Aihe: Bassokamasuosituksia äänentoistofirman vuokrakalustoon
1 2 3 4
himppe
22.06.2010 20:12:26
Heikki L.: Jos päädyt Markbassiin, niin varmista että nupin DI:ssä on pre/post-kytkin. Joissain vanhemmissa malleissa tätä ei ole ollenkaan.

Kytkintä ei ehkä ole, mutta kotelon sisällä majailevan pre/post-jumpperin säätö ajaa saman asian ;)
Heikki L.
22.06.2010 20:47:11

himppe: Kytkintä ei ehkä ole, mutta kotelon sisällä majailevan pre/post-jumpperin säätö ajaa saman asian ;)

Kauhean hankalaksi nuo italialaiset tekevät asiat... Eniveis, tuo feature on hyvä kuitenkin tietää. Näppärä äänimieshän modaa tuon DI:n kuntoon nopsasti.
Basso sanoo pum pum ja pitää suunsa kiinni.
Visakoivu
23.06.2010 08:06:14
himppe: Kytkintä ei ehkä ole, mutta kotelon sisällä majailevan pre/post-jumpperin säätö ajaa saman asian ;)

Ainakin LMK 800 Tubessa on pre/post-kytkin.
"Hamster on overdrive."
Boomer
23.06.2010 08:10:24
Tuosta kombosta sen verran että sen lisäksi että se jollain tapaa humisi liikaa omaan korvaan ja kun alapäätä leikkasi niin saundista tuli sitten hieman liian kylmä. En tiiä onko muilla vastaavia kokemuksia näistä vehkeistä...

Pidän Markkuja fiksuna valintana, eikä sinällään pahaa sanottavaa, mutta mulla nuppiosastosta saman typpiset vibat. Saattoi olla pelkkää psykoakustiikkaa, mutta ittestä tuntui, että vaikka mökää tuli saakelisti, niin bändin joukossa kuulosti, että disut, midlet ja botnet oli pienellä, imho. Haen kamoista pikemminkin sitä fiilistä, että kokonaisvola saa olla pienellä, mutta pitää erottella. Kuvailin ehkä huonosti, ja makuasioita ovat.

121H-kaapin pidin ja pidän edelleen.
Mr.Sit.com
25.06.2010 12:05:13
Jos jostain tommosen vanhemman Trace Elliotin löydät, niin toista et tartte. Hunajaa...
absqua
25.06.2010 12:28:41
Jos lähestyn tätä asiaa ensisijaisesti soittajan ja vasta toissijaisesti kamarunkkarin näkövinkkelistä, niin se on jo ilon ja riemunkiljahdusten aihe, kun äänentoistofirman backlinessa on periaatteessa mikä tahansa laadukkaan valmistajan mikä tahansa about järkevän kokoinen setti. Kaikki muut finessit on enempivähempi hifistelyä ja mielipiteiden ristisaattoa.

Mun mielestä laadukkaita valmistajia: Aguilar, Ampeg, Ashdown, EBS, Gallien-Krueger, GlockenKlang, Hiwatt, Markbass, Marshall, SWR, Trace-Elliot, Warwick. Ja niin edelleen.
Kunhan ei ole Behringer, Bugera, harleybenton yms tai jonkun laatuvalmistajan aivan sikaüber-halpissarjalainen.

Mun mielestä about järkevän kokoinen: kaappi vähintään 2x12 tai 4x10 tai 2x15 tai 8x10 + nuppi vähintään 250W.

Hyvää Juhannusta.
Always play on one and don't fake the funk. -Bootsy-
paso
26.06.2010 11:12:49
Mun näkövinkkelistä myös tuo tc electronicin rs satsi on ihan jees.
"Sunrise, wrong side of another day.."
Isotalo
26.06.2010 19:33:52
absqua: Jos lähestyn tätä asiaa ensisijaisesti soittajan ja vasta toissijaisesti kamarunkkarin näkövinkkelistä, niin se on jo ilon ja riemunkiljahdusten aihe, kun äänentoistofirman backlinessa on periaatteessa mikä tahansa laadukkaan valmistajan mikä tahansa about järkevän kokoinen setti. Kaikki muut finessit on enempivähempi hifistelyä ja mielipiteiden ristisaattoa.

