hollstro 13.12.2010 13:13:34 | |
---|
MPU: Kyllä varmaan. Halvoissa harvoin on hyviä, kalliimmissa useammin. Kalliimpi ei kuitenkaan aina ole parempi kuin halvempi. Toki mikä sitten kenenkin mielestä on parempi. Laatu ja hinta eivät ole suoraan verrannollisia, esimerkiksi 6000e basso tuskin on 6 kertaa parempi kuin 1000e basso. Vaikka kuin puukorvalla ja mutulla menis. Marko Eihän hinta ja laatu ole missään asiassa lineaarisesti toisiinsa suhteessa. Hinta ja määrä ovat. vasemmassa lahkeessa-klubin elinikäinen kannatusjäsen |
Basismi 14.12.2010 13:59:39 | |
---|
En tajunnut mitään tuosta ääninäytteestäkään. Ilmeisesti olen pilannut kuuloni peruuttamattomasti kuuntelemalla epävireistä basson soitantaa. Basso murisee kuin voissa paistettu pantteri. |
JaS 14.12.2010 14:08:13 | |
---|
hollstro: Ei ole. Ei ikä soitinta automaattisesti tee paremmaksi kuin esim uusi soitin. On sitä ennenkin osattu ritsoja tehdä. Mun kommentti olikin sarkastinen. Mulla on yks basso, joka on ostettaessa ollu kolmen markan peli, ja nykyään siitä maksettais varmaan puoltoist donaa. Ja soitto-ominaisuuksiltaan se on aivan paska. Mä oon sitä mieltä, että se hyvyys ja hintakaan ei aina korreloi, ei uusissa eikä vanhoissa soittimissa. Olen ajattelua helpottaakseni päätynyt siihen, että olen ihan yksinkertaisesti vain tyhmä.
-vaimoni sisko |
Volle 15.12.2010 13:39:39 | |
---|
orbik: Eli periaatteessa sointia voisi parantaa pidentämällä tallapalan takana olevaa kielen osaa? Siis jos tallan taakse jäävä osa pääsisi liikkumaan, niin kielen "tangentti" ei olisi niin jäykästi sidottu vaakasuoraan. :O Yritin piirtää havainnollistavaa kuvaa ideasta: http://ihme.org/~orbik/temp/talla_ja_kielen_jaykkyys.png Tässä myös ääninäytettä ja taajuusanalyysia ko. tapauksesta: http://ihme.org/~orbik/temp/bass_inharmonicity_c3.png http://ihme.org/~orbik/temp/bass_inharmonicity_c3.ogg Kun tosta on kyse, niin lyhentämällä satulan ja tallan tukipintaa, jossa kieli lepää, ja tosiaan pidentämällä sitä tallan taakse jäävää osaa voitaisiin ilmiötä vähentää. Tuskin siitä kuitenkaan ihan kokonaan reaalimaailmassa pääsee eroon, koska viimeistään sormi otelaudalla pilaa homman. Nauhattomassa bassossahan tuo asia taitaa olla muuten vielä kehnommin. |
j4kk1 15.12.2010 14:22:08 | |
---|
Volle: Kun tosta on kyse, niin lyhentämällä satulan ja tallan tukipintaa, jossa kieli lepää, ja tosiaan pidentämällä sitä tallan taakse jäävää osaa voitaisiin ilmiötä vähentää. Tuskin siitä kuitenkaan ihan kokonaan reaalimaailmassa pääsee eroon, koska viimeistään sormi otelaudalla pilaa homman. Joopa, satula vaikuttaa vapaan kielen sointiin, mun kokemuksen mukaan surkeimmin soivat yleensä matalien kielein alimmat nauhat. Nollanauha varmaan tasoittaa tuota