 14.07.2009 13:17:16 | |
Hei, tarvis jeesiä. Sellanen ropleema on että soittaessa ensimmäiseltä ja toiselta nauhalta (mitä kieltä vain) niin se ottaa ja särisee ihan saatanasti (kuulostaa g-kielellä yllättävän paljon jopa Sitaralta:P) ja nuotti hyvä kun kuuluu. Kun vahvaria kääntää tarpeeks isolle, :D se vähän auttaa, mutta kovin on epäpuhdas saundi silti. Oon about vuoden soitellut, en säätämisestä ihan kauheasti ymmärrä, mutta haluaisin kyllä oppia sen. Mitä suosittelisitte ekana kokeilemaan? Basso on 4-kielinen washburni. Löyty jopa kuvakin urlhttp://www.guitarshop.net/washburn/force4nm.jpg/url Would you tell me about the fucking golfshoes?!? | |
![]() 14.07.2009 19:27:50 | |
Tyhmä kysymys, mutta kun mistään en vastausta löytänyt. Luulin että bassoni olisi oikeassa EADG-vireessä, mutta taas vähän tutkittuani huomasin että se taitaa olla ihan päin perseitä. Eli kysymykseen, kun säädän basson kielet kohdalleen(käytän elektronista kun en muuten tajua/osaa), niin miten ja mistä sitä kieltä pitäisi soittaa? Jostain luin että 12. nauhan kohdalta. Ja pitikö siinä vielä samalla soittaa avointa kieltä samalla, vai pelkästään painaa nauhaa vasten? Yritän samalla saada joissain kohdissa kuuluvan särinän pois, kiva soittaa kun tietyillä nuoteilla kuuluu "tsirr". | |
![]() 14.07.2009 19:32:52 | |
Walker: Tyhmä kysymys, mutta kun mistään en vastausta löytänyt. Luulin että bassoni olisi oikeassa EADG-vireessä, mutta taas vähän tutkittuani huomasin että se taitaa olla ihan päin perseitä. Eli kysymykseen, kun säädän basson kielet kohdalleen(käytän elektronista kun en muuten tajua/osaa), niin miten ja mistä sitä kieltä pitäisi soittaa? Jostain luin että 12. nauhan kohdalta. Ja pitikö siinä vielä samalla soittaa avointa kieltä samalla, vai pelkästään painaa nauhaa vasten? Yritän samalla saada joissain kohdissa kuuluvan särinän pois, kiva soittaa kun tietyillä nuoteilla kuuluu "tsirr". Virittäminen tapahtuu vapailla kielillä. Intonaation säätö tapahtuu yleisimmin tuolta 12-nauhalta painamalla. Särinöitä et todennäköisesti pelkästään virittimien käännöllä oikein saa pois vaan tätä varten tulisi säätää joko kaularautaa tai tallasta kielien korkeutta. -"Mikäs mies te oikein olette?"
