Aihe: Esikuvanne?
1 2 3 4 5 6 7 8 9
cocaine
04.04.2005 11:33:26
Duff Mckagan
Sam Yaffa (ex-Hanoi Rocks)
Jim Lea (Slade)
Geezer Butler

en keksi muita!
All that phoney Beatlemania has bitten the dust
Typhus
04.04.2005 11:46:07
Noh ensimmäinen suuri sankari oli kaikkien pitkätukkahippien tapaan steve harris :P mutta myöhemmin sittenku valaistu vähän paremmin niin löyty Les Claypool ja Victor Wooten. nykyään myös paljon on vaikuttanut Billy Sheenan, Rob Trujillo (infectious Grooves), Louis Johnson, Geddy Lee... ja aika moni muu :)mutta tuossa ne tärkeimmät.
"Vita est vitae"
Varaani
04.04.2005 11:50:03
Mainitaan itsekin muutama:

Aston "Family Man" Barrett
John Paul Jones
Larry Graham
James Jamerson
ja Stuart Zendenin linjoja tulee usein hyräiltyä.

nuo nyt tuli heti mieleen.
TiMiTheShiT
04.04.2005 12:32:19 (muokattu 04.04.2005 14:11:30)
Esikuva? en kai tuollaista omista, mutta suurta arvostusta saa alla oleva kaveri....

John "Fisher" Norwood (Fishbone) on kyllä ihailtavaa työskentelyä basson ääressä. Kukaan muu ei ole noin säväyttänyt.
he he heeh heh heh uuh hah hah haa |"V*ttuun sotiminen tämä äijä lähtee paskalle"|
hollstro
04.04.2005 15:29:55

Tarkoitat varmaan: "toimivasta vähäeleisestä soitannasta"?

En. Kuvitelkaa vaikka oman musansa loistohemmot Geddy Lee tai Steve Harris AC-DC:n komppiryhmään. Musa olisi ihan jotain muuta. Siinä musassa Cliff Williams toimii nimenomaan vähäeleisen soittonsa takia. Jos ette usko niin tsekatkaa Family Jewels. CW:n ja häntä edeltävän basistin (Rob Bailey?) soitossa on iso ero. Bailey seikkailee basson kaulalla perinteiseen tyyliin, eikä ole huono, mutta kalpenee herra Williamsin rinnalla.
Superbeast89
04.04.2005 16:06:57
Niitä on monta, mutta nyt kun tässä sopivasti kuuntelen motörheadia niin mainitaan Lemmy Kilmister.
If you are gonna rock, rock heavy!
Jalmus
04.04.2005 16:11:56
En. Kuvitelkaa vaikka oman musansa loistohemmot Geddy Lee tai Steve Harris AC-DC:n komppiryhmään. Musa olisi ihan jotain muuta. Siinä musassa Cliff Williams toimii nimenomaan vähäeleisen soittonsa takia. Jos ette usko niin tsekatkaa Family Jewels. CW:n ja häntä edeltävän basistin (Rob Bailey?) soitossa on iso ero. Bailey seikkailee basson kaulalla perinteiseen tyyliin, eikä ole huono, mutta kalpenee herra Williamsin rinnalla.

Onhan myöskin olemassa mahdollisuus että herrat Lee ja Harris mukauttaisivat oman soittonsa kyseisen bändin tyyliin. Ainakin Geddy Lee:ltä sen pitäisi tarvittaessa taittua.
Laulaminen ravintolassa ilman siitä suoritettavaa korvausta tulkitaan häiriöksi.
HC.Pälä
04.04.2005 17:36:58

John "Fisher" Norwood (Fishbone) on kyllä ihailtavaa työskentelyä basson ääressä.

Asiaa ! Ihmettelin aikoinaan miksi häntä ei mainita useammin täällä.. Noh suomi on kai sittenkin hevin paratiisi :D

Monta nimeä tulee minulle mieleen, mutta jos yksi pitäisi valita, niin se olisi Les Claypool.
Let the bass Kikzz.
Wil-J
04.04.2005 17:46:31
Unohdin Stuart Zenderin!
Johannes_t
04.04.2005 19:31:44

En. Kuvitelkaa vaikka oman musansa loistohemmot Geddy Lee tai Steve Harris AC-DC:n komppiryhmään. Musa olisi ihan jotain muuta. Siinä musassa Cliff Williams toimii nimenomaan vähäeleisen soittonsa takia.

