![]() 17.04.2017 12:46:59 | |
---|---|
Progbass: Eipä tuo pahalta kuulosta, mut onhan siellä ajoituksessa heittoa ja myös dynamiikassa. Ehdottaisin ottaan jonkin verran alapäätä pois ja saada soundi vähän erottelevammaksi(esim lisäämällä hieman säröä), niin myös itse kuulee mahdolliset virheet paremmin. Joo onhan se vähän räpellystä vielä mutta näillä soittoajoilla ei voi enempää vaatia =) Kehitystä sentään tapahtunut siitä kun aloitti sormilla, kun koko ajan piti tuijottaa oikean käden sormia ja kielten vaihdokset tuotti hankaluuksia. | |
![]() 17.04.2017 21:29:27 | |
V.M.V: Joo onhan se vähän räpellystä vielä mutta näillä soittoajoilla ei voi enempää vaatia =) Kehitystä sentään tapahtunut siitä kun aloitti sormilla, kun koko ajan piti tuijottaa oikean käden sormia ja kielten vaihdokset tuotti hankaluuksia. Joo, se kyllä vaatii kärsivällisyyttä. Omalla kohdalla on jo noin 20 vuotta sormilla soittoa takana ja aina kuitenkin tuntuu että soitto vois olla tiukempaakin. Tosin en koskaan ole kovin aktiivisesti harjoitellu esim metronomin kanssa, mutta kyllä se pikkuhiljaa siitä lähtee kun sormet vahvistuu ja tekniikka paranee :) | |
![]() 18.04.2017 09:33:27 | |
Progbass: Joo, se kyllä vaatii kärsivällisyyttä. Omalla kohdalla on jo noin 20 vuotta sormilla soittoa takana ja aina kuitenkin tuntuu että soitto vois olla tiukempaakin. Tosin en koskaan ole kovin aktiivisesti harjoitellu esim metronomin kanssa, mutta kyllä se pikkuhiljaa siitä lähtee kun sormet vahvistuu ja tekniikka paranee :) Jep. Vuoden verran kerkesin plektralla soitella kun ekan basson hommasin. Eipä sitä plektraa enää oikein kaipaa. On se sormilla soittaminen paremman kuuloista. Soundillisesti, ei tarkkuuden perusteella :D | |
![]() 18.04.2017 09:35:23 | |
V.M.V: Jep. Vuoden verran kerkesin plektralla soitella kun ekan basson hommasin. Eipä sitä plektraa enää oikein kaipaa. On se sormilla soittaminen paremman kuuloista. Soundillisesti, ei tarkkuuden perusteella :D Plekulle on joskus tarvetta jos haluaa lopputuloksen kuulostavan tietynlaiselta, ei kannata heittää täysin nurkkaan niitä oppeja. Warwick Thumb 5 bo 1993 | |
![]() 18.04.2017 09:35:36 (muokattu 18.04.2017 09:37:16) | |
V.M.V: Jep. Vuoden verran kerkesin plektralla soitella kun ekan basson hommasin. Eipä sitä plektraa enää oikein kaipaa. On se sormilla soittaminen paremman kuuloista. Soundillisesti, ei tarkkuuden perusteella :D Molemmilla on ehdottomasti paikkansa. Älä täysin hylkää plektrasoittoa, tulet sitä vielä satavarmasti tarvitsemaan ja se tekniikka on siinä kohtaa parempi olla hallussa. Mulla ei ollut. (mutta kiitos dikiJiin ja Jukin niin kovasti olen taas mieliin ja näppeihin moista taitoa palautellut ahkerasti) edit: Jaa, olinkin hidas, jperala ehtikin jo ensin mutta asia on tärkeä. | |
![]() 18.04.2017 09:39:43 | |
J.Nikkanen: Molemmilla on ehdottomasti paikkansa. Älä täysin hylkää plektrasoittoa, tulet sitä vielä satavarmasti tarvitsemaan ja se tekniikka on siinä kohtaa parempi olla hallussa. Joo en ole hylkäämässä plektraa. Kuitenkin kitaraa tulee soitettua niin paljon, että ei se herkästi unohdu. | |
