Aihe: hyvä rumpali
1 2 3
Mikael
02.11.2004 13:56:32

Ehdoton ja tärkein: Tarkkuus, sellainen mieluiten, että metronomin pystyy tarkistamaan soitolla.

Onks tää todellakin ehdoton ja tärkein? Mä olen kyllä sitä mieltä, että biisi saa temmoltaan kyllä elää tarpeen ja tunnelmaan mukaan. Tai siis että sen pitää elää jos biisi sitä vaatii. Tietty välillä mennään sit tarkasti ja tätä sä varmaan tarkoitit - jotta siis tarvittaessa tarkka : )

Tähän liittyy toi myös tuo yleinen käsitys siitä, että rumpali vastaa siitä ettei biisi lähde kaahaamaan tai hidastumaan ja tästä esitän haisevan vastalauseen. Kyllä toi vastuu mun mielestä on ihan koko bändillä ja turha siitä on pelkästään rumpalille nissuttaa jos herra kiilaava soolokitaristi vetää bändin mukanaan. Meinaan paskemmalta se kuulostaa jos rumpali itsepintaisesti pitää hihnan tiukalla kun muu bändi riuhtoo menemään...
miten käy Kekkoselta rock'n'roll?
chief
02.11.2004 14:59:25 (muokattu 02.11.2004 15:18:10)
Mikaelilta hyvää asiaa! Munkin mielestä tempo saa elää kyllä paljonkin, kunhan komppi toimii ja svengaa. Ei kai kukaan keikalla oikeasti ole metronomin kanssa tsekkaamassa kuinka monta iskua minuutissa bändin tempo heittää, rokkipoliiseja lukuunottamatta. Kunhan komppi svengaa niin siihen on helpompi tavallaan uppoutua.
Häh?
Karlsson
02.11.2004 15:01:53
Mikaelilta hyvää asiaa! Munkin mielestä tempo saa elää kyllä paljonkin, kunhan komppi toimii ja svengaa. Ei kai kukaan keikalla oikeasti ole metronomin kanssa tsekkaamassa kuinka monta iskua minuutissa bändin tempo heittää. Rokkipoliiseja lukuunottamatta. Kunhan komppi svengaa niin siihen on helpompi tavallaan uppoutua.

Tottakai!

Bändin parhaus mitataan metronomilla ja viritysmittarilla!

"Joo, tulee tarkasti ja puhtaasti, onpa hyvä bändi!"
Jazz on parasta ja sä ihan tyhmä!
Wil-J
02.11.2004 15:49:28
Tottakai!

Bändin parhaus mitataan metronomilla ja viritysmittarilla!

"Joo, tulee tarkasti
, kovaa ja puhtaasti, onpa hyvä bändi!"

Tahtoisin lisätä myös desibelimittarin listaan.
chief
02.11.2004 15:52:34
Eiku:

"Joo, tulee tarkasti, hiljaa ja puhtaasti, onpa hyvä bändi!"

Mitä hiljempaa sen vaikeempaa.
Häh?
Karlsson
02.11.2004 16:26:35
, kovaa

Totta. Dynamiikka haltuun!
Jazz on parasta ja sä ihan tyhmä!
KMT
02.11.2004 17:21:10

Tarpeex tomtomeja.
Bassosooloa ei voi laittaa pizzan päälle
Mr. Right
02.11.2004 19:17:11
Henk. kohtaisesti olen itse mieltynyt soittamalla "säveltäviin" rumpaleihin. Tietysti metronomin kanssa soittaminen on myös siinä vaiheessa plussaa..
Nuo korvat kuuluvat myös asiaan.
-jj-
02.11.2004 21:11:53

Onks tää todellakin ehdoton ja tärkein? Mä olen kyllä sitä mieltä, että biisi saa temmoltaan kyllä elää tarpeen ja tunnelmaan mukaan. Tai siis että sen pitää elää jos biisi sitä vaatii. Tietty välillä mennään sit tarkasti ja tätä sä varmaan tarkoitit - jotta siis tarkka : )

Tähän liittyy toi myös tuo yleinen käsitys siitä, että rumpali vastaa siitä ettei biisi lähde kaahaamaan tai hidastumaan ja tästä esitän haisevan vastalauseen. Kyllä toi vastuu mun mielestä on ihan koko bändillä ja turha siitä on pelkästään rumpalille nissuttaa jos herra kiilaava soolokitaristi vetää bändin mukanaan. Meinaan paskemmalta se kuulostaa jos rumpali itsepintaisesti pitää hihnan tiukalla kun muu bändi riuhtoo menemään...