eroa, tosin huonompaan suuntaan. Nauhattomassa bassossahan tuo asia taitaa olla muuten vielä kehnommin. Ei välttämättä, nauhattomassa bassossa kieli on pistemäisessä puristuksessa sormen ja otelaudan välissä, kun nauhallisessa se ottaa kiinni aina kahteen nauhaan ja sormeen sitten jossakin niiden välissä. Mulla on identtiset nauhallinen ja nauhaton, ja ylläri-pylläri: nauhaton soi todellakin paremmin tuolta paksujen kielien matalilta nauhoilta. Se voi johtua osin myös siitä että siinä korkeammat harmooniset kerrannaiset soi vähemmän suhteessa mataliin ja perustaajuuteen, joten se susiäänet ei tule siksikään niin voimakkaasti. Juu, mutta kun se halpa on hintasekseen hyvä. Ainakin näin sitä usein puolustellaan. jne... Paska on paska ja hyvä on hyvä, hintaan emme tässä ota kantaa. Uskoisin, että paremmilla bassovalmistajilla toimimattomat rakenteelliset ratkaisut, huonot materiaalivalinnat ja huonosti soivat yksilöt menee roskikseen, joten hyvin soivat bassot syntyy vähän yritys ja erehdys periaatteella. Kaikki vaikuttaa vähän kaikkeen ja varmaa reseptiä ei ole kai keksitty, paitsi toistaa vanhoja hyviksi havaittuja ratkaisuja. Ja onpa eräästä resonoivasta keskiäänipierusta tainnut tulla jo de facto bassosaundi. Underpowering is one of those myths that will not die. You cannot damage a speaker through putting too little power into it. |
MPU 15.12.2010 15:12:40 | |
---|
Mä en usko, että millään muulla kielen osalla kuin sillä kulloinkin soivalla pituudella on vaikutusta sointiin. Vaikka olis kilometri kieltä tallan takana niin samalla tavalla soi. Samoin en usko siihen, että se otelautakäden puoleinen ei-soiva kielen osa (eli sormen takana oleva) vaikuttaa sointiin. Eihän se edes värähtele yhtään. Vireasiat sit erikseen. Marko Ite kun tekee saa sellasta kun tulee |
hollstro 15.12.2010 15:44:11 | |
---|
MPU: Mä en usko, että millään muulla kielen osalla kuin sillä kulloinkin soivalla pituudella on vaikutusta sointiin. Vaikka olis kilometri kieltä tallan takana niin samalla tavalla soi. Samoin en usko siihen, että se otelautakäden puoleinen ei-soiva kielen osa (eli sormen takana oleva) vaikuttaa sointiin. Eihän se edes värähtele yhtään. Vireasiat sit erikseen. Marko Kyllä se kielen osa joka jää sormen ja satulan, sekä satulan ja viritintapin väliin värähtelee, ellei sitä demppaa. Nämä osat värähtelevät siksi että kaula resonoi ja synnyttää värähtelyn noihin osiin kieltä. vasemmassa lahkeessa-klubin elinikäinen kannatusjäsen |
JaS 15.12.2010 23:35:29 | |
---|
j4kk1: Ja onpa eräästä resonoivasta keskiäänipierusta tainnut tulla jo de facto bassosaundi. Riku? Virhe! Tyhjä tai liian lyhyt kirjoitus! Olen ajattelua helpottaakseni päätynyt siihen, että olen ihan yksinkertaisesti vain tyhmä.
