Aihe: Ampeg SVT-AV nuppi & AV 8x10-kaappi
1 2 3 4 5 6 7
Teijo K.
13.06.2005 23:13:40

Joo, ovathan ne periaatteessa kopioita, mutta ei se niistä huonompia tee. Ei Lakland tai Sadowskykaan ole "vain" kopio Fender jazzista, vaan "paranneltu ja erilainen".

Siinähän selität.
"Oi korkein onni: rakkaus, tutkimukset! Ne ovat molemmat persoonallisuutensa, itsensä unohtamista."
-von Ranke.
Puavali
13.06.2005 23:14:39
Joo, ovathan ne periaatteessa kopioita, mutta ei se niistä huonompia tee. Ei Lakland tai Sadowskykaan ole "vain" kopio Fender jazzista, vaan "paranneltu ja erilainen".

No onhan ne kopioita, mutta GL (G&L?) on paranneltu ja edelleen kehitetty juttu.
kalamies#19 >-)))> Olen rento, rauhallinen ja ulospäin suuntautunut. Minulla on positiivinen mielikuva itsestäni. ESTR #2
Teijo K.
13.06.2005 23:16:38

No onhan ne kopioita, mutta GL (G&L?) on paranneltu ja edelleen kehitetty juttu.

Paitsi lavan osalta.
"Oi korkein onni: rakkaus, tutkimukset! Ne ovat molemmat persoonallisuutensa, itsensä unohtamista."
-von Ranke.
Niskamies
13.06.2005 23:16:38
Siinähän selität.

Ei ole munsta sama saundi Ampegin 8x10":ssä ja vastaavassa EBS:ssä. En ole niitä vierekkäin soittanut, mutta vahva epäiillys on. Ei noita muita 8x10" kaappeja mun mielestä voi sanoa Ampeg kopioiksi.
Virallisesti semi-pro!
Puavali
13.06.2005 23:33:42
Paitsi lavan osalta.

Siksi siis sinulla oli siinä omatekoisessa eri näköinen lapa!
kalamies#19 >-)))> Olen rento, rauhallinen ja ulospäin suuntautunut. Minulla on positiivinen mielikuva itsestäni. ESTR #2
Johannes_t
13.06.2005 23:34:27

Höpö höpö teille kaikille. Lamborghinikin on vain kopio Fordin T:stä, eikä näin ollen voi koskaan olla yhtä hyvä. Just. Tykätkää kaikkii siitä mistä tykkäätte, mutta älkää hyvät ihmiset "turhaan" perustelko.
chief
13.06.2005 23:50:09 (muokattu 13.06.2005 23:53:47)
Höpö höpö teille kaikille. Lamborghinikin on vain kopio Fordin T:stä, eikä näin ollen voi koskaan olla yhtä hyvä. Just. Tykätkää kaikkii siitä mistä tykkäätte, mutta älkää hyvät ihmiset "turhaan" perustelko.

Tässä asiassa on kyse ennenkaikkea fiiliksistä. Ja nimenomaan kunkin soittajan omista fiiliksistä. Tuskin kenellekään muulle on mitään merkitystä mitkä kamat selän takana on, vai vetääkö pelkillä monitoreilla, jos basso kuuluu tarpeeksi (vähän) ja soitto toimii.

hollstro:
No onhan ne kuitenkin imitaatioita alkuperäisestä. Soittimissa ei tartte selittää miksi Fenderin Presari tai Strato, tai Gibsonin LP Standard on se juttu. Tässä on se sama: kaikkia muita saa selitellä että "tää on parempi tai yhtä hyvä"

Kenelle saa selitellä? Itselleen?
"It's the ear, not the gear. "
Teijo K.
14.06.2005 00:32:09

Mutta siinähän te pojat kokoajan selitätte. ;)

Tuota se varmaan tarkoittikin.
-von Ranke.
Teijo K.
14.06.2005 00:33:11

Siksi siis sinulla oli siinä omatekoisessa eri näköinen lapa!

Erinäköinen kuin G&L. Joo.
-von Ranke.
M.Hanski
14.06.2005 07:55:58
Ei ole munsta sama saundi Ampegin 8x10":ssä ja vastaavassa EBS:ssä. En ole niitä vierekkäin soittanut, mutta vahva epäiillys on. Ei noita muita 8x10" kaappeja mun mielestä voi sanoa Ampeg kopioiksi.