No onhan tuo aika ehdotomasti sanottu, mutta vuosikausien kokemuksella useiden eri rumpaleiden kanssa todettu. Tarkkuus tulee keikalla esille esim. silloin, jos jostakin syystä rumpaaja ei kuule muita monitoreista tms. Ei silloin yleensä häkelly vaan vääntää setin tarkasti vaikka ulkomuistista. Yhdessä bändissä oli sellainen komppikitaristi, joka kiilasi pirusti, no eräällä keikalla rumpali ei muita kuullutkaan, ei lähtenyt kiilaukseen mukaan ja piti oman päänsä. Tämä oli minusta onnistunut ratkaisu, nääs olisi biisuissa ollut lopussa muuten aika hurja tempo :)

Ja filleissä joillakin rumpaleilla on ikävä tapa kiilata tai löysätä, mukavampaa on kun fillin jälkeen ykkönen napsahtaa kohdilleen. Studiossa soittaminen on myös kovin paljon helpompaa tarkan rumpaajan kanssa. Toki esim. kansan-/tanssi- ym. musiikkia soittettaessa tietty keinunta on edelltys biisien toimivuudelle. Sama pätee tietysti muihinkin musiikkityyleihin. Mutta siis tarkan rumpalin kanssa nämäkin yleensä onnistuu. Dynamiikan hallinta muuten jäi sanomatta tuosta edellisestä viestistä.
Bacchus
04.11.2004 13:25:11
tuo yleinen käsitys siitä, että rumpali vastaa siitä ettei biisi lähde kaahaamaan tai hidastumaan ja tästä esitän haisevan vastalauseen. Kyllä toi vastuu mun mielestä on ihan koko bändillä ja turha siitä on pelkästään rumpalille nissuttaa jos herra kiilaava soolokitaristi vetää bändin mukanaan. Meinaan paskemmalta se kuulostaa jos rumpali itsepintaisesti pitää hihnan tiukalla kun muu bändi riuhtoo menemään...

Totta, kuulostaa hölmöltä jos rumpali itsepintaisesti pitää temmon vaikka muut kaahaavat muutaman askeleen edellä. Sitten kitaristit kommentoi: "Nyt heiluu tempo ihan hirveästi." No voivoi... Voisi joku muukin yrittää pysyä tahdissa.=)

Tälläisissa tapauksissa punnitaan juuri se bändin hitsautuneisuus, vaikka tempo heilahtelis soitto kulkee ja kuulostaa hyvältä. Biisit elävät.

On muuten todella hyvä keskustelu, mielenkiintoista kuulla basistien mielipiteitä rumpaleista. Saa paljon ideoita irti.

Yksi pikkuseikka muuten on mielenkiintoinen, nimittäin katsekontakti ja eleet. Itse soitan tällä hetkellä bändissä, jossa basistin kanssa tulee paljon kommunikoitua ilmeillä ja eleillä. Tulee hyvä fiilis soittaa, ja muutenkin voi viestitellä kaikkea mystistä ja hyödytöntä.;)
Höpöhöpöhöpöhöpöhöpöhöö
chief
04.11.2004 16:32:35
On muuten todella hyvä keskustelu, mielenkiintoista kuulla basistien mielipiteitä rumpaleista. Saa paljon ideoita irti.

Yksi pikkuseikka muuten on mielenkiintoinen, nimittäin katsekontakti ja eleet. Itse soitan tällä hetkellä bändissä, jossa basistin kanssa tulee paljon kommunikoitua ilmeillä ja eleillä. Tulee hyvä fiilis soittaa, ja muutenkin voi viestitellä kaikkea mystistä ja hyödytöntä.;)

Juu, kivä näistä on höpöttää.

Se on kyllä siistiä kun tutun rumpalin kanssa tekee fillejä ja taukoja spontaanisti sopimatta.
Häh?
BassBeast
07.11.2004 01:43:03

Rumpalin kans on mukava soittaa jos:
1) ei tartte kytätä ajotuksia vaan ne osuu luontojaan kohilleen
2) fillit tulee just sillon ku pitääki ja niihin pystyy vetään vielä bassot mukaan
3) tahti pysyy oikeana
4) se soittaa sikasiistejä komppeja
Antaa lahkeiden lepattaa
Hulkster
08.11.2004 14:13:01 (muokattu 08.11.2004 14:13:34)
Sellasen rumpalin kanssa on ja olis kiva soittaa, minkä huomaa joka reenissä kehittyvän, eli myös jaksaa reenata muutenkin kuin yhdessä.
Yks hieno ominaisuus on myös se, et rumpali osaa kuunnella ja elää sitä biisiä, mitä soitetaan, eikä vaan yritä ulkomuistista jotain kikkaa vetästä.

Ja sitten myös aikaisemmin mainitut perusasiat on tärkeitä.
HC.Pälä
09.11.2004 01:31:15

Rumpalin kans on mukava soittaa jos:
1) ei tartte kytätä ajotuksia vaan ne osuu luontojaan kohilleen
2) fillit tulee just sillon ku pitääki ja niihin pystyy vetään vielä bassot mukaan
3) tahti pysyy oikeana
4) se soittaa sikasiistejä komppeja

Puollan tätä.
Lisäisin vielä että saa huoleti vetää huomion iteslleen keikalla siten pääsee kikkailemaan rauhassa siellä takana piilossa :)
Let the bass Kikzz.
Mikko/DE
09.11.2004 09:31:46

, kovaa

Lisää vaan mutta sit sä mittaat hääbändejä. Kyllä siinä kun soitetaan isolla lavalla pitää tulla 100db lavalta. XD
jkinnun2
09.11.2004 23:56:53
jaa-a, tuota, mun mielestä hyvä rumpali on semmonen joka kuuntelee, tekis mieli kirjoittaa että "musikaalinen" mitä kaikkea se pitääkin sisällään... Onpa tää hankala kysymys! Jos sattuu olemaan samankaltainen taimikäsitys niin yhteensoitto on nopeammin istuvaa, ja joku samankaltainen ajatus biisistä helpottaa yhteistyötä, miten kuulee taitteet etc...