Yritin vain alleviivata sitä, että Williamsin poika hakkaa ne kasinsa perille paremmin kuin moni muu -> homma toimii. Veikkaisin kyllä, että mainitsemasi herrat Lee ja Harris hanskaisivat AC/DC:n biisit vähintäänkin mallikkaasti.
BassBeast
04.04.2005 20:12:45

1.Harriksen Steve
2.Burtonin Cliffhanger
3.Digiorgion Steve
4.Butlerin Geezer
5.Flea
6.Sheenanin Billy
Eiköhän ne siinä...
parasta mitä voi housut jalasa tehä on basson soitto. ja sitä voi tehä kyllä iliman housujaki!
Samu S.
04.04.2005 20:29:11
Esikuva lienee sellainen, jonka kaltaiseksi haluaisi tulla. Minulle kelpaa esikuvaksi kuka tahansa basson varressa kotonaan oleva henkilö - semmoinen, josta kuulija ja/tai katsoja toteaa, että siinäpä soittaja paikallaan. Ihan sama montako nuottia tulee sekunnissa, vetääkö monellakin sormella, plekulla tai vaikka betoniporsaalla. Itte olen basismiharrastuksen aikana kehittänyt pysyvää ihailua moniakin jo mainittuja basisteja kohtaan, mutta semmoinen herra kuin Dusty Hill on vielä huomiotta. Kertakaikkisen tanakkaa työskentelyä! ZZ Top on varmaan ensimmäinen bändi, jota olen oikeasti diggaillut, ja kyllä se Mr. Hillin toiminta tuntuu vielä Topin taannoisillakin levyillä mukavalta. Mulle Dusty ja Cliff Williams on semmosia jämäkän perusrockbasistin ruumiillistumia, vaikkakin ensin mainittu on päässyt toteuttamaan itseään vähän monipuolisemmin. Niin tai näin, jos joku päivä itse kykenee samanlaiseen vakuuttavuuteen, tiputteli sitten suoria kaseja tai ei, saanee olla tyytyväinen.
I dress in women's clothing and hang around in bars.
Zonebs
04.04.2005 20:42:10
abe laboriel
niels henning orsted pedersen
Basistin hommassa ensimmäinen juttu on se että räimii vaan eetä plekulla niin perkeleesti. Ja juo kalajaa. Ja vie kaikki naiset.
Sijuk
04.04.2005 20:56:55

niin no eikös se ole henkilö jota ihailee tai jonka kaltaiseksi haluaa tulla? eikös? cliff williams toimii ku kello, nuotit tulee tasan tarkkaan silloku pitääki samoin dustylla... ja vielku on kyse noista kaseista.
Rock N´ Fuckin´ Roll!!!
2541
04.04.2005 21:47:33

CW:n ja häntä edeltävän basistin (Rob Bailey?)

Mark Evans oli hemmon nimi.
heu heu
04.04.2005 22:20:07
Ensimmäinen basisti joka kolisi oli john enswistle
II: John paul jones
III. paul mccartney..
Näitten bassolinjat on ollut kuullolla jo vuodesta......-74!!!
Vain rokki on poikaa...
hollstro
05.04.2005 11:50:43

Yritin vain alleviivata sitä, että Williamsin poika hakkaa ne kasinsa perille paremmin kuin moni muu -> homma toimii. Veikkaisin kyllä, että mainitsemasi herrat Lee ja Harris hanskaisivat AC/DC:n biisit vähintäänkin mallikkaasti.

Aivan varmasti, mutta omalla tyylillään. Nämäkin jäpikät on mainittu tässä keskustelussa juuri sen takia että heillä on oma ja erittäin tunnistettava tyyli.
cfe
05.04.2005 12:11:29

Dead Kennedysin Klaus Flouride, tuo Woody Allenin näköinen pikkumies loihti jazz bassostaan sellaiset äänet ja tyylit jotka teki lähtemättömän vaikutuksen. Tiukkaa, ketterää plekusoittoa, siihen ei kyllästy koskaan...
http://www.causeforeffect.org
chief
05.04.2005 15:15:04
Koitan pitää korvat auki joka suuntaan. Kaikilta voi oppia jotain. Viime aikoina olen dikkaillut erityisesti Jari Heinon soittoa. Sieltä ei juuri vääriä ääniä tule. Täyttä asiaa hänen soittonsa on.
"It's the ear, not the gear. "
MK73
05.04.2005 18:32:11
Esikuva ja esikuva - olen rumpali, mutta luonnollisesti tykkään basisteista. Bassottelijat jäävät usein aivan liian vähälle huomiolle.

Kotimaiset huiput tottakai, erityisesti:
Harri Rantanen
Juha Tikka
Matti Maijanen
Jari Heino
ja tietenkin itse Pekka Pohjola

Ulkomaisista säväyttävät:
Tony Levin
Flea
Sting
Mike Porcaro
Pino Palladino

(niin.. Mimmun kanssa olisi varmasti nastaa soittaa... :)
Lisää uusi kirjoitus aiheeseen (vaatii kirjautumisen)