Aihe: Fender jazz bassot
1 2 3 4
Bassolow
20.09.2005 19:03:34
Mulla on -98 japsi Jazzbasso ja -78 USA Precision. Japsi on mukavampi. Jazzbasson oon tuunannu EMG:n mikeillä, precisionille en oo tehny mitään.

Voisitkos vähän syvällisemmin perustella mikä tekee siitä japsista paremman kun jenkki precisionista? Olen nääs hankkimassa tuon ikäluokan precisionia.
valvoja
21.09.2005 19:10:29
Voisitkos vähän syvällisemmin perustella mikä tekee siitä japsista paremman kun jenkki precisionista? Olen nääs hankkimassa tuon ikäluokan precisionia.

Ei se mun Jazzari välttämättä PAREMPI ole kuin se Precision, se on vaan mukavampi soittaa. Ehkä nyt kuitenkin voisin sanoa, ett Presicionissa on enemmän tunnetta.. Niissä vehkeissä on kuitenkin niin erilaiset kaulat ja ne painaakin ihan eri tavlla, ett soittomukavuus on lienee hyvin henkilökohtainen juttu. Mä diggaan mun Jazzarista ja pidän Precisionia 2. bassona jota soittelen oikeastaan vain himassa (kerrostalokaksiossa ilman styrkkaria).

Hanki ihmeessä Presicion jos tuntuu oikealta valinnalta. Mä en ite tiedä noista mitään, soittelen vaan ja kuten sanoinkin, tuntuu Jazzari mun käteen paremmalta. Tosin osasyynä voi olla se ett mulla on tooodella paska kaappi (nuppina Ampeg) ja kun tossa Jazzarissa on EMG aktiivimikit se soi paskan kaapin kanssa paremmin kuin Presicion. Mutta kukapa tietää, ehkä jonain päivänä pompottelen Presicionilla jazzarin ollessa himassa 2. bassona :)

PS.

Kun aikoinaan hommasin Presicion bassoni, tuntui koko maailma dissaavan bassoani tyyliin:
-Kato sull on hieno Presicion, minkä ikäinen?
- 1978
-ai, se o tommonen -78 passo, tiesithän ett Fender USA laatu oli silloin paskaa.

Tosi moni sanoi (ja sanoo edelleen) noin bassostani. Olikos Fenderillä 70-luvun lopulla joitain laatuongelmia, vai ovatko pirulaiset vaan kateellisia mun passosta?
hollstro
21.09.2005 19:29:37

Kun aikoinaan hommasin Presicion bassoni, tuntui koko maailma dissaavan bassoani tyyliin:
- 1978
-ai, se o tommonen -78 passo, tiesithän ett Fender USA laatu oli silloin paskaa.

Tosi moni sanoi (ja sanoo edelleen) noin bassostani. Olikos Fenderillä 70-luvun lopulla joitain laatuongelmia, vai ovatko pirulaiset vaan kateellisia mun passosta?

Kärjistäen Fenderillä on aina ollut "laatuongelma" 20 vuotta sitten, mutta 30 vuotta vanhat on taas niitä parhaita. Kyllähän se totta on että 70-luvun lopulla tehtiin ehkä surkeinta laatua, mutta Fenderin surkea on kelle tahansa kova benchmark. Siltäkin ajalta on hienoja soittimia. Presari on käytännössä sama koko 70-luvun ja pitkälle 80-luvulle. Jos on hyvät puut sattuneet kohdalle ja jyrsimien asetukset ja jigit olleet kondiksessa niin varmasti hieno peli on se 78-mallikin.
Teijo K.
21.09.2005 19:32:48

- 1978

Ne jotka noin sanovat, eivät ole tajunneet asian laajempaa kokonaisuutta. On totta, että Fenderillä oli omistajanvaihdoksesta johtuen jotain ongelmia, ja hyvin laajalti puhutaan että nuo vuosimallit olisivat niitä eniten kärsineitä, tuossa mielessä. Mutta vielä enemmän on totta se, että puusta thety soitin on yksilö. Ei minkään vuosimallin kaikki Fenderit ole paskaa. Sieltä löytyy niitä hyviä ja huonoja kaikista vuosista.

