Aihe: Suositteluja vahvistimista
1 2 3 4
M.Hanski
04.10.2004 10:56:01
On toki. Mutta testasin myös komboani tuolla marsun 412-kaapillani sisäisen kaiuttimen mykistävän kaiutinlähdön kautta. Olihan tuokin vahvistin toki äänekkämpi 412:lla kuin 115:lla, mutta eroa 100W putkinuppiin oli silti vielä huomattavasti.

Asia pihvi. :)
Se pittee tietee!
M.Hanski
04.10.2004 11:04:58 (muokattu 04.10.2004 11:12:24)
Ei transistorisärö ole "pelkkää kanttiaaltoa".

Tässä lainaus vanhasta "Miksi putkivahvistin soundaa paremmalta ja kovemmalta kuin transistorivahvistin"-aiheisesta kirjoituksesta:

Kun putkea yliohjataan, säröytyminen ei tapahdu jyrkästi, kuten transistorissa, vaan signaali kompressoituu huomattavasti. Ihmiskuulon toiminnasta johtuen vaikuttaa siis, että ääni kuuluu kovempaa.
Toiseksi, kun putki yliohjautuu (säröytyy), syntyvät särökomponentit ovat soivaan ääneen verrattuna pääasiassa ns. toista ja kolmatta harmonista kerrannaista (2nd and 3rd harmonic), esim. C-äänellä oktaavia ylempi C ja G. Nämä kuulostavat hyvältä.
Transistorilla nämä säröytyimisen yhteydessä korostuvat yläsävelsarjan kerrannaiset ovat yleensä viidettä, kuudetta ja seitsemättä kerrannaista (e, g, Bb), jotka kuulostavat epävireiseltä ja kolkolta.

Muistelisin, että putken yliohjautumisesta aiheutuvat harmoniset särökomponentit olisivat lähestulkoon pelkästään parillisia ja "transistorisärö" puolestaan koostuisi parittomista harmonisista. Kaivelen varmistusta asialle...

Edit: Aluksi vaikkapa tämän linkin takana oleva Distortion-osio.

http://www.prosoundweb.com/install/tfw/amps2.php
Se pittee tietee!
Maisteri
04.10.2004 11:07:05
Tässä mennäänkin sitten jo makuasioihin. Mua ainakin vituttaa soittaa jos vahvistin säröytyy kokoajan, oli sitten kyse putkivahvistimesta tai transistorista. Kitarallahan se putkiroso kuulostaa hemmetin hyvältä, mutta bassossa en tykkää yhtään.

No makuasiat on sit makuasioita, sanoi muuan koira ku pallejansa nuoli.

Ite taas tykkään säröstä bassossa. En toki mistään kitaravallimaisen reilusti yliajetusta, vaan tyyliin: hieman säröä säröpurkista ennen vahvistinta -> hieman lisää säröä putkietuasteesta -> signaali putkipäätteelle kevyen jo maukkaasti säröytyneenä + päättäri sen vielä verran kovalle, että särö vielä hitusen lisääntyy.

Bassossa hieman reilumpi särö saattaa monien mielestä kuulostaa soolona pahalta, mutta kun kokonaispaketti on suhteellisen äänekäs ( esim. rokkibändi tyyliin rummut, basso, 2 kitaraa), niin särötetty basso kuulostaa muiden kanssa yhdessä todella paljon maukkaammalta kuin täysin puhdas basso, IMO. Joidenkin miksaajienkin olen kuullut toteavan, että mitä enemmän bassossa säröä, sitä paremmalta se kuulostaa mixissä, tiettyihin rajoihin asti toki.
N_Bates
04.10.2004 11:14:31

Bassossa hieman reilumpi särö saattaa monien mielestä kuulostaa soolona pahalta, mutta kun kokonaispaketti on suhteellisen äänekäs ( esim. rokkibändi tyyliin rummut, basso, 2 kitaraa), niin särötetty basso kuulostaa muiden kanssa yhdessä todella paljon maukkaammalta kuin täysin puhdas basso, IMO. Joidenkin miksaajienkin olen kuullut toteavan, että mitä enemmän bassossa säröä, sitä paremmalta se kuulostaa mixissä, tiettyihin rajoihin asti toki.

