Aihe: Bang for the buck bassosettiä kitaristille
1 2 3 4 5
ituvirtanen
28.09.2020 21:59:21

headhead: Mutta; en tiedä juuri mitää PA-kamoista. Olisikos teillä heittää vinkkiä mitä ottaa huomioon, toimiiko tietyt kaiutinkoot parhaiten, subbari vai kokoäänikaiutin?, mitä merkkejä välttää, mitä suosia, jne.

Esim, onko huono vai hyvä valinta:
https://www.thomann.de/fi/alto_tx212s.htm

Frequency range: 40-130 Hz. Ei jatkoon.

Kokoäänialue toimii, tuollainen humisija ei. RCF, JBL, merkkejä on paljon. Henkilökohtaiset rajoitukset pitää aina huomioida, kuten koko ja hinta. JBL:n PRX kolmitie ja yli 130 dB:ä, niin kyllä toimii. Tuskin ihan noin järeälle ole kuitenkaan tarvetta.

Siksi pidän PA-värkkien spekseistä, kun niitä voi melkein oikeasti vertailla: tuuttaako kaappi (valmistajan mukaan) 120 vai 135 dB:ä on paljon selkeämpi, kuin että kombovahvistimessa on 350 wattia. Se ei kerro äänenpaineesta yhtään mitään eikä sitä voi verrata muuhun kuin toiseen wattimäärään. Turhaa.
basisti1971
29.09.2020 08:29:56
Moi.

headhead: Jossain vaiheessa saattaa olla bassokamojen osto edessä, ja alkoi kiinnostamaan tuo pa-kaiuttimen käyttö perinteisen bassovahvistimen tilalla (tietysti esivahvistimen/vahvistin&kaiutinsimulaation kanssa).

Toisin kuin kitarakamojen kanssa (eikä oikeasti välttämättä niissäkään ;)) basso ei välttämättä vaadi sen enempää vahvistin- kuin kaiutinsimulaatiotakaan.
Kaikki riippuu toki genrestä ja soundimieltymyksistä, mutta maailman sivu basso on otettu suoraan lavalta DI-boksin kautta tiskiin, ja etenkin pienemmässä mittakaavassa sen kummemmitta prosessoinneitta suoraan PA:han.
Ja hyvältä ja tutulta on kuulostanut.

Tietysti vain mielikuvitus ja taskujen syvyys on rajana bassonkin signaaliketjua viritellessä, mutta kitaraan verrattuna selviää yleensä huomattavan kevein laittein.

En mallintavien kitaravahvistinten maailmaan ole vielä sen kummemmin perehtynyt (koska en ysärillä ostamaani vikapäätä Johnsonia saanut sysäämään), mutta jos tuolle tielle joskus eksyn, veikkaan että käytän samaa laitetta sekä kitaralle että bassolle.

headhead: Mutta; en tiedä juuri mitää PA-kamoista. Olisikos teillä heittää vinkkiä mitä ottaa huomioon, toimiiko tietyt kaiutinkoot parhaiten, subbari vai kokoäänikaiutin?, mitä merkkejä välttää, mitä suosia, jne.

Mitkä tahansa PA:kamat käy, kunhan taajuustoisto on edes kohtuullisen tasainen välillä ~70-12000Hz.
Nykyään kun aktiivikamoja saa jo tällaiselle vanhemmalle pierulle uskomattomaan "kilohintaan" (sekä paino että teho), en etenkän uutena ostaessa edes vilkuilisi passiivisiin päin.
Toki, jos liki kiitoksella saa jotain laadukaampaa vanhempaa osastoa ja on valmis roudaamaan, täysin käyttökelpoisiahan passiivikamatkin ovat vielä pitkään.

Mitä merkkeihin/brändeihin tulee, laadukkaammilla ja tunnetummilla merkeillä/brändeillä on sekä parempi tuotetuki (=varaosia saa tulevaisuudessakin), että parempi jälleenmyyntiarvo.