Vuodesta -78 on niin kauan, että ihan mutulla voisin arvella ihan huonoimpien yksilöiden poistuneen jo luonnollisen poistuman kautta. Modailtuina vähintään.

Mutta kuitenkin, jos se sun Precision on hyvä yksilö, niin on aivan sama mitä vuosikertaa se edustaa. Jos taas huono-sama juttu. Tietysti tämä vain käyttöarvon kannalta, myyntiarvo on sitten asia erikseen.
Munsta.
rattledad
21.09.2005 21:41:12

Jos on hyvät puut sattuneet kohdalle ja jyrsimien asetukset ja jigit olleet kondiksessa

Kuinkahan tärkeää kaulan sopiminen koloonsa todellisuudessa on? Voisi kuvitella, että sointiin ei tee suurtakaan eroa onko kolo sivusuunnassa puoli vai kolme milliä väljä.
Teijo K.
21.09.2005 22:02:09

Kuinkahan tärkeää kaulan sopiminen koloonsa todellisuudessa on? Voisi kuvitella, että sointiin ei tee suurtakaan eroa onko kolo sivusuunnassa puoli vai kolme milliä väljä.

Tästä on vähän erilaista tulkintaa, oma kokemukseni on, että asialla ei juurikaan ole merkitystä. Mutta kaulakulman merkitys soitettavuuteen on isokin. Sitä voi toki pulttikaulaisessa muuttaa.
Munsta.
rattledad
21.09.2005 22:32:23

kaulakulman merkitys soitettavuuteen on isokin. Sitä voi toki pulttikaulaisessa muuttaa.

Mitenkäs se sitten vaikuttaa tuo kaulakulma, valistatko?

Entäpä tuo kolmepulttisten fendien ja musarin (G&L:n?) micro-tilt? Ei pilanne soundia pahasti?
poppamies
22.09.2005 08:21:09

Kyllä sillä on merkitystä. Ei ne pultit pidä kaulaa ojennuksessa vaan se tarpeeksi tiukka kolo. Pultit kyllä puristaa bodia vasten muttä väljässä kolossa saa kitkutettua kaulaa sivusuunnassa kun kolo on väljä. Ja asiaa voi ajatella näinkin: Jos on tarpeeksi tiukka kolo niin se vastaa pitkälle set in neckiä.
Myydään EBS MultiComp bassokompura *MYYTY*
Karlsson
22.09.2005 12:26:53
Ja asiaa voi ajatella näinkin: Jos on tarpeeksi tiukka kolo niin se vastaa pitkälle set in neckiä.

Ai "sitä" kutsutaan myös tuoksi?
"Sam on maailman rumin koira - jo kolmatta kertaa" -Ilta-Sanomat 6.7.05
Prowleri
22.09.2005 15:47:53
Kyllähän se totta on että 70-luvun lopulla tehtiin ehkä surkeinta laatua, mutta Fenderin surkea on kelle tahansa kova benchmark.

Mielestäni tuon 70-luvun loppupäästä alkaen ne hyvät ja 'oikeat' Fenderit ovat tulleet G&L:n nimellä. Sama meininki tuntuu jatkuvan vieläkin..
Ostetaan lippu Sentencedin hautajaisiin
Teijo K.
22.09.2005 17:04:42

Mielestäni tuon 70-luvun loppupäästä alkaen ne hyvät ja 'oikeat' Fenderit ovat tulleet G&L:n nimellä. Sama meininki tuntuu jatkuvan vieläkin..

Olen kyllä täysin eri mieltä. G&L on oma soittimensa sekä soundien että tatsin puolesta vaikka Leon käsialaa onkin.
Munsta.
Prowleri
22.09.2005 19:53:20
Olen kyllä täysin eri mieltä. G&L on oma soittimensa sekä soundien että tatsin puolesta vaikka Leon käsialaa onkin.

