Aihe: Vinkkejä bassonsoiton aloittamiseen?
1 2 3
Le Haba
14.09.2012 13:00:05

Erään paikallisen musiikkikoulun sivuilla luki jotenkin näin: "Basso ei vaadi läheskään yhtä tarkkaa sävelkorvaa kuin kitara, niin se soveltuu hyvin myös niille joista tuntuu etteivät opi soittamaan mitään"

No jopas :-)

Noh, itse olen kohta 40v soittanut bassoa ja aina on uusia haasteita edessä.

Mutta aloittelijalle sanoisin, että hyvä opastaja ensalkuun ja sitten soittamista levyjen kanssa ja myös kavereiden kanssa ja jossain vaiheessa radion kanssa. Se biisi sieltä tulee just siinä hetkessä ja vain kerran. Opettelua siis niin, että oppis vähitellen nopeaksi omaksumaan biisien lainalaisuuksia ja rakenteita. Radiotoimittaja ei aloita biisiä alusta vaikka kuinka pyytäisi :-)

Teoriaa ja nuotinlukutaidon kehittämistä voin vain suositella.

Ennen bassonsoiton aloittamista soitin kitaraa ja pianoa. Kummastakin on ollut runsaasti hyötyä myös bassonsoittomielessä. Jameihin kun joskus eksyy ja huomaa siinä lavalla ettei seuraavasta biisistä tiedä mitään. Monesti kitaristin soittokättä seuraamalla pääsee kartalle tai sitten seuraamalla kiipparistin vasuria. Pitää siis osata "lukea" muita soittimia!
My name is Baron, Le Baron
yanera
14.09.2012 15:23:13

:(

Minä en ainakaan väheksy bassoa soittimena, tai basisteja muusikkoina!!!!

Pointtini on se, että basso ei ole mielestäni paras instrumentti ekaksi soittimeksi.

Itse oli soittanut kitaraa 6-vuotta kunnes ostin basson ja aloin treenata myös sitä, ja kas kummaa olin aikapian eräässä bändissä basistina, sellaisten tyyppien kanssa joita en entuudestaan tuntenut lainkaan. Basistille oli siis tarvetta.

Arvostan basisteja.

Hyvällä basistilla on aina bändi - hyvällä kitaristilla ei... (koska kitaristeja on liikaa)
Toiset menee toiset tulee, mutta minä tärisen.
Santukka
14.09.2012 15:43:02
yanera: :(

Minä en ainakaan väheksy bassoa soittimena, tai basisteja muusikkoina!!!!

Pointtini on se, että basso ei ole mielestäni paras instrumentti ekaksi soittimeksi.

Itse oli soittanut kitaraa 6-vuotta kunnes ostin basson ja aloin treenata myös sitä, ja kas kummaa olin aikapian eräässä bändissä basistina, sellaisten tyyppien kanssa joita en entuudestaan tuntenut lainkaan. Basistille oli siis tarvetta.

Arvostan basisteja.

Hyvällä basistilla on aina bändi - hyvällä kitaristilla ei... (koska kitaristeja on liikaa)

Niin, mutta miksei se ole sun mielestä ns. paras instrumentti ekaksi soittimeksi?
Nuorempi ravintolamuusikko.
Johannes_t
15.09.2012 09:58:32

santeri.rajala: Niin, mutta miksei se ole sun mielestä ns. paras instrumentti ekaksi soittimeksi?

Oon tuolle miettinyt omalla tahollani perusteita tässä parin päivän aikana. Mun ensimmäinen soitin oli saksofoni. Sitä ennen olin jo hiukan tapaillut kitaraa ja pianoa, lähinnä siltä pohjalta, että kuinka tästä lähtee ääni ja mitä tapahtuu jos painan näitä yhtäaikaa jne. Mutta basso ei siis ollut ensimmäinen soittimeni, joten en voi siitä kokemuksia kertoa.

