![]() 06.01.2013 01:58:13 | |
---|---|
Miikss: No minusta se on vaan jotenkin outoa, että kaulan paksuus vaikuttaisi jotenkin soittomukavuuteen Hah.. No, luetellaanpa muita mieleentulevia mahdollisesti soittotatsiin/-mukavuuteen vaikuttavia tekijöitä. No mieleen tulee lähinnä: kielten korkeus/paksuus/materiaali, talla säätöineen, kaularaudan säädöt, mikkien säädöt/kuumuus. Millaisiapa ominaisuuksia sitten nuo edellä olevat on? Säädettäviä. Niin, nimenomaan helposti muokattavia juttuja tavoitellun hyvän tatsin / soittomukavuuden / saundin aikaansaamiseksi. Sitten on tämä kaulan paksuus/leveys/profiili ja bodyn muoto/ergonomia. Nämä kaksi onkin sitten kaytännössä ominaisuuksia, joita ei juurikaan pysty hienosäätämään. Poislukien toki mahdolliset kaulanvaihdot pulttikaulabeisseissä. Muttei ihan pikkuoperaatio semmoinenkaan. Elikkäs... Näin niinkuin yleisesti ajatellen, liekö kumminkin aika lailla tärkeintä mukavan soittotatsin kannalta, että juuri nimenomaan se kaula, josta tosiaan eniten pidetään kiinni (ja vieläpä kymmenillä erilaisilla otteilla/sormituksilla/postitioilla), tuntuu ensitestissä jo käteen sopivalle? Bodyn ergonomiakin toki tärkeä, koska sitäkään ei juuri niin vaan "säädetä" tarpeiden mukaan (paitsi esim. nahkahihnat jne.). Kaikki tekijät toki tärkeitä vaikuttajia, ja toisella toinen juttu vaikuttaa tatsiin enemmän ku esim. kaula, mutta nuo muut edellä mainitsemani soittotatsin muuttujathan on tosiaan ihan iisisti pikku toimenpiteillä muokkailtavissa. Siksi kaulan parempi olla kertalaakista kiva. www.thedgu.com | |
![]() 06.01.2013 03:27:16 | |
Maisteri: Hah.. No, luetellaanpa muita mieleentulevia mahdollisesti soittotatsiin/-mukavuuteen vaikuttavia tekijöitä. No mieleen tulee lähinnä: kielten korkeus/paksuus/materiaali, talla säätöineen, kaularaudan säädöt, mikkien säädöt/kuumuus. Millaisiapa ominaisuuksia sitten nuo edellä olevat on? Säädettäviä. Niin, nimenomaan helposti muokattavia juttuja tavoitellun hyvän tatsin / soittomukavuuden / saundin aikaansaamiseksi. Sitten on tämä kaulan paksuus/leveys/profiili ja bodyn muoto/ergonomia. Nämä kaksi onkin sitten kaytännössä ominaisuuksia, joita ei juurikaan pysty hienosäätämään. Poislukien toki mahdolliset kaulanvaihdot pulttikaulabeisseissä. Muttei ihan pikkuoperaatio semmoinenkaan. Elikkäs... Näin niinkuin yleisesti ajatellen, liekö kumminkin aika lailla tärkeintä mukavan soittotatsin kannalta, että juuri nimenomaan se kaula, josta tosiaan eniten pidetään kiinni (ja vieläpä kymmenillä erilaisilla otteilla/sormituksilla/postitioilla), tuntuu ensitestissä jo käteen sopivalle? Bodyn ergonomiakin toki tärkeä, koska sitäkään ei juuri niin vaan "säädetä" tarpeiden mukaan (paitsi esim. nahkahihnat jne.). Kaikki tekijät toki tärkeitä vaikuttajia, ja toisella toinen juttu vaikuttaa tatsiin enemmän ku esim. kaula, mutta nuo muut edellä mainitsemani soittotatsin muuttujathan on tosiaan ihan iisisti pikku toimenpiteillä muokkailtavissa. Siksi kaulan parempi olla kertalaakista kiva. No toki toki jos sillä oikeasti on omasta mielestä merkitystä. Mulle se kaula on vaan yks hailee kun kaikenpaksuiset on ihan yhtä mukavia soitettavia. Vissiin mulla on sitten niin sopivan kokoiset kädet tai erilainen soittotekniikka, että sillä kaulalla ei vaan ole mitään merkitystä. "Lähinnä sie oot sellanen inhorealistinen postmodernia kautta seuraava taidelaji" | |