Kaksitonnisen osalta olen samaa mieltä, mutta G&L:llähän on myös noita jatsareita ja PJ-mikitettyjä presareita.

Myös kitaramallisto pohjaa stratoihin ja teleihin, ja kaikki kitarat mitä olen G&L:tä kokeillut ovat olleet Fendereitä parempia.
Teijo K.
22.09.2005 20:15:59

Kaksitonnisen osalta olen samaa mieltä, mutta G&L:llähän on myös noita jatsareita ja PJ-mikitettyjä presareita.

Myös kitaramallisto pohjaa stratoihin ja teleihin, ja kaikki kitarat mitä olen G&L:tä kokeillut ovat olleet Fendereitä parempia.

Silti sillä ei ole merkitystä. G&L on G&L ja Fender on Fender. Eri tarinat vaikka G&L mallistossa noita kopioita onkin.
Munsta.
pardy
22.09.2005 20:42:44

Silti sillä ei ole merkitystä. G&L on G&L ja Fender on Fender. Eri tarinat vaikka G&L mallistossa noita kopioita onkin.

Hehhe, Leo tekee (teki) kopioita itse suunnittelemistaan malleista.
Prowleri
22.09.2005 20:46:29

Höpön pöpön. Jos se on jatsari, niin se on jatsari.
hollstro
23.09.2005 00:12:43

Hehhe, Leo tekee (teki) kopioita itse suunnittelemistaan malleista.

No on tässä vähän perää. Ennen G&L:ää Leo suunnitteli Music Manin malliston (Stingray ja Sabre). G&L varioi enimmäkseen näitä, ei suinkaan Fendereitä. Kaikki nuo Leon lapset ovat hienoja bassoja ja riippuu mieltymyksistä mitkä eniten kolahtavat.
hollstro
23.09.2005 00:15:40

Kyllä sillä on iso mekitys soittimen stabiilisuuden ja soinin kannalta. Liian ison kaulataskun voi korjata laittamalla kovapuisen ja ahtaasti sopivan simmilevyn täyttämään sen kolon. Näin kaula pysyy suorassa ja resonanssit johtuvat runkoon paremmin.
chief
23.09.2005 00:25:25 (muokattu 23.09.2005 00:26:48)
No on tässä vähän perää. Ennen G&L:ää Leo suunnitteli Music Manin malliston (Stingray ja Sabre). G&L varioi enimmäkseen näitä, ei suinkaan Fendereitä.

No eikös esim. nuo ole aika lailla variaatioita jazzbassosta:

http://www.music123.com/G-L-J-B-2-i226812.music
http://www.gguitars.com/gl_jb2.html

Kaikki nuo Leon lapset ovat hienoja bassoja ja riippuu mieltymyksistä mitkä eniten kolahtavat.

Aivan totta.
"It's the ear, not the gear. "
Teijo K.
23.09.2005 00:28:31

Höpön pöpön. Jos se on jatsari, niin se on jatsari.

Joo, mutta Fender se on jos lavassa lukee Fender. Ikäänkuin G&L olisi omana itsenään jotenkin riittämätön meriitti että tarvitsee kaivaa jotain keksittyä Fender-korttia takataskusta. Ja Jazz Bass sekä Precision Bass on Fender -tuotemerkin omaisuutta. Kaikki muut jatsarit ja presarit on kopioita.

Hyviä bassoja molemmat, ja ansaitsevat kumpikin oman nimensä. Miulla ei ole kumpaakaan kun on toi Stingray. Jotkut sanoo sitäkin presarin kehitysversioksi ja vaikka mitä. Se on Stingray, sillä siisti.
Munsta.
hollstro
23.09.2005 01:02:22

No eikös esim. nuo ole aika lailla variaatioita jazzbassosta:

http://www.music123.com/G-L-J-B-2-i226812.music
http://www.gguitars.com/gl_jb2.html

Mikitys on Jazz Bassosta. Talla, rungon malli ja kaula (pl. lavan muoto) ovat ehtaa Musaria.
Lisää uusi kirjoitus aiheeseen (vaatii kirjautumisen)