Aihe: Basson compressori??
1 2 3
Olli.M
05.03.2015 10:43:45
Mie tuossa jo aiemmin kirjoittelinkin tänne, mutta lisätäänpäs vähän ajatuksia.

Kompuralla saa hienosti kaivettua esim autowahin/synan "luonnetta" esiin, samalla se sitten hieman tasoittaa niitä pahimpia yläpään piikkejä poies. Itse ainakin kovin tykkää Ibanez SB7/multicomp yhdistelmästä. Ja nimenomaan tuossa järjestyksessä että komppi on tuon synawahin jälkeen.

Mihin kohtaa muuten laitatte kompuranne signaaliketjussa? Ymmärtääkseni moni laittaa ihan ensimmäiseksi, mutta mulla esimekiksi se on viimeisenä, muiden efektien jälkeen. Osittain aiemmin mainitusta syystä.

Ketju on siis Pitchblack-OC2-BBM-SB7-Multicomp-Vahvistin.
pekezu
05.03.2015 10:53:46

Olli.M: Mie tuossa jo aiemmin kirjoittelinkin tänne, mutta lisätäänpäs vähän ajatuksia.

Kompuralla saa hienosti kaivettua esim autowahin/synan "luonnetta" esiin, samalla se sitten hieman tasoittaa niitä pahimpia yläpään piikkejä poies. Itse ainakin kovin tykkää Ibanez SB7/multicomp yhdistelmästä. Ja nimenomaan tuossa järjestyksessä että komppi on tuon synawahin jälkeen.

Mihin kohtaa muuten laitatte kompuranne signaaliketjussa? Ymmärtääkseni moni laittaa ihan ensimmäiseksi, mutta mulla esimekiksi se on viimeisenä, muiden efektien jälkeen. Osittain aiemmin mainitusta syystä.

Mulla se on virittimen jälkeen ekana, mutta lankussa ei olekaan kuin sitten oktaaveri ja särö.

Vedän mieluummin lytätyn signaalin särön läpi kuin toisinpäin. Särö on yleensä mulla enemmän mausteena eikä jatkuvasti päällä, ellei noita satunnaisia hevimedal-hommia lasketa, mutta silloin en pidä lytistynyttä dynamiikkaa soundin puolesta huonona.

Oktaaveri taas yksinkertaisesti träkkää inasen paremmin kompuran jälkeen.
"Että minkä tahansa tekeminen kunnolla on melkein mahdotonta, kun aina on joku urpo joka tekee paskaa halvemmalla." -pkuukas
jufoso
05.03.2015 13:01:14
Olli.M: Mie tuossa jo aiemmin kirjoittelinkin tänne, mutta lisätäänpäs vähän ajatuksia.

Mulla on myös tuo SB7 (tosin hyvin pienellä käytöllä) ja ajattelin myös laittaa kompuran (M87) sen jälkeen. Muille speduille ei tällä hetkellä ole tarvetta.
Olli.M
05.03.2015 13:26:03
pekezu: Mulla se on virittimen jälkeen ekana, mutta lankussa ei olekaan kuin sitten oktaaveri ja särö.

Oktaaveri taas yksinkertaisesti träkkää inasen paremmin kompuran jälkeen.

Mie laitan OC2:n ihan eteen, heti TBP virittimen jälkeen. Mahdollisimman puhdasta ja voimakasta signaalia saa sisuksiinsa sitten. Träkkäämisen suhteen en huomannut eroa compin ollessa edessä. Toi OC2 ei muutenkaan ole se parhaiten träkkäävä oktaaveri lähimainkaan.
CheRoberto
05.03.2015 13:35:30

Minulla kompura on pääsääntöisesti ketjun alussa heti virittimen jälkeen, sen jälkeen ketjussa on ainoastaan särö. Satunnaisesti käytän Digitechin Bass Synth Wahia, jonka sijoitan ketjuun ennen kompuraa. Eli ketju menee näin:

POLYTUNE > (BSW) > TLC > AGRO > AMP/PREAMP
Aguilar | Sandberg | Tech 21 | TKS
Vessajono
05.03.2015 14:17:04
Olli.M: Ketju on siis Pitchblack-OC2-BBM-SB7-Multicomp-Vahvistin.

Pääsääntöisesti alkupuolelle. Tällä hetkellä lankku on TU-3-Whammy-MXR M82-Trace Elliot SMX-EHX Bass Blogger-MXR M89. Kompura siis tuo Trace. Oktaaverit, tai juuri nyt toi Whammy on ekana sen takia, että siinä se träkkää parhaiten, filsa sen perässä siksi että kun se kuitenkin dynamiikkaan reagoi niin tossa vaiheessa ketjua siitä on vielä jotain jäljellä, lol. Kompura putoaa sit paikalleen aika luontevasti, koska säröjen jälkeen saattaisi esiintyä jotain epätoivottavaa boostaamista.
Funkånaut: Ratkaisu on helppo: Mene vauvafoorumeille tai Demin sivustolle, ei tää oo mikään pursiseura.
helperi
05.03.2015 15:57:43
Mulla kompura viimeisenä. On ollut aikanaan ekanakin, mutta jotenkin sitten räplätessä päädyin siihen että spedut filtereistä säröihin yms. saa raakaa signaalia ja sen sitten kompressoin maun mukkaan ennen nuppia.

Vaihtelin juuri toisen laudan Forrest Greenin hand wiredin empressin compuraan. Nyt on Empress molemmissa laudoissa. Tykkään että saa ruuvattua (jos tarvetta) ja jotenkin noi ledit tuo mulle myös visuaalisesti ymmärrettäväksi mitä tapahtuu. Tykkään.
Jura
25.03.2015 20:25:04
Mulla on kompura kanssa aina viimeisenä. Kun pelleilee efektien kanssa, kaivaa kompura sieltä esiin aina jotain mitä et kuule kunnolla ilman kompuraa.