Lisäksi:

ituvirtanen: Siksi pidän PA-värkkien spekseistä, kun niitä voi melkein oikeasti vertailla: tuuttaako kaappi (valmistajan mukaan) 120 vai 135 dB:ä on paljon selkeämpi, kuin että kombovahvistimessa on 350 wattia. Se ei kerro äänenpaineesta yhtään mitään eikä sitä voi verrata muuhun kuin toiseen wattimäärään. Turhaa.

pätee laatumerkeillä tapauskohtaisesti kohtalaisesta erittäinkin hyvään, halpisvalmistajilla Behringer-/Peavey-watit jylläävät samalla tapaa kuin instrumenttivahvistimissakin.

Tietysti Behku/tmv. osastollakin soittelee siinä missä muillakin, mutta "samantehoisia" reaalitilanteessa vertaillessa voi rankka ero äänen määrän ja -laadun suhteen yllättää.
Vielä enemmän jos ottaa huomioon usein varsin vaatimattoman hintojen eron.

Jos ei ihan viimeisistä pennosista ole kyse, RCF 310a:n (omakohtaista kokemusta) ja dB Opera 10:n (ei omakohtaista kokemusta...ainakaan vielä ;)) reilun kolmensadan euron hinta uutena on varsin halpa verrattuna siihen mitä tuolla rahalla saa.
Tietysti 110 on vain 110, mutta aktiivisella subwooferilla ryyditettynä suoriutunee mistä tahansa harrastelijabasistin tarpeesta.
Ja miksei ammattilaisenkin.

headhead: Esim, onko huono vai hyvä valinta:
https://www.thomann.de/fi/alto_tx212s.htm

Ja käyttötarkoitus varmaankin rock/pop -musiikin pikkukeikoille.

Ei kokemusta mistään Alton laitteista, mutta saman sarjan (tai muunmerkkisen vastaavan) yläpään/päiden kanssa hintaluokassaan varmasti yhtä ok kuin joku muukin merkki, yksinään ei.
Toisaalta, jos bändin PA:ssa ei nykyisellään ole potkua ajaa bassoa suoraan sen läpi, tuon kanssa onnistunee.

T:Samuli
J.Nikkanen
29.09.2020 09:17:18
basisti1971: Toisin kuin kitarakamojen kanssa (eikä oikeasti välttämättä niissäkään ;)) basso ei välttämättä vaadi sen enempää vahvistin- kuin kaiutinsimulaatiotakaan.
Kaikki riippuu toki genrestä ja soundimieltymyksistä, mutta maailman sivu basso on otettu suoraan lavalta DI-boksin kautta tiskiin, ja etenkin pienemmässä mittakaavassa sen kummemmitta prosessoinneitta suoraan PA:han.
Ja hyvältä ja tutulta on kuulostanut.

Puhdas bassosaundi toki toimii sellaisenaan, toki kaappisimulaatiosta ei haittaakaan ole. Särötetty basso vaatii sitten jo hieman equtusta tai kaappimallinnoksen että kuulostaa järkevältä. Tämä toki vain minun mielipiteeni mutta sain vihdoin ja viimein ruuvattua kaappisimun omaan lautaan ja yhden keikan perusteella se tuli siihen jäädäkseen. (itse olin siis yleisössä kun lauta oli lauteilla lainassa)

Yksinään jos soittelee niin melko se ja sama kummoista saundia kamppeet ulos tööttää jos soittaja itse on saundiin tyytyväinen.
Prowleri
17.11.2020 09:34:05
discominister:
Mutta mikä olisi sitten se vahvistin? Aloittelevalle kitaristille tarjoaisin heti BOSSin Katanaa, mutta mikä olisi bassopuolelta vastaava hinta-laatusuhde kuningas? Tällä hetkellä omissa ajatuksissa olisi soundi, jossa olisi nimenomaan syvät bassotaajuudet, enkä kaipaa niinkään niitä korkeampia taajuuksia. Maalaisjärjellä tämä viittaisi isompaan elementtiin?