Mulla taas on kokemukset just päinvastaisia, ja äänekästä rokkia täälläkin veivataan. Vie vaan kaiken potkun se särö. Soolona just kuulostaa hyvältä mutta bändin kanssa ihan turha.
Stein und Brötchen!
hemmo
04.10.2004 11:24:46

Mulla taas on kokemukset just päinvastaisia, ja äänekästä rokkia täälläkin veivataan. Vie vaan kaiken potkun se särö. Soolona just kuulostaa hyvältä mutta bändin kanssa ihan turha.

Totatoin, rohkenen olla eri mieltä. Soitan itte pelkällä särö-saundilla, eikä munattomasta saundista ole valittanut vielä kukaan, koskaan, missään.
"Kaikki m.netin bändit, kuulka tää. Olette Ihan Huonoja, eikä teistä tule koskaan mitään. Parin vuoden päästä sekin onneton fanilauma mitä olette saaneet mahdollisesti itsellenne haalittua Häpeää menneisyyttään." - arva
Maisteri
04.10.2004 11:30:39 (muokattu 04.10.2004 11:35:24)

Kukin tyylillään siis. Kevyehkö särö taas on itelle lähestulkoon välttämättömyys. Kun kerran löytää hyvät säröpörinät, ei ilman osaa elää.

Jos Absoluuttinen Nollapiste on vielä suhteellisen vieras käsite, kannattaa tuo loistava yhtye tsekata vaikka ihan pelkästään bassosoundinäkökulmasta. Aakella on kautta linjan loistava, nimenomaan yhtyeen kokonaissoundia mainiosti maustava bassosoundi, jossa mausteena aika usein jopa rankempaakin säröä ja välillä envelope filteriä ym. erikoisempaakin. Toki myös puhtaampaakin soundia on löytyy. Vahvistinlaitteistona äijällä on 100W putki-Bassman 4x12 kaapilla. Bassona joku käsintehty nauhaton, mikä toki tuo vielä oman persoonallisen lisävivahteen sointiin.

EDIT: Yhdyn Hemmoon. Säröhän tuo nimenomaan juuri sitä munaa bassosoundiin. Tietty jos käyttää joitain kitarapedaaleja bassossa, joissa taajusalue on bassolle sopimaton (=syö alapäätä), saundi menee toki silloin munattomaksi.
chief
04.10.2004 11:55:42
EDIT: Yhdyn Hemmoon.

Yyhh... :|

Mä hankin juuri 60-wattisen Dan Armstrong-putkinupin ja kyllä sillä vetelee 15"-kaapin kanssa kummasti ainakin bänditreeneissä. Ja soundi on mukavan tuuhea ja kunnolla nyhtäessä pieru on aika hyvä. Kunhan keikalle pääsee kokeilemaan niin saa nähdä mihin se rittää.
Häh?
M.Hanski
04.10.2004 11:57:44
chief:
Mä hankin juuri 60-wattisen Dan Armstrong-putkinupin ja kyllä sillä vetelee 15"-kaapin kanssa kummasti ainakin bänditreeneissä. Ja soundi on mukavan tuuhea ja kunnolla nyhtäessä pieru on aika hyvä. Kunhan keikalle pääsee kokeilemaan niin saa nähdä mihin se rittää.

Se Huttusella myynnissä ollut verme?
Se pittee tietee!
N_Bates
04.10.2004 12:00:25

Kukin tyylillään siis...

...Tietty jos käyttää joitain kitarapedaaleja bassossa, joissa taajusalue on bassolle sopimaton (=syö alapäätä), saundi menee toki silloin munattomaksi.

Juurikin näin. Selkeästi mun tyyli ja sun tyyli on aika kaukana toisistaan, mutta tylsäähän se olis jos kaikki tekis kaiken samalla lailla.

Mulla on kyllä noita säröjä ollut kokeilussa ties mitä. Big muffia, odb3:a, kahdenlaista sansamppia, itse rakennettua rankasti modattua tubescreameria... Ja niitä putkivahvistimiakin on sattunut piuhan päähän välillä. Aina on homma mennyt niin että mitä puhtaampi soundi, sitä tyytyväisempi olen ollut.