Empress ja Whirlwind on todella hyviä sekä hintansa arvoisia.
CheRoberto
23.09.2016 13:52:35 (muokattu 23.09.2016 13:52:59)
Olen jo pitkään halunnut kokeilla Fairfield Circuitryn Accountant kompuraa ja vihdoin sain aikaiseksi tilata sellaisen. Odotan mielenkiinnolla.

Täältä demoa katselemaan: https://www.youtube.com/watch?v=cumlB6lUU-Y
Aguilar | Lakland | Sandberg | Tech 21 | TKS
jukkajylli
23.09.2016 19:52:59
Kamoista aiheutuu toivottua tai ei-toivottua kompressiota. Sanotaan vaikka näin, ennen kuin Holstoveljekset hyökkäävät kertomaan että piuhakin kompressoi. Sormilla tai plekulla säädellään kovaa ja hiljaa soittoa, tai millä nyt niitä kieliä lätkiikin. Studiossa myös käytetään kompuraa äänittäjän ja miksaajan toimesta, kun on pakko ja keikoilla miksaajat käyttävät, kun niidenkin on pakko. Basistin ei minusta kuulu käyttää erillistä kompuraa, koska se estää häntä liioittelemasta kovaa ja hiljaa soottoa, jotka ovat liioittelemisen arvoisia asioita, jos siltä tuntuu. Eikä ananaksen, eikä sinivalaan.
Stidi alla.
hollstro
23.09.2016 20:03:51

Putkipelit kompressoi enemmän, tehokas trankkuvahvstin saattaa tarvita kompuraa. Itsellä ei ole viimeiseen 40 vuoteen ollut. Tykkään että bassosaundissa on ilmaa ja dynamiikkaa.
vasemmassa lahkeessa-klubin elinikäinen kannatusjäsen
J.Nikkanen
23.09.2016 22:15:36
Justiin harjoittelen kompuran käyttöä, siirsin sen nyt demottelua varten laatikosta ketjun ensimmäiseksi. Muuten en treeneissä kompuraa käytä, keikoilla tykkään käyttää silleen lievästi. Trankku- tai digitrankku on vaffaimena. Hyvin sitä kai pärjää kompuralla tai ilman, soitto soi ja paska haisee.
Bass Players do it worse.
anapena
24.09.2016 12:40:56
Mieto optinen kompura parantaa ainakin tällaisen turakaisen soundia. Tietty jos ajattelis vähän pidemmällä tähtäimellä, niin pitäis soitella ehkä ilman. Tatsi paranis soittamaan oppimisen myötä nopeammin?
TommiW.- Autot, kämpät ja piparit.
hollstro
24.09.2016 12:46:38

anapena: Mieto optinen kompura parantaa ainakin tällaisen turakaisen soundia. Tietty jos ajattelis vähän pidemmällä tähtäimellä, niin pitäis soitella ehkä ilman. Tatsi paranis soittamaan oppimisen myötä nopeammin?

Kyllä tuossa on perää. Myös ilman vahvistinta kannattaa soitella. Siinä karsiutuu turhat räminät ja kuule helposti milloin ääni on hyvä.

Kompura on hyvä työkalu miksauksessa ja saliäänen muokauksessa kun sitä käyttää oikein.
vasemmassa lahkeessa-klubin elinikäinen kannatusjäsen
anapena
24.09.2016 13:34:47
hollstro: Kyllä tuossa on perää. Myös ilman vahvistinta kannattaa soitella. Siinä karsiutuu turhat räminät ja kuule helposti milloin ääni on hyvä.

Kompura on hyvä työkalu miksauksessa ja saliäänen muokauksessa kun sitä käyttää oikein.

Tuossa muuten on aikamoisia eroja omien soittimien(sähköbassojen) välillä, kun akustisesti näppäilee. Parhaiten taitaa soida viime kesänä omatekemä presari, mutta on se vähän fiilisjuttuakin, eli välillä vaihtelee:)
Äänen kompressointi on työn kautta mun lempijuttuja, eli melkein pakkohan sitä on laittaa, jos on tsäänssi. Suostun kuitenkin vetämään myös kuivana.
TommiW.- Autot, kämpät ja piparit.
Rämppy
25.09.2016 00:12:26
Mulla kompura on oiva väline kun släppäillään funkyä. Tasoittaa sopivasti kovimmat paukkeet.
In Finland we have this thing called "diu diu".
ituvirtanen
26.09.2016 23:26:50

Kolme viimeistä kompuraa ovat Presonus, Darkglass ja tce Hypergravity. Presonus on ihan hyvä mutta puoliräkkikokoisena vähän iso. Darkglass on tumma, selkeä ja sinänsä ihan hyvän kuuloinen mutta äänessä on jonkin verran kohinaa ja jyrinää. Hypergravity on todella hyvän kuuloinen ja... elää ihan omaa elämäänsä. Välillä pätkii ja muuttaa äänen napsumiseksi. Tasot putoavat. Nollautuu kuntoon jotenkin mutten tiedä vielä miten.

Liian iso: Presonus. Amiriikassa kaikki on suurta.
Liian epävarma: tce. Tanskanmaassa on jotain mätää.
Darkglass on tässä kolmikossa tasavarma kotimainen.
okabass
27.09.2016 00:50:19
Onkos kellään kokemusta Pale Green tai Pine Green compista bassossa. (Eli BJFE tai Bearfoot valmistajien petaalista)
http://proguitarshop.com/bearfoot-fx-pale-green-compressor.html
‹ edellinen sivu | seuraava sivu ›
1 2 3
Lisää uusi kirjoitus aiheeseen (vaatii kirjautumisen)