-"Setämies." | |
![]() 14.07.2009 23:00:55 | |
Ai no siinä tapauksessa se taitaa olla vireessä. Kaulan olen jo vääntänyt, samaten kieliä nostellut ja laskenut. Intonaatioon en ole vielä vaan koskenut. Vaikeeta puuhaa vaan näin aloittelijalta saada kaikki kohdalleen. | |
![]() 15.07.2009 09:42:45 | |
Tässä pari hyvää linkkiä, joissa kerrotaan basson säätämisestä: http://www.garywillis.com/pages/bass/bassmanual/setupmanual.html http://muusikoiden.net/artikkelit/artikkeli.php?id=610 Ovat toki olleet tällä palstalla aiemminkin esillä, mutta hyvät linkit kannattaa ottaa uudestaan esille. | |
![]() 15.07.2009 13:48:29 | |
Hemuli_basisti: Tässä pari hyvää linkkiä, joissa kerrotaan basson säätämisestä: http://www.garywillis.com/pages/bass/bassmanual/setupmanual.html http://muusikoiden.net/artikkelit/artikkeli.php?id=610 Ovat toki olleet tällä palstalla aiemminkin esillä, mutta hyvät linkit kannattaa ottaa uudestaan esille. Oukei, dänks. Vielä kun tietäis, mitä tolle kepille nyt eka tekisi... Would you tell me about the fucking golfshoes?!? | |
![]() 15.07.2009 18:54:49 | |
Pistetääs nyt tänne, kun tämä tavallaan "säätämistä" on. Älkää sitten suuttuko, vaikka saattaa olla teille itsestäänselvyyksiä! Eli: Tuossa soitellessa sain jotenkin ohuimman kielen hajalle. Se ei siis mennyt poikki, vaan "punos" lähti avautumaan. Ihan mielenkiinnosta, kuinka usein tälläistä käy puoli vuotta vanhoissa Elixirin kielissä? Onko mulla liian rankat otteet? Ja itse asiaan, eli niihin "itsestäänselvyyksiin". Tuo standardi setti on yleensä se .050-.110? Nyt jos uusia kieliä katselen, niin mitä iloa olisi ottaa paksummat kielet? Tietysti saa matalamman vireen, mutta miten se vaikuttaa soittotatsiin? Miten peukuttelun tatsiin/soundiin (onko siis släppingin kannalta paha ottaa paksummat)? Mitähän merkkiä kannattaisi katsella, jotta ei joutuisi maksamaan kamalia, mutta silti saisi hyvät kielet? Soittelen sormilla ja olen ollut erittäin tyytyväinen noihin Ibassa kaupassa haettaessa olleisiin Elixireihin. Ainakin sen olen käsittänyt, että Rotosoundit ovat enemmän plekuttelu kieliä. Mites muut merkit, esim DR? hulluilla on halvat huvit, idiooteilla ilmaset | |
![]() 15.07.2009 21:20:18 | |
Älkää ihmiset hifistelkö liikaa. Soita vaan Elixireillä jos ne on hyvät. Mä kokeilin kerran DR:iä ja tykästyin niihin. Voit toki vaihtaa, jos epäilet omien kielien hyvyyttä. Kun kieli meni tuollein poikki, katso sieltä päästä kummasta se lähti punoutumaan, että onko metalliosissa särmiä jotka voisivat hangata sen puhki. Itsellä kävi näin kerran ja hoidin homman kotia vanhoilla kielillä hiomalla tallapalan kuntoon. Pikko ongelma korjata. Luulen, että todennäköisin syy on tuo. Soittotekniikka ei vaikuta punoutumiseen ( nyt vasta tajusin liekkö tämä edes oikea verbi asiaan =D mutta kuitenkin ymmärrät varmaan. Paksummat kielet, pääset matalemmalle vireiden suhteen. Omat sormet ne määrää onko .045 vai .050 setti. Itse vedän .045 setillä, koska ne tuntuvat itsellä hyviltä. Summary: Ei ole olemassa mitään tiettyyn tyyliin sopivaa laitetta, kieliä, vahvistinta tai bassoa. Sinä päätät mikä on hyvä mihinkin. Toki voi niissä kielissä huomata pienen eron soundissa ja pitkäikäisyydessä, mutta itse en koe näitä niin suuriksi kysymyksiksi. Jos jokin toimii se kannattaa toteuttaa ja jos ei niin jätä väliin. PS. En suuttunut, mutta säästän sinun kukkaroasi tällä kun et käy joka viikko läpi uusia kieliä =) | |
![]() 17.07.2009 01:20:12 | |
Jooba: Toki voi niissä kielissä huomata pienen eron soundissa ja pitkäikäisyydessä, mutta itse en koe näitä niin suuriksi kysymyksiksi. Jos jokin toimii se kannattaa toteuttaa ja jos ei niin jätä väliin. Ne erot on oikeesti tosi isoja. Paskoilla kielillä koko saundi on yleensä täysin perseestä. Kokeilu kannattaa toki ei siinä. "Pullo viinaa päivässä vähentää merkittävästi riskiä kuolla vanhuuteen"
-minä itse | |
› Lisää uusi kirjoitus aiheeseen (vaatii kirjautumisen)