Länsimainen musiikki on viimeiset 500 vuotta perustunut bassoäänelle. Se on se ja sama millä tuo ääni tuotetaan (basso, sello, piano, laulu, kitara, säkkipilli, kantele jne), funktio on kuitenkin sama: olla harmonisen rakenteen pohjana. Rock-kontekstissa useimmiten tuota virkaa hoitaa basso. Ja basistin tehtävä on soittaa sitä bassoa. Basistilla voi toki olla muitakin tehtäviä, vaikka niitä ulkomusiikillisia: olla esillä ja tyydyttää egoa, antaa käsikaasua innokkaille faneille jossain latvialaisessa vessassa jne. Mutta jos puhutaan vain musiikista, niin kaikkien groovejen, fillien, likkien ja muiden takaa paljastuu tonaalinen vastuu.

Mutta. Ongelmahan on siinä, että harmonian hahmottaminen vaatii korvan harjaannuttamista. 2+2 on väistämättä neljä, mutta ei sitäkään tiedä ennen kuin opettelee. Näin ollen voi ajatella, että ennen basson pariin siirtymistä kannattaa hahmottaa musiikkia parhaansa mukaan. Ehkä kuuntelemisen lisäksi myös soittamalla jotain instrumenttia, jolla tuotetaan helpommin tajuttavaa asiaa. Esim. melodiaa tai kokonaisia sointuja.

Kuitenkin pitäisin kaikista tärkeimpänä juuri korvien käyttämistä, oli basistin (tai tietenkin kenen tahansa muusikon tai musiikkidiggarin) ura sitten missä vaiheessa tahansa. Erilaisissa musiikeissa eri instrumenteilla on eri roolit. Heikki Saloa mukaillen, basson soitto on juuri niin mielenkiintoista kuin tarve on, jokaiselle tarpeen mukaan.
pekezu
15.09.2012 21:58:24

Basso on soittimena teknisesti loppupeleissä yksinkertainen (vain yksi soiva kieli ja yksi soiva ääni kerrallaan, jos puhutaan perinteisestä soittamisesta ja matala ääniala menee sotkuiseksi nopeassa soitossa = useimmiten yksinkertaisia juttuja).

Mutta esim. jazz-musiikissa basistin asema on loppupeleissä todella ratkaiseva. Harmonia pitää hahmottaa, mahdollisesti osata kuunnella muilta soittajilta lisää osviittaa harmoniaa ja samalla ylläpitää rakennetta ja groovea.

Omalta kohdalta oli ehkä onni että aloitin aikanaan sellolla, vaikka ei estettä bassolla aloittamiseen mielestäni ole. Mutta musikaalisuutta kannattaa kehittää soittotaidon mukana eikä ajatella, että tää tietämys riittää mulle, koska olen vain basisti.

Tunnen liian monta rumpalia, jotka ei oikeastaan tajua harmoniasta hirveesti mitään. Se ei tee heistä huonoja rumpaleita, mutta on ikävä kohdata "Tää riittää mulle koska oon rumpali"- asennetta.
Santukka
17.09.2012 15:17:25
Johannes_t: Oon tuolle miettinyt omalla tahollani perusteita tässä parin päivän aikana. Mun ensimmäinen soitin oli saksofoni. Sitä ennen olin jo hiukan tapaillut kitaraa ja pianoa, lähinnä siltä pohjalta, että kuinka tästä lähtee ääni ja mitä tapahtuu jos painan näitä yhtäaikaa jne. Mutta basso ei siis ollut ensimmäinen soittimeni, joten en voi siitä kokemuksia kertoa.

Määki kolistelin jonku 7 vuotta rumpuja, ennen kuin vaihdoin bassoon. On siitä kyllä paljon apua ollut, että pystyy hahmottamaan rumpalin ajatusmaailmaa jollain tasolla. Kitaraa oon rämpyttäny vähä aina kaiken muun ohella.