Kyseessähän on kaksi täysin erilaista koteloratkaisua. Rantasauna on suljettu kotelo (tarkemmin ottaen neljä suljettua koteloa, yksi osasto kahta kymppituumaista kohden) ja EBS:n 8x10" on refleksikotelo. Ei ihme, että soundi on erilainen. EBS:ssä on myös pilli ja todennäköisesti itse kymppituumaisetkin toistavat hieman ylemmäs.
hollstro
14.06.2005 08:12:53 (muokattu 14.06.2005 08:18:13)

Tässä asiassa on kyse ennenkaikkea fiiliksistä. Ja nimenomaan kunkin soittajan omista fiiliksistä. Tuskin kenellekään muulle on mitään merkitystä mitkä kamat selän takana on, vai vetääkö pelkillä monitoreilla, jos basso kuuluu tarpeeksi (vähän) ja soitto toimii.

hollstro:

Kenelle saa selitellä? Itselleen?

Hyvä saundi ei ole pelkästään fiilisjuttu vaan se on yleisön ja soittajatovereiden palvelemista. Minua ainakin ottaa päähän surkeella livesaundilla soittavat bändit. Liian usein esim. just bassosaundi on hanurista. Brummaa, on liian kovalla, ei saa mitään selvää, pahasti liuskottunut taajuusvaste jne. Kyl työ tiiätte.

Sillon kun on se hyvä saundi ja on tyytyväinen kamoihinsa niin ei tarvitse selitellä. Sillon kun on tehnyt kompromisseja niin aina on seliteltävä itselleen tai muille. Tää M.net on tätä ilmiötä täynnä. Tässä threadissa otsikkona olevaa settiä ei tarvitse selitellä kuin korkeintaa roudarille ja puolisolle, ehkä pankinjohtajallekin.

Tuo setti toimii myös hiljaisella volalla. Se on niinkuin hyvä sauna. Antaa lämpimän ja hyvähappisen löylyn eikä lopu hönkä kesken missään löylykisoissakaan.
sirdickyj
14.06.2005 09:49:02
Tuo setti toimii myös hiljaisella volalla. Se on niinkuin hyvä sauna. Antaa lämpimän ja hyvähappisen löylyn eikä lopu hönkä kesken missään löylykisoissakaan.

Jospa tämän ovat havainneet myös sen lempinimen keksijät? Mutta joo, selitellä voi aina, mutta tämä on se setti, johon kaikkia vastaavia tullaan aina vertaamaan. Se ei silti tarkoita mitään ylivertaisuutta, eli paremman setin omiin tarpeisiinsa saa aivan taatusti, jos vaan tietää mitä hakee. Ellei se sitten ole just toi Ampeg.

Usein mun mielestä jengi menee metikköön kun hakee vaan vuodesta toiseen, eikä edes tiedä mitä hakee. Toisaalta tuo kai on jokaisen soittajan läpikäytävä jossain vaiheessa, ei siinä mitään.

Musta Presarit ja Stratot ja Shure SM57:t ja muut on hyviä just siks, että ne on vähän niinku Laviksen farkut, aina toimii, eikä tarvi niin kauheesti funtsailla. Aiheesta oli täällä kyllä aloittamani topiccikin aikanaan, joten ei siitä enempää.
WHAT IS UNDERSTOOD NEED NOT BE DISCUSSED
hemmo
14.06.2005 09:50:56

Usein mun mielestä jengi menee metikköön kun hakee vaan vuodesta toiseen, eikä edes tiedä mitä hakee. Toisaalta tuo kai on jokaisen soittajan läpikäytävä jossain vaiheessa, ei siinä mitään.

Jep. Mie oon löytänyt ittelleni sopivan stäkkin, viimein:
- Monster 120 W putkinuppi
- 2 kpl EBS Neo 112 kaappeja

Selkä kiittää.
"Joo, mutta kun en oo mikään sisäkkö, oon vittu rokkari." -Vili "Mutta en ole mikään sisäkkö vaan olen hitsi vie progemies." -arva
sirdickyj
14.06.2005 09:53:07
Kyseessähän on kaksi täysin erilaista koteloratkaisua. Rantasauna on suljettu kotelo (tarkemmin ottaen neljä suljettua koteloa, yksi osasto kahta kymppituumaista kohden) ja EBS:n 8x10" on refleksikotelo. Ei ihme, että soundi on erilainen. EBS:ssä on myös pilli ja todennäköisesti itse kymppituumaisetkin toistavat hieman ylemmäs.