-vaimoni sisko |
MPU 16.12.2010 07:58:09 | |
---|
hollstro: Kyllä se kielen osa joka jää sormen ja satulan, sekä satulan ja viritintapin väliin värähtelee, ellei sitä demppaa. Nämä osat värähtelevät siksi että kaula resonoi ja synnyttää värähtelyn noihin osiin kieltä. Tuossa tapauksessa kyllä, mutta minkä verran se kuuluu mikrofonin aistimana? Mun mielestä ei yhtään. Marko Ite kun tekee saa sellasta kun tulee |
hollstro 16.12.2010 08:57:55 | |
---|
MPU: Tuossa tapauksessa kyllä, mutta minkä verran se kuuluu mikrofonin aistimana? Mun mielestä ei yhtään. Marko Kaikki mikä resonoi soittimessa vaikuttaa siihen ääneen jonka mikit poimivat kielistä. Jos et usko niin koputtele vaikka basson lapaa ja demppaa kieliä vasemmalla kädellä. vasemmassa lahkeessa-klubin elinikäinen kannatusjäsen |
MPU 16.12.2010 10:25:45 | |
---|
Ei oo lapaa:) Marko Ite kun tekee saa sellasta kun tulee |
hollstro 16.12.2010 11:44:23 | |
---|
MPU: Ei oo lapaa:) Marko Toi on juuri yksi tavoite kun Steinbergerin basso aikoinaan kehitettiin; minimoidaan kaikki ylimääräiset resonanssit. vasemmassa lahkeessa-klubin elinikäinen kannatusjäsen |
ekikoo 16.12.2010 13:16:44 | |
---|
Soittakaa jätkät vaan sitä bassoa. All these pianists striving for perfection. Fools! Don't they know: PERFECT AIN'T GOOD ENOUGH! |
MPU 16.12.2010 13:50:45 | |
---|
hollstro: Toi on juuri yksi tavoite kun Steinbergerin basso aikoinaan kehitettiin; minimoidaan kaikki ylimääräiset resonanssit. Sikspä kai en kuule mun soitossa muuta kuin täydellistä harmoniaa:) Marko Ite kun tekee saa sellasta kun tulee |
mr.bungle 16.12.2010 16:05:45 | |
---|
ekikoo: Soittakaa jätkät vaan sitä bassoa. Ei olis bassoja eikä rokkenrollia, jos jotkut ei näitä asioita puntaroi / olis puntaroinu aikoinaan. bassolla hanuriin |
jopasoli 16.12.2010 16:29:00 | |
---|
ekikoo: Soittakaa jätkät vaan sitä bassoa. Ei jaksa. Mielummin miettii bassonkielen harmonioo tai vaikka uuden nupin ostamista. Tämä ei ole provoa. |
Kallekorvola 21.12.2010 11:29:53 | |
---|
orbik:Ostinpa taannoin sähköbasson, halvan sellaisen kun en aiokaan pro-tasolle. Instrumentissa vaan häiritsee nuottien epäpuhdas sointi, ja olen miettinyt mistä se johtuu ja voiko asiaan vaikuttaa. Tarkoittaa että kielen eri värähtelymoodit (harmoniset/ylä-äänet/huiluäänet) poikkeavat taajuudeltaan todellisista harmonisista. Siis jos perustaajuus on f, niin ideaalinen (äärettömän ohut/elastinen) kieli resonoisi myös taajuuksilla 2f, 3f, 4f... mutta todellisuudessa taajuudet "leviää", esim: f, 2.01f, 3.01f, 4.02f. Esim jonkun symbaalin ylä-äänisarja on täysin epäharmoninen. Tästä voit myös lukaista: http://www.phys.unsw.edu.au/jw/harmonics.html Jos toi "epäharmoonisuus" häiritsee, niin hommaat basson jossa on mahdollisimman pitkä skaala, ja siihen mahdollisimman ohuet kielet (siis mahdollisimman lähellä teoreettisen ihanteellisen kielen mittoja, l. ei paksuutta, ainoastaan pituutta). Jopa alkaa harmooniset kerrannaiset sijoittua paremmin haarukkaansa. Tämän soittimen olisi toki hyvä olla myös nauhaton, tai ainakin just intonation tms. -nauhoilla... Mututuntumalla heitän, että 80 tuuman soiva skaala kielisetillä 010-045 voisi tuoda järjestystä yläsävelsarjoihin. Kuka tuollaisella pelillä pystyisi tai haluaisi soittaa, onkin jo ihan toinen kysymys, mutta ei se tässä teoretisointiläpässä kai olennaista olekaan. Halpissoittimena tollaista tuskin ainakan löytää. |