Että sikäli ei mullakaan ole tuosta "basso ekana soittimena"-jutusta omakohtaisia kokemuksia.
Nyt "vanhemmalla" iällä koittanu soitella pianolla enenemässä määrin, mikä on kyllä opettanut ymmärtämään harmoniaa paremmin.
Nuorempi ravintolamuusikko.
zkelez
18.09.2012 08:20:32
Noh, se miten haastavaa basson soitto on, on kiinni siitä mihin asettaa Basismin rajan. Jos se on basson soittamista, että vetelee taustalla

E-E-E-E-G-G-G-G-D-D-D-D-C-C-C-C

niin onhan tuo nyt aika helppoa vertasi mihin vain. Se vaan on yhtä paljon basismia mitä vastaavan soittaminen kitaralla olis kitarismia.
hollstro
18.09.2012 10:17:57

zkelez: Noh, se miten haastavaa basson soitto on, on kiinni siitä mihin asettaa Basismin rajan. Jos se on basson soittamista, että vetelee taustalla

niin onhan tuo nyt aika helppoa vertasi mihin vain. Se vaan on yhtä paljon basismia mitä vastaavan soittaminen kitaralla olis kitarismia.

Jos tuon haluaa soittaa yhtä hyvin kuin Cliff Williams niin siinä riittää suurimmalle osalle minkä vain soittimen taitajista haastetta. Taimi, tatsi, saundi ja bändibalanssi; niiden kehittämiseen menee koko ihmisen ikä eikä kaikista tule siinä mestareita ikinä vaikka kuinka yrittäisi.
vasemmassa lahkeessa-klubin elinikäinen kannatusjäsen
Johannes_t
18.09.2012 10:41:46

hollstro: Taimi, tatsi, saundi ja bändibalanssi; niiden kehittämiseen menee koko ihmisen ikä eikä kaikista tule siinä mestareita ikinä vaikka kuinka yrittäisi.

Aamen.
______
J.Nikkanen
18.09.2012 10:59:22
zkelez: Noh, se miten haastavaa basson soitto on, on kiinni siitä mihin asettaa Basismin rajan. Jos se on basson soittamista, että vetelee taustalla

Paskapuhetta. Helppo vedellä jotain walking beissiä ja kikkakuvioita, tuommonen perusjumputus on ainakin mulle ihan helvetin vaikeata. Linkkasin tuonne toiseen ketjuun tuon AC/DC Live Wiren juurikin siksi että sen kanssa saa tuskailla aina, kun sitä harvakseltaan soittelee.

hollstro: Jos tuon haluaa soittaa yhtä hyvin kuin Cliff Williams niin siinä riittää suurimmalle osalle minkä vain soittimen taitajista haastetta. Taimi, tatsi, saundi ja bändibalanssi; niiden kehittämiseen menee koko ihmisen ikä eikä kaikista tule siinä mestareita ikinä vaikka kuinka yrittäisi.

Johannes_t: Aamen.

Aamen.
Mopo rotkoon.
Zenrooster
18.09.2012 11:15:42
yanera: Menee ehkä ohi aiheen mutta...

Basso on sellaisenaan aika tylsä soitin... Musiikkityylistä riippuen tulet huomamaan, että bassolla soitellaan sitä perussäveltä ja kitaristi tiluttaa vieressä. Sellaista basistia kukaan ei halua bändiinsä, joka alkaa liikaa sooloilemaan. Hyvin monet basistit hallitsevat basson lisäksi myös muita soittimia. Basson soitto vaatii omaa luonnetta. Jos haluat lyödä nupit kakkoon ja sooloilla, niin basso ei ole sinua varten. On syytä miettiä miksi haluaa oppia soittamaan juuri bassoa. Suosittelen, että alat opiskella samalla kitaransoiton alkeita.

Itsekkin soitan bassoa, kitaran ohella. Bändi ei toimi ilman basistia ja rumpalia.

Tämä on vaan mun mielipide...

