Aihe: Rickenbacker 4003 vs Fender American Deluxe P-Bass
1 2 3
J.Hollström
20.06.2013 20:57:32
Mä en oo koskenut mun '71 Rikun säätöihin moneen vuoteen kun sain sen haluamaani setupiin. Fendereiden kaularautoja pitäis säädellä kausittain mut eipä sitäkään oo jaksanut tehdä.
2541
20.06.2013 20:58:25

T.Nick: Mulla ainakin ~2006 vuoden 4003:ssa on aika tuuheet lakat otelaudassa ja samaten kaulan ympäri.

Väittäisin, että tämmöinen vaikuttaa aika paljon kaulan elävyyteen. Jos otelauta on paljaana, niin yleensä varsinkin tuollainen ruusupuupäre aiheuttaa niitä vastajännityksiä kaulaan kesällä/syssyllä kun rh-% on korkeampi. Tällöin saa löysätä kaularautaa. Talvella otelauta kuivii, joten rautaa saa kiristää.

Sanokaa nyssit, että oonko sitten väärässä, mutta ei oo tarvinnu noita paksussa lakassa olevia kauloja juuri säädellä. Musarissa tuli säädettyä senkin edestä, kun oli kaikki lakat hiottu viimeistä piirtoa myöden ja tietty kun siinä säätäminen on niin ihanan helppoa.

Eiköhän tuossakin ole annos järkeä ja eikös 'backereissa ole aina täysin lakatut kaulat?
PasiB
20.06.2013 22:18:31 (muokattu 20.06.2013 22:18:47)
T.Nick: Mulla ainakin ~2006 vuoden 4003:ssa on aika tuuheet lakat otelaudassa ja samaten kaulan ympäri.

Väittäisin, että tämmöinen vaikuttaa aika paljon kaulan elävyyteen. Jos otelauta on paljaana, niin yleensä varsinkin tuollainen ruusupuupäre aiheuttaa niitä vastajännityksiä kaulaan kesällä/syssyllä kun rh-% on korkeampi. Tällöin saa löysätä kaularautaa. Talvella otelauta kuivii, joten rautaa saa kiristää.

Sanokaa nyssit, että oonko sitten väärässä, mutta ei oo tarvinnu noita paksussa lakassa olevia kauloja juuri säädellä. Musarissa tuli säädettyä senkin edestä, kun oli kaikki lakat hiottu viimeistä piirtoa myöden ja tietty kun siinä säätäminen on niin ihanan helppoa.

Mun Rikua ei ole tarvinnut säätää säiden takia. Kun pudotin virettä puolikkaalla piti hiukan kieliä nostaa ja rautoja löysätä. Meni hetki ennen kuin asettui mutta nyt on taas pysynyt.

Omatekeleessä on öljy/vaha käsittely ja se elää sitten ihan eri lailla, vähintään pari kertaa vuodessa saa säätää.
‹ edellinen sivu | seuraava sivu ›
1 2 3
Lisää uusi kirjoitus aiheeseen (vaatii kirjautumisen)