Särösoundeista paras on kyllä tuossa sansamp bassdriverissa. Tosin sekin on mielummin cleaninä mun signaaliketjussa.

Kyllä noilla säröillä tulee varmasti leikittyä jatkossakin, mutta kylllä pääsääntöisesti cleanilla soittelen jatkossakin. Isolla transistoripäätteellä ja säröpedaalilla soittaessa on se etu, että sen särön saa myös pois. Toisin kuin alitehoisella putkivahvistimella.
Stein und Brötchen!
Maisteri
04.10.2004 12:03:55

Lienee juuri tämä:

http://www.soitin-huttunen.com/uploads/danarm.jpg

Aika jännän näkönen peli. Löytyy näköjään putkikoneille epätyypillisempi graafinen EQ:kin.
Maisteri
04.10.2004 12:25:24
Kyllä noilla säröillä tulee varmasti leikittyä jatkossakin, mutta kylllä pääsääntöisesti cleanilla soittelen jatkossakin. Isolla transistoripäätteellä ja säröpedaalilla soittaessa on se etu, että sen särön saa myös pois. Toisin kuin alitehoisella putkivahvistimella.

No ainakin omasta setupistani saan helposti myös riittävän tehokkaan puhtaan (lue: täysin puhtaalta kuulostavan) saundin. Pelkästään se, että vaihtaa voimakkaan plekukoluutukseen hiplailevampaan sormisoitantaan, esim. hiljaisemman osan ajaksi, riittää aikaansaaman puhtaan vaikutelman. Ja kun polkaisee sen pedaalin vielä pois päältä niin avot.

Mielestäni siis esim. 100W putkikone + 412-kaappi, ei ole missään tapauksessa alitehoinen. Esim. sitten joku 50W putkikone pienellä kaapilla varustettuna voi olla moniin äänekkäisiin tarkoituksiin alitehoinen.
sirdickyj
04.10.2004 13:54:10
Mielestäni siis esim. 100W putkikone + 412-kaappi, ei ole missään tapauksessa alitehoinen. Esim. sitten joku 50W putkikone pienellä kaapilla varustettuna voi olla moniin äänekkäisiin tarkoituksiin alitehoinen.

No selvähän tämä sitten. Musta se vaan silti on alitehoinen, koska suosin mielelläni semmoista "muminasoundia", jonka tuottamiseen tarvitaan tehoa, koska juurikin se alin alakerta syö tehoa, tai siis sen tuottamiseen tarvitaan sitä tehoa. Pörinän saa kyllä vaikka kitaravahvistimesta.
WHAT IS UNDERSTOOD NEED NOT BE DISCUSSED
Maisteri
04.10.2004 14:27:54
No selvähän tämä sitten. Musta se vaan silti on alitehoinen, koska suosin mielelläni semmoista "muminasoundia", jonka tuottamiseen tarvitaan tehoa, koska juurikin se alin alakerta syö tehoa, tai siis sen tuottamiseen tarvitaan sitä tehoa. Pörinän saa kyllä vaikka kitaravahvistimesta.

Voihan se sinun tarkoituksiin ollakin alitehoinen. Esim. 5-kielisen matalien äänien toistosta en tuolla vahvistimellani omaa kokemusta. Mutta minullepa tuo riittää mainiosti. Botnea ja muminaakin löytyy tarvittaessa reilusti yli tarpeidenkin mainioiden ja tehokkaiden etuasteen sävysäätöjen ansiosta.

Ei kai tästä sit juuri enempiä... Tyylinsä ja saundi-ihanteensa kullakin...
sirdickyj
04.10.2004 15:56:55
Ei kai tästä sit juuri enempiä... Tyylinsä ja saundi-ihanteensa kullakin...

