Aihe: PJ-basson rakentaminen / mitoitus
1 2 3
The Kalevala
05.07.2024 16:10:48
Body on tällä hetkellä viimeistelylakkauksessa. joten kolmella potikalla mennään. todennäköisesti se on vol, blend, tone yhdistelmä.

Ainoastaan tuon tonen osalta kiinnostaa edelleen tuo TBX-tone potikka, sen kytkettävyys ilman switchiä ja mitä lisäarvoa se toisi basson soundeille.
En ole eksyksissä...en vaan tiedä missä olen?
ituvirtanen
05.07.2024 21:17:39

Kytkintä et tarvitse, jos otat tonepotikan käyttöön. Stellartone ja TBX tulevat tavallisen tonen tavoin kytketyksi volan perään. Kytkintä ehdotin, jotta olisit voinut jättää tonen kannesta pois ja korvata sen konehuoneessa konkalla ja trimmerillä.
The Kalevala
12.07.2024 22:06:17
Basso on kasassa, kiitos kaikille neuvoja jakaneille.
Vielä säädettävä mikkien korkeudet ja intonaatio.
Löytyykö noille mikeille jotain hyvää nyrkkisääntöä?
Laitan kuvan bassosta omiin kuviin

-TPD
fhtagn
13.07.2024 06:42:16
The Kalevala: Vielä säädettävä mikkien korkeudet ja intonaatio.
Löytyykö noille mikeille jotain hyvää nyrkkisääntöä?

Esim. Fenderin tehdasasetuksista on hyvä lähteä liikenteeseen:
https://support.fender.com/en-us/knowledgebase/article/KA-01903
(tuolta kohta PICKUPS)

Siitä sitten kuulostelee ja nostaa/laskee sen mukaan mikä soundaa hyvältä omaan korvaan.
Kefiiri
13.07.2024 10:09:29
The Kalevala: Laitan kuvan bassosta omiin kuviin

Ovelasti sommiteltu se kallo siihen. Vakuuttava värkki!
En ole musiikin asiantuntija.
juici
13.07.2024 17:51:09

Hieno lopputulos! Kaiken vaivan arvoinen.
"Juici meni ravintolaan ja tilas tarjoilijalta: "Jekku ruuan kans!" "Taidatkin olla sellainen anagrammijätkä", kommentoi tarjoilija." -Jabe
The Kalevala
14.07.2024 13:26:08 (muokattu 14.07.2024 13:29:13)
Kiitoksia, kiitoksia. Itsekin olen lopputulokseen kovin tyytyväinen.
Pikkuisen painava bassosta tuli, mutta poika kasvaa ja vahvistuu koko ajan, lol.

Mikit on vinkkinä annetun linkin ohjeen kautta säädetty, sekä intonatiokin on kohdillaan.

Nyt ei muuta kun kovaa soittoa ja itse varmaan siirryn kohti seuraavaa projektia heh.

Vielä kerran kiitokset kaikille jotka ovat neuvoja/vinkkejä jaksaneet jakaa.

-TPD

ps. Jos kiinnostaa tämmöiset rakentelut niin instaan oon niitä laittanu

tpd_._official
okabass
14.07.2024 17:43:13
ituvirtanen:
Miksei mikkien kanssa voisi tehdä Pekka Pohjolat, tai jos käyttäisi kahta jatsia, vetopotikka muuttaisi mikit sarjaan/rinnan.

Jostain, suhteellisen varmalta taholta, sain käsityksen, että PP oli vain yksi tallamikki. Toinen oli tyhjä kuori peittämään tehtyä koloa. Kertoja taisi olla MS-Audiotronin teknikko, joka huolsi PP bassoja.
ituvirtanen
14.07.2024 21:42:50

Kiinnostava kommentti, tuohon en osaa sanoa juuta tai jaata. Petri Nevalaisen kirjassa (Bassokenraali) Häkä mainitsee kolmimikkisen jatsin eikä muuta. Keikoilla näin kyseisen instrumentin mutten pysty sanomaan siitä sen enempää kuin mistään kuvastakaan saisi irti.
J.Hollström
14.07.2024 22:56:55
Tossahan se Pekan basso on. Soundin perusteella muutakin kuin lähin tallamikki kehissä.

https://youtu.be/-a9KkLyBZ8I?si=_Ohu1vU8iUGdQDdV
okabass
15.07.2024 01:18:15
ituvirtanen: Kiinnostava kommentti, tuohon en osaa sanoa juuta tai jaata. Petri Nevalaisen kirjassa (Bassokenraali) Häkä mainitsee kolmimikkisen jatsin eikä muuta. Keikoilla näin kyseisen instrumentin mutten pysty sanomaan siitä sen enempää kuin mistään kuvastakaan saisi irti.