![]() 06.01.2013 11:42:26 | |
Miikss: No toki toki jos sillä oikeasti on omasta mielestä merkitystä. Mulle se kaula on vaan yks hailee kun kaikenpaksuiset on ihan yhtä mukavia soitettavia. Vissiin mulla on sitten niin sopivan kokoiset kädet tai erilainen soittotekniikka, että sillä kaulalla ei vaan ole mitään merkitystä. Kyllä mulla tuo kaula sekä sen asemointi bodyssä ja otelaudan radius vaikuttaa juurikin soittotuntumaan, ei kai oikein muuhun vaikutakkaan? Niin no, ulkonäköön tietysti hieman. Mutta mutta, onpahan tullut soiteltua soittimilla millä ei vaan tahdo soitto irrota ja kädenkin saanut kipeäksi oudon kaulaprofiilin takia. Ibanezin ATK-basson kun hain joskus Vantaalta, niin siinä oli "koesoitto" aika hätäisesti tehty. Basso kouraan ja hiplailin kaulan läpi ottaen myös muutaman kerran barré-otteen mutta enpä tainnut säveltäkään soittaa. Profiili tuntui hyvältä, kysyin vain että toimiiko kaularauta ja koska näin oli homma sitä myöten valmis. Sen jälkeen vasta löytyi piuha ja vahvistin mutta päätös oli jo tehty ennenkuin basso sanoi blöm. Samalla periaatteella valitsin kitaran. Budjetti oli jossain 500-700 egelin välissä, mutta kitara joka mukaan lähti maksoi "vain" 350 euroa ja on Korealainen. Sähköt on vähintäänkin persiistä, mutta ne on helposti vaihdettavissa jos oikeasti tulee tarvis. Kaula ja soittotuntuma sekä se ensivaikutelma ratkaisi kun siinä kävi useamman soittimen läpi. Nykyinen soittobasso (muut laukuissa tai telineissä) on alusta asti tuntunut oikeinkin mainiolta. Haukkujahan se on saanut että on ruma ja kasaria ja vaikka mitä mutta se on hyvä soittaa, kevyt ja soi akustisesti ja sähköistettynä hyvin. Eikä se mun mielestä ole ruma, se on toki erilainen mutta enpä mä sitä itse paljoa katsele kun sillä soittelen. On se ruma. | |
![]() 06.01.2013 22:53:37 | |
kraaps: just joo, ja maailma pelastuu... e: lievä offtopic, mutta ostamatta ei testata Kauppa on kauppaa, kyllä se on hintoihin laskettu että postimyynnissä on isot palautusmäärät. Jos siinä 30 päivän palautuksessa olis jotain "epäreilua" tai epäkannattavaa niin eikai ne sitä tarjoaisi? T-kauppa tarjosi sitä omien mainospuheidensa mukaan jo ennen EU:n pakkoja, joten ilmeisesti sillä tehdään kuitenkin niin tyytyväisiä asiakkaita, että se kannattaa niillekin. Testaamatta ei osteta, sanoisin pikemminkin... Do you want your possessions identified? (y/n) | |
![]() 07.01.2013 00:06:48 | |
J.Nikkanen: Kyllä mulla tuo kaula sekä sen asemointi bodyssä ja otelaudan radius vaikuttaa juurikin soittotuntumaan, ei kai oikein muuhun vaikutakkaan? Niin no, ulkonäköön tietysti hieman. Mutta mutta, onpahan tullut soiteltua soittimilla millä ei vaan tahdo soitto irrota ja kädenkin saanut kipeäksi oudon kaulaprofiilin takia. Nykyinen soittobasso (muut laukuissa tai telineissä) on alusta asti tuntunut oikeinkin mainiolta. Haukkujahan se on saanut että on ruma ja kasaria ja vaikka mitä mutta se on hyvä soittaa, kevyt ja soi akustisesti ja sähköistettynä hyvin. Eikä se mun mielestä ole ruma, se on toki erilainen mutta enpä mä sitä itse paljoa katsele kun sillä soittelen. Tuo ranteen kipeytyminen tuli iban kanssa tutuksi, vaikuttaa kummasti harjoittelu motivaatioon kun rannetta särkee. Nykyisen kanssa pystyy leikkimään tunteja ennen kun alkaa väsy iskemään. Jazz Bass Fretless | |