Eikä kun mun mielestä on jees, jos tulee eri näkemyksiä, ja tosi on, että kaikilla on omiin tarkoituksiinsa sopivat soundi-ihanteet!
WHAT IS UNDERSTOOD NEED NOT BE DISCUSSED
N_Bates
04.10.2004 18:16:08

Lienee juuri tämä:

http://www.soitin-huttunen.com/uploads/danarm.jpg

Aika jännän näkönen peli. Löytyy näköjään putkikoneille epätyypillisempi graafinen EQ:kin.

kappas! soittelin muutaman kerran hissijatsia tommosen kautta. Ongelma oli vanha tuttu.. Kauhean helposti meni särölle. Tosin se kaappikaan ei mikään maailman laadukkain tainnut olla. Taitaa olla joku pa-käyttöön suunniteltu nuppi tuo alunperin..
Stein und Brötchen!
hemmo
04.10.2004 20:17:48

kappas! soittelin muutaman kerran hissijatsia tommosen kautta. Ongelma oli vanha tuttu.. Kauhean helposti meni särölle. Tosin se kaappikaan ei mikään maailman laadukkain tainnut olla. Taitaa olla joku pa-käyttöön suunniteltu nuppi tuo alunperin..

Ei, vaan se on Ampegin esi-isä eli käytännössä Ampeg V2 ekvalisaattorilla. Loistovehje!
"Kaikki m.netin bändit, kuulka tää. Olette Ihan Huonoja, eikä teistä tule koskaan mitään. Parin vuoden päästä sekin onneton fanilauma mitä olette saaneet mahdollisesti itsellenne haalittua Häpeää menneisyyttään." - arva
N_Bates
04.10.2004 22:14:49

Ei, vaan se on Ampegin esi-isä eli käytännössä Ampeg V2 ekvalisaattorilla. Loistovehje!

hmm.. nyt kun tarkemmin katson tuota kuvaa ja mietin mielessäni olevaa muistikuvaa, niin ei taidakkaan olla ihan sama vehje kyseessä. Muistelen että siinä mun kokeilemassa oli neljä kanavaa. Sen takia tuo mielikuva pa-vahvistimesta... Tai sit muistan vaan väärin.. Nojoo..
Stein und Brötchen!
hemmo
05.10.2004 00:00:48

hmm.. nyt kun tarkemmin katson tuota kuvaa ja mietin mielessäni olevaa muistikuvaa, niin ei taidakkaan olla ihan sama vehje kyseessä. Muistelen että siinä mun kokeilemassa oli neljä kanavaa. Sen takia tuo mielikuva pa-vahvistimesta... Tai sit muistan vaan väärin.. Nojoo..

Nii-i. Sanoinko mä? 8-=
Ylläri
05.10.2004 00:10:32
Kyllä sää Hemmo oot sitten viisas!
Montako basistia tarvitaan vaihtamaan hehkulamppu? Ei yhtään, koska kosketinsoittaja hoitaa sen vasemmalla kädellä.
chief
05.10.2004 20:46:24 (muokattu 05.10.2004 20:50:01)

Ei, kyllä se on ihan bassonuppi. Sisääntulot ovat aika herkkiä joten sinne ei kovin kuumaa signaalia kannata tunkea sisään. Eli ei mitään Hihi-passoja kits.

Ei ihan.

" In order to meet the needs of his customers, Dan, along with his electronics tech, Tom Duffy began to modify the Ampeg amplifiers in his store by changing out parts. Together, they experimented until they reached what they felt was the ultimate sound.

Not surprisingly, the newly designed Ampeg amps began selling at an ever increased rate, something that did not go un-noticed at Ampeg and once again they asked him to get on-board with them. His electronic designs eventually graced such amplifiers as the V3, V4, VT22, & SVT.(!!!) Once they were into production, they sold very well.

Unfortunately, company politics soon took over. As the amplifier sales continued to increase, Ampeg started to get a very 'selective' memory as to who it was that made their sound. Thus, while Dan had fullfilled his end of the agreemennt, he never received compensation or royalties for his design work on the V series amplifiers. By late 1971 Dan could no longer afford to carry them, and left Ampeg, refusing to renew his guitar and bass contracts as a result...

... Feeling hurt and betrayed over Ampeg's business practices, Dan returned full time to his shop in Greenwich Village and continued to service and repair guitars as well as and other instruments...

... While in England, he designed a new line of guitars and basses, as well as a line of amplifiers. These all bore his name, and were made by a company called Boosey & Hawkes.®... "

http://www.danarmstrong.org/dan12.html
Häh?
Lisää uusi kirjoitus aiheeseen (vaatii kirjautumisen)