Mun mielestä laadukkaita valmistajia: Aguilar, Ampeg, Ashdown, EBS, Gallien-Krueger, GlockenKlang, Hiwatt, Markbass, Marshall, SWR, Trace-Elliot, Warwick. Ja niin edelleen.
Kunhan ei ole Behringer, Bugera, harleybenton yms tai jonkun laatuvalmistajan aivan sikaüber-halpissarjalainen.

Mun mielestä about järkevän kokoinen: kaappi vähintään 2x12 tai 4x10 tai 2x15 tai 8x10 + nuppi vähintään 250W.

Plussaa tälle, juuri tätä mäkin ajoin takaa.
JussiKoo
26.06.2010 23:05:42
Isotalo: Plussaa tälle, juuri tätä mäkin ajoin takaa.

Juu, samat sanat. Näin se menee soittajan näkökulmasta. Korostaisin vielä, että tehoa nupissa ei ole koskaan liikaa. Ladalla ja mersulla* pääsee molemmilla 120 km/h, mutta mersulla se 120 km/h on vaan paljon varmempaa ja jämäkämpää. Sama pätee vahvistimiin.

* Automerkit on valittu stereotypioiden mukaisesti. Itselläni ei ole kumpaakaan.
"Mikä muualla tulkitaan homoeroottiseksi, on bassodadassa vain ryhmähenkeä." (kraaps 03/2010)
molder
28.06.2010 10:18:01 (muokattu 28.06.2010 10:23:37)
absqua:
.

...ja vielä Hartke, Hughs&Kettner, Fender, Mesaboogie, Kustom, Eden, Peavey, Orange...
"The SOUND of VOLUME"
absqua
28.06.2010 12:04:47
molder: ...ja vielä Hartke, Hughs&Kettner, Fender, Mesaboogie, Kustom, Eden, Peavey, Orange...

Kyllä. Tosin mä laitan Hugs&Kettnerin ja Kustomin kysymysmerkillä.
poppamies
28.06.2010 13:55:01

absqua: Kyllä. Tosin mä laitan Hugs&Kettnerin ja Kustomin kysymysmerkillä.

Ja minä vielä Hartken perään. Varsinkin jos on näitä alumiinivehketä.
Lord Of The Strings
molder
28.06.2010 14:55:02 (muokattu 28.06.2010 15:08:15)
poppamies: Ja minä vielä Hartken perään. Varsinkin jos on näitä alumiinivehketä.

http://www.notreble.com/buzz/wp-con … ds/2009/03/victor-wooten-hartke.jpg

http://farm3.static.flickr.com/2536/3807560973_66fceeaf92.jpg
"The SOUND of VOLUME"
Teijo K.
28.06.2010 15:47:32

molder: http://www.notreble.com/buzz/wp-con … ds/2009/03/victor-wooten-hartke.jpg

http://farm3.static.flickr.com/2536/3807560973_66fceeaf92.jpg

Mitähän näiden linkkien olisi tarkoitus kertoa? Muuta kuin että Hartkella on hyvä mainosbudjetti?
absqua
28.06.2010 15:51:26 (muokattu 28.06.2010 15:53:26)
Teijo K.: Mitähän näiden linkkien olisi tarkoitus kertoa? Muuta kuin että Hartkella on hyvä mainosbudjetti?

Niinpä. Se että noi bassomaailman isot tähdet vetää jollain vahvistimella X, ei mitenkään väistämättä tarkoita sitä että ko. laite olis heillä sen takia että se on tosi hyvä tai paras tms.
Toki se _voi_ tarkoittaa sitäkin, mutta yhtälailla se voi tarkoittaa että kyseinen valmistaja on tehnyt artistin kanssa niin hyvän diilin että artistin kannattaa luovuttaa naamansa X-ajaksi mainoksiin ja ottaa samat vehkeet keikkakalustoon diilin voimassaolon ajaksi (ja kuitata tästä vaivasta sovittu korvaus).
Siderocks
28.06.2010 16:16:35

absqua: Niinpä. Se että noi bassomaailman isot tähdet vetää jollain vahvistimella X, ei mitenkään väistämättä tarkoita sitä että ko. laite olis heillä sen takia että se on tosi hyvä tai paras tms.
Toki se _voi_ tarkoittaa sitäkin, mutta yhtälailla se voi tarkoittaa että kyseinen valmistaja on tehnyt artistin kanssa niin hyvän diilin että artistin kannattaa luovuttaa naamansa X-ajaksi mainoksiin ja ottaa samat vehkeet keikkakalustoon diilin voimassaolon ajaksi (ja kuitata tästä vaivasta sovittu korvaus).