Mites muuten nuo flatwound-kielet? Tohon yllä kuvaamaani soundiin ainakin kitaralla flatwoundit auttaa.

Geneleccien läpi uskaltaa soittaa ainakin sen verran kuin niistä normaalisti lähtee bassoa. Ja sitä varten on tietenkin säätimet vehkeissä että saa leikattua vaikkapa ne alimmat huminat jos meinaa kajarit pykiä.

Mutta jos vahvarin erikseen haluat niin itse pistäisin jonkun pienen bändicombon kokoluokassa noin 150w/1x12 tai 2x10. Alle 10" combot yleensä saudaavat aika heikolle, ja tuo 150w riittää rokkibändinkin reeneihin kohtuudella. Esim. Cort CM150B tai Peavey Max 150 ovat kolmen huntin tietämissä uutena.

Tuota pienempää makuuhuonecomboa ei mun mielestä ole järkeä hommata, koska maksat melkein saman rahat pikkuboksista mistä lähtee vain pihinää eikä voi kuitenkaan käyttää missään muualla kuin kotona.
Däigä!
piivei
19.11.2020 15:24:45 (muokattu 19.11.2020 15:29:28)
Joskus katselin myös olohuonekäyttöön soveltuvaa harjoitusvahvistinta ja käytännön kokeiluni johti tähän:

https://www.thomann.de/fi/ampeg_svt … 7QIVyu5RCh0ncQPIEAQYAiABEgIBbvD_BwE

En tiedä onko hinta/laatusuhteeltaan optimaalisin mutta soundi oli sellainen että olisin sen kelpuuttanut ainoana kokeilemistani pikkuvahvistimista.

Päädyin sitten kuitenkin pitäytymään kuulokekuuntelussa ainakin toistaiseksi. (Senkun HD-25).

Pa-kaapeista bassokaappina vähän ristiriitaiset kokemukset. Soundi on tavallaan liian hyvä ja on vaarana ettei leikkaa tarpeeksi läpi bändisoitossa.

Flatwound-kielistä itsellä hyvät kokemukset, sopii Jazzarin soundille erittäin hyvin jos perinteinen soundimaailma on hakusessa.
Prowleri
19.11.2020 15:58:05
piivei:

https://www.thomann.de/fi/ampeg_svt … 7QIVyu5RCh0ncQPIEAQYAiABEgIBbvD_BwE

En tiedä onko hinta/laatusuhteeltaan optimaalisin mutta soundi oli sellainen että olisin sen kelpuuttanut ainoana kokeilemistani pikkuvahvistimista.

Jostain syystä useimmat valmistajat laittaa makuuhuonekomboihin vähän mitä sattuu halpoja kajareita. Jos löytää pikkukombon missä on käytetty samaa elementtiä kuin isommissa saman sarjan vehkeissä niin saundi on yleensä hyvä, mutta tämä on enemmän poikkeus kuin sääntö.

Tuommoinen 2x10 ministäkki mun mielestä hyvä vaihtoehto. Jos haluaa olla vielä erityisen joustava, niin katsoo vahvarin mistä saa ainakin 150w 8 ohmiin ja hommaa 2 kpl 8 ohmin kaappeja, voi sujuvasti vaihdella millä kokoonpanolla on liikenteessä.
Däigä!
fcpr
19.11.2020 21:17:32
Pienistä komboista (jos budjetti kestää) suosittelen lämpimästi https://www.thomann.de/fi/markbass_mini_cmd_121p_lm3.htm

Mulla on ton kaverina vielä tolle tarkoitettu lisäkaappi. Ei ole toistaiseksi missään loppunut teho kesken ja soundi on omaan korvaan just eikä melkein. Käytettynä noita voi yhdistelmänä saada johonkin 800-900 pintaan.
fields
18.12.2020 09:29:51
Lainaan/kaappaan ketjua omaan kysymykseen.
Kitaristi tarvitsee bassovahvistimen treenikselle ja ehkä pienille keikoille. Sekä tietty treenailuun kotioloissa, ellei sitä varten hommaa jotain pikkupurkkia, tätäkin voisi suositella?
Ja haussa sellainen yleismoulinex, humpasta roknrolliin.