![]() 07.01.2013 00:38:57 | |
J.Nikkanen: Kyllä mulla tuo kaula sekä sen asemointi bodyssä ja otelaudan radius vaikuttaa juurikin soittotuntumaan, ei kai oikein muuhun vaikutakkaan? Niin no, ulkonäköön tietysti hieman. Mutta mutta, onpahan tullut soiteltua soittimilla millä ei vaan tahdo soitto irrota ja kädenkin saanut kipeäksi oudon kaulaprofiilin takia. No tokihan se periaatteessa tuntumaan vaikuttaa, mutta mulla siinä ei ole kuitenkaan eroa. Heti kun siihen kaulaan tottuu sen minuutin jälkeen, niin sen myös "unohtaa". Samaten tuo radius on aika yhdentekevä. En ole kyllä vielä yhtään bassoa tavannut, jossa kaulan takia mikään paikka kipeytyisi. Peukalo ja sen kulma kämmeneen nähden asettuu ihan luonnostaan sen mukaan minkälainen kaula siinä soittimessa on. "Lähinnä sie oot sellanen inhorealistinen postmodernia kautta seuraava taidelaji" | |
![]() 07.01.2013 08:30:28 (muokattu 07.01.2013 09:01:21) | |
Miikss: No tokihan se periaatteessa tuntumaan vaikuttaa, mutta mulla siinä ei ole kuitenkaan eroa. Heti kun siihen kaulaan tottuu sen minuutin jälkeen, niin sen myös "unohtaa". No näin ei ole asia ainakaan itellä. Kyllä jos joku ei omaan tassuun istu, niin se ei istu siihen minuutin eikä vuodenkaan jälkeen. Kokeiltu on. On se kaulan soitettavuus sen verta tärkeää, että ei mikään muu mene sen edelle. Tietty jos soitin on witun ruma niin ei siihen edes kosketa, mutta... =D "Miehestä on aina kaksi käsitystä. Miehellä itsellänsä yksi, omansa. Muilla toinen. Vääriä kumpikin." - Väinö|I'm a Wizard Now|untitled-projeKt| | |
![]() 07.01.2013 13:51:26 | |
pehko: No näin ei ole asia ainakaan itellä. Kyllä jos joku ei omaan tassuun istu, niin se ei istu siihen minuutin eikä vuodenkaan jälkeen. Kokeiltu on. On se kaulan soitettavuus sen verta tärkeää, että ei mikään muu mene sen edelle. Tietty jos soitin on witun ruma niin ei siihen edes kosketa, mutta... =D Näin on asia minulla, olen vissiin onnellisessa asemassa sitten, kun kelpaa ihan minkälainen tahansa soitin itselle. Ei tarvii hyvää bassoa jättää hommaamatta huonosti istuvan kaulan takia. Itse en kyllä bassoissa ole niin rumaa tapausta vielä tavannut, että sillä ei soittaa kehtais. No ehkä ne jotkut BC-Richin ufobassot, mutta ne nyt on muutenki suhtkoht perseestä vissii, että ei oo iso vahinko. "Lähinnä sie oot sellanen inhorealistinen postmodernia kautta seuraava taidelaji" | |
![]() 08.01.2013 13:54:15 | |
Fenkun vanhempi Precision Lyte kannattaa tsekata. Japanissa kasarin lopulla valmistettu, PJ mikitys ja 2-alueinen aktiivi-EQ. Runkohan siinä tosin on lehmusta, mutta kaula on jo todella siro. Moinen oli vasta torillakin alta 500 euron: http://a2.ec-images.myspacecdn.com/ … 9a3ab30a44399b1aac01a5b4d40c1/l.jpg ↑↑↓↓←→←→BA | |