En mä siitä tarkasta taimista aina tiedä joissain jutuissa se on rasite jos on liian tarkka, johtusko sitten omasta kiilaavasta soittostailista?Olen saanut soittaa monen hyvän rumpalin kanssa ja jokaisella on joku oma erityispiirteensä, omat erityisen hyvin toimivat kompit tai fillit tai hyvät vitsit : )

Kyllähän se sosiaalisuus nousee tässä iän myötä aina vaan tärkeämmksi asiaksi, kun koen että soittaminen kuitenkin on aika sosiaalinen tapahtuma, jotakin kommunikointia tapahtuu sellasilla taajuuksilla mitkä ei ole kauhean tiedostettua aina ja se on helvetin hienoa, jokin yhteys, ei puhuttua vaan jotain alkukantaisempaa ja sisällöltään ja kokemukseltaan aidompaa ja syvempää ja sen saa kokea bänditouhuissa...

no joo taas karkas aihe...ehkäpä tämäkin jotenkin liittyyy siihen teemaan että miksi virheet naurattaa eniten lavalla?

Luulen että kyse on myös siitä että kun tässä yhteiskunnassa aika paljon opetetaan suorittamaan ja suoriutumaan välttämään virheitä olemaan kunnollinen ja ties mitä?? niin esim lavalla virheiden kautta saa elämyksellisesti kokea virheitten tekemistä aika suojatussa ympäristössä kuitenkin, vai saako? nykyään palaute on kyllä raadollisempaa ja nopeampaa netin myötä kuin ennen, paskat tää menee pähkäilyksi koko kirjotus,, hyvä rumpali on semmonen jonka kanssa on kiva soittaa yhdessä piste
Mikael
10.11.2004 11:43:12

Lisää vaan mutta sit sä mittaat hääbändejä. Kyllä siinä kun soitetaan isolla lavalla pitää tulla 100db lavalta. XD

mä oon luullut että tota varten on se PA
miten käy Kekkoselta rock'n'roll?
Mikko/DE
10.11.2004 14:08:43

mä oon luullut että tota varten on se PA

PA on sitä varten että se mökä saadaan sinne päälle 120:n desibelin.
J. Cool
21.12.2006 13:36:11

Täähän on mahtava topic. jos jaksais ni vois melkeen kerätä top-jotain piirteet basistien mielestä ja kasata siitä topicin rumpupalstalle. sama olis hyvä tehdä kaikille palstoille. ilmasta ja laadukasta vinkkiä! hyvä mikael ku kysyit tällasen...joskus yli 770 päivää sitten. nostin tän ku rumpupalstalla joku nosti threadin esille, ja musta tän vois joku muukin lukea läpi.

jos basistit haluatte vaihdossa jotain takaisin, niin nää on mun kirjoissa kovimmat:

1) hyvä time
2) kuuntelee ja osaa sopeutua/lukkiutua rumpalin (ja muiden) komppiin
3) groovaa!
4) hanskaa materiaalin ja soittimensa sen verran hyvin, että osaa soittaa biisiin muitakin säveliä kuin ne varsinaiset neljäsosat. sopivissa määrin smoothia hyvätaimista sormifunkkia haamujen kera, niin usein vetää oman naaman hymyyn. sillon groovaa vaikka rumpali soittais mitä. beat-tyyppisessä musassa kuitenkin rumpali instrumentin luonteesta johtuen on se joka täräyttää perusrakenteet tiskiin, eli mun näkökulmasta (time-friikki muutenkin kun olen) hyvä basisti osaa soittaa mun timeen.

samoin on raivostuttavaa jos muut soittajat soittaa jotain mitä ei hanskaa ja huojuu sen takia holtittomasti. mut kettumaisinta - ja todellista työtä on, kun basisti sleebaa, kitaristi kiilaa ja ite yrittää pitää homman lapasessa. huono olla paimen jos lampaat karkaa yhtä aikaa eri suuntiin!
Joku tykkä humpa, joku tykkä hevi.
naigou
21.12.2006 13:46:12
eli mun näkökulmasta (time-friikki muutenkin kun olen) hyvä rumpali osaa soittaa mun timeen.

Niin. Eiköhän tuossa ollukkin....
Möllisty.
‹ edellinen sivu | seuraava sivu ›
1 2 3
Lisää uusi kirjoitus aiheeseen (vaatii kirjautumisen)