![]() 18.04.2017 09:46:33 | |
V.M.V: Joo en ole hylkäämässä plektraa. Kuitenkin kitaraa tulee soitettua niin paljon, että ei se herkästi unohdu. Osahan soittelee kitaraa ja bassoa plektralla tuost noin vaan, itse en osaa. Kitaran soittelun jälkeen jos plektralla soittaa bassoa niin tekniikka ei toimi ja plektrasta pääsee semmoinen paskamainen aluke sävelen alkuun. Plektrakulma ja tatsi noin muutenkin erilainen, niin joo ja plektra, kitaraa ns. normiplektralla tyyliin jazz III XL, bassoa sitten Dunlopin tai Gibsonin isolla kolmiolla. Sama probleema tuossa muutamalla frendillä jotka pääasiallisia kitaristeja. Sutivat menemään niitä bassonkieliä silleen paskamaisesti että se sama aluke kuuluu heilläkin aina ensialkuun. Toki kun asiasta huomauttaa muutaman kerran ihan huumorimielellä että etkö osaa niin yleensä tekniikka, atakki ja sointi paranee. Mutta nää on sarjassamme näitä juttuja. Toiset tekee mitä niitä huvittaa, toiset vain mitä osaavat. | |
![]() 18.04.2017 15:03:21 | |
J.Nikkanen: Plektrakulma ja tatsi noin muutenkin erilainen, niin joo ja plektra, kitaraa ns. normiplektralla tyyliin jazz III XL, bassoa sitten Dunlopin tai Gibsonin isolla kolmiolla. Kuinka paksulla plektralla tykkäät soitella, kun oon miettiny soitanko itte liian paksulla kun tuntuu jotenkin raskaalta soitto ja ehkä siksi sitä ei ole niin viittiny opetella. | |
![]() 18.04.2017 15:38:14 | |
Progbass: Kuinka paksulla plektralla tykkäät soitella, kun oon miettiny soitanko itte liian paksulla kun tuntuu jotenkin raskaalta soitto ja ehkä siksi sitä ei ole niin viittiny opetella. Dunlopit lienee niitä millisiä ja vähän päälle eli sininen ja ööh... violetti? Gibson on mallia heavy. Ohuemmillakin olen soittanut mutta nyt olen noihin tykästynyt. | |
![]() 18.04.2017 15:53:12 | |
Itse käytän noita Dunlopin 2 millisiä (violetti) kitaralla sekä bassolla. Sormilla tulee tietty myös soitettua molempia. Joissain kitarafunk-jutuissa noi pinkit dunlopit on kans hyviä, koska ne on noita ohuimpia eli tulee käytettyä eripaksusia plekuja. Esim Journeyn don't stop believingin basso hitaalla choruksella ja ohuella plekulla sekä tallamikillä. Sit taas jotain funkimpaa sormilla/slap paljon tummemmalla soundilla. Ihan biisistä kiinni, miten soittaa. | |
![]() 18.04.2017 20:49:44 | |
Piti katsoa mikä on oman lempparin paksuus, 0,7mm istuu parhaiten ja hätätilassa vähän reilu millinen menee myös. Warwick Thumb 5 bo 1993 | |
![]() 19.04.2017 08:58:33 | |
J.Nikkanen: Kitaran soittelun jälkeen jos plektralla soittaa bassoa niin tekniikka ei toimi ja plektrasta pääsee semmoinen paskamainen aluke sävelen alkuun. En tiedä puhummeko samasta asiasta, mutta itse välillä soitan plekulla juuri saadakseni aikaan sen paskamaisen alukkeen, joka auttaa kuviota erottumaan bändin seasta ilman että äänenvoimakkuutta tarvitsee nostaa. En ole musiikin asiantuntija. | |
![]() 19.04.2017 09:33:37 | |