Arvostaisin edullista hintaa, laitetaan raja johonkin 500 kohdille noin, ja saa olla käytettykkin.
Lisäksi arvostan keveyttä ja roudattavuutta.

Olisiko tämä hyvä?
https://www.thomann.de/fi/ashdown_studio_15.htm

vai olisiko parempi, nuppi ja kaappi erikseen?
https://www.thomann.de/fi/tc_electronic_bq500_bass_head.htm
https://www.thomann.de/fi/ashdown_toneman_115_deep.htm

vai joku muu, mikä?
ituvirtanen
18.12.2020 10:56:19

fields: Kitaristi tarvitsee bassovahvistimen treenikselle ja ehkä pienille keikoille. Sekä tietty treenailuun kotioloissa, ellei sitä varten hommaa jotain pikkupurkkia, tätäkin voisi suositella?

Arvostaisin edullista hintaa, laitetaan raja johonkin 500 kohdille noin, ja saa olla käytettykkin.

Katsoisin ensin käytettyä. Hinta on pudonnut sopivasti ja virheoston edelleenmyynti on samalla hehtaarilla oston kanssa. Viidellä sadalla saa parhaimmillaan oikein hyvän setin. Tätä kirjoitettaessa muusitorilla oli yksi Hartken nuppi (TX600) ja kaappi (2 x 10") yhteensä alle 500.

Kombo on tietty kätevä, kun kaikki on aina mukana, myös se katoava kaappipiuha... Toisaalta nuppi ja kaappi on kätevä setti, kun nupin voi roudata erikseen, kuten kaapinkin. Isommat järjestelmät voivat painaa aika lailla ja siksi kolhon setin osissa kuskaaminen on hyvä juttu - myös autoon pakkaamisen osalta.

Tehoa paketissa voisi olla luokkaa 150 - 500 W kahdeksaan ohmiin. Puoli kiloa kuulostaa suurelta mutta näinä aikoina D-luokan pikkupurkeista voi ainakin paperilla pamahtaa yllättävän paljon tehoa. Tehoerojen ja volyymin suhde on kuitenkin hyvä ymmärtää: tuplatehot on vain 3 dB lisää ääntä. Watti EI OLE sama asia kuin desibeli. Kymmenen desibelin hyvin kuultava lisäys järjestelmässä vaatii tehojen kymmenkertaistamisen. Kyllä vain: 30 W - 300 W - 3 000 W!

Irtokaappi voisi olla 8-ohminen, jotta toisen samanlaisen liittäminen tarvittaessa joskus onnistuu. Tuo on myös vahvistimelle kohtalaisen helppo kuorma. Kitaristi voi kaivata yläpäätä saundiin ja silloin esimerkiksi 2 x 10" tai 2 x 12" on aika kiva, pilli on ekstraa muttei todellakaan välttämätön. 4 x 10" on jo kookas ja hyvä 15" on rakenteeltaankin varsin vaativa.

Mahdollisuuksien mukaan kannattaa koesoittaa setti/kombo, jotta mieluisa löytyy. Saundeja ja mieltymyksiä on niin hirveästi.
vt_17
18.12.2020 13:15:05
fields: Lainaan/kaappaan ketjua omaan kysymykseen.
Kitaristi tarvitsee bassovahvistimen treenikselle ja ehkä pienille keikoille. Sekä tietty treenailuun kotioloissa, ellei sitä varten hommaa jotain pikkupurkkia, tätäkin voisi suositella?

Olisiko tämä hyvä?

vai joku muu, mikä?