Yksi nimi: Bootsy
Would you tell me about the fucking golfshoes?!?
locoloco
18.09.2012 20:04:22
hollstro: Jos tuon haluaa soittaa yhtä hyvin kuin Cliff Williams niin siinä riittää suurimmalle osalle minkä vain soittimen taitajista haastetta. Taimi, tatsi, saundi ja bändibalanssi; niiden kehittämiseen menee koko ihmisen ikä eikä kaikista tule siinä mestareita ikinä vaikka kuinka yrittäisi.

Sekin pistää ajattelee ku noi neljä osaaluetta(taimi, tatsi, saundi ja balanssi) pätee oikeasti jokaiseen soittamaan säveleen!!!!. Esim tohon e-e-e-e-g-g-g-d-d-d-c-c-c-...kiertoon niin 4 asiaa pitää osuu kohdalle yhessä äänessä!!!.

onpas simppeliä:)
TheSubContra
22.09.2012 20:58:10
yanera: Menee ehkä ohi aiheen mutta...

Basso on sellaisenaan aika tylsä soitin... Musiikkityylistä riippuen tulet huomamaan, että bassolla soitellaan sitä perussäveltä ja kitaristi tiluttaa vieressä. Sellaista basistia kukaan ei halua bändiinsä, joka alkaa liikaa sooloilemaan. Hyvin monet basistit hallitsevat basson lisäksi myös muita soittimia. Basson soitto vaatii omaa luonnetta. Jos haluat lyödä nupit kakkoon ja sooloilla, niin basso ei ole sinua varten. On syytä miettiä miksi haluaa oppia soittamaan juuri bassoa. Suosittelen, että alat opiskella samalla kitaransoiton alkeita.

Asiahan on näin, että tietyissä musiikkityyleissä basson osuus ei ole parin kolmen soinnun näpäyttely tylsällä mittakaavalla. Esim. punk-musiikissa basson osuus voi olla haastavampaa kuin mm. rockissa. Olen silti samaa mieltä kanssasi siitä ettei basisti pääse niin paljon sooloilemaan kuin kitaristi, mutta basso on lähes pakollinen soitin bändisoitossa.

ps. Eipä ole kovin helppo tuo bon jovin keep the faith-kappaleen basso-osuuskaan, vaikka rockmusiikkia onkin.
zkelez
23.09.2012 08:47:15 (muokattu 23.09.2012 08:55:41)
Tästä esimerkki punk puheisiin

http://www.youtube.com/watch?v=dUQr_GqYCQ0

Eli Rancid.

EDIT: Ketju on muuten harhautunut aika kauas otsikostansa jo. Vieläköhän aloittaja kaipaa vinkkejä?
Miikss
23.09.2012 10:16:05
TheSubContra: Asiahan on näin, että tietyissä musiikkityyleissä basson osuus ei ole parin kolmen soinnun näpäyttely tylsällä mittakaavalla.

Pilkunviilaamista, mutta ei pidä paikkaansa. Kaikissa musiikkityyleissä olen kuullut erittäin haastavia bassoraitoja. Se on ihan säveltäjän / basistin mielikuvituksesta kiinni, että onko rohkeutta ja halua lähteä tekemään monipuolisempia bassokuvioita biiseihin.

Sooloilemaankin pääsee jos kiinnostaa, ei se oo mikään kitaristien yksinoikeus sekään.
"Lähinnä sie oot sellanen inhorealistinen postmodernia kautta seuraava taidelaji"
TheSubContra
23.09.2012 12:00:06
zkelez:
Vieläköhän aloittaja kaipaa vinkkejä?

Eiköhän siinä ole ollut jo ihan kiitettävästi vinkkejä, yllätyin että näin paljon tänne tuli vastauksia. Kiitos kaikille. :)
‹ edellinen sivu | seuraava sivu ›
1 2 3
Lisää uusi kirjoitus aiheeseen (vaatii kirjautumisen)