Monilla tuntuu vaikuttavan diiliin se että niillä firmoilla on maailmanlaajuinen edustus ja saa niin Indokiinassa ku Etelä-Amerikassaki kaapit ja nupit keikalle paikallisen edustajan toimittamana.
"Pullo viinaa päivässä vähentää merkittävästi riskiä kuolla vanhuuteen" -minä itse
molder
28.06.2010 16:16:41 (muokattu 28.06.2010 16:17:42)
absqua: Niinpä. Se että noi bassomaailman isot tähdet vetää jollain vahvistimella X, ei mitenkään väistämättä tarkoita sitä että ko. laite olis heillä sen takia että se on tosi hyvä tai paras tms.
.

Ei ku se sitä just tarkottaa. Wootenhan on maailman paras basisti ja se vaihto maailman parhaisiin vehkeisiin; tietysti? Sitä noilla linkeillä yritin sanoa. Jack Brucekin tuli onneksi 50 vuoden jälkeen järkiinsä ja vaihto ne antiikkiset mummu-saundiset rohisevat putkikäämit kunnon hifintarkkoihin Hartkeihin. ( ;-) )
"The SOUND of VOLUME"
Teijo K.
28.06.2010 16:17:03

Tai se että tähdet esiintyvät kuvissa, ei edes tarkoita että he vetäisivät vahvarilla X. Hyvin juotettavasta lähteestä olen kuullut että eräs artisti oli teettänyt mainostamansa vahvistimen kuoriin toisenmallisesta vahvistimesta sisukset. Tosin saman merkin sisällä pysyen mutta kuitenkin. Claypool tunnusti haastattelussa ihan avoimesti, että hän ei ikinä käyttänyt niitä mainostamiaan ADA -bassoetusia, vaan saman valmistajan kitaraetusia, jne.
pekezu
28.06.2010 16:20:18

Teijo K.: Tai se että tähdet esiintyvät kuvissa, ei edes tarkoita että he vetäisivät vahvarilla X. Hyvin juotettavasta lähteestä olen kuullut että eräs artisti oli teettänyt mainostamansa vahvistimen kuoriin toisenmallisesta vahvistimesta sisukset. Tosin saman merkin sisällä pysyen mutta kuitenkin. Claypool tunnusti haastattelussa ihan avoimesti, että hän ei ikinä käyttänyt niitä mainostamiaan ADA -bassoetusia, vaan saman valmistajan kitaraetusia, jne.

Noinhan se usein menee. Markkinointiahan se lähinnä on.

Onhan sitten esim. useita ESPin endorssaamia soittajia, jotka keikoilla vetää espeillä, mutta studiossa sitten saattaa olla fenderiä ja kipsaania. Tai kuten Meshuggahin useilla levyillä on kuulemma tylysti vedetty jatsarilla bassot sisään ja keikoilla sitten on kädessä vaikka millaista torrakkoa.
"Kiireessä ei tule kuin kusipäisiä lapsia. Ja paskaa housuun."
molder
28.06.2010 16:24:35 (muokattu 28.06.2010 16:27:15)
Teijo K.: Tai se että tähdet esiintyvät kuvissa, ei edes tarkoita että he vetäisivät vahvarilla X. Hyvin juotettavasta lähteestä olen kuullut että eräs artisti oli teettänyt mainostamansa vahvistimen kuoriin toisenmallisesta vahvistimesta sisukset. Tosin saman merkin sisällä pysyen mutta kuitenkin. Claypool tunnusti haastattelussa ihan avoimesti, että hän ei ikinä käyttänyt niitä mainostamiaan ADA -bassoetusia, vaan saman valmistajan kitaraetusia, jne.

Joo kyllähän tuo pitää paikkansa en kiistä etteikö Wooteni vetelis hyvinkin jollain Ampegilla salaa tai verhon takana olis joku eri stäkki. "Steve Vai ja Ibanez" on kanssa ollut näiden huhujen/juttujen aihe iät ja ajat.
"The SOUND of VOLUME"
Lisää uusi kirjoitus aiheeseen (vaatii kirjautumisen)