![]() 08.01.2013 14:15:03 | |
Räbbänä: Fenkun vanhempi Precision Lyte kannattaa tsekata. Japanissa kasarin lopulla valmistettu, PJ mikitys ja 2-alueinen aktiivi-EQ. Runkohan siinä tosin on lehmusta, mutta kaula on jo todella siro. Moinen oli vasta torillakin alta 500 euron: http://a2.ec-images.myspacecdn.com/ … 9a3ab30a44399b1aac01a5b4d40c1/l.jpg Ja sai hetimmiten "Heh Juum" - basson tuomion ja leiman. On se ruma. | |
![]() 08.01.2013 14:51:42 | |
Räbbänä: Fenkun vanhempi Precision Lyte kannattaa tsekata. Japanissa kasarin lopulla valmistettu, PJ mikitys ja 2-alueinen aktiivi-EQ. Runkohan siinä tosin on lehmusta, mutta kaula on jo todella siro. Moinen oli vasta torillakin alta 500 euron: http://a2.ec-images.myspacecdn.com/ … 9a3ab30a44399b1aac01a5b4d40c1/l.jpg Kiitos vinkistä! | |
![]() 08.01.2013 18:10:48 | |
Rock M: Kiitos vinkistä! Älä nyt vielä innostu. Ehkä köpösin fenderi mitä löytyy. vasemmassa lahkeessa-klubin elinikäinen kannatusjäsen | |
![]() 08.01.2013 20:46:13 | |
hollstro: Älä nyt vielä innostu. Ehkä köpösin fenderi mitä löytyy. Heh, suora palautus maan pinnalle. Kyllä J-bass special, Duff-signature ja T-bird edelleen on ne ykkösvaihtoehdot jos jostain käsiin sattuu. Mutta kohtelias kiitos aina paikallaan kun joku vaivautuu heittämään uusia ajatuksia. Niitähän nimenomaan oli tarkoitus tiedustella. | |
![]() 08.01.2013 23:01:08 | |
Jazzbassolla voi kyllä soittaa muutakin kuin jazzia. Mutta voihan presariin runkoon laittaa jazzkaulan jollei onnistu A-kaulaista precisionia löytämään. Warmoth ja muut tarvikevalmistajat tekee molempia. Mulle fenderbassojen muu ergonomia on tärkeämpi kuin kaulan malli. Ainakin jazzarin kapea ja presariin leveä C-kaula kumpikin sopii käteen. Enemmän ongelmia tulee jos siinä missä pitäisi olla yläsatula onkin 1. nauha ja basso tuntuu muutenkin roikkuvan eri kohdassa mihin on tottunut. Jopa musaria vähän vierastin. | |
![]() 10.01.2013 15:00:30 | |
Ite tykästyin tohon Schecterin Ultra Bassiin kun kokeilemassa kävin. Jos ois rahaa niin ostaisin pois: http://www.schecterguitars.com/products/bass/Ultra-Bass.aspx Kapea kaula ja munakkaat mikit, ugh! Well, I woke up Sunday morning
With no way to hold my head that didn't hurt.
And the beer I had for breakfast wasn't bad,
So I had one more for dessert. | |
![]() 11.01.2013 17:30:58 | |
Onko kukaan vielä maininnut : Music man Sterling, sitten melkein yhtä hyvä Sterling by Music man Ray 34, made in Indonesia mutta kuten mainitsin hyvä ja edullinen.Soundeiltaan monipuolinen, kevyt soittoinen ihan hyvä rock basso. | |
![]() 11.01.2013 19:57:55 | |
Fenderiltä löytyy presaribody + jatsikaula yhdistelmänä myös tää: http://www.fender.com/basses/precis … -bass/deluxe-active-p-bass-special/ Ja G&L sb 2 on mainio rokkibasso, jatsikaula siinäkin. | |
![]() 16.01.2013 11:40:43 (muokattu 16.01.2013 11:41:30) | |
----- väärä ketju ei tajuu | |
![]() 16.01.2013 11:42:18 | |
aho: ----- väärä ketju Ehdin lukea silti!!! Hehe. Hyvä että maistui! On se ruma. | |
![]() 18.01.2013 09:54:52 | |
› Lisää uusi kirjoitus aiheeseen (vaatii kirjautumisen)