Aihe: Vahvistin ja kaappi vs aktiivikaappi?
1 2 3
hallu
26.05.2021 16:53:20
Jännä juttu, että tuo aktiivi monitori soundaa paljon tanakammalta kuin pöytämonitori, mutta kun kokeilin äänittää niin mikillä monitorin edestä ei kuulostanut lähellekään niin hyvältä kuin suoraan äänikortin linjaan soittaessa DI lähdöstä, vaikka ei edes mitään kaappimallinnuksia käyttänyt.

Bassosoundi ei kyllä ole mikään ihan yksiselitteinen juttu. Kitaralla mikki vahvarin eteen ei petä juurikaan koskaan, mutta bassossa tarvii vissiin erilaisen mikin tai jotain. Se soundi oli niinkö jotenkin puuroisempi.... ehkä huoneheijasteita tai jotain vuoti siihen ja DI tsoundi pysyi paremmin kasassa. Pitää kokeilla seuraavaksi miten toimisi jos noita sekoittaa.
Pikatessa roiskuu :-D
Einherjar
26.05.2021 22:41:46
hallu: Bassosoundi ei kyllä ole mikään ihan yksiselitteinen juttu. Kitaralla mikki vahvarin eteen ei petä juurikaan koskaan, mutta bassossa tarvii vissiin erilaisen mikin tai jotain. Se soundi oli niinkö jotenkin puuroisempi.... ehkä huoneheijasteita tai jotain vuoti siihen ja DI tsoundi pysyi paremmin kasassa. Pitää kokeilla seuraavaksi miten toimisi jos noita sekoittaa.

Kitaraa voi tosiaan nauhoitella vaikka minkälaisella karate-mikrofonilla, kun se pääsääntöisesti keskittyy keskialueelle soundinsa puolesta. Basso taasen käyttää lähes koko kuuloalueen omaan soundiinsa. Keskialueinen soundi voi olla jopa haitaksi joissakin tyyleissä. Toinen on sitten, että akustiikka on pääsääntöisesti huoneissa huono 500Hz alapuolella ellei akustointiin ole todella panostettu. Se kuuluu äkkiä soundissa, vaikka mitä mikkiä käyttäisi. Alakerta sössööntyy, kun siellä on soivaa asiaa ihan liikaa akustisesti pyörimässä.

Monesti bassolle käytetään livenä ja studiossa tuota kaappisoundia ja linjasoundia yhdistelmänä niin, että di kattaa alakerran tarkasti ja kaappisoundissa otetaan sitten se karaktääri (tai särö) siihen yläpuolelle. Harvemmin kaapista kaivetaan niissä hommissa sitten alle 100Hz tavaraa, ellei sitten ole jotakin erikoisemman soundin tuomaa juttua siellä. Se di voidaan ottaa myöskin monesta paikasta soundin sitä tarviessa (esim. Virittimen jälkeen + nupista + kaappi mikitettynä). Basson soundi voi tarvittaessa olla todella hankala poimittava, jos siinä on efektiä ja muljitinta sopivasti välissä.

Mitä sitten tulee mikkeihin, jos kaappia nauhoittelee, niin lähimikityksessä dynaamisetkin toimii. Kauemmas vietynä siirtyisin konkkaan, että saa alemmat jutut paremmin/tarkemmin talteen. Pääasia on kuitenkin, että mikki poimii järkevästi sen alakerran, mikäli sitä ainoana mikkinä käyttää, ja tarpeeksi yläkertaa, että pystyy elämään sen kanssa.
Itse ajattelen bassosoundia varsinkin särön kanssa, kuten basaria. Pelkällä sisämikillä pärjää, pelkällä ulkomikillä pärjää, mutta kumpikin kuulostaa yksistään vajaalta ja alkaa toimimaan kunnolla vasta kun ne on kumpikin mukana pelissä.
"Sanovat että osaisin miksata, mutta kyllä se viina mahtaa olla minun juttu" -Tuntematon miksaaja
J.Nikkanen
27.05.2021 07:41:21
Onneksi tekniikka kehittyy ja vallan ok saundia saa suoraan laudasta.
We don't stop playing because we grow old, we grow old because we stop playing. -George Bernard Shaw
hallu
31.05.2021 09:42:36
J.Nikkanen: Onneksi tekniikka kehittyy ja vallan ok saundia saa suoraan laudasta.

Niinpä, mä olenkin pikkuisen kääntymässä siihen, että hommaan laudan lisäksi jonkun laadukkaan kombon himaan treenivahvistimeksi ja mahdollisille keikoille monitoriksi. Esim. MarkBassilla on näppäriä pieniä ja hyväsoundisia laitteita ja EBS:stä olen tykännyt aina. Mulla on tuo etari jonka voin kytkiä tietsikkaan ja pitää siinä. Monitori on ihan jees, mutta ehkä vähän liian kumiseva mun makuun ja vallankin himakäyttöön. Tuli kummiskin todettua, että monitoriakin voi käyttää ainakin tässä mitassa.

Itseni tuntien saatan jahkailla tätä asiaa vielä vuoden tai pari, mutta jossain vaiheessa :-).
Pikatessa roiskuu :-D
‹ edellinen sivu | seuraava sivu ›
1 2 3
Lisää uusi kirjoitus aiheeseen (vaatii kirjautumisen)