Tästäkin asiasta kuulee kaikenmaailman puoliviisaiden tietäjien suusta jos jonkinlaista kommenttia, kuinka vain 15-tuumaset on niitä oikeita ja lässyn lässyn, vaikka oikee koteloratkaisu voi tehdä ihmeitä kymppituumaisillekin, ja herkkyyksistä jne. nämäkin asiat loppujen lopuks on kiinni.

Joku muuten väitti, että noi rantasaunakomerot olis ollu useemmin 2x15 tuumasia kuin 8x10, epäilen vahvasti, koska en semmoisesta ikinä ees oo kuullu. Tietääks joku, onks faktaa?
Teijo K.
14.06.2005 11:15:43

Tästäkin asiasta kuulee kaikenmaailman puoliviisaiden tietäjien suusta jos jonkinlaista kommenttia, kuinka vain 15-tuumaset on niitä oikeita ja lässyn lässyn, vaikka oikee koteloratkaisu voi tehdä ihmeitä kymppituumaisillekin, ja herkkyyksistä jne. nämäkin asiat loppujen lopuks on kiinni.

Joku muuten väitti, että noi rantasaunakomerot olis ollu useemmin 2x15 tuumasia kuin 8x10, epäilen vahvasti, koska en semmoisesta ikinä ees oo kuullu. Tietääks joku, onks faktaa?

Minusta tästäkin kuulee puoliviisaiden ihmeellisiä kommentteja lähinnä tyyliin "minä olen nyt keksinyt ratkaisut kaikkien vahvistin ja kaappiongelmiin". Jep, soittajat hakevat eri asioita laitteiltaan, joten heille sopii siis myös eri laitteet. Jos jollekin 15" sopii paremmin kuin 10" ladattu kaappi niin ei siinä ole kellään mitään koputtamista. Ja sama toisinpäin. Koteloita ja herkkyyksiä saa säätää niin paljon kuin haluaa, mutta se ei muuta sitä faktaa, että eri painoiset kartiot reagoivat eri tavalla.
-von Ranke.
toivajar16
14.06.2005 11:39:03
Vittu se on oikea laite mistä
ITSE tykkää. Muitten mielipiteet voi tunkea hanuriin. Tämä on kopio tästä ja tästä....PiipiPiipi.
Kebab stand up Stand up for your rice!
poppamies
14.06.2005 11:45:21 (muokattu 14.06.2005 11:47:33)

..Joku muuten väitti, että noi rantasaunakomerot olis ollu useemmin 2x15 tuumasia kuin 8x10, epäilen vahvasti, koska en semmoisesta ikinä ees oo kuullu. Tietääks joku, onks faktaa?

Kyllä sekin on perinteinen ja sitä saa jos haluaa...

Products-Classic Series Enclosures ja SVT-215E
http://www.ampeg.com/
Mahdollisesti myytävänä EBS MultiComp jos hyvin sattuu. En myy sittenkään! Saatan sensijaan myydä jotain muuta.
Zarmo
14.06.2005 11:55:21

No toisaalta se voi harrastelijasoittajalle olla osa harrastusta se hakeminenkin. Kivaahan se on kamoja vaihdella ja kokeilla.
Lukekaa runoutta
GAS ei kuole, GAS nukkuu!
sirdickyj
14.06.2005 13:15:03
No toisaalta se voi harrastelijasoittajalle olla osa harrastusta se hakeminenkin. Kivaahan se on kamoja vaihdella ja kokeilla.

Totta, ja tuotahan sitä tulee itsekin harrastettua. Mun pointti, mitä ajoin takaa, olikin se, että usein kuulee (myös omasta suustaan) kommentteja, joiden mukaan joku on huonoa, vaikka oikeasti ei ole osattu vaan käyttää k.o. tuotetta.
J.Hollström
14.06.2005 16:01:44
Vittu se on oikea laite mistä
ITSE tykkää. Muitten mielipiteet voi tunkea hanuriin. Tämä on kopio tästä ja tästä....PiipiPiipi.

Juuh, ja yleensä ihmismieli haluaa tykätä siitä minkä on hankkinut. Tai muuten joutuu itselleen perustelemaan miksi tuli hankittua jotain mistä ei tykkää, ts. tuliko ns. virhehankita, olenko tyhmä jne.
Lisää uusi kirjoitus aiheeseen (vaatii kirjautumisen)