Torilta vaikka tällainen setti. Pitäis sopia tuollaiseen käyttöön oikein hyvin. Nupissa vielä kuulokeliitäntä ja aux in niin voi vielä kotona treenata hissun kissun.

https://muusikoiden.net/tori/ilmoitus/1610437
https://muusikoiden.net/tori/ilmoitus/1610440
J.Nikkanen
18.12.2020 13:23:40
fields: Lainaan/kaappaan ketjua omaan kysymykseen.

Olisiko tämä hyvä?

vai joku muu, mikä?

Kevyt nuppi + kaappi melko mukava ja monipuolinen yhdistelmä. Kotiin voi hankkia pienen kaapin hissuttelua varten, treenikselle joku hemmetinmoinen superkomero mistä lähtee saundia ja painetta eli...

...tarvitaan vielä yksi kaappi mitä jaksaa roudailla jos ja kun joskus vielä keikkahommiin tässä päästään itse kukin. Nuo ehdotetut Hartken nuppi+kaappi vaikuttaa oikein lupaavilta.
We don't stop playing because we grow old, we grow old because we stop playing. -George Bernard Shaw
fields
18.12.2020 14:03:14
Kiitoksia tässä vaiheessa. On siis ymmärrettävä että tuo Hartke on laadukkaampi kuin tuo tc-electronic mitä itse olin katsellut? Tuo oli hyvä idea hommata pikkukaappi kotiin treeniä varten. Nuppia jaksaa raahata mukana.

Tuo 2x10 kaappi on ilmeisesti riittävä normijuttuihin?
J.Nikkanen
18.12.2020 14:40:47 (muokattu 18.12.2020 14:42:38)
fields: Kiitoksia tässä vaiheessa. On siis ymmärrettävä että tuo Hartke on laadukkaampi kuin tuo tc-electronic mitä itse olin katsellut? Tuo oli hyvä idea hommata pikkukaappi kotiin treeniä varten. Nuppia jaksaa raahata mukana.

Paha sanoa noiden diginuppien laadusta oikein yhtään mitään, jotenkin mulla on fiilis että ovat lähes samasta muotista nämä edulisemman pään vahvistimet. Uudella nupilla on toki takuu mikä aina hieman helpottaa oloa.

2x10" on vallan riittävä keikalla jos ja kun on PA käytössä, suurin ongelma lienee treeniksellä jos rumpali hakkaa rumpuja ja kitaristeilla on aivan mahdottoman mahtavat (niinkuin heillä yleensä on) stadionstäkit + putkinupit. Pitäisi riittää paikkaan kun paikkaan jos muut soittajat ovat kartalla kuinka saundi rakennetaan ja missä on kenenkin tontti.

edit: Jos tuntuu että on tarvetta saada enemmän mölyä maailmaan niin toinen samanlainen kaappi hankintaan. Kahdella tuommoisella Hartikaisella mentäisiin jo vaikka jo minne, kaksi kaappia pystyyn päällekkäin niin jo vain kun toimii.
We don't stop playing because we grow old, we grow old because we stop playing. -George Bernard Shaw
vt_17
18.12.2020 14:44:11
fields: Kiitoksia tässä vaiheessa. On siis ymmärrettävä että tuo Hartke on laadukkaampi kuin tuo tc-electronic mitä itse olin katsellut? Tuo oli hyvä idea hommata pikkukaappi kotiin treeniä varten. Nuppia jaksaa raahata mukana.