Kefiiri: En tiedä puhummeko samasta asiasta, mutta itse välillä soitan plekulla juuri saadakseni aikaan sen paskamaisen alukkeen, joka auttaa kuviota erottumaan bändin seasta ilman että äänenvoimakkuutta tarvitsee nostaa. Emme varmaankaan. Kitaralla mulla on plektra hieman kulmittain kieleen nähden, siitä pääsee basson kanssa semmoinen paskamainen pärähdys. Basson kanssa plektra on ikäänkuin kielen suuntaisesti ettei sitä pöhelöä sahausääntä tule. Mutta juuri se vahva aluke plektran kanssa on se juttu, ainakin mulle. Ja mieluummin ilman sitä suhahdusta. Kuuluuko bändin seassa? No ei! Mutta yksinään kyllä. | |
![]() 20.04.2017 20:31:33 (muokattu 21.04.2017 12:39:54) | |
AJ81: oikealla kädellä tulee vielä näpääiltyä lähes yksinomaan etusormella, keskisormi ei tunnu luonnostaan lähtevän mukaan. Joo. Jotkut käyttää myös etus. ja nimetöntä vuoronäppäilyyn. Olen vuosia käyttänyt kolmen sormen tekniikkaa. Mutta nyttemmin huomaan, että pyrin soittamaan etusormella kaiken minkä pystyy. Esim. 1/8-pupsutus on jotenkin toimivampi niin. Eikä siinä mitään "väärää" olekaan. Ja näppäilihän mm. legenda James Jamerson juurikin etusormella (The Hook). Ja aika pahoja tilujakin. https://www.youtube.com/watch?v=QLDqlgRK100 https://www.youtube.com/watch?v=tcg … =PL-phCj1ZdW2tbfpjqiaWlA3TcJhoT7day | |
![]() 21.04.2017 06:23:36 | |
okabass: Joo. Jotkut käyttää myös etus. ja nimetöntä vuoronäppäilyyn. Olen vuosia käyttänyt kolmen sormen tekniikkaa. Mutta nyttemmin huomaan, että pyrin soittamaan etusormella kaiken minkä pystyy. Esim. 1/8 pupsutus on jotenkin toimivampi niin. Eikä siinä mitään "väärää" olekaan. Ja näppäilihän mm. legenda James Jamerson juurikin etusormella (The Hook). Ja aika pahoja tilujakin. https://www.youtube.com/watch?v=QLDqlgRK100 https://www.youtube.com/watch?v=tcg … =PL-phCj1ZdW2tbfpjqiaWlA3TcJhoT7day Vähän samaa vikaa, etusormi on päätyökalu, toisinaan etu ja keski ja auttavasti nimetön joskus käytössä. Warwick Thumb 5 bo 1993 | |
![]() 21.04.2017 08:45:09 | |
En tiedä onko olemassa jotain väärää tekniikkaa sormilla soittamiseen. Monipuolisuus on yleensä vaan plussaa. Käytän peukaloakin joissain kuvioissa näppäilyyn, koska se tuntuu niissä luontevalta. Soundillisesti on hyvä soittaa sekä sormilla että plekulla mielestäni. | |
![]() 21.04.2017 09:34:34 | |
insight: En tiedä onko olemassa jotain väärää tekniikkaa sormilla soittamiseen. Monipuolisuus on yleensä vaan plussaa. Käytän peukaloakin joissain kuvioissa näppäilyyn, koska se tuntuu niissä luontevalta. Soundillisesti on hyvä soittaa sekä sormilla että plekulla mielestäni. Kyllä, ja tuo peukkusaundi on ihan parasta. (ei siis släppääminen) Hieman demppaa kämmensyrjällä samalla niin kyllä vain toimii! | |
![]() 21.04.2017 10:52:36 | |
Soitan itse paljon kolmella sormella, ja varsinkin tuota tekniikkaa harjoitellessa pyrin soittamaan kaiken kolmella (vaikka vähemmälläkin olisi pärjännyt) jotta saisi motoriikan pelaamaan ja nimettömän hyvin mukaan. Mutta eipä tähän taida tiettyä oikeaa tapaa olla, oliko se Porra joka sanoi jossain videolla soittavansa aina niin vähillä sormilla kuin mahdollista. Mutta pääasia että soitto kulkee, soitti sitten yhdellä tai useammalla. | |
‹ edellinen sivu | seuraava sivu › |
› Lisää uusi kirjoitus aiheeseen (vaatii kirjautumisen)