Tossa: Nimimerkki Nisumaka ()

Tuota kyseistä jazzaria en ole laittanut, mutta mulla on sellainen kuva, että vain toinen tallamikeistä oli käytössä. Se toinen jätettiin siihen jazzariin sen vuoksi, ettei siihen jää bodyyn "koloa. "
https://muusikoiden.net/keskustelu/ … osts.php?c=35&t=227434&o=40
ituvirtanen
15.07.2024 09:44:22

Hyvä, olen pakosta tuon silloin kymmenen vuotta sitten lukenut mutta huolettomasti, kun on kadonnut muistista. Tage ehkä saattaisi muistaa tai tietää asiasta jotain. Asuu Porin lähellä ja miksailee vanhoja Pekan keikkoja keikkanauhoituksistaan. On muuten materiaalia.
basisti1971
16.07.2024 10:37:39
Moi.

Varsin mainion näköinenhän tuosta tuli.

The Kalevala: Itsekin olen lopputulokseen kovin tyytyväinen.

Syystäkin, ja varmasti on poikasikin.

The Kalevala: Pikkuisen painava bassosta tuli

Heti kun epoksihartsia ja/tai koivua löytyy materiaalilistalta, painonnousu on vääjäämätöntä jollei rakennetta vastaavasti kevennä jostain toisaalta, tavalla tai toisella.

Leveällä hihnalla tuota ominaisuutta on perinteisesti ollut tapana kompensoida, ei tietenkään painoa muuksi muuta mutta sen kanssa pystyy paremmin elämään.

J&P tyylisten pitkäsarvisten muotojen kanssa homma tietenkin helpottuu verrattuna sarvettomiin, balanssiongelmia ei tarvitse erikseen yrittää kompensoida.

The Kalevala: Mikit on vinkkinä annetun linkin ohjeen kautta säädetty

Mikkien säätö on hyvin henkilökohtainen asia, ja muuttujia on etenkin passiivimikkien puolella niin paljon etten ainakaan itse tyytyisi mihinkään perusohjeesen.
Joten suosittelen kokeilemaan erilaisia variaatioita mikkien korkeus-säädöissä ja kallistuksissa.

T:Samuli
The Kalevala
19.07.2024 20:35:38
Moikka

Joo tarkoitin siis että säädin mikkikorkeudet ohjeen mukaiselle tasolle ja sitten olen vielä hienosäätänyt sen oman kuulon mukaisesti miellyttävälle tasolle.

Basso ollu jo kovassa ajossa muutamissa bänditreeneissä....hyvin pelittää
The Kalevala
29.05.2025 08:54:19 (muokattu 30.05.2025 12:37:26)
Vanha ketjuhan tämä on mutta laitetaan nyt kuitenkin.
Basso jonka rakensin, kiitos teidän neuvojen, on nyt sitten päässyt musavideolle lol

https://youtu.be/9zkFfFN6TxU?si=zLOMCfO-3Agmo8ph

Olen videolla soittavinani bassoa ja ne jotka asiasta jotaan tietävät huomaavat kyllä että joo en ole basisti ja en osaa soittaa bassoa, mutta kun yksin tekee joutuu joskus esittämään muuta kun on, hehehe

Ja vielä sen verran että ko bassoa ei ole käytetty itse biisin nauhoituksissa, mutta kun köyhät on eväät niit piti jotaan parempaa saada videolle mukaan.

Jos kiinnostaa niin vilkaiskaa

Love and Respect
TPD
‹ edellinen sivu | seuraava sivu ›
1 2 3
Lisää uusi kirjoitus aiheeseen (vaatii kirjautumisen)