Mulla on pari TC:n nuppia (RH450 ja joku pienempi) ollut ja nyt käytössä Markbassin Nano Mark. Kaikki ovat vallan päteviä laitteita olleet, tuskin isoja eroja on merkistä riippumatta. 2x10 luulis kyllä riittävän. 1x12 kaappikin voi olla hyvä vaihtoehto, riippuu vähän kuinka paljon meteliä pitää ulos saada.
fields
18.12.2020 15:16:27
Ok, sitten tuolla pärjää hyvin. Miten kotivoluumeilla tuollainen nuppi kitarakaappiin soitettuna? Löytyy pari omatekoista 1x12 kaappia, toisessa wgs reaper 30 ja toisessa reaper 55hz. Uskaltaako soittaa vai kannattaako olla ehdottomasti bassoelementti?
J.Nikkanen
18.12.2020 17:22:45
fields: Ok, sitten tuolla pärjää hyvin. Miten kotivoluumeilla tuollainen nuppi kitarakaappiin soitettuna? Löytyy pari omatekoista 1x12 kaappia, toisessa wgs reaper 30 ja toisessa reaper 55hz. Uskaltaako soittaa vai kannattaako olla ehdottomasti bassoelementti?

Olen mä kotona hissutellut kitarakaapinkin kanssa, suljettu toimii joten kuten, takaa avoin tarjoilee aika kolkkoa saundia.
fields
02.02.2021 10:10:37
Noniin, vahvistimet ja kaapit on hankittu, eli se homma on hanskassa. Päädyin kaverilta käytettyihin Hartken kaappeihin ja nuppiin. Ja tyytyväinen olen ollut.

Mutta mutta... Sitten tuo itse soitin, basso.
Ostin kaverilta käytetyn Squierin vintage modified 70s basson.

Mutta tuo ei oikein meinaa tuntua hyvältä, on fiilis että ei oikein yletä nauhalta toiselle.
Kokeilin kaverin sterlingin sub halpis-bassoa joka tuntui paremmalta. Tai sanotaanko helpommalta ja nopeammalta soittaa.

Ja sitten kävin paikallisella f musiikilla ja kokeilin hyllystä Yamahan TRBX174 bassoa joka tuntui vielä paremmalta käsissä. Tuli fiilis että tämä on lyhytskaalainen koska tuntui vaivattomalta (siis kitaristin näkökulmasta, olen tottunut lespaul tyyppisiin kitaroihin) mutta kotona katsoin netistä ja huomasin että siinähän on sama skaala eli 34"

Tästä viisastuneena päättelin että minulle pitäisi olla vähän paksumpi kaula kuin jazzarissa jotta tuntuisi omalta.

Nyt olen vähän kahden vaiheilla, käynkö hakemassa tuon halvan yamahan parilla satasella, vai pitäisikö katsoa vähän parempaa yamahaa. Esim TRBX304 504 tai 604. Nuo olisivat vielä budjetissa. Tai osaisiko joku suositella mitä mitä muuta bassoa kannattaisi käydä kokeilemassa näillä tuntomerkeillä?

Ja lisätään että kotikaupungissa lappeenrannassa ei oikein ole tällä hetkellä musaliikettä mihin voisi mennä hypistelemään. Missäs löytyisi lähin musaliike mistä löytyisi sopiva lajitelma testattavia kepukoita?
discominister
02.02.2021 11:19:46
Tämä aloittamani ketjuhan elää täällä omaa elämäänsä. Voin kertoa mihin itse päädyin, jos siitä vaikka jollekin on hyötyä:

Suosittelujen pohjalta aloitin bassonsoiton setillä bassoetuaste --> Genelecin 2.1 aktiivikaijutinsetti. Testailin myös liittämällä basson hyvään äänikorttiin/etuasteeseen ja sieltä Garagebandin mallinnoksilla Geneleceistä ulos.

Olin ihan tyytyväinen KUNNES kävin ensimmäistä kertaa liikkeessä soittamassa halvahkoa Fenderin Rumble comboa. Soundi oli läsnä aivan eri tavalla ja omasta mielestäni paljon parempi mitä tuolla aikaisemmalla setillä koskaan sain aikaan. Päädyin ostamaan Rumble 100 combon ja soittelen sillä. Yllättäen soundi pysyy suurinpiirtein samana kun sen ajaan combon xlr-ulostulosta äänikortin kautta Geneleceihin.

Kun tulee tarve äänittää demoja bassolla on nuo Garagebandin mallinnokset ihan hyvät. Mutta jos tarkoitus on soitella, on tossa combossa ihan eri fiilis kuin pelkän etuasteen kanssa. Treeniksellä meillä on etuaste --> kokoalue PA. Kyllä se välttää, mutta ei se soundi ole yhtään niin hyvä kuin oikealla bassocombolla soittaminen. Näin minun mielestäni.
fields
18.03.2021 11:22:29
Saisiko aloittelija vielä pari neuvoa tai mielipidettä...

Treeniksellä on siis tällä hetkellä seuraavat bassokamat.
Hartke 2000 nuppi + hartken 4x10 ja 1x15 kaapit

Tarve on saada möly hallintaan ja kaikki vahvarit pöytään kiinni ja pa:n kautta pihalle.
Ja tuo nuppi on sen verran vanhaa mallia että siitä puuttuu DI liitin. Näköjään uudemmissa malleissa sellainen löytyy.

Kertokaapas suosituksia tuon nupin korvaavajaksi. Olisiko samanlainen uudempi vai olisiko järkevämpi joku muu?

En ole oikein päässyt sinuksi tuon nupin graaffisen equn kanssa, on sellainen fiilis että kolme matalinta säätää jotain ja muut ovat turhan panttina. Musatyyli on nyt suht humpasta heviin, tässä vaiheessa treeniksellä pelkästään mutta ehkä joskus jotain pikkukeikkaa tulisi.

Uusi tai käytetty, ei väliä. Jos budjetin yläraja laitetaan johonkin 500-600eur? Saa olla halvempikin.

Mitä kannattaisi katsella?
s151669
18.03.2021 12:08:12

fields: Saisiko aloittelija vielä pari neuvoa tai mielipidettä...

Treeniksellä on siis tällä hetkellä seuraavat bassokamat.
Hartke 2000 nuppi + hartken 4x10 ja 1x15 kaapit

Tarve on saada möly hallintaan ja kaikki vahvarit pöytään kiinni ja pa:n kautta pihalle.

Treeniksellä vai keikalla ? Saa olla aika jytky PA treeniksellä että tekee basson kanssa a) yhtään ja b) mitään.

Mölyn hallintaan on yksinkertainen ratkaisu joka vahvistimessa. Siinä lukee "(Master) Volume". Sitten käännetään kaapit niin että ne sojottavat suoraan soittajaa kohti. Bassosta kannattaa usein vähentää bassoa (joka aiheuttaa vaan tukkoon menoa) ja lisätä middleä niin alkaa kuulemaan mitä soittaa.

Ja tuo nuppi on sen verran vanhaa mallia että siitä puuttuu DI liitin. Näköjään uudemmissa malleissa sellainen löytyy.

Mulla oli joku hartke joskus. Tässä DI oli suoraan sisääntulon jälkeen. Varmaan sama muissakin merkeissä. Saman saat aikaiseksi halvimmalla T.Boxin DI-boxilla tarvittaessa. Toki kun sen vetää suoraan pöytään kiinni niin soundi voi olla aika "hifi".

Tokihan jos kaikki on tarkoitus vetää PA:n kautta niin et tee nupilla ja kaapilla mitään. Tai jos ajat PA:sta ja bassokaapista niin mökä lisääntyy ja sotkuuntuu. Joku SansAmpin bassoversio tai vastaava etunen sensijaan toiminee.

En ole oikein päässyt sinuksi tuon nupin graaffisen equn kanssa, on sellainen fiilis että kolme matalinta säätää jotain ja muut ovat turhan panttina.

Voihan ne olla rikkikin ? Ei sitä ole pakko käyttää. Jos nupit keskellä soundi ei ole siedettävä ei se useinkaan parane äärimmäisillä säädöillä.

Mitä kannattaisi katsella?

Opetella käyttämään nykyisiä kamoja.
Antikitarasankari. Siis basisti.
Lisää uusi kirjoitus aiheeseen (